Diskuse

Padlé legendy: Saab – Vleklý konec výrobce aut pro architekty

1.2.2017

O blížícím se konci Saabu se hovoří celé toto desetiletí. Švédský výrobce z Trollhättanu stále nějak přežívá, s původním Saabem ale už má jen minimum společného.

 

  • 10 Reagovat !

    foto hostik

    hostík 01.02.  08:29

    osud

    jako saabista jsem smutný, o to více si budu ten můj kousek udržovat jako unikát, který jednou možná bude mít sběratelskou cenu - mít penízky přidal byl ještě nějaký kousek...
    • 00 Reagovat !

      foto gil54

      gil54 01.02.  10:59

      « Re: osud

      Pokud je to 900 a nebo starší, tak je to Saab a má to význam. Držím palce všem opravdovým fandům aut.
  • 04 Reagovat !

    foto MDK

    MDK 01.02.  09:36

    ....

    Každá automobilka má své fanoušky. Já nikdy žádného SAABA nevlastnil, design se mi nikdy nelíbil, SAABY vypadají jako tank a já mám rád elegantní a spíše menší vozy. Ale to je věc vkusu.

    Kdyby SAAB produkoval kvalitní a hezké vozy, tak by neskončil takhle. U nás mají SAABY takový punc exclusivního vozu, protože se ho za komárů některým elitním rudochům podařilo vyhandlovat (za kdoví co) a pak v nich ojebávali soudružky z JZD. A Pepík Hustolesů se Škodou 1000 mu mohl jen závidět.
    • 00 Reagovat !

      foto Barrichello

      Barrichello 01.02.  09:40

      « Re: ....

      Za komára v tom jezdili nejvíc doktoři, znam asi 3 co měli Saaba. A taky pár herců, třeba Pepíček Bek ho měl >:D
      • 00 Reagovat !

        foto gil54

        gil54 01.02.  09:47

        « Re: Re: ....

        ...a zelenou 96 Jiří Šlitr.
        • 00 Reagovat !

          foto Dagmarrr

          Dagmarrr 01.02.  11:13

          « Re: Re: Re: ....

          Pokud vím, tak komoušové Saaby nemívali, byl to auťák pro architekty (na západě), ale u nás především pro umělce (zpěváky, režiséry, herce, výtvarníky atd.). Naopak řezníci, zelináři, veksláci apod. si libovali v jiných značkách (také co zrovna bylo "in", samozřejmě mercedesy byly vždycky na špici). Bohužel to tehdy také záleželo hlavně na tom, co zrovna měl Tuzex v nabídce, protože tam individuální objednávky byly prý docela komplikované. A tak se tam později hlavně kupoval Ford Escort, Opel Kadet a nebo Fiat Uno.
          • 00 Reagovat !

            foto Barrichello

            Barrichello 01.02.  12:04

            « Re: Re: Re: Re: ....

            Mercedes měl z řezníků a zelinářů málokdo a když tak ne novej, ale koupnej od někoho kdo ho měl z Tuzu nebo odkoupený z nějaké ambasády.

            Spíš byly populární Simcy a to jak staré 1500 tak pak i novější 1307 a 1308, Taky Chrysler 160/180, Mirafiori, Uno, Fordy Cortina, Escort a Sierra, Toyoty, Renault 21, Daeweoo Racer, žigulíky, tatry 613 atd
    • 00 Reagovat !

      foto peterle

      peterle 01.02.  16:56

      « Re: ....

      Saaby 96 sa predávali normálne v Tuzexe. Nemuselo sa nič handlovať, stačilo mať na západe príbuzného, alebo dedičstvo po ňom :-)
      Aj hokejista Golonka ho mal
      • 00 Reagovat !

        foto Dagmarrr

        Dagmarrr 01.02.  18:29

        « Re: Re: ....

        A výborné bylo i to, že díky Trejbalovi (závodil za Saab) byl v Československu celkem bezproblémový servis i prodej náhradních dílů (přes Mototechnu). To bohužel skončilo někdy začátkem osmdesátých let.
  • 00 Reagovat !

    foto stary-kluk

    starý_kluk 01.02.  10:02

    Počátek souvisí s naší Jawou - Minor II

    Důvod rozhodnutí Saabu vyrábět automobily byl v tom, že jako letecké továrně na konci 2. války klesla rapídně poptávka po letadlech. Automobily byly náhradní program.

    Protože tu nebyly zkušenosti, sáhli po naší Jawě. kde Minor II se vyvážel do mnoha a mnoha zemí světa a byly rovněž prodány i licence k výrobám (z dílů Jawa i celé). Uprostřed odborného jednání o licenci přišel z ČR zákaz (výroba Minoru byla zastavena) - kdysi o tom vyprávěl pan Klápa, že jim na jejich prosbu asoň na poslední chvíli načrtl na rýsovací prkno převodovku.

    Minor II (hl. konstuktér Ing. Vykoukal) měl dvoutaktní dvouválec umístěný podélně i s převodovkou před přední nápravou. Chlazení bylo vodní nenucené, jen syfonové - chladič byl umístěný nahoře pod čelním sklem.
    Kouknete-li zde na fotografii motoru prvního Saaba, má také syfonové chlazení, ale vodou chlazený dvouválec je napříč. Ing. Pilát u majitele a šéfa Jawy Ing. Janečka navrhl motor napříč - excentricky tak , jak je to dneska, už ve 30.-ých letech. To však nebylo tenkrát stráveno a musel dát motor sice pořád napříč, ale souměrně s převodovkou, spojenou s karterem tak, jak to mělo mnohem později Mini. K seriové výtrobě ani tohoto uspořádání ale také nedošlo (byl jen prototyp, který jezdil,hodně dlouho) a předválečný Minor I měl podle Ing. Vykoukala převodovku a motor za přední nápravou. Možná, že prvotní návrh Saabu zde na fotografii, tj. uložení motoru excentricky napříč pochází z konzultace s Ing. Pilátem.

    Minor II stejně později první Saab vítězil v mnoha soutěžích.

    Karoserie (inspirovaná prof. Jarayem - dvě kapky na sobě) a celý koncept obou vozů jsou si podobné.

    PS: Je dobré připomenout, že Saab, jako progresivní továrna, zkoušela později i dva vodouchlazené dvoutaktní tříválce napříč před přední nápravou (souměrně v řadě).
    • 01 Reagovat !

      foto gil54

      gil54 01.02.  10:15

      « Re: Počátek souvisí s naší Jawou - Minor II

      ...sytý, syn, sýr, syrový, sychravý, usychat.........syfon. >:D
      • 00 Reagovat !

        foto stary-kluk

        starý_kluk 01.02.  10:36

        « Re: Re: Počátek souvisí s naší Jawou - Minor II

        ajajaj :-(
        Ovšem syfonů je taky habaděj, pane. :-)

        A ještě jedna souvislost: Ing. Pilát byl před příchodem do Jawy konstruktér leteckých motorů.
        • 00 Reagovat !

          foto gil54

          gil54 01.02.  10:51

          « Re: Re: Re: Počátek souvisí s naší Jawou - Minor II

          Hlavně v Polsku. :-)

          (Proti věcnému obsahu však připomínky nemám.)
    • 00 Reagovat !

      foto Dinar

      Dinar 01.02.  13:26

      « Re: Počátek souvisí s naší Jawou - Minor II

      V kontextu vzpomínek na Saab se mi vždycky vybaví díl Top Gearu věnovaný Saabu a jeho historii vč. té jeho "architektonické" aury. Očesáno na dřeň, šlo o automobilku, která začala dělat auta tak nějak z nouze, moc jí to nešlo, a když už se dostali na nějakou úroveň, měli chytrý nápad strčit do obyčejného auta turbo, a tím vznikla legenda. Byl to trochu z nouze cnost krok, více marketingový než technický, ale úspěšný, jenže dál už nic, jen pozvolný úpadek, konstrukční a obchodní přešlapy, konec...

      Když si uvědomím, kde v začátcích saabu byly české automobilky, na jaké úrovni, kde při tom náskoku mohly být ve srovnání s touto severskou "legendou" jít naše země normálním vývojem, jen se zase naštvu, zasraní komanči. :-!
      • 00 Reagovat !

        foto 99T

        99T 01.02.  14:05

        « Re: Re: Počátek souvisí s naší Jawou - Minor II

        Já Ti dám z nouze ctnost - marketingový tah. To je jednorožec! I Jeremy to "připustil" :-)
        • 00 Reagovat !

          foto Dinar

          Dinar 01.02.  14:20

          « Re: Re: Re: Počátek souvisí s naší Jawou - Minor II

          On i Marco Polo si myslel, že kdesi v jihovýchodní Asii narazil na jednorožce, bohužel to byl jen nějaký podivný druh nosorožce... :-) ;-)
      • 00 Reagovat !

        foto peterle

        peterle 01.02.  17:03

        « Re: Re: Počátek souvisí s naší Jawou - Minor II

        Boli to všetko malé automobilky, takže by väčšina z nich zanikla najneskôr koncom 60. Tak ako väčšina západoeurópskych, o ktorých sa dnes už ani nevie, že existovali.
        • 00 Reagovat !

          foto Barrichello

          Barrichello 01.02.  22:39

          « Re: Re: Re: Počátek souvisí s naší Jawou - Minor II

          tak nějak, krom Škody a Tatry měl jediný potencionál Walter, Aero , Zetka nebo Jawa by neměly šanci.
  • 00 Reagovat !

    foto Xylo

    Xylo 01.02.  15:37

    Saab

    Saab jsem nikdy nevlastnil, ale tak nějak pořád mám v hlavě jako něco extra. V roce 1995 můj zaměstnavatel pronajal kancelář v IBC centru vedle Hiltonu a mimo nás, tam "seděla" ještě jedna firma z oboru a zatímco my jezdili v Escorty a Mondea (v baráku byl i Ford a Citroen), tak Astra jezdila 900 pro repíky a kluci na mé úrovni měli 9000 .... prostě pharmahonorace :-)
  • 00 Reagovat !

    foto del42sa

    del42sa 01.02.  19:13

    saab

    z historie je jasně patrné, že to s nimi začalo jít z kopce poté co je koupilo GM.
    Minimum peněz investovaných do vývoje, recyklace starých modelů, rembranding cizích automobilek.... Bohužel tohle je dostalo do kolen a je to chyba GM ne Saabu. Mohli dopadnout klidně jako Volvo.
    Škoda zajímavé automobilky......
Přihlásit se Zaregistrovat Pro přispívání do této diskuse musíte být přihlášeným registrovaným uživatelem!







Blesk.cz

IKEA po smrti 8 dětí stahuje z trhu komody. Máte doma nábytek zajištěný?

IKEA po smrti 8 dětí stahuje z trhu komody. Máte…

Švédský nábytkářský řetězec IKEA stahuje ve Spojených státech a Kanadě z trhu 29 milionů prádelníků a komod,…

Ozbrojenci na Ukrajině obklíčili Luhansk. Chtějí prý sesadit ministra vnitra

Ozbrojenci na Ukrajině obklíčili Luhansk. Chtějí prý…

Ozbrojenci v úterý obklíčili centrum Luhanska, jednoho z center proruských separatistů v Donbasu na východě…

 

iSport.cz

Vydra se trefil podruhé za sebou, osmým gólem v sezoně načal výhru

Vydra se trefil podruhé za sebou, osmým gólem v…

Český útočník Matěj Vydra skóroval v druhé anglické lize ve druhém zápase za sebou. Tři dny poté, co pomohl…

VIDEO: Plzeň přestřílela Kometu, Indrák dal hattrick. Sparta prohrála

VIDEO: Plzeň přestřílela Kometu, Indrák dal…

SOUHRN | Extralize nadále vládne Plzeň. Ve šlágru 24. kola Škoda doma zvládla přestřelku s Kometou Brno a po…

 

Reflex.cz

Další protikuřácké tažení: Zakáže nám EU elektronické cigarety?

Další protikuřácké tažení: Zakáže nám EU…

Nenápadně a pozvolně nám aktivisté rozjíždějí, podobně jako rozjeli válku proti tabáku, válku proti…

Čína má poprvé více superpočítačů než USA. A daleko více než Japonsko, Německo a Británie dohromady

Čína má poprvé více superpočítačů než USA. A daleko…

Bouřlivě se rozvíjející Čína dosáhla dalšího milníku v nejmodernějších technologiích. Poprvé v historii má více…