Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Palivo E85 na českém trhu za 25,- Kč, nejprve v Mladé Boleslavi

redakce AUTO.CZ
Diskuze (22)
Mladá Boleslav se ve čtvrtek stala prvním místem v Česku, kde se začalo prodávat biopalivo E85. Během měsíce by se mělo objevit ještě na dalších čtyřech čerpacích stanicích ve středních Čechách.

Za směs etanolu a benzinu, označovanou zkratkou E85 se u nás platí 25 korun za litr. Pokud by byla navíc biosložka osvobozena od spotřební daně, bude ještě levnější, řekl ČTK Oldřich Reinbergr, ředitel společnosti Cukrovary a lihovary TTD, která palivo vyrábí.

Palivo E85 je směs skládající se z 85 procent z bioetanolu a z 15 procent z Naturalu 95. Proti klasickému benzinu má jízda na palivo E85 dvě hlavní výhody - nárůst výkonu motoru a výrazné snížení emisí výfukových plynů. Nevýhodou je naopak mírně vyšší spotřeba oproti klasickým palivům.

Společnost Agroethanol TTD, dceřiná firma Cukrovarů a lihovarů TTD, začala ve svém závodě v Dobrovici vyrábět biopalivo na konci loňského roku. "Je samozřejmě trochu problémem, že momentálně není dostatečná síť čerpacích stanic, ani u nás nejezdí tolik aut. S některými společnostmi jsme však již na instalaci stojanů dohodnuti," řekl Reinbergr. Podle něj budou během měsíce další dva stojany v blízkém okolí Prahy, další na východ od hlavního města a jeden směrem na západ. Stojany s biopalivem E85 by měly být také na Moravě.

Aby se mohl litr biopaliva prodávat za 25 korun, musí ho firma mírně dotovat. "V podstatě na tom proděláváme," řekl Reinbergr. Osvobození biosložky od spotřební daně projednává sněmovna. "Nyní je to ve druhém čtení, musí to projít ještě třetím čtením, pak senátem a nakonec jej musí podepsat prezident, pak teprve půjde levnější biopalivo na trh," podotkl Reinbergr. Od daně by měla být osvobozena ta část biopaliva, která není fosilním palivem. V případě E85 by se tedy platila jen daň z patnáctiprocentního podílu Naturalu 95 v biopalivu.

Na českém trhu lze nyní zakoupit speciálně upravené vozy několika značek, které na palivo E85 dokážou jezdit. Mezi ně patří Škoda Octavia Multifuel, několik modelů Ford (FFV modely Focus, C-max, S-max, Mondeo), Saab (modely 9-3 a 9-5 BioPower) a Volvo (C30, S40, V50, V70 a S80). Škoda se zatím soustředí především na švédský trh, ovšem někteří prodejci chtějí Octavii Multifuel nabídnout i v Česku. V Mladé Boleslavi již na na tento model registrují několik objednávek.

Právě dvě škodovky na tento pohon ve čtvrtek přebral středočeský kraj. Jedním vozem bude disponovat boleslavská Klaudiánova nemocnice, druhý dostane Správa a údržba silnic. "O této možnosti jsme uvažovali již dlouho. Nemělo by zůstat jen u dvou aut, uvažujeme také o autobusové lince, která by toto palivo využívala," řekl hejtman středočeského kraje David Rath.

V Evropě je palivo E85 nejvíce používáno ve Švédsku, kde je v provozu více než 16.000 vozidel a počet plnících stanic s palivem E85 je vyšší než 250. Právě na tamní trh dodává mladoboleslavská Škoda Auto své vozy Octavia Multifuel.

Čeští lihovarníci se zatím neúspěšně snaží prosadit, aby stát zastavil prudce rostoucí dovoz levného biolihu z Brazílie a Pákistánu. Umožnit by to měla povinnost používat biolíh vyrobený ze surovin původem z Evropské unie. Dovoz brazilského a pákistánského biolihu prý meziročně vzrostl o 800 procent. Nárůst importu biolihu ze zámoří souvisí s tím, že bioetanol se od loňského roku povinně přimíchává do benzinu.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (22)
15. 6. 2009 11:34
Re: Vrchol ekologického myšlení
Zapomněl jsi dodat, že destilací samotného biolihu se spotřebuje víc energie v podobě fosilních paliv, než kolik je jí možno z výsledného produktu získat.
15. 6. 2009 10:34
Re: LPG ci CNG?
LPG neni reseni. Propan-butan je jen, vedle benzinu, nafty, LTO apod., dalsi frakci ropy. Samotne LPG je drazi nez benzin ci nafta, protoze je ho v jednotce ropy mene. Duvod proc je LPG levnejsi je, ze se znej neplati spotrebni dan. Navrh zakona, 3 schuze snemovny, souhlas senatu a prezidenta staci k likvidaci vyhody LPG uplne stejne ;-). Dle me ma skutecne smysl jako alternativni plynne palivo pouze CNG - compressed natural gas; cili metan.
14. 6. 2009 15:20
Pro E85
Hladomory zde byly už v dobách, kdy E85 nikdo neznal. Deštné pralesy mizí taky posledních 100let bez ohledu na E85. Suroviny na E85 se mohou získat jak z přebytků, tak efektivnějšího zemedělství - za posledních 50let se zvedla produkce obilí v Indii 3x, plocha jen o 20%, vše díky lepším plodinám a technologii. Vyšší ceny plodin přinesou větší tržby zemědělcům, zefektivní trh a přinesou technologie i tam, kde doposud technologie neměli (Asie, Afrika). Jediný, kdo na tom ztratí, jsou země, které se ani samy neumí uživit a potraviny dováží. A E85 už nabízí za 21kč i Unicorn Oil na sjezdu z D1 od Olomouce do centra Brna (jestli ho reálně mají nevím).
12. 6. 2009 23:46
25,- za litr ?
No jestli není úspornější koupit benzínovej V6 nebo V8 a udělat to na lpg. Návratnost jistá i bez čtení, senátu atd. Jo, a je to taky osvobozený od sil.daně. Nemluvě o tom, že pořizovací cena je taky vyšší.
Avatar - Ada je zase tady
12. 6. 2009 23:05
Re: Vrchol ekologického myšlení
A pritom je dosazeni 20% uspory paliva tak jednoduche. Proste vymenit zazehovy motor za vznetovy...