Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Panoz chce do Le Mans s elektromobilem...

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (4)
Společnosti Panoz a Green4U Technologies, za jejichž vznikem stojí fanoušek vytrvalostních závodů Dan Panoz, pracují na vývoji supersportovního elektromobilu, který má zamířit do běžného silničního provozu a rovněž na závodní dráhy.

Společnost Panoz LLC, sídlící v severoamerickém Braseltonu ve státě Georgia, byla oficiálně založena v roce 1989. Největší mediální pozornosti se jí v Evropě dostávalo v letech 1997 až 2007, kdy se její vozy aktivně účastnily vytrvalostních závodů. Jednoho z největších úspěchů bylo dosaženo v roce 2006, kdy Panoz Esperante GTLM zvítězil v Le Mans ve své třídě GT2.

Vedle okruhových speciálů se Panoz samozřejmě po celou dobu své existence věnuje vývoji a výrobě vlastních sportovních vozů, do nichž promítá zkušenosti získané na závodních tratích. Zároveň patří k průkopníkům využívání a nového zpracování hliníku, plastů a kompozitních materiálů v konstrukci automobilů.

Společnost Green4U Technologies byla založena teprve v loňském roce a specializuje se na vývoj elektromobilů a technologií, které souvisí s jejich pohonnými systémy.

Prvním výsledkem spolupráce mezi automobilkou Panoz a společností Green4U technologies se má stát model, který je pojmenován Green4U Panoz Racing GT-EV a má vzniknout v provedení pro vytrvalostní závody i běžný silniční provoz.

Prozatím se tento stroj představuje pouze prostřednictvím vizualizací, ale cílem obou společností je dostat jej až na slavných 24 hodin Le Mans, kde má startovat v rámci projektu Garáž 56, umožňujícího nasazení vozů, plně neodpovídajících současnému rozdělení kategorií závodních vozů podle FIA WEC, ale přinášejících nová řešení, která mohou být použita v budoucnosti. Následně pak má vzniknout i odvozený supersport pro běžný silniční provoz.

Green4U Panoz Racing GT-EV má být dlouhý 4880 mm, široký 1830 mm a vysoký 1220 mm. K pohonu má využívat jeden elektromotor u přední nápravy a jeden elektromotor u zadní nápravy. Celkový výkon se pohybovat okolo 400 až 450 kW a maximální rychlost má být okolo 290 km/h.

K typu a kapacitě použitých akumulátorů se společnosti Panoz a Green 4U Technologies prozatím nevyjadřují, ale uvádí, že v závodních podmínkách se má dojezd na jedno nabití pohybovat až okolo 175 km. Konstrukce vozu pak má umožnit rychlou výměnu akumulátorů, umístěných mezi přední a zadní nápravou vedle kabiny pilota usazené na levé straně vozu.

Green4U Panoz Racing GT-EV v závodním provedení je prezentován v kombinaci bílé a zelené barvy, zatímco silniční provedení odhalují kresby šedého vozu. Ten zachová hlavní rysy designu i konstrukce okruhového sourozence a to včetně kabiny posunuté k levé straně vozu.

Vedle svých jízdních výkonů a vzhledu exteriéru pak má tento vůz přitahovat pozornost i řešením interiéru. Ten bude totiž dvoumístný a spolujezdec bude usazen za řidičem. Kdy se dočkáme odhalení plně funkčních prototypů nebo zahájení výroby či dokonce prodeje tohoto netradičního supersportu prozatím společnosti Panoz a Green 4U Technologies neuvádí.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (4)
23. 6. 2017 12:54
Re: To je super, ale...
LMP1 specialy na LeMans maji spotrebu 30-35 litru paliva na 100km a za celej zavod to dela nejakych 1600 litru paliva, jen techto 1600 litru vysokooktanoveho paliva znamena ze nejaka elektrarna musela vyrobit cca 3.2MW elektriny aby to palivo vubec mohlo vzniknout ;-)

nektere servery odhaduji podle jinych sportovnich BEV ze spotreba takoveho zavodniho specialu ktery samozrejme hraje i na vahu, by s dojezdem 175km na nabiti mohl mit 100-120kWh baterii, vitezove LeMans vetsinou najedou mezi 5100 az 5170 kilometry (jedno kolo ma 13.6km) a tankuji 25-30x za zavod, coz odpovida i cca 30 zastavkam ktere by musel uskutecnit tento Panoz pri dojezdu 175km na nabiti, a to by delalo tedy pri 120kWh baterii 3.6MW elektriny, rozdil tedy minimalni oproti hybridum LMP1 ;-)

zajimave na tom je, ze dojezd maj ty auta velice podobnej, uvadi se ze v zavodnim rezimu LMP1 zvladaji 200 az 160km

mimochodem jen osletlovaci technika zavodu v LeMans na nocni cast zavodu ma prikon prez 15MW >:D
Avatar - mustafa
23. 6. 2017 11:10
Re: To je super, ale...
Ono dobrej byl komentář u F1 v Kanadě, kde tam komentátor říkal, že ty zelené elektrické formule, které se tam jezdí vedle klasických F1, nejsou až tak zelené. Přes noc totiž u nich stojí dieselové generátory, které je nabíjí a to pak jde celá ekologie do pr... Ze sítě by to nenabyli, protože na takovej počet formulí to není nikde stavěné, takže dieselgenerátory, smrad a hluk všude celou noc. Ale hlavně, že těch pár minut co to jede, tak je to zelené....
Avatar - Barry Lyndon
23. 6. 2017 10:30
Re: To je super, ale...
Tak on svět není fér. Viz. vítězství turbodieselů proti neturbo benziňákům....
23. 6. 2017 10:16
To je super, ale...
Myslím že pre Elektromobily by sa konečne mala tiež začať počítať spotreba, lebo také green to až tak nebude.. Príde na LeMans, spáli tam elektriky ako jedna dedina za rok a bude vraj "green".. Aha.. No tak dajme mu podmienku, že tú elektriku si musí sám vyrobiť :-)