Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Paříž ´98 - Mondial de l'Automobile - Pařížská galerie (1)

Tomáš Zajíček
Jeden z nejprestižnějších světových autosalónů se poprvé konal již v roce 1898.

Na letošním stém výročí bylo k vidění, kromě známých osobností (Mikka Hakkinen, Ferdinand Piech...), především spousta automobilových novinek (kolem 30 světových premiér), jejichž přehled jsme shrnuli do dvou dílů. Mezi největší lákadla patřily zejména Mercedes S, Audi TT, Alfa Romeo 166, VW Bora, Honda Accord, Toyota Yaris, Citroen Xsara Picasso a další. Abychom někoho nepřehlédli napsali jsme vám o většině značek pár vět. První díl, od Alfy až po Mercedes přinášíme v této reportáži. Příští týden pokračujeme od Mitsubishi až po VW.

- Alfa Romeo

- Audi

- BMW

- Bugatti

- Cadillac

- Chevrolet

- Chrysler

- Citroen

- Daewoo

- Ferrari

- Fiat

- Ford

- Honda

- Hyundai

- Jaguar

- Lada

- Lancia

- Lexus

- Maserati

- Mazda

- Mercedes

Alfa Romeo

Již dlouhou dobu přesluhující Alfu 165 konečně nahradil zcela nový typ 166. A zdá se, že se čekání na nový "flagship" vyplatilo. Stošedesátšestka má sebevědomý design i kvalitní techniku, takže pravděpodobně naváže na úspěch řady 156, kterou Italové pro velký zájem stále nestačí dodávat dealerům.

Spider a GTV dostaly pár vylepšení exteriéru i interiéru.

Podrobné informace k nové Alfě 166 najdete v rubrice Představujeme.

Audi

U Audi bylo vše jasné. Vše se motalo okolo "super TT". Tento designově mimořádně odvážný, ale zároveň povedený automobil lákal novináře z širokého okolí stánku.

V okolí se však "krčily" i další zajímavé novinky např. A3 quattro s novým motorem 1,8 T 132 kW nebo A6 Avant 2,7 Biturbo.

Podrobné informace k Audi TT, A3 quattro a A6 Avant najdete v rubrice Představujeme.

BMW

Bombou u BMW bylo především představení nového osmiválce 3,9 l. Říkate si osmiválec, to není přece nic zvláštního. Jenže ono jde o turbodiesel s přímým vstřikováním paliva s čtyřventilovou technikou, dvěma turbodmychadly a výkonem 170 kW/4000 ot/min!! To není vše. Nejvyšší točivý moment se "usadil" na hodnotě 500 Nm při pouhých 1800 ot/min. A co spotřeba. S tímto motorem se i při dynamické jízdě v sedmičkové řadě vejdete pod 10 l na 100 km.

Dalším lákadlem byla nová M5 s osmiválcem 5,0. Výkon 294 kW, postaru 400 koní. 0-100 km/h - 5,3 s!

Nechyběl samozřejmě ani Z3 coupé či studie motocyklu budoucnosti C1.

Podrobné informace k BMW Z3 coupé najdete v rubrice Představujeme.

Bugatti

Poté co Bugatti koupil koncern VW se zřejmě blýská na lepší časy. Přeci jen mít za zády největší evropskou automobilku je něco jiného.

První vlaštovkou a to pořádnou je uvedení konceptu EB118. Je vybaven osmnáctiválcovým (!!!) motorem (tři řady váců) s výkonem 408 kW!

Cadillac

Pro Evropu má v nabídce pouze model Seville, který dostal jen kosmetické úpravy včetně BOSE sundsystému.

Chevrolet

Nic nového či převratného. Off-roady Blazer a Tahoe, van Trans sport a spotrovní Camaro a Corvette.

Chrysler

Chrysler zastupoval především nový 300M s menším celohliníkovým šestiválcem 2,7/149 kW, který je určen pro neamerické trhy (američané se "spokojí" s 3,5 V6). Kombinovaná spotřeba 10,5 l/100 km (samozřejmě s automatem) naznačuje, že jde o vyspělý motor se sníženým apetitem.

Kromě ostatních sériových modelů nechyběl na stánku ani koncept Pronto Cruiser.

Citroen

Svoje plány Citroen ukázal v Paříži především hezkým prototypem C3. V brzké době se konkurence dočkají minivany (ve Francii především úspěšný Renault Scénic). Chystá se totiž Citroen Xsara Picasso.

Do klubu TDi motorů se Citroen hlásí s motorem 2,0/80 kW s označením HDi. Brzy se tento motor objeví v Xanitii a Xsaře.

Berlingo dostalo boční posuvné dveře, které mu opravdu scházely. Evasion prošel mírným faceliftem.

Daewoo

Tato automobilka nepředstavila v Paříži nic zvláštního, proto vám také nic zvláštního nepovím. Nejzajímavějším exponátem proto byl povedený miniautomobil Matiz, který už jezdí i po našich silnicích a koncept Joyster.

Ferrari

Ferrari vystavovalo svou současnou výrobní řadu včetně 355 F1, osmiválec s elektrohydraulickou převodovkou typu Formule 1 ve verzích Berlinetta a Spider, dále model 550 Maranello a 456M.

Fiat

V interním hlasování redaktorů AUTO.CZ o nejošklivější automobil výstavy tentokrát suverénně zvítězil Fiat Multipla. Automobil, který v sobě obsahuje řadu výborných nápadů má bohužel slušně řečeno "zvláštní" interiér i exteriér. Mám vážné pochyby o tom, zda si Multilplu vůbec někdo koupí... Snad se mýlím. Motorové vybavení Muliply je následující: 1,6 16V/76 kW nebo přímovstřikový turbodiesel 1,9 JTD/77 kW.

Povedenějším kouskem Fiatu je nové Seicento, které bylo k vidění v úpravě Abarth. Ullyse dostal facelift podobně jako pokrevní příbuzný Citroen Evasion.

Řada Bravo/Brava dostala vylepšený interiér a nové motory: 1,2 16V nahrazuje 1,4 12V a přibývá přímvstřikový JTD 1,9/77 kW.

Ford

Stačí jedno slovo: Focus. Ve stánku Fordu snad ani jiné automobily nebyly. Ford sází na Focus vše. V anketě AUTO.CZ je vidět, že se našim čtenářům Focus příliš futuristický nezdá, takže to asi vyjde. Držím palce.

Reklamní stratégové Fordu určili jako prioritu při propagaci sport, takže jsme měli možnost shlédnout i úpravu Focus WRC. Řídit nebude nikdo jiný než Colin McRay (přestup od Subaru). První start: rallye Monte Carlo.

Zajímavým konceptem byl "nástupce" u nás dobře známého Transitu.

Podrobné informace k novému Focusu najdete v rubrice Představujeme.

Honda

Na stánku Hondy byl pro Evropany největším lákadlem nový Accord představený jak ve čtyřdveřovém, tak (nově) v pětidveřovém provedení. Tvarově zdařilý automobil je osazen šestnáctiventilovými motory 1,6/85 kW, 1,8 VTEC/100 kW, 2,0 VTEC/108 kW a 2,0i TD/77 kW (přímé vstřikování).

Do zcela nové třídy (alespoň v Evropě) se Honda vrhá modelem Logo (ano, takový je název). O pohon se stará řadový čtyřválec 1,3 SOHC s výkonem 49 kW. Převodovky může být buďto 5st manuální nebo CVT.

Legend prošel faceliftem a řadou drobných úprav, které mají zajistit především zvýšení komfortu cestujících.

Hyundai

Jednoznačnou "jedničkou" u automobilky Hyundai byla nová vlajková loď - model GX. Tento 4865 mm dlouhý sedan je připraven konkurovat v Evropě zavedeným značkám Mercedes, BMW či Audi. Samozřejmě pověstí se jim nemůže přiblížit, takže na řadu přijde "konkurenční" cena... O pohon se starají zážehové šestiválce do V s objemem 2,5 nebo 3,0 l. Výkony jsou 120 kW a 134 kW. Automatická převodovka nepostrádá možnost přímého řazení + -.

Lantra i Sonata prošly facelift.

Jaguar

Nic převratného, na nový malý Jaguar (konkurence BMW 3, Audi A4 ...) si ještě musíme počkat. Vystaveny byly samozřejmě modely XK8, XKR a XJ8.

Lada

Lada jako už několik let pozpátku ukazuje svůj "topmodel" 21010. Při pohledu dovnitř je ovšem jasné, že Lada na západ od Ruska nemůže uspět. Kvalita zpracování interiéru je totiž na té nejhorší úrovni. Překvapily ovšem studie velkoprostorového vozu a pozoruhodného elektromobilu.

Lancia

U Lancie se prakticky vše motalo kolem povedeného konceptu Dialogos. Je však otázkou, zda to příliš neodvádělo od sériových novinek. Těch však až tak mnoho nebylo, takže velká škoda nevznikla. Především u modelu Lancia došlo k nahrazení přeplňovaného zážehového čtyřválce za pětiválec. Tímto výkon vzrostl na 164 kW (původně 153 kW). Vyměněn byl i turbodiesel 2,4 s nepřímým vstřikováním paliva za moderní 2,4 JTD/92 kW s přímým vstřikováním paliva do válců. Dále byly samozřejmě vystaveny i ostatní řady, z nichž pozornost poutala Lancia Y v provedení Elephant s rozšířenou standardní výbavou.

Lexus

Prezentoval již dříve uvedené modely LS400 a GS300. Očekávaný IS200 však zatím na stánku nebyl.

Maserati

Slavná značka nyní pod ochranými křídly Fiatu předvela "supernovinku" v podobě modelu 3200 GT. Toto sportovní kupé je vybaveno vidlicovým osmiválcem 3,2 l s přeplňováním. Výkon je 271 kW, točivý moment dosahuje hodnoty 491 Nm! Zrychlení z klidu na 100 km/h zvládne 3200 GT za 5,1 s, nejvyšší rychlost je 280 km/h.

Mazda

Zde dominovala nová 323 včetně verze Demio. Je zajímavé, že u řady 323 známý sprtovně laděný model F je dnes tvarován jako "obyčejný" hatchback. Model 626 dostal pod kapotu nový turbodiesel s přímým vstřikováním paliva.

Mercedes-Benz

U Mercedesu bylo také "vše jasné". Jediné slovo, které se zde smělo vyslovit, bylo S-klasse :-). Takže vám alespoň prozradím, že zde bylo prezentováno áčko v AMG stylu (možno objednat jako výbavu).

Podrobné informace k Mercedesu S najdete v rubrice Představujeme.

První část reportáže z Paříže (Alfa Romeo - Mercedes-Benz) jste právě absolvovali, v příštím týdnu budeme pokračovat podle abecedy od Mitsubishi až po Volvo. Těšte se :-)



Tomáš Zajíček