Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Pařížská galerie novinek - I. část

Tomáš Zajíček
Pařížský autosalon je vždy něčím zvláštní. Ať už je to jeho umístěním v hlavním městě Francie, kterému těžko svým věhlasem mohou konkurovat města jako Ženeva, Frankfurt či Turín, kde se konají další evropské výstavy. Nebo alespoň v tomto roce značný...

Pařížský autosalon je vždy něčím zvláštní. Ať už je to jeho umístěním v hlavním městě Francie, kterému těžko svým věhlasem mohou konkurovat města jako Ženeva, Frankfurt či Turín, kde se konají další evropské výstavy. Nebo alespoň v tomto roce značným přílivem novinek. Přeci jen shlédnout tolik světových novinek jako například: Hondu Civic, Renault Lagunu, Hyundai Neos, Ferrari 550 Barchetta, BMW Z9 Cabrio, Kia Magentis, Lancia Nea, Audi Steppenwolf, Citroen C5, Ford Mondeo či Fiat Dobló je pro běžného "nepřipraveného" návštěvníka silné sousto. Těchto návštěvníků se v tomto roce očekává 1,3 miliónu (!)

Tento týden přinášíme první díl přehledu novinek jednotlivých značek (od Alfy Romeo po Mazdu). bude připravena na příští týden.

(doporučujeme počkat do načtení dokumentu se všemi ikonami, než na některou z ikon kliknete. Tím byste přerušili načítání a museli byste reloadovat dokument)

Alfa Romeo

Alfa Romeo se pochlubila kompaktním modelem 147, představeným již v Turíně. Italská krasavice je dlouhá 4160 mm a široká 1700 mm. O její pohon se budou starat čtyři agregáty: zážehové Twin Spark 1.6/77 kW, 1.6/88 kW a dvoulitr se 110 kW. K dispozici bude také přeplňovaná vznětová jednotka 1.9 JTD/81 kW se systémem Common Rail a variabilní geometrií lopatek turbodmychadla. K nahlédnutí byly samozřejmě přítomny i modely 156, 156 Sportwagon a 166.

Více informací a fotografií o Alfě 147 najdete ZDE.

Audi

Stánku Audi dominovala studie automobilu kategorie SUV s názvem Steppenwolf (stepní vlk). Nejde o nic jiného, než o důkladně modifikované Audi TT a výrobce tento fakt ani příliš nezastíral. "Tétéčko" v podobě SUV značně zmohutnělo a ke změně došlo i pod kapotou, kde turbomotor vystřídal atmosférický šestiválec 3,2 l s výkonem 165 kW a točivým momentem 320 N.m. S ním je stepní vlk schopen uhánět rychlostí až 230 km/h. Vůz má Haldex spojku, tři úrovně nastavení světlé výšky podvozku pomocí vzduchového pérování po vzoru allroadu quattro, elektronickou závěrku diferenciálu a ESP. Překvapivé je, že vystavený prototyp je v případě zájmu automobilka připravena sériově produkovat. Nejnáročnějším zákazníkům ingolstadská automobilka přichystala pro svůj vrcholný model A8 Long quattro šestilitrový dvanáctiválec, který disponuje výkonem 309 kW. Třetí novinkou je uvedení pevné střechy hardtop pro Audi TT Roadster.

Více informací o studii Steppenwolf najdete ZDE.

Bentley

Ačkoliv se mohlo na první pohled zdát, že u Bentleye není nic nového, opak byl pravdou. Model Arnage Red Label Touring Saloon je o 250 mm prodlouženým red labelem, přičemž 50 mm získali cestující vpředu a 200 vzadu. Poprvé najdeme v bentleyi přepážku za předními sedadly, v interiéru je řada vtipných řešení a pravé javorové a třešňové dřevo. V případě zájmu je Bentley připraven tourig saloon vyrábět a stane se též základem pro chystaný speciál ke 100. výročí narození královny Alžběty.

BMW

U BMW se největšímu zájmu těšil nepříliš pohledný koncept vozu Z9 Cabrio s osmiválcem 4,4 l/210 kW, vzniklý na základě kupé Z9, představeného vloni ve Frankfurtu. Ani jeden z těchto sportovních automobilů se však nebude vyrábět, některé prvky designu interiéru a přední části obou vozů však uvidíme u připravované nové generace řady 7. Výstavní premiéru měly také decentně upravené vozy řady 5 spolu s modifikovanými šestiválcovými motory. Slavit mohli příznivci vysokých výkonů, neboť si v Paříži odbyl svou premiéru sériový automobil BMW M3, který byl na výstavách ve Frankfurtu a Ženevě dosud prezentován pouze jako studie. Dech se tají již při vyslovení jeho ceny - rovných 100 000 německých marek.

Chrysler, Jeep

Žádné převratné novinky. U Chysleru byly "na place" zajímavé především nedávno představené modely PT Cruiser a Sebring Cabrio. U Jeepu se v tomto roce slaví šedesáté narozeniny, kterým je věnována větší část plochy Jeepu, ale žádná novinka tomuto výročí zvláštní punc nedodává.

Citroen

Francouzská automobilka Citroen vystavila v domácím prostředí hned tři pozoruhodné exponáty. Největší bombou byl nástupce xantie, kterým je bohužel poměrně konzervativně a tuctově stylizovaný model C5. Ten po xantii zdědil další generaci systému pérování Hydraktiv, který umí nastavovat světlou výšku podvozku v závislosti na kvalitě komunikace i rychlosti jízdy. Světovou premiéru faceliftovaného modelu Xsara Paříži vyfoukla Nitra, většina návštěvníků ji však viděla poprvé v městě nad Seinou. Novým stylingem ztratil Citroen mnohé ze své atraktivity a svébytnosti. Dvojici novinek doplňoval pár studií, kdy již známý Pluriel s modulární koncepcí karoserie doplnil koncept hybridního městského vozítka Osmose, který je kromě krychlového tvaru zajímavý tím, že je vybaven airbagy pro chodce, kteří přijdou s tímto vozem do kontaktu při nehodě.

Daewoo

Korejský výrobce Daewoo se pochlubil zdařilým faceliftem nejmenšího modelu Matiz, zahrnujícím upravenou přední a zadní část a také interiér. Paříž se také stala po turínském autosalonu druhým místem, kde byl k vidění decentní facelift typu Lanos, který nyní působí sportovněji. O tom, že probíhají intenzivní práce na vývoji nástupce lanosu svědčila studie Kalos, charakteristická větším množstvím ostrých hran než je u korejských výrobců obvyklé a výraznou maskou chladiče, protaženou do nárazníku. Tento automobil by se měl objevit v produkci již v roce 2002 s motory 1.2, 1.4 a 1.6. Zdá se, že ekonomická krize automobilky, o kterou přestal mít kvůli předlužení zájem i koncern Ford, naštěstí nebrzdí vývoj nových typů.

Daihatsu

Daihatsu zaskočilo návštěvníky skromnou expozicí i vystavenými modely, když jedinou, novinkou byl lehký facelift typu Sirion. Poněkud zklamala absence modelu YRV, agresivně stylizovaného kompaktního vozu se zvýšenou světlou výškou a panoramatickou střechou, který měl premiéru v Ženevě a jenž byl schválen do sériové produkce.

Ferrari

Ferrari příjemně překvapilo všechny své příznivce, protože na svém stánku vystavilo nádhernou otevřenou variantu vozu Maranello, pojmenovanou 550 Barchetta. V tisku sice nedávno proběhly informace o tomto voze i jeho první špionážní snímky, nikdo však nečekal tak rychlé představení. O střechu připravil stávající Maranello tradičně designér Pininfarina, pod kapotou se ukrývá známý agregát 5.5 V12 s výkonem 356 kW, díky kterému je Barchetta jedním z nejrychlejších otevřených vozů světa. Automobil 550 Barchetta však nebude běžným produkčním Ferrari jako již zmíněné Maralello, Modena a Spider - vyrobí se jich totiž pouze 500 kusů, které jsou již v těchto dnech bezezbytku rezervovány. Sluší se ještě zmínit, že sám Pininfarina prezentoval po Turíně i zde koncept Rosa, postavený na podvozku maranella, a tento získal ocenění Koncept roku 2000.

Fiat

Fiat to v Paříži s novinkami vůbec nepřeháněl a tak jediným zajímavým exponátem byl model Dobló, který je italskou odpovědí na francouzskou konkurenci tvořenou Renaultem Kangoo a dvojicí Partner a Berlingo koncernu PSA. Víceúčelové vozidlo hranatých tvarů je díky množství plastových doplňků dobře chráněno před odřením karoserie. V hierarchii vozidel tohoto zaměření je zatím nejmenší, jeho pracovní název zněl "Scudino", tedy malé Scudo. Začne se vyrábět již v listopadu a to se dvěma zážehovými motory 1,2 l/48 kW a 1,6 l/76 kW a vznětovým 1.9/46 kW. Skutečně minimální optické změny seicenta snad nestojí ani za zmínku.

Ford

Ford, který se trápí nedostatkem nových modelů, dosud reprezentovaných pouze focusem se jak zdá, opět postavil na nohy. Svědčí o tom světová premiéra sedanu a kombi střední třídy pod známým pojmenováním Mondeo. Automobily připomínají konkurenční produkty Volkswagenu a Audi, využívají však Fordova designérského stylu New Edge (a to především zvenku). Vozy patří k nejprostornějším ve střední třídě, jsou také jedněmi z největších, svými rozměry dokonce atakují dolní hranici vyšší střední třídy. Pod kapotou bude na výběr zatím pět motorů, z toho tři zážehové, kterými jsou 1.8/81 kW, 1.8/92 kW a 2.0/106 kW a dva vznětové se shodným objemem 2,0 l, avšak s výkony 66 a 85 kW. Podařilo se nám také zaslechnout informaci, že nejpozději za rok ve Frankfurtu a možná i za půl na autosalonu v Ženevě se představí též nová generace Fiesty, která bude charakteristická velikými světlomety, připomínajícími ty u Audi TT, ovšem po fordovsku "přiostřené".

Více informací o Fordu Mondeo najdete .

Honda

Honda se pochlubila netrpělivě očekávanou sedmou generací řady Civic, byť pouze v pětidveřovém provedení, které je kombinací hatchbacku a kompaktního MPV, podobně jako Ford Focus. Karoserie "cab forward" má velmi krátkou příď i převisy a dlouhou kabinu se zavazadlovým prostorem 370 l. Civic 5D má v celém půdorysu plochou podlahu (flat floor), nášlapnou parkovací brzdu, řadicí páku na středové konzole a tudíž možnost průchodu mezi přední a zadní řadou sedadel. Devizou je extrémní nabídka prostoru pro cestující, zahanbující i většinu vozů střední třídy. Hatchback budou pohánět zatím dva motory - modernizované 1,4 l/66 kW a 1.6 VTEC/81 kW. Důležitou změnou je absence dvojité lichoběžníkové nápravy vpředu, kterou vystřídal závěs McPherson. Na náš trh se tento vůz dostane až v březnu nebo dubnu 2001, zatímco v Paříži nepředstavený sedan přijde již v listopadu tohoto roku a sportovněji orientované kupé v lednu 2001. Další novinkou byl lehký facelift modelu Accord, zahrnující modifikovanou masku chladiče, loga firmy, změny na podvozku a nový motor 2,3 l/113 kW, který by měl zmenšit rozdíl mezi dvoulitrem a Type R.

Více informací o nové Hondě Civic najdete ZDE.

Hyundai

Jihokorejská automobilka Hyundai se prezentovala zdařilou "nekompromisní" studií NEOS, která má oslovit sportovně založené návštěvníky autosalónu. Nad zadní nápravou je uložen dvoulitrový čtyřválec s vysokým výkonem 250 k neboli 184 kW, který je dosahován při 8200 otáčkách. Převodovka je sekvenční 6tistupňová.

Jaguar

Nových modelů se u Jaguaru samozřejmě nedočkáme každý půlrok, ale zajímavých inovací je dost. Kromě lepšího poměru "cena - výkon" díky zlepšené výbavě, prezentoval Jaguar zcela nový systém A.R.T.S. Jde o kombinaci dvoufázových čelních airbagů s ultrazvukovými senzory polohy cestujících a snímači jejich hmotnosti. Navíc je snímána i intenzita čelního nárazu. Vyhodnocením všech těchto "nasnímaných" parametrů dojde k optimálnímu použití airbagů. Tímto systémem se výrazně snižuje nebezpečí poranění samotným airbagem, což je problematika, o které se zatím moc nemluví. Systém A.R.T.S. je sériově dodáván do modelu XK.

Kia

KIA představila novinku střední třídy s názvem magentis, který nahrazuje známý Clarus. Motory jsou 2,0/100 kW a 2,5 V6/124 kW. Sephia II dostala facelift, přední část vozu však jakoby okoukala styl vozů Subaru.

Lancia

U Lancie bylo tentokrát vše zaměřeno na studii NEA. Studie ukazuje na budoucí možnosti pokročilé komunikace mezi řidičem a vozem. Samozřejmostí je připojení na Internet. Dalším prvkem je snímání situace okolo vozu radarem a třemi TV kamerami. Ty se snaží řidiče upozornit na blížící se nebezpečí, popřípadě dají pokyn brzdám a motoru ke snížení rychlosti. U sériových modelů je pozornost směřována na model Y, který prošel malým faceliftem. Ten se zaměřil především na úpravu motorů a užitných vlastností.

Lexus

Hlavní novinkou je kabriolet SC 430, který byl vystaven jako studie na autosalonu v Tokiu 99. Dnes se již tento model dostal do stádia sériové podoby. Poháněn bude osmiválcem 4,3 VVT-i (proměnné časování ventilů) s výkonem 208 kW. Krásný SUV model RX 300 je zdatným konkurentem Mercedesu M či BMW X5 na americkém trhu. Nyní bude uveden i do Evropy. Model GS je nyní dodáván kromě šestiválce 3,0 i s osmiválcem 4,3 známým z největšího modelu LS 430.

Mazda

Model 323 dostal důkladný facelift ve formě sportovnějšího vzhledu a nových motorů 1,6 a 2,0 l (místo 1,5 a 1,8 l). Nový je také 2,0 turbo diesel s turbodmychadlem VGT. Nejlépe prodávané kabrio "všech dob" MX-5 je také inovováno. Nový motor 1,8 S-VT (Sequential Valve Timing) podává nejvyšší výkon 107 kW a na kola je přenášen přes 6ti stupňovou převodovku. V nabídce samozřejmě zůstává i motor 1,6/81 kW. Xedos 9 po sedmi letech výroby také potřeboval inovaci a také ji dostal. O pohon se bude starat 2,5 V6 s výkonem 120 kW. O přeplňovaném motoru 2,3 l s Millerovým cyklem se tiskové materiály nezmiňují, takže není jasné zda byl stažen z výroby nebo ne. Demio dostalo nový motor 1,5/55 kW a také úpravy designu.

II. díl reportáže z pařížského autosalonu najdete .



Tomáš Zajíček