Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Otevřené vozy na českém trhu do milionu korun

Ondřej Chamilla
Diskuze (12)
Vozy se stahovací střechou v ceně do jednoho milionu korun nejsou zrovna hojným artiklem. Nyní ale v dané skupině přibyly dva nové modely – Ford Mustang Convertible a Mazda MX-5. S kým budou bojovat?


Úvod


Řešit otevřené vozy v srpnu se může zdát zvláštní, jenže máme zde dva nové modely – Ford Mustang Convertible a brzy rovněž Mazdu MX-5 FD. Navíc případné babí léto je z kabrioletu nejhezčí, co říkáte?

Vyhledali jsme tedy všech jedenáct nových automobilů s otevřenou střechou, roadsterů či kabrioletů, ale i méně obvyklých typů karoserií, a seřadili jsme je na jedno místo. Očekávejte čistě puristické sportovní modely, kde je střecha jen zbytečnou zátěží, stejně jako tradiční čtyřmístné kabriolety určené pro pohodové projížďky. Nechybí polokabriolety na základě malých hatchbacků ani jeden offroad, u něhož se dá plátěná či pevná střecha sundat.

Možností je poměrně dostatek, přičemž cenově je potřeba se odpíchnout od minimálně 400.000 Kč, nic levnějšího neseženete. Ve výběru pak výrazně převažují automobily s látkovou střechou, přičemž více než polovina vozů má primárně poháněnou zadní nápravu. Pět strojů pochází z Německa, zbytek z rozdílných zemí. Pokud chcete navíc jezdit s nebem nad hlavou a zároveň úsporně, není to žádný problém, možnost naftového motoru nabízí šest automobilů z výběru, byť podle nás se takový motor do otevřeného vozu příliš nehodí.

Pojďme si tedy již konkrétně rozebrat, jaké automobily nás čekají.

Novinky


V této kategorii máme dva zbrusu nové vozy a u obou musíme udělat drobnou výjimku. Proč? Mazda MX-5 se totiž ještě neprodává, byť to není daleko a mnozí zájemci započali jednání s dealery. Problém nastal i u Fordu Mustang Convertible, ten ještě před třemi měsíci stál 980.000 Kč, nyní ale automobil zdražil o 59.000 Kč na 1.039.000 Kč, čímž překročil náš limit. Holt poptávka po Mustangu výrazně převyšuje nabídku. Snad nám tedy drobné nedodržení limitů prominete.

Čtvrtá generace Miaty, malého lehkého roadsteru v Evropě častěji označovaného jako Mazda MX-5, se snaží o návrat ke kořenům, by´t se jim vůz nikdy příliš nevzdálil. Je menší a zejména lehčí, váží v základu dokonce jen 975 kg, takže i atmosférická benzinová patnáctistovka o výkonu 96 kW je dostatečnou motorizací. Navíc vás s ní bude bavit jezdit, protože se nadšeně vytáčí až k osmi tisícům otáček. Pokud však toužíte po vyšší rychlosti, pak je zde dvoulitr se 118 kW, který umí malý roadster rozjet z klidu na sto kilometrů v hodině za 7,3 sekundy.

Mazda MX-5 byla vždy zejména o tom, jak se auto umí protahovat zatáčkami. Samozřejmostí je manuálně ovládaná látková střecha, kterou jednoduše hodíte za sebe, a dvoumístný roadster nechá živly působit přímo na vás. Rozložení hmotnosti je skvělých 50:50, samozřejmostí pak je samosvorný diferenciál i přední náprava s dvojitými lichoběžníky.

Chcete-li si tedy užívat každý kilometr a máte rádi malá, obratná a komunikativní auta, pak je Miata stvořená pro vás.

Zato Ford Mustang, to je jiná písnička. Silné motory, čtyři použitelná místa, slušný zavazadelník i schopnost pálit pneumatiky na požádání. U velkého korábu nemůžete čekat tak obratné chování, jako u MX-5, ale nudit se také nebudete.

K dispozici jsou dvě motorizace, přeplňovaný čtyřválec 2.3 EcoBoost s výkonem 231 kW a točivým momentem 434 N.m jakožto základ nabídky, a atmosférický pětilitrový osmiválec s 307 kW a 524 N.m tvořící vrchol. Oba motory mohou být spojeny se šestistupňovým manuálem či automatem, pokud však chcete jednu z převodovek doporučit, tak říkáme manuál, protože má velmi vyladěný chod řadičky, a je tedy radost s takovýmto autem jezdit. Navíc i udávaná spotřeba zní se třemi pedály rozumněji, auto má jezdit za 8,2 litrů na sto kilometrů oproti deseti litrům u automatu.

My jsme již Mustang Convertible zkoušeli a je pravda, že tuhost karoserie by mohla být lepší, stejně jako schopnost ochránit posádku před větrem, celkově je to ale charakterní vůz s povedeným podvozkem. Podobně jako Miata má i Mustang samosvorný diferenciál, pokud tedy chcete nové auto se schopností driftovat s otevřeným nebem nad hlavou, tohle by mohlo být to pravé.


Polokabriolety


Otevřené varianty malých vozů nejsou nijak zvláštní, v minulosti bychom jich našli mnoho a ještě před několika lety byl v nabídce třeba roadster se základem v Renaultu Twingo, model Wind. Dnes ale tato kategorie téměř vymizela, snad jen Honda S660 s motorem před zadní nápravou by se mohla podívat do Evropy a pobavit svou nízkou hmotností místní nadšené řidiče.

Pokud tedy chcete malý vůz a zároveň rádi jezdíte s větrem ve vlasech, musíte sáhnout po polokabrioletech, tedy strojích, které zvládnou stáhnout svou střechu i sklopit zadní okno, ale rám střechy zůstává na svém místě. Hovoříme tedy o Fiatu 500C a DS 3 Cabrio.

Francouzský vůz, který dříve nesl ještě jméno Citroën, ale dnes je již pouze DS 3 Cabrio, začíná na ceně 458.900 Kč za verzi Design s atmosférickou tříválcovou dvanáctistovkou VTi se 60 kW. Vrcholnou variantou je přeplňovaná šestnáctistovka se 115 kW za 582.900 kč, je však pravda, že se najde i o 3000 Kč dražší model, a to diesel e-HDI o objemu 1.6 litru kombinovaný s automatickou převodovkou ETG6. U této varianty je však výkon pouze 68 kW.

DS3 Cabrio pak potěší použitelnými zadními sedadly, obratným podvozkem i možností individualizace. Takový přístup do zavazadelníku je však velmi omezený. Plátěnou střechu můžete odtáhnout po konec vozu, anebo složit zadní okno a stáhnout střechu až po zavazadelník.

Podobný systém používá i Fiat 500C, otevřená varianta legendárního a stále nejprodávanějšího malého vozu Evropy. Fiat je v našem výběru navíc nejlevnější, jeho cena začíná na 399.900 Kč za verzi Plus C s motorem 1.2 o výkonu 51 kW. Druhou nabízenou jednotkou je dvouválcová devítistovka Twinair s 62,5 kW, která vyjde na 429.900 Kč. Převodovka pro vůz je výhradně pětistupňová manuální.

Praktičnost od pětistovky očekávat nemůžete, styl však rozhodně ano, takže otevřená střecha se k autu vyloženě hodí. My bychom volili spíše základní dvanáctistovku, která má charakter a jede příjemně, dvouválec nám nikdy moc nesednul.

Pokud ale toužíte po trochu agresivnějším vzhledu i jízdě, můžete mít rovněž Abarth 500C, a to i ve speciálních verzích 595C Competizione nebo 595C Turismo. Základní Abarth 500C stojí rovných 500.000 Kč a potěší výkonem 99 kW z přeplňované čtrnáctistovky. Modely Turismo a Competizione, stejně jako varianta s paketem Esseesse, pak nabízejí výkon celých 118 kW. V tu chvíli se roztomilý Fiat 500C změní v malého řvoucího a prskajícího ďábla.


Volkswagen Beetle Cabriolet


Po konci Eosu a Golfu Cabrio je jediným otevřeným vozem, který Volkswagen nabízí na českém trhu, pokračovatel legendárního brouka, model Beetle Cabriolet. Jedná se automobil, který vypadá velice stylově, zejména na retro kolech s imitací chromovaných poklic. Holt jako byste právě přijeli z Kalifornie!

Podobně stylový je rovněž interiér s lakovanou palubní deskou, který navíc nabízí místo pro čtyři lidi, byť zrovna dvakrát komfortní to vzadu není. Na českém trhu automobil začíná na ceně 508.900 Kč za výbavu Basic s motorem 1.2 TSI o výkonu 77 kW.

Chcete-li však i silnější motorizace, pak to není žádný problém. Zastavíte se však na 110 kW, protože právě tolik mají dva nejsilnější agregáty, benzinová přeplňovaná čtrnáctistovka TSI a dvoulitrový turbodiesel TDI. V nabídce je i slabší TDI s 81 kW a dokonce mohou být všechny agregáty spojeny s automatickou dvouspojkovou převodovkou DSG se sedmi stupni, jen nejsilnější diesel má šestistupňové DSG.

Volkswagen se chlubí, že střecha Beetlu se dá stáhnout za méně než deset sekund, což je dobrý čas. Pokud tedy toužíte po retro vzhledu a běžné technice Volkswagenu Golf, tohle by mohla být vaše volba.


Opel Cascada


V poměru k ceně vám toho mezi kabriolety nabídne nejvíce pravděpodobně Cascada od Opelu. Ta totiž přináší hned několik prvků výbavy, které byste jinak dostali jen u mnohem dražších vozů. Kupříkladu plátěná a elektricky ovládaná střecha může být dvojitá a má vzadu klasické sklo, navíc se dá stahovat a natahovat i na dálku pomocí klíčku.

Ve voze nechybí skvělá ergonomická sedadla, která nabízejí vyhřívání i odvětrávání, navíc je vyhřívaný rovněž volant. Skvělé jsou také větrné deflektory za sedadly či na rámu čelního okna, které brání přílišnému foukání do vozu.

Navíc se jedná o plnohodnotný čtyřmístný automobil, kde zadní sedadla nejsou jen pro parádu, ale reálně se na nich uvelebí dvojice cestujících. Rovněž zavazadlový prostor není zrovna malý. Z hlediska praktičnosti tedy jde o jeden z nejlepších kabrioletů.

Velkou výhodou vozu pak je relativně přijatelná cena. Pod kapotou mohou být přeplňované čtrnáctistovky a šestnáctistovky, stejně jako naftové dvoulitry. Cena začíná na 633.900 Kč za motor 1.4 Turbo 88 kW, vrcholem pak je dvoulitrový diesel se dvěma turbodmychadly, výkonem 143 kW a cenovkou 767.900 Kč. Jen pozor, žádný z motorů není kvůli vyšší hmotnosti automobilů zrovna sprinter, tady se však celkově na sport nehraje a jedná se spíše o pohodlný automobil, který by v USA označili jako „cruiser“.

Toužíte-li tedy po otevřeném nesportovním voze na každý den, podle nás snad žádný lepší v ceně do milionu korun nenajdete.


BMW Z4


Druhá generace roadsteru BMW Z4 s interním označením E89 je na trhu již pěkných pár let, přesněji od roku 2009. Za tu dobu se pod kapotou tohoto zajímavě tvarovaného vozu objevila celá řada různých motorů, dnes však převažují benzinové dvoulitrové čtyřválce s turbodmychadlem doplněné o vrcholný, rovněž přeplňovaný šestiválec.

Právě na dvě nejslabší verze čtyřválce ale můžete dosáhnout i při rozpočtu jeden milion korun, verze sDrive 18i o výkonu 115 kW totiž stojí 938.600 Kč, zatímco silnější sDrive 20i vyjde na 998.400 Kč, přičemž na zadní kola putuje výkon 135 kW. Oba motory pak podle údajů výrobce spotřebovávají 6,8 litrů na sto kilometrů.

Za dané peníze sice nedostanete vybavený automobil, budete však mít podle nás krásný roadster na pomezí sportovního vozu a automobilu kategorie gran turismo. Pro někoho může být výhodou i pevná sklápěcí střecha, která je v tomto výběru raritou.

Nám se velmi líbí rovněž interiér s vyklápěcí obrazovkou a tlačítky uspořádanými podobně jako u slavného roadsteru Z8. Trochu problémem tohoto modelu je, že neví, jestli chce být raději ostrým sportovním vozem, nebo pohodovým cesťákem na každý den, přičemž ani jednu úlohu nesplňuje zrovna dobře. Vzhledem k tomu, že i oproti konkurenčnímu Mercedes-Benzu SLK je Z4 o kus levnější, to ale moc nevadí.

Vrcholná varianta Z4 sDrive 35is s výkonem 250 kW a dvouspojkovou sedmistupňovou automatickou převodovkou DKG původem z BMW M3 stojí od 1.539.200 Kč.


Jeep Wrangler


Terénní automobily byly už od nepaměti často bez střechy, vzpomeňte si kupříkladu na Jeep Willys. I v nedávné době bylo možné koupit si offroad, který však měl alespoň částečně plátěnou střechu, která se dala sundat, byť ne tak jednoduše, jako u běžných kabrioletů. V dnešní době už to však je spíše raritou.

Našli jsme ale terénní legendu do milionu korun, u které to stále možné je. Jedná se o Jeep Wrangler, pravověrný terénní stroj, jež nabízí hned několik typů střechy. Kromě klasické pevné je na výběr třídílná pevná Freedom, u které se jednotlivé panely dají sundat, to vše za příplatek 32.700 Kč, případně verze Dual Top Group s cenovkou 53.900 Kč, kde dostanete k variantě Freedom i plátěný „soft-top“.

Základní cena vozu s dieselem o objemu 2,8 litru a výkonu 147 kW spojeným s manuální šestistupňovou převodovkou činí 855.000 Kč, vyšší výbava Sahara za 981.200 Kč pak obsahuje rovněž automatickou převodovku, stejnou částku dáte i za benzinový šestiválec o objemu 3,6 litru.

Wrangler je však zejména drsným offroadem, což potvrzuje sice dražší, ale zajímavá varianta Rubicon s přiřaditelným pohonem všech kol s redukcí, zesílenými nápravami Dana 44, uzávěrem předního i zadního diferenciálu či odpojitelným stabilizátorem přední nápravy. To je na poměry sériových vozů opravdu silná terénní výzbroj.


Audi A3 Cabrio vs. BMW 2 Cabrio


Další dva automobily, které můžete mít pod milion korun i se stahovací střechou, si přímo konkurují. Za Ingolstadt kope Audi A3 Cabrio vycházející z třetí a tedy i poslední generace modelu A3, v mnichovském rohu stojí BMW 2 Cabrio, nástupce modelu 1 Cabrio.

Začneme s BMW, u kterého je to jednodušší - dvojka v kabrioletu se do našeho cenového limitu u většiny motorizací nevejde, na výběr tak reálně máte benzinové verze 218i a 220i doplněné a diesel 218d. Zajímavostí je, že základní varianta 218i je u tohoto vozu s pohonem zadních kol pouze tříválcová, přeplňovaná patnáctistovka disponuje výkonem 100 kW a průměrnou udávanou spotřebou 5,5 litru, to vše za cenu od 865.800 Kč.

Pokud chcete šetřit ještě více, zláká vás naftová varianta 218d se 110 kW a spotřebou 4,3 l/100 km za 930.800 Kč. My bychom však volili benzinový dvoulitrový čtyřválec disponující 135 kW za 954.200 Kč.

To u Audi stojí pod milion drtivá většina variant modelu A3 Cabrio, přičemž vybírat si můžete opravdu dle libosti. Benzin, diesel, manuál, automat, předokolka, čtyřkolka – Audi vše tohle nabízí. Základní cena vozu s přeplňovanou benzinovou čtrnáctistovkou TFSI o výkonu 92 kW přitom činí 794.900 Kč.

Nejdražší variantou, která se ještě vejde do milionového limitu, je osmnáctistovka TFSI s výkonem 132 kW, dvouspojkovou převodovkou S-Tronic a pohonem všech kol pomocí spojky haldex páté generace. V nabídce nechybí ani diesely, a to 1.6 TDI a dvě varianty 2.0 TDI (110 a 135 kW).

Vybrat si tedy raději BMW či Audi? Oba vozy jezdí na danou třídu velmi dobře, A3 Cabrio má pak výhodu v širší nabídce variant za nižší cenu. Oba stroje mají plátěnou střechu a nabízejí čtyři sedadla, v mnohém jsou tedy vyrovnané a bude záležet na vašich osobních preferencích.


Caterham Seven Roadsport


Na závěr jedna lahůdka pro fajnšmekry. Zapomeňte na dveře, klimatizaci, ESP či jakékoliv jiné vymoženosti moderních vozů, sundat ostatně můžete i čelní okno. V Caterhamu Roadsport jste pouze vy, volant a čtyři kola. Nebojte se však, tohle je to nejlepší, co umí automobil nabídnout.

Tento recept funguje již 58 let od doby, co se představil Lotus Seven, dílo geniálního konstruktéra Colina Chapmana. Pokud milujete řízení, měli byste si tento vůz alespoň jednou zkusit, nic se totiž neřídí tak intuitivně a přesně, nic není tak obratné a zábavné, jako Seven.

Caterham tento vůz vyrábí v licenci a na rozdíl od různých kopií se jedná o opravdu povedený stroj. Pod milion korun můžete mít verzi Roadsport, a to ve variantách 1.6 Sigma a 2.0 Duratec včetně rozšířeného modelu SV, který doporučujeme, pokud nemáte postavu japonské gymnastky a chcete občas i svézt spolujezdce, byť pravověrní fanoušci Sevenu říkají, že úzká základní varianta je ještě o kousek obratnější.

Automobil s hmotností jen něco málo přes 500 kg umí předvádět zajímavé výkony i se základní atmosférickou šestnáctistovkou o výkonu 88 kW, alespoň tedy do dálničních rychlostí, než vůz začne brzdit archaická aerodynamika. Zájemci o rychlejší svezení pak zvolí dvoulitr se 129 kW.

Šestnáctistovka začíná na 769.900 Kč, dvoulitr pak na 899.900 Kč, přičemž v nabídce je i řada příslušenství včetně karbonových skořepinových sedaček, samosvorného diferenciálu, lehkých patnáctipalcových kol či různého závodního příslušenství.

Střecha je plátěná a její nasazení trvá trochu déle, než u klasických roadsterů, ostatně plátěné jsou i dveře. Cena vozu sice není nízká, ale automobil přesto dává pro určitou skupinu řidičů velký smysl. Pokud totiž chcete extrémně zábavné, komunikativní, obratné a zároveň poměrně rychlé auto, je to jedna z nejlepších voleb v dané cenové hladině, když ale připočítáme i mrzké provozní náklady při opravdu ostrém použití, Caterham již nemá konkurenci.


Zobrazit celý článek
Ondřej Chamilla
Diskuze (12)
Avatar - Bully_
24. 8. 2015 09:12
Re: Caterham
Android v pohode, aspon pro Caterham :-) I kdyz si ho stejne nikdo nekoupi >:D
Avatar - Individualita
24. 8. 2015 09:02
Re: Ta trojice,
Za mne jednoznačně Mazda :yes:
23. 8. 2015 12:42
Cascada
Pro mně jednoznačně Opel Cascada ... :yes:
Avatar - Honza Mička
22. 8. 2015 22:31
Re: Caterham
Díky moc za info, prověříme to ;-)
Avatar - Machýrek
22. 8. 2015 22:26
Re: Caterham
Dobry den.
iOS 8.4.1 iPhone 5S. Klikam na to a nic to nedela.