Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Otokar ARMA 6x6 na ADEX 2014

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (8)
Moderní taktické obrněné vozidlo ARMA turecké společnosti Otokar se představilo návštěvníkům veletrhu ADEX 2014.

Otokar je největší soukromou společností v Turecku, která se zabývá vývojem a výrobou obrněných vojenských vozidel. Kromě toho se tato firma věnuje i licenční výrobě Land Roveru Defender a v jejím výrobním programu jsou i minibusy, autobusy střední velikosti, návěsy, přívěsy a nástavby na nákladní automobily.

Své moderní taktické obrněné vozidlo ARMA 6x6 vystavoval Otokar na Mezinárodním veletrhu obranného průmyslu pořádaném od 11. do 13. září letošního roku v Baku, hlavním městě Ázerbájdžánu.

Serdac Gorguc, generální ředitel společnosti Otokar, v souvislosti s představením vozidla ARMA 6x6 v Baku uvedl, že v současnosti je v provozu kolem 28.000 obrněných vozů turecké značky, které využívá 50 různých koncových uživatelů v téměř 30 zemích a patří mezi ně mimo jiné i NATO a OSN.

ARMA 6x6 je taktický obrněný transportér dlouhý 6500 mm, široký 2700 mm a vysoký 2220 mm. Vozidlo s celkovou hmotností 18.500 kg ve svém interiéru nabízí prostor pro řidiče, velitele a osm vojáků. K jeho přednostem má patřit skutečnost, že jej ve standardní konfiguraci může ve svém trupu převážet transportní letoun Lockheed C-130 Hercules.

K pohonu Otokaru ARMA 6x6 slouží šestiválcový turbodiesel o objemu 8,9 litru s výkonem 331 kW (450 k) při 2200 min-1 a točivém momentu 1627 N.m při 1300 min-1, který spolupracuje s automatickou šestistupňovou převodovkou.

Maximální rychlost je až 105 km/h. Palivové nádrže o celkovém objemu 350 litru umožňují dojezd až 700 km. Vozidlo se může brodit do hloubky 1550 mm nebo plout. Ve vodě jeho pohyb zajišťuje dvojice hydraulicky poháněných lodních šroubů, s nimiž dosahuje rychlosti 8 km/h.

Transportér s hydropneumatickým odpružením kol obutých standardně do pneumatik run flat má přední i zadní nájezdový úhel 42°, je schopen přejet příkopy široké 1200 m a zdolá 600 mm vysoké překážky.

Díky umístění motoru v pravé přední části nabízí ARMA prostorný interiér, který není nijak rozdělen přepážkami. Ocelový monokok, který tvoří trup vozidla má ochránit posádku před útoky balistickými raketami i před výbuchy min, na které může transportér při plnění úkolů najet.

Vývoj obrněného transportéru ARMA zahájila společnost Otokar v roce 2007. Poprvé jej představila v červnu 2010 v Paříži na výstavě Eurosatory.

V roce 2011 šestikolovou verzi doplnilo provedení s uspořádáním podvozku 8x8. Tato verze s celkovou hmotností 24.000 kg je dlouhá 7820 mm, zatímco ostatní rozměry se oproti šestikolovému provedení neliší.

Beze změny je pohonná jednotka, ale u osmikolového provedení je spojena se sedmistupňovou automatickou převodovkou. S přidáním jedné nápravy a celkovým prodloužením se zvyšuje kapacita interiéru o dvě místa a lze překonávat příkopy široké až 2000 mm, zatímco ostatní jízdní výkony jsou stejné jako u šestikolky.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (8)
Avatar - pallas
15. 9. 2014 20:09
Moderné?
Na moderné je príliš vysoké. Kolmé bočné steny.
15. 9. 2014 09:34
Re: take nieco by sa mi bodlo
Toppere, tak když je nádrž na 350 litrů paliva a dojezd je až 700km, jaká je asi minimální spotřeba?
14. 9. 2014 21:48
PR pre Carihrad ...
Turci sa snazia predat zbrane v EU - teda v CR.
PR ako prasa! ;-)
14. 9. 2014 19:01
Runflat
je sice super, ale naše OT mají systém dohušťování kol za jízdy, což mi připadá jako mnohem lepší řešení - lze tak tlak v kolech dynamicky měnit bez toho, aby někdo lezl ven a šrouboval ventilky :-) A že se třeba před jízdou v méně únosném terénu vyplatí tlak trochu snížit, to je jasné. Taky při dohušťování auto vydrží dýl plně funkční - myslím jsem četl že kola vydrží 7 průstřelů samopalem a řidič díky dohušťování může jet dál jakoby nic.
14. 9. 2014 09:33
Oprava udaju
Je to chyba, malo tam byt 1200mm, 3-napravove vozidlo dokaze prekonat takto siroky zakop ak ma usporiadanie naprav ako toto. U 4- napravoveho (napr. Tatra 8x8) je to 2000mm. Toto su zakladne poziadavky v konstrukcii armadnych vozidiel.