PDI: budoucnost zážehového motoru

PDI: budoucnost zážehového motoru

 
 

Koncern Siemens VDO nedávno představil nový systém přímého vstřikování benzínu, který poprvé využívá spalování řízené paprskem. Za zkratkou PDI nehledejte tedy další variaci na téma diesel, nýbrž budoucnost zážehového motoru s nižší spotřebou.

Koncern Siemens VDO nedávno představil nový systém přímého vstřikování benzínu do válců motoru, který poprvé využívá spalování řízené paprskem. Za zkratkou PDI nehledejte tedy další variaci na téma diesel, nýbrž budoucnost zážehového motoru, který bude mít až o 20 % nižší spotřebu.

Přímé vstřikování, uvedené v roce 1997 značkou Mitsubishi Motors pod názvem GDI, bylo zavedeno velkými automobilkami s cílem nabídnout vyšší výkon a současně nižší spotřebu zážehového motoru. To vše v době, kdy jsou hitem dieselové motory, kterým pomohlo přímé vstřikování na začátku devadesátých let ke slávě. Na jednoznačný úspěch přímého vstřiku benzínu se stále čeká.

První generace přímovstřikových zážehových motorů využívá spalování chudé (vrstvené) směsi pouze v omezené oblasti nízkých zatížení, které jsou časté v evropském jízdním cyklu, ale bývají řídké v provozu, takže výsledná úspora paliva v praxi bývá zanedbatelná. Myšlenka rozvrstvit bohatší směs kolem zapalovací svíčky je společná jak současné generaci motorů s přímým vstřikem benzínu, tak druhé generaci, která využívá spalování řízené vstříknutým paprskem paliva. Dnes je palivo běžně vstřikováno tam, kde ústí sací kanál do spalovacího prostoru. Snadno spalitelná bohatá směs je přiváděna ke svíčce až vírem nasávaného vzduchu. U systému PDI je nově palivo vstřikováno přímo před zapalovací svíčku, což umožní rozšíření režimu spalování vrstvené směsi. Spalování řízené paprskem klade vysoké požadavky na vstřikovací tlak, rychlost a přesnost vstřikovaného množství paliva. Tyto požadavky však současné komponenty vstřikování zážehových motorů nesplňovaly.

Tím se dostáváme k objasnění „dieselové“ zkratky PDI. Základem nové technologie tvorby směsi se staly nové komponenty: piezoelektrický vstřikovací ventil, vysokotlaké palivové čerpadlo a nová řídící jednotka motoru. Tak jako jsme nedávno byli svědky zrodu nové etapy vývoje u vznětových motorů díky piezovstřikovačům (Siemens VDO v r. 2000, Bosch 2003), jsme nyní svědky podobného kroku také u zážehových motorů. Velmi rychlý piezoelektrický vstřikovač dovede plně otevřít trysku během 0,2 milisekundy a současně je schopen odměřit i při malých množstvích paliva dávku s přesností na 2 %. Piezovstřikovač umožní navíc časově přesné umístění několika menších vstřiků paliva do válce během jednoho cyklu v nízkých a středních zatíženích, což přinese stabilní spalování. Další výhodou piezovstřikovačů, která přispěje k lepšímu dávkování paliva, je možnost pouze částečného otevření/uzavření trysky a tím zmenšení vstřikovaného množství.

Pro dobré spalování paliva je potřeba benzín dostatečně rozprášit. Vstřikovací tlaky kolem 200 bar znamenají, že střední průměr kapek rozprášeného paliva je jen 0,015 mm. Tyto tlaky dovede vyprodukovat nově vyvinuté vstřikovací čerpadlo s axiálními písty s odměřováním množství paliva. Pro maximální účinnost čerpadla byly třecí ztráty sníženy mimo jiné samostatným mazacím olejovým okruhem a speciálním uložením hřídele čerpadla.

Nová 32bitová řídící jednotka nyní, vedle běžných funkcí takového počítače, řídí také výšku a rychlost zdvihu jehly vstřikovače a počet vstřiků do jednoho válce (max. 3) za jeden pracovní cyklus.

20% snížení spotřeby paliva zážehového motoru je lákavá novinka nejen pro BMW a Mercedes-Benz, které již druhou generaci přímého vstřiku avizovali. Věřme, že se po zavedení do sériové výroby neobjeví zase nějaké ale. Zážehový motor to totiž začíná mít vedle vynálezu Rudolfa Diesela hodně těžké…





reklamní sdělení:
… více o automobilech BMW se dozvíte na www.renocar.cz. Konkrétní ceny, technické specifikace, doplňkovou výbavu a zajímavou nabídku skladových vozů najdete na stránkách smluvního partnera BMW AG fa. RENOCAR BMW.
Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Zemřel herec Jan Tříska. Podlehl zraněním, které způsobil sobotní pád z Karlova mostu Zemřel herec Jan Tříska. Podlehl zraněním, které způsobil sobotní pád z Karlova mostu

Ve věku osmdesáti let zemřel slavný herec Jan Tříska.…

Alternativa pro Německo se stala nejsilnější stranou v Sasku Alternativa pro Německo se stala nejsilnější stranou v Sasku

Protiimigrační a protiislámská Alternativa pro Německo…

Obchody mezi Českem a Barmou rostou. Především díky dovozu oděvů Obchody mezi Českem a Barmou rostou. Především díky dovozu oděvů

Tuzemský vývoz do Myanmaru alias Barmy roste na rozdíl…

 
Zdroj: Siemens VDO

Štítky Siemens Bosch BMW

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Donald Trump vlastnil nespočet aut. Tady je desítka nejzajímavějších Donald Trump vlastnil nespočet aut. Tady je desítka nejzajímavějších

Donald Trump na svých autech nikdy nešetřil.

Bublina možná brzy splaskne. Ceny klasických vozů klesají Bublina možná brzy splaskne. Ceny klasických vozů klesají

Na renomovaném britském automobilovém serveru se objevil…

 





 
Slavné automobilové značky a jejich jízdní kola. Podívejte se do galerie!

Automobilové značky a jejich jízdní kola. Podívejte se do galerie!

Dnes 08:00

Automobilky svým zákazníkům vedle samotných automobilů nabízí pod svou značkou mnoho nejrůznějších produktů a k těm nejatraktivnějším patří i jízdní kola.




Blesk.cz

Komplikace na Pražském okruhu: Dopravu brzdí nehoda i počasí

Komplikace na Pražském okruhu: Dopravu brzdí nehoda i počasí

Dopravu na Pražském okruhu postihly začátkem nového pracovního týdne komplikace. Došlo tady k nehodě, kvůli…

Třískův parťák Jiří Mádl promluvil: Přestaňte, z mostu neskočil! Bylo to jinak

Třískův parťák Jiří Mádl promluvil: Přestaňte, z…

Osmdesátiletý herec Jan Tříska (†80) byl od soboty po zranění ve vážném stavu v nemocnici. Podle všeho záhadně…

 

iSport.cz

Hvězdy nejen na kurtu. Při Laver Cupu fandila Federerova Mirka, Topolánek i Jágr

Hvězdy nejen na kurtu. Při Laver Cupu fandila…

Byl to velkolepý tenisový víkend. Premiérový ročník Laver Cupu se mimořádně vydařil nejen na kurtu v O2 areně.…

Stramaccioni: Pomohl také Křetínský v šatně, fanoušky potřebujeme zpět

Stramaccioni: Pomohl také Křetínský v šatně,…

Po prohraném derby museli zabrat. Hrozilo, že by mohl přijít další propad tabulkou. Na fotbalisty Sparty dokonce…

 

Reflex.cz

Co když Američané provedou preventivní úder na Severní Koreu? Nepřítel má mnoho výhod

Co když Američané provedou preventivní úder na…

Daniel L. Davis píše na serveru nationalinterest.org, jak je obtížné výrazně zasáhnout nepřítele, byť máte…

Islámský stát zabil na východě Sýrie ruského generála, který tam radil vládním vojákům

Islámský stát zabil na východě Sýrie ruského…

Velkou ztrátu utrpěla v Sýrii ruská armáda. V minulých dnech tam byl zabit velitel jedné její divize, generál…