Osvětlení nového Mercedesu S: 500 diod a žádná žárovka
V novém Mercedesu třídy S série W222 nenajdete žádnou klasickou žárovku, kompletně se jich vzdal. Diody jsou všude. Vždyť jen přední světlomety se skládají každý z až 56 LED, v zadních jich je 36 a čtyři v mlhovkách. Září i prostor pro cestující, po otevření například také schránka v přístrojové desce před spolujezdcem. V interiéru jich svítí celkem na tři stovky. Pokud tato čísla sečteme, dostaneme se k cifře takřka 500.
Automobilka sama tvrdí, že LED poskytují buď stejnou, nebo vyšší úroveň světla při úspoře energie. Pravda, normovaná spotřeba paliva klesla v průměru jen o 0,05 l na 100 km, tedy skoro neznatelně. Ale roli zde hraje i marketing. Nová S-Klasse je veskrze moderním autem nabitým špičkovou technikou (jako ostatně vždy byla), takže hojné použití diod je vcelku logické. Ty moderní už jsou navíc mnohem levnější. Ne, že by to bylo v luxusní kategorii, kam třída S s trojcípou hvězdou spadá, nějak důležité.
Ale je to nejen o marketingu. Neměli bychom zapomínat hlavně na bezpečnost. Do W222 se na přání montuje systém Highbeam Assist Plus, který mění intenzitu vnějšího osvětlení dle aktuálních podmínek. Při větším nočním provozu na silnicích, nebo ve městě je potřeba menší intenzity, takže diody svítí tlumeně, aby ostatní neoslňovaly. A za snížené viditelnosti je obecně auto s LED lépe a jasněji vidět zejména na dálku.
Osvětlovací technika udělala za skoro 130 let vývoje automobilu dlouhý kus cesty. První vozy se mohly spolehnout maximálně na acetylenové lampy, pokud vůbec tedy nějaké měly. Ještě ve třicátých letech minulého jste koupili nový vůz (obzvláště ty levnější) bez elektrických světel, za které bylo nutné připlácet zvlášť.