Otokar ARMA 6x6 na ADEX 2014
Otokar je největší soukromou společností v Turecku, která se zabývá vývojem a výrobou obrněných vojenských vozidel. Kromě toho se tato firma věnuje i licenční výrobě Land Roveru Defender a v jejím výrobním programu jsou i minibusy, autobusy střední velikosti, návěsy, přívěsy a nástavby na nákladní automobily.
Své moderní taktické obrněné vozidlo ARMA 6x6 vystavoval Otokar na Mezinárodním veletrhu obranného průmyslu pořádaném od 11. do 13. září letošního roku v Baku, hlavním městě Ázerbájdžánu.
Serdac Gorguc, generální ředitel společnosti Otokar, v souvislosti s představením vozidla ARMA 6x6 v Baku uvedl, že v současnosti je v provozu kolem 28.000 obrněných vozů turecké značky, které využívá 50 různých koncových uživatelů v téměř 30 zemích a patří mezi ně mimo jiné i NATO a OSN.
ARMA 6x6 je taktický obrněný transportér dlouhý 6500 mm, široký 2700 mm a vysoký 2220 mm. Vozidlo s celkovou hmotností 18.500 kg ve svém interiéru nabízí prostor pro řidiče, velitele a osm vojáků. K jeho přednostem má patřit skutečnost, že jej ve standardní konfiguraci může ve svém trupu převážet transportní letoun Lockheed C-130 Hercules.
K pohonu Otokaru ARMA 6x6 slouží šestiválcový turbodiesel o objemu 8,9 litru s výkonem 331 kW (450 k) při 2200 min-1 a točivém momentu 1627 N.m při 1300 min-1, který spolupracuje s automatickou šestistupňovou převodovkou.
Maximální rychlost je až 105 km/h. Palivové nádrže o celkovém objemu 350 litru umožňují dojezd až 700 km. Vozidlo se může brodit do hloubky 1550 mm nebo plout. Ve vodě jeho pohyb zajišťuje dvojice hydraulicky poháněných lodních šroubů, s nimiž dosahuje rychlosti 8 km/h.
Transportér s hydropneumatickým odpružením kol obutých standardně do pneumatik run flat má přední i zadní nájezdový úhel 42°, je schopen přejet příkopy široké 1200 m a zdolá 600 mm vysoké překážky.
Díky umístění motoru v pravé přední části nabízí ARMA prostorný interiér, který není nijak rozdělen přepážkami. Ocelový monokok, který tvoří trup vozidla má ochránit posádku před útoky balistickými raketami i před výbuchy min, na které může transportér při plnění úkolů najet.
Vývoj obrněného transportéru ARMA zahájila společnost Otokar v roce 2007. Poprvé jej představila v červnu 2010 v Paříži na výstavě Eurosatory.
V roce 2011 šestikolovou verzi doplnilo provedení s uspořádáním podvozku 8x8. Tato verze s celkovou hmotností 24.000 kg je dlouhá 7820 mm, zatímco ostatní rozměry se oproti šestikolovému provedení neliší.
Beze změny je pohonná jednotka, ale u osmikolového provedení je spojena se sedmistupňovou automatickou převodovkou. S přidáním jedné nápravy a celkovým prodloužením se zvyšuje kapacita interiéru o dvě místa a lze překonávat příkopy široké až 2000 mm, zatímco ostatní jízdní výkony jsou stejné jako u šestikolky.