Italská značka Lancia patřila mezi největší inovátory automobilového světa. Ty časy jsou už dávno pryč, dnes značka skomírá a originální nápady nenabízí.
Se musím smát té logice - ne přímo tvé, ale té obecné. Lancia je výborná značka, ale má absenci zajímavých modelů. To je něco jako: "Ta bunda z koženky je perfektní kožená bunda, ale nějak se na trhu kožených bund nechytla, asi to bude absencí materiálu z kůže. ;-) "
Nevšiml jsem si, že by někdo říkal, že dnešní Lancia je super značka...
Legenda o Lancii je z těch sedmdesátek a osmdesátek, pak ještě ta jedna generace s Dedrou a Kappou se mi osobně líbila, ale v novém tisíciletí tu prostě není nic.
Uznávám že v ´80 letech to bylo lepší, ale spíš jen na poli motorsportu. Stratos a Beta byly totální pojmy. Mimo jiné je tu 180 fotek, ale tahle chybí - [odkaz] (civilní verze, která na fotce je snad ani nejezdila, možná tak stojí někde v muzeu)
Emel má ale pravdu. Lancia mi nikdy nic neříkala, ale faktem je, že do konce 90.let prodávala poměrně dobře. Po roce 2000 nabízela jen samé luxusnější verze Fiatů. Byly drahé a víceméně nezajímavé. (Něco jako DS od Citroenu, který podle mě také dlouho nepřežije...)
Thesis byl fajn, ale na svoji dobu trošku exot a přeci jen prémiová limuzína prodeje netrhá a "složenky" nezaplatí.
Americký pokus byl těžký omyl a tak vlastně za posledních 15-20 let jede dobře jen Ypsilonka. Sice také prodává polovic co v 90.letech, ale pořád ročně udá 60.000ks, což na mrtvou značku není tak zlé.
Myslím, že Lancia nebyla jediná automobilka, která měla v posledních 15 letech problémy s poklesem prodejů. Lidí, kteří se chtějí odlišovat zřejmě ubývá. Lancii pár let vlastním a žádné zásadní problémy jsem zatím nezaznamenal.
Nevím o jaké nekvalitě a poruchovosti píšeš,jestli z vlastní zkušenosti.Já jsem majitelem Delty 1,9 twin turbo rv.2011 koupeno v 32000 km najeto dalších 70000 km s autem není žádný problém,denně najedu 160km, v létě v zimě bez problému.
Jaký její design myslíš? Dneska je Lancia jediné auto a to Y, o něm asi nemá smysl se nějak dlouze rozepisovat... ne že by bylo špatné, ale zase takové zjevení to není.
Klasické Lancie jsou řekněme 70-90, ostré hrany, agresivní auta, podle mě docela široce přijatelné a ne moc kontroverzní.
No a pak asi to o čem mluvíš ty, auta jako Delta III nebo Musa nebo Thesis... no, já bych řekl, že komu se líbila ta klasika, tomu se pravděpodobně nebude moc líbit ta moderna... i když u té Thesis bych možná udělal výjimku, ne že by se mi přímo líbila, ale je zajímavá.
Právě že Moderna jako thesis, lybra, Y atd se líbí tak 30% lidí, a 90. věci jako Phedra, Kappa vypadaj jakoby vypadly z testu Auto Motor und Sport co sem měl doma a byl na nich nápis 1984 >:D >:D
Ono ne každej chtěl v roce 98 auto, co vypadalo jako když je 10 let staré.
Takže design jim v případě lancie nějak moc nešel, resp. nedokázali se trefit do vkusu majoritního % potencionálních zákazníků.
Zato přivést značky ke klopasu jde Fiatu dost dobře, dalším v pořadí je Chrysler, kde se dnes vyrábí 2 modely (byly doby kdy se jich vyrábělo 8) >:D
Phedra? Ta není z 90. a je to rebrandované MPV, asi myslíš Dedru, ne?
Pokud myslíš Dedru - jestli vypadá jako z 84 a je z 89 tak to není takové drama, je to konzervativní design, který se tak rychle neokouká. Beru že ty 90. už nebyly taková pecka, jen říkám, že mně se ta auta ještě líbí. Důležité je, že Dedra ještě měla co nabídnout - byl tam foukaný dvoulitr, mohlo tam být 4x4 z Delty Integrale...
No a když vedle sebe postavíš Deltu I a Deltu III, tak máš pocit, že tam vidíš tu kontinuitu a nezaměnitelný rukopis značky, že kdo miloval I tak by měl milovat i III? Z mého pohledu jsou to nebe a dudy, gotika a baroko...
Jakékoliv auto by bylo designově perfektní, když by to byla Lancia. To je taková designová nemoc člověka, který sám sebe musí přesvědčovat, že udělal dobře.
Jenom připomenu, že Delta III v době svého vzniku v r. 2008 byla v řadě odborných recenzí hodnocena velmi dobře - viz články dohledatelné z ACZ. JIstě, konstatovalo se, že s původní Deltou má společný jen název, což mnohé fanoušky zklamalo, ale když odhlédneme od tohoto faktu, jedná se o auto výjimečně neotřelého designu s bezproblémovými motory, odzkoušenou mechanikou z Fiatu Bravo a kvalitně zpracovaným interiérem, který díky zvětšenému rozvoru oproti Bravu se stal nadstandardně prostorný.
Přiznávám, že patřím k těm, které Delta III okouzlila a koupil jsem si ji. S motorem 1.4 T-Jet 120 k se těším na každou jízdu. Příbuznost s Fiatem považuji za výhodu pro servisování.
Kappa bylo moje první auto, rok 95, 2,4 benzín, výbava na urovni soudobých vozu vyšší strední, pohodlí taky, dynamika super, za dva roky akorát pár prasklých žárovek. Karoserie komplet pozinkovaná, bez známky rzi.
A porád jich vídám dost. Kecy o nekvalite si nechte na koledu.
dodatek: v dobe koupe byla stará 12 let a mela (tachometrových) 200tis
Mel jsem v té dobe srovnání s Octavii II, zánovní, asi 100tis na tachometru. Krome toho, že je to o trídu menší auto a podle Kappy v podstate konzerva pro sardinky, tak jsem nemel pocit, že by starenka byla v mechanicky horším stavu.
Ale jak píše Pavel. Italský auta jsou od toho, aby se na ne plivalo, to je jasný
podle mě tápání Fiatu na přelomu tisíciletí a špatné rozhodnutí pozicovat Lancii jako luxusní značku a následně podivná (nebo spíš neexistující) modelová politika po roce 2000. K tomu podivný design Thesise. Poslední povedená Lancia byla podle mě Lybra.
Jinak je zajímavé, že navzdory tomu, že Fiat Lancii prakticky odepsal, tak i tak má stále lepší prodeje než Alfa, kterou se už po několikáté snaží křísit. A Ypsilon s minimálními náklady přináší docela tučné marže podobně jako F500. I když mě se teda nelíbí.
Zakladni problem byl, ze znacka jako Fiat vubec mela luxusni znacku. Lancia se stala luxusni znackou v dobe kdy nenemecke luxusni znacky a modely zacly obecne zachazet na ubyte s tim jak se trh konsolidoval. Lancia mela v tomto ohledu naprosto minimalni prostor pro uspech.
Největším současným problémem Lancie je Sergio M. Ten si už před lety vzal do hlavy, že bude v rámci koncernu tlačit Alfu na úkor Lancie. Nedařilo se to, i v době, kdy Lancie nabízela jen Y a Deltu a k tomu americké deriváty, prodala v Evropě pořád o něco víc, než Alfa. Tak se to holt řeší tím, že Lancii utlumil jen na tu Y (v Itálii se jich prodá víc než Fiatů 500!) a hrne peníze do Alfy. Nic proti Alfě, ale potom se snadno najde někdo jako autor tohoto článku, který tady tvrdí, že Lancia nenabízí nápady apod. Ani nemůže, když to není součástí momentální obchodní strategie FCA.
Pro všechny zdejší přispěvatele, kteří s Lanciemi nemají osobní zkušenost, bych měl doporučení, počkat si na článek o "jejich" značce, tam se můžete vyřádit. Jestli se někomu nelíbí Delta III nebo Thesis, je to možné. A že je takových většina, to je taky možné. Ale to ještě nedává jistotu, že je takový názor správný, znáte to, jdeme všichni sborem, za tím prvním ...
Ano súhlasím... môj laický pohľad. oživiť Lanciu... neviem či správny výraz lebo ona žije ako tak... urobiť liftback c segmentu, tých je stále na trhu málo s odkazom na minulosť - dať jej meno Gamma a nasadiť rozumnú cenu... cca podliezť Insigniu (pužiť platformu Giorgio upravené - ale len eventuálne). Aby nešla do šalátu Tipo... ach Tipo.... to ide... stačilo dať rozumné typy karosérií a cenu a fičí, predaje neustále stúpajú a to ešte nie je kombi.... v tejto súvislosti oveľa viac by mi sedel názov REGATA... A v rámci koncernu oživiť značku Autobianchi - ako Low End a ponúknuť malý crossover naproti Renaultu Kwid a Sanderu Stepway... ale nie 4x4 aby nekanibalizoval pandu. Z tou by mohol zdieľať ostatnú techniku...
Lancie měly vždy své nezaměnitelné kouzlo, ale ve finále ji (skoro) zabil nešťasný design (zejména Thesis) a nevhodná modelové politika (Delta III coby luxusnější prodloužené Bravo). Ty starší modely ale měly velké charisma. Kdysi před mnoha lety mě na služební cestě v Itálii vezli na delší štrece na zadním sedadle Kappy a byl to naprosto skvostný zážitek. Dodnes to auto velice obdivuju a je pro mě svátek, když ho občas vidím. Taky Thema, Dedra i Dela II se mi moc líbila, stejně jako Lybra a Lybra SW, ale pak už to byl rychlý sešup do prázdna... ;-)
Zdá se, že zákazníci citlivě reagují na vývoj uvnitř FCA :*) . Kdo by se divil poklesům prodeje, když Sergio publikuje nové a nové strategie pro značky pomalu každý měsíc; kdo by se divil, když namísto zlepšování kvality Chryslerů jde jejich kvalita do kopru (viz výsledky posledního JDPower šetření spokojenosti); kdo by se divil, když SM stupidně pomluví CH200 a oznámí, že do dvou let zruší jeho výrobu; kdo by se divil, když FCA veřejně oznamuje, že nemá peníze na vývoj nových aut (viz neustálé zmatky okolo toho, zda nový model bude přestaven, nebo zda se jeho představební posune, nebo se jeho vývoj zcela zastaví). Z tohoto pohledu nelze očekávat, že by Lancii bylo možno zachránit.
Na rozdíl od mnoha ostatních se domnívám, že (bohužel!) Lancia nemá na trhu místo. I kdyby se nakrásně podařilo nějakou novu - a technicky dobře zvládnutou, protože na podvozku Alfy - uvést na trh coby vozy NAD Fiatem a POD Maserati, opět nenajde dostatek zákazníků mimo Itálii. Prostě nabídka na trhu je zcela dostatečná, střední třída pracujících v celé Evropě jde do kopru a nostalgie ještě žádné masově vyráběné auto neuživila.
Bohužel.
Spolu se Saabem dvě značky, na něž je možné už jenom v dobrém vzpomínat.
P.S.: jak v článku, tak galerii chybí modely nejslavnějšího období Lancie, které bylo ve třicátých letech minulého století. Tehdy byla Lancia nejdokonalejším a nejluxusnějším italským autem, jehož podvozek si pokládali za čest karosovat nejvěhlasnější karosáři. Tehdy se Lancia vyrovnala Mercedesu, Daimleru i Talbotu... Po válce už to byl přeci jen jiný příběh, ale tomu se nelze divit: Itálie byla dlouho velmi chudá a chyběly zdroje na financování vývoje a výroby opravdu luxusního auta.
Ten pokles za celý rok 2016 proti 2015 u FCA činí "tragických" 8 tis. aut ze dvou a čtvrt mega. V procentech pár desetin, největší značka Jeep je za rok 6% v plusu, RAM 11% a dolů to táhne hlavně Chrysler. Jestli je to trend nebo jenom výkyv, to je asi předčasné soudit.
Podívej se na osobáky , tam máš pokles za rok 17% a poslední měsíce to rapidně stoupá a letos to bude ještě daleko horší a podívej se na zančku Jeep a jjeí výsledky za posledních 5 měsíců.
Jen si dovolím nesměle poznamenat, že GM se stal objektem státem organizované záchrany (za peníze daňových poplatníků), zatímco Chrysler - tehdy samostatná značka- státní pomoc ODMÍTL!
Jistě, byla to chyba, jak se nyní ukazuje (mám na mysli převzetí Fiatem), ale to neznamená, že je vhodné nad touto situací tak ostentativně jásat.... To je projev jisté... ehm ... dětinskosti. Sorry.
Máš dost špatnou pamět, Chrysler Group dostal od americké a kanadské vlády taky peníze na překlenutí krize, jenže jaksi byl zároven - řekněme si to popravdě - darován fiatu, který pak splácel tyto půjčky z provozního zisku Chrysleru. Takže místo aby sáhnul do kešeně a vytáhl miliony ze svého a dluhy zaplatil, splácel to z toho co dojná kravička vydělala, místo aby tento zisk použil na vytvoření nejméně 5 nových modelů a výrazný facelift a upgrade stávajících vč techniky.
projekty fiatu jako 200, Dart se staly propadákem a po počátečním boomu tam míří i obludný cherokee, jehož prodeje už asi 4 měsíc za sebou velmi razatně klesají - přesně jak sem tu předpověděl. Stačilo dočkat času.
Zbytek je práce někoho jiného, z které Fiat ždímal co šlo a kdy investoval naprosté miminum. Auta jako 300, Charger, Challenger, Journey, Durango, Wrangler, GrandCherokee, Caravan či pikapy RAM, Motory Pentastar atd sou všechno projety DaimlerChrysler dotažené do finále Cerberusem. Fiat pouze využil to co vymslel a vyvinul někdo jiný.
Ted už se pouze tato notně stará technika stala vysloužilá, takže o ní není už ten zájem.
Jako lancista a velky srdcar znacky vitam, ze si na ni autor vubec vzpomnel a ztracel cas s psanim clanku o automobilce, ktera v CR nikdy moc lidi nezajimala. Na druhou stranu je skoda, ze toho casu neztracel zase tak moc a vice mene napsal to, co si clovek muze precist na wikipedii. :-!
Lancia se nedostala do financnich problemu kvuli nakladne a inovativni technice, ale kvuli nehospodarnemu Gianniho hyreni penezi, ktery se po manazerske strance bohuzel vubec nepotatil... Prave Gianni Lancia nejvice rozvinul uspesnou zavodni drahu Lancie, ale problem byl, ze mu nestacila ucast v par zavodech na prodejne dulezitych trzich, ale tovarni tym tehdy cestoval po celem svete treba i na slavnou Carrera Panamerica, kterou dokonce Lancia D24 v r. 1953 vyhrala, ale ekonomicky slo a vyhazovani penez na nakladnem zavode v miste, ktere nebylo pro prodeje znacky dulezite a tudiz ani reklama v podobe vitezstvi mnoho neprinesla. K tomu pridejme velkolepy "Lancia mrakodrap" v Turine, pod kterym vedla silnice, Formuli 1 a dalsi odvazne projekty a Lancie by tehdy nepomohly ani dvojnasobne prodeje...
Dalsi pohroma prisla s Fiatem. Ten sice tehdy jeste mel penize, ale nemel kvalitu a know-how. Tak se prihodilo, ze behem jedne dekady se zmenilo portfolio Lancie z technicky svebytnych a zajimavych modelu Fulvia, Flavia a Flaminia na mizerne vyrobenou Betu s Gammou. Prvni z nich sdilela techniku s Fiaty, druha byla az trestuhodne mizerne vyrobena a obe diky sovetske oceli, z ktere tehdy Fiat auta vyrabel, rezly jako zadna jina te doby. To samozrejme nezustalo bez zakaznicke odezvy a tak se Lancia v 70. letech dostala do prvni opravdove krize (financni problemy z duvodu spatneho hospodareni sice vzaly znacku z vlastnictvi rodiny Lancia, jinak slo ale o dobre fungujici firmu, vyrabejici kvalitni auta, nakladaky a autobusy, o ktere byla poptavka). Tehdy jeste Fiatu doslo, ze takhle to dal nepujde a zacal pracovat na zlepseni... to prislo v zari 1979 s Deltou a pokracovalo modely Prisma, Y10 ci Thema, ktere patrily na spicku segmentu. Napr. i malou Y10 si mohli zakaznici poridit s pohonem vsech kol, vlajkovou lod Thema zase mohli vybavit vybavou, o ktere si konkurence mohla nechat zdat. O potentnich motorech, ktere dynamikou rozcupovali jakokoliv konkurenci, vcetne te z Mnichova, ani nemluve.
Tehdy mel Fiat vsechno idealne rozehrane, aby se znacka v budoucich letech dale rozvijela a prodeje jen rostly. Jenze mezi tim se dostal uhlavni konkurent z Milana uz asi po padesate ke krachu a Agnelliho tehdy nenapadlo nic lepsiho, nez koupit i Alfu.
Predstavte si, ze by se dnes nekdo rozhodl spojit BMW a Mercedes - Benz. Nesmysl? Ano, ale presne tohle Fiat udelal. Zahy Fiatu doslo, ze dve na ridice zamerene a vzajemne si konkurujici znacky pod jednou strechou jsou blbost a misto toho, aby logicky pustil Alfu dal (nebo idealne k sipku), rozhodl se vystavit Lancii stopku na poli motorsportu a prisel s ideou, ze se v Lancie stane nacancany Fiat pro zensky... jak skvely napad to byl, dnes uz vsichni vedi. Do toho prislo brutalni setreni na vsem a vsude, takze nastupce Themy, Kappa, dostala misto praveho dreva pouhou imitaci. A aby zakaznikum nebylo divne, ze se vlajkova lod chlubi plastem a o dve tridy nizsi Dedra ma prave drevo, tak udelali na Dedre facelift, v ramci ktereho dostala imitaci i Dedra. Pritom jeste Delta II mela v prvnich letech vyroby "pripravu" na planovany pohon Integrale v podobe tubusu k zadni naprave... Existuje i par dvojkovych Delt po domacku prestavenych na Integrale. Za zminku stoji i "idealni" napad Fiatu zrusit do te doby uspesnou nakladni divizi Lancie, spojit ji s vlastni nakladni divizi Fiatu + dalsimi tremi znackami (OM, Unic a Magirus) a udelat novou, umele vytvorenou znacku - Iveco. Ackoliv se Iveco na trhu chytlo a z dnesniho pohledu se muze zdat krok uspesnym, Fiat mohl vytezit rozhodne vice. Kdyz Lancii kupoval, byla v problemech ne vinou spatne image, nekvality, nezajmu zakazniku a pod., ale nezodpovednym hospodarenim. Fiat se tak relativne za hubicku dostal ke slavne znacce s obrovskym technickym know-how a potencialem do budoucna. Rozumnym pristupem mohl udelat z Lancie italsky Mercedes - tedy velkeho mezinarodniho hrace na poli osobnich i nakladnich vozidel i autobusu. Potencial k tomu rozhodne byl! Misto toho znacku zlikvidoval, Alfu stejne do dnesnich dnu poradne nezachranil a jedine, co mu jakstaks vyslo, je to Iveco. Ovsem klidne ty naklady mohli nest dal jmeno Lancia. Mimochodem, puvodni tovarna Lancie na vyrobu uzitkovych vozidel dodnes stoji a Iveco v ni produkuje vojenske specialy.
Kazdopadne Lancia zustane legendou navzdy. Ceny klasickych Lancii z ery "pred Fiatem" uz davno patri do kategorie pro bezneho smrtelnika naprosto nedosazitelych aut a v poslednich letech uz vyrazneji stoupaji na cene i youngtimery ze 70., 80. a zacatku 90. let. Zkuste si dnes poridit opravdu peknou Themu pod 100tis. Kc. V CR jsou jen vybydleny sroty a v zahranicich za pekny kousek uz musite radne zaplatit. Lancia porad jmeno ma, jen uz pro ni musi clovek spise na aukce ci akce typu Retro Classics, nez do moderniho showroomu.
Dík za skvělý, i když velmi smutný výklad! Já jsem byl vždycky daleko víc na ty Alfy a Fiaty, ale většina Lancií ze 70.-90. let se mi taky moc líbí. :-!
Pro mne Lancia jméno měla a má.
Bohužel s jedním modelem to nyní nevytrhne.
A uvidíme , zda se to zlepší..
Zřejmě to bude záležet i na úspěchu restartu koncernové značky Alfa Romeo.
Budúcnosť značky ako jediná možnosť mi príjde spravit alternatívu k Tesle a spol. Elektromobily. Inovátorské, na úrovni a s potrebnou podporou veľkej automobilky. :yes: