Peugeot 5008 naživo: Crossover s volantem z Formule 1
Peugeot na letošním pařížském autosalonu dokazuje, že velkoprostorové vozy už netáhnou. MPV 3008 a 5008 se totiž v nových generacích stávající SUV a crossovery. Druhý z nich jsme si prohlédli přímo na pařížském stánku značky, avšak ještě před oficiálním odhalením.
5008 sice už není MPV, krabicovitou karoserií však dokazuje, že stále myslí na velký vnitřní prostor. A ono tomu opravdu tak je, protože vnitřní prostor je slušný. Jenže má to své kompromisy. Druhou řadu sedadel sice tvoří tři nezávislá křesla, jenže ta krajní jsou pro zachování velikosti posunuta těsně ke dveřím. To ve výsledku omezuje prostor nad hlavou, protože cestující se už hlavou takřka dotýká hrany mezi stropem a dveřmi. Potíží je i nízko umístěný sedák, kvůli kterému se sedí nepřirozeně se skrčenýma nohama. Paty navíc nelze podseknout k sobě kvůli zde umístěné palivové nádrži.
Vůz pak sice nabízí i třetí řadu sedadel, jenže ta je s ohledem na vnější rozměry – 5008 je dlouhá 4,64 metru – ryzí nouzovkou. Sedadla třetí řady jsou maličká, také prostoru zde není po mnoho a když se křesla druhé řady posunou zcela vzad, místa je tu rázem minimum. Jak ale bylo řečeno, s ohledem na vnější rozměry se s velkorysým místem pro sedm osob nedá počítat.
Zavazadelník je přístupný rozměrným víkem, které se však neotevírá příliš vysoko. Na stánku jsme řešili, zda by nešlo otevřít výše, jenže rozměrný střešní spoiler patrně zamezuje větší úhel otevření. V případě sedmimístné konfigurace je kufr dlouhý jen 30 centimetrů, po snadném sklopení zadní řady do podlahy však lze prodloužit na 109 centimetrů a následně po posunutí druhé řady zcela vpřed na 115 centimetrů. Mezi podběhy pak zavazadelník má 116 centimetrů.
To už se však konečně přesuňme za volant. Peugeot uchovává svoje už charakteristické řešení i-cockpit znamenající maličký volant a vysoko umístěnou kapličku s přístroji. Ta je v případě 5008 tvořena digitálním displejem s úhlopříčkou 12,3“, zatímco volant má oválný věnec, což je v podstatě řešení jak ve Formuli 1. Na první „úchop“ nám volant sednul, je ale patrné, že si na něj řidiči budou nejdříve muset zvyknout.
Palubní deska působí velice moderně. Vysoko umístěná obrazovka multimediálního systému má úhlopříčku osm palců. Je sice dotyková, doplňují ji ale konvenční tlačítka pro rychlou volbu jednotlivých položek (navigace, rádio apod.). Toto řešení rozhodně kvitujeme. Řadicí páka je pak hezky po ruce, protože je umístěna na vyvýšené pozici. Na vrchu palubní desky jsou použity měkčené plasty, o oživení se starají látkové výplně. Jen škoda, že zpracování některých detailů není z nejlepších. Za to potěší odkládací prostory – do kapes ve dveřích se vejde 1,5litrová lahev, hluboká „jáma“ je i v loketní opěrce. Líbily se nám i tenké A-sloupky zlepšující rozhled do stran.
Nový Peugeot 5008 se do prodeje dostane na jaře příštího roku. O jeho výrobu se postará francouzská továrna v Rennes.