17.10. 2013 David Bureš Google+ profil David Bureš

Parlamentní volby 2013: Co nového chystají strany v dopravě?

Parlamentní volby 2013: Co nového chystají strany v dopravě?

Politické strany obecně vidí prioritu v rozšíření a modernizaci dálniční sítě. V jejich plánech je i zvýšení dálničních limitů nebo větší kontrola nákladních vozů.

Předčasné volby do Poslanecké sněmovny, které se budou konat 25. a 26. října 2013, zajímají jistě i české řidiče. Vždyť poslanci mohou ovlivnit, co se v dopravě bude v příštích letech dít.

Oslovili jsme proto sedm stran, které podle různých předvolebních průzkumů mají velkou šanci na to se dostat do parlamentu. Jejich zástupce jsme se zeptali na dvě otázky: Která osoba by se stala ministrem dopravy, pokud by strana dostala po volbách na starosti toto ministerstvo? a Jaké plány má vaše strana v problematice dopravy?

Co se týče první otázky, většina stran tvrdí, že je předčasná. O obsazování jednotlivých postů se totiž bude rozhodovat až po volbách. SPOZ dokonce tvrdí, že v tomto volebním období do vlády nevstoupí.

Strany nicméně mezi svými členy mají osoby, které se o danou problematiku starají. U KDU-ČSL je to Antonín Tesařík, bývalý náměstek ministra dopravy. ČSSD má svého stínového ministra dopravy – hejtmana Plzeňského kraje Milana Chovance. U KSČM funkci stínového ministra pro resort dopravy, průmyslu a obchodu zastává poslanec Pavel Hojda.

Jednotlivé strany se shodují na tom, že doprava je důležitá pro rozvoj hospodářství a měl by na ni být kladen důraz. ODS ve svém programu píše, že dokončení dálniční sítě je strategický státní zájem, protože bez fungující dopravní sítě trpí nejenom ekonomika, ale také každodenní život každého z nás. Politické hnutí ANO založené Andrejem Babišem s tímto tvrzením souhlasí a dodává, že se tomuto odvětví nedostává patřičné pozornosti.

V praxi se jednotlivé strany chtějí zaměřit na dokončení dálniční sítě. Prioritou je samozřejmě dálnice D1. Mnohé plánují i větší kontroly vozidel.

ANO

„Vytvoříme z ministerstva dopravy suverénní a odborně zastoupený resort, v němž bude rozhodující odbornost, nikoli stranická příslušnost,“ napsala v e-mailu Radka Burketová, tisková mluvčí ANO.

Prioritními projekty pro ANO jsou modernizace D1, pokračování Pražského okruhu R1, propojení D1 s D11 a dokončení dálnice D8. Politické hnutí chce také podpořit přípravu a realizace potřebných obchvatů obcí a měst. ANO chce do dopravy více investovat, a to pomocí příjmů země a dotací EU, možností má být i model PPP, tedy spolupráce soukromého a veřejného sektoru.

ANO chce také více podpořit železniční nákladní dopravu, což má zmírnit ničení silnic těžkými nákladními vozidly. Vedle toho jsou v plánech ANO kontroly váhových limitů vozidel na silniční síti s jasnými sankcemi za porušení těchto pravidel.

ČSSD

„V rezortu dopravy je především potřeba uklidnit situaci,“ tvrdí Milan Chovanec, hejtman Plzeňského kraje a stínový ministr dopravy za ČSSD. Chovanec tím odkazuje především na chaos vyplývající z toho, že se na postu ministra dopravy v posledních šesti letech vystřídalo osm lidí. Výsledkem tohoto zmatku jsou podle Chovance nedostavěné dálnice, silnice odnikud do nikam nebo nedočerpané evropské dotace.

Prioritou je podle stínového ministra bezchybná příprava projektů a efektivní investice do dopravních staveb, což má podle něj přinést nová místa a pracovní příležitosti. Chovanec chce také zajistit bezproblémové fungování služeb. „Neméně důležité je narovnání podmínek mezi železniční a silniční dopravou, ustavení úřadu regulátora, podpora veřejné dopravy a s tím související součinnost státu s jednotlivými regiony,“ uvádí hejtman Plzeňského kraje.

KDU-ČSL

Ve svém volebním programu křesťanští demokraté uvádí, že se chtějí zaměřit na rychlejší a hospodárnější budování dopravní infrastruktury a na zvýšení bezpečnosti v dopravě. KDU-ČSL chce do modernizace a výstavby infrastruktury investovat pomocí navýšení podílu příjmů ze spotřební daně z uhlovodíkových paliv na 30 procent.

V centrech měst chce KDU-ČSL zklidnit silniční dopravu a podpořit cyklisty. „Požadujeme 3 % finančních prostředků Státního fondu dopravní infrastruktury vyčlenit pro potřeby dalšího budování cyklistických stezek a jejich propojování do cyklistických dálnic,“ tvrdí Antonín Tesařík​, bývalý náměstek ministra dopravy.

Strana chce rovněž sjednotit krajské integrované dopravní systémy pomocí národní karty. Bezpečnost na silnicích má být podle křesťanských demokratů zvýšena pomocí opravených vozovek, vyšších postihů pro bezohledné řidiče nebo lepších kontrol technického stavu vozidel.

KSČM

„Podpoříme další snahy o snižování emisí a tím pádem i spotřeby osobních aut,“ uvádí Pavel Hojda, stínový ministr KSČM pro resort dopravy, průmyslu a obchodu. Podpořeny budou osobní vozy s alternativními druhy pohonu umožňujícími snížení reálné spotřeby vozidla pod hranici cca pět litrů na 100 kilometrů a podstatné snížení emisních limitů u vozidel. Hromadnou automobilovou dopravu chtějí komunisté podpořit zejména ve městech a tam, kde není alternativa na železnici.

Velkou změnou by byla změna zdanění. Spotřební daň z pohonných hmot chtějí komunisté snížit, náklady by byly přeneseny do zpoplatnění silnic za kilometr jízdy. Výše poplatku by byla rozdílná podle potřeby regulace dopravního zatížení.

Komunisté dále plánují snížit maximální povolenou rychlost u vozidel nad 7,5 t na silnicích 1., 2. a 3. třídy. Podle Hojdy by také mělo být důsledněji kontrolováno zatížení nákladních aut, což by mělo vést k tomu, že by silnice nebyly tolik zatěžovány nadměrně naloženými vozidly. KSČM chce podpořit železniční dopravu tak, aby se více nákladu převáželo spíše po železnici než po silnicích.

ODS

V praxi mohou řidiči nejvíce pocítit plán občanských demokratů na zvýšení nejvyšší povolené rychlosti u vybraných dálničních úseků na 150 km/h. Zároveň by ale ODS navrhla přísnější postih pro řidiče, kteří by tento limit překročili.

Občanští demokraté chtějí při realizaci dopravních staveb naslouchat dotčeným občanům, obcím a krajům, zároveň však chtějí vytvořit takové zákonné podmínky, aby budování dopravní infrastruktury nemohly žádné subjekty účelově brzdit. Realizace dopravních staveb trvá mnoho let, a proto chce ODS prosadit stabilizovaný dlouhodobý výhled rozpočtu na dopravní infrastrukturu, který by se nemohl měnit z roku na rok.

S ohledem na to, že doprava ovlivňuje hospodářství státu, chce ODS nadále prosazovat vznik „superministerstva“ hospodářství, které by vzniklo sloučením ministerstva průmyslu a obchodu a ministerstva dopravy.

SPOZ

Na parlamentní půdě Zemanovci plánují podporovat všechna opatření pro zvýšení efektivnosti a rychlosti rekonstrukce dálniční sítě. Politiku výstavby a oprav silnic i dálnic chce SPOZ koncipovat tak, aby všichni účastnici stavby byli finančně motivováni nikoliv na předražování staveb, ale na úsporách při zachování bezpečné užitné hodnoty. Podle SPOZ zavedení a zrealizování úspornějších technických řešení zlepší kvalitu dopravních staveb o 30 %. V přípravě i financování chtějí Zemanovci dát přednost nedokončenému silničnímu okruhu kolem Prahy, dálnici Praha - Drážďany a rychlostní silnici Hradec Králové - Olomouc.

Výši mýtného pro nákladní automobily chce SPOZ nastavit tak, že by bylo vyšší v době špičky a nižší v době volných silnic. V programu se píše, že opatření budou připravena tak, aby přepravci při ochotě práci lépe organizovat mohli na svých nákladech ušetřit, silnice byly volnější, občané spokojenější a stát utržil více peněz především z tranzitní přepravy.

Ve svém programu SPOZ dále píše, že základem pro uvolnění přeplněných silnic je zvyšování kvality a komplexní nabídky veřejné hromadné dopravy.

TOP 09

TOP 09 ve svém programu obecně klade důraz na menší investice s rychlou návratností. „S ohledem na možnosti naší země si můžeme v následujících letech dovolit pouze ekonomicky přínosné projekty, jejichž pozitivní efekt pocítí občan v rozumném čase,“ tvrdí Martina Týblová, tisková mluvčí TOP 09.

Jednotlivé stavby TOP 09 posuzuje podle pravidla 3P – Potřebnost, Prosaditelnost, Proveditelnost. Za nejdůležitější stavby TOP 09 považuje úsek Pražského okruhu spojující Běchovice s dálnicí D1, rychlostní silnici R35 mezi Hradcem Králové a Olomoucí a dokončení všech železničních koridorů. „Samozřejmě zbývají také rozestavěná dálnice D8 a chybějící nejpotřebnější úsek D3 mezi Prahou a Sudoměřicemi,“ napsala v e-mailu Týblová.

Anketa

Jaký program vás zaujal nejvíce?
Spolupracujeme s TipCars.com
Zápisník Pavla Otta: Bezdůvěrka Zápisník Pavla Otta: Bezdůvěrka

Češi dostali pod stromeček novou vládu. Ale jen ti hodní,…

Poslanci budou jednat o rozpočtu. Babiš chce přidat především v sociálních službách Poslanci budou jednat o rozpočtu. Babiš chce přidat především v sociálních službách

Poslanci dnes budou ve druhém čtení jednat o státním…

Pojistěte se navzájem a s důvěrou Pojistěte se navzájem a s důvěrou

Mít sjednané pojištění je dnes nezbytností. Musí ale…

Poláci vyzývají Putina, aby převzal odpovědnost za tragédii u Smolenska Poláci vyzývají Putina, aby převzal odpovědnost za tragédii u Smolenska

Polský ministr obrany Antoni Macierewicz řekl, že havárii…

 

Štítky Český trh Doprava

 

Přidat názorDiskuse: Parlamentní volby 2013: Co nového chystají…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Scénáristé The Grand Tour jsou geniální. Takto využili Hammondovy těžké nehody Scénáristé The Grand Tour jsou geniální. Takto využili Hammondovy těžké nehody

První díl nové série The Grand Tour nasadil laťku vysoko.…

Poprvé za volantem nového Mercedesu G. Další inspirace třídou S... Poprvé za volantem nového Mercedesu G. Další inspirace třídou S...

Od roku 1979 nabízí Mercedes-Benz svůj ultimativní…

 





 
Exkluzivní svezení s Alpine A110. Tenhle sporťák se povedl! Má vůbec nějakou chybu?

Exkluzivní svezení s Alpine A110. Tenhle sporťák se povedl! Má vůbec nějakou chybu?

Včera

Renault oživuje značku Alpine sporťákem pojmenovaným po jejím neznámějším modelu. Za tuhle reinkarnaci se však původní A110 stydět nemusí!




Blesk.cz

Vánoční zázrak: Mamince (35) řekli, že jí zbývají 4 roky života. Rakovina jí teď zmizela

Vánoční zázrak: Mamince (35) řekli, že jí zbývají 4…

Když mamince dvou dětí v těhotenství řekli, že má rakovinu prsu, byla na dně. Navzdory doporučení lékařů se…

Spratka Novotného rázně umlčeli! Má v tom prsty Kristelová s Řepkou?

Spratka Novotného rázně umlčeli! Má v tom prsty…

Internetová slovní přestřelka mezi Pavlem Novotným (36) a Kateřinou Kristelovou (38) skončila. Novotného…

 

iSport.cz

Schick: S Džekem se bavíme česky, můžeme být nejlepší útok v Itálii

Schick: S Džekem se bavíme česky, můžeme být…

Téměř půl roku. Tak dlouho trvalo, než si Patrik Schick od červnového EURO do 21 let zahrál celý zápas.…

Strůjce plzeňského úspěchu Straka: Nejtěžší bylo vyhodit bráchu

Strůjce plzeňského úspěchu Straka: Nejtěžší bylo…

Jako hráč vyhrál Nagano, mistrovství světa i extraligový titul. Dovede řídit klub z pozice majitele a…

 

Reflex.cz

Recenze nových Hvězdných válek. Star Wars: Poslední z Jediů je liberalistický sen o relativizaci hodnot

Recenze nových Hvězdných válek. Star Wars: Poslední…

Příšerky jsou tam super. Stejně jako vesmírné bitvy. Ale všechno ostatní v nových Hvězdných válkách bolí. Tohle…

Tipy na víkend: Adventní koncert na Stezce korunami stromů a indiáni na válečné stezce

Tipy na víkend: Adventní koncert na Stezce korunami…

Vánoční i nevánoční akce vás čekají tento víkend. Předvánoční stres z vás spadne natotata!