PDI: budoucnost zážehového motoru

PDI: budoucnost zážehového motoru

 
 

Koncern Siemens VDO nedávno představil nový systém přímého vstřikování benzínu, který poprvé využívá spalování řízené paprskem. Za zkratkou PDI nehledejte tedy další variaci na téma diesel, nýbrž budoucnost zážehového motoru s nižší spotřebou.

Koncern Siemens VDO nedávno představil nový systém přímého vstřikování benzínu do válců motoru, který poprvé využívá spalování řízené paprskem. Za zkratkou PDI nehledejte tedy další variaci na téma diesel, nýbrž budoucnost zážehového motoru, který bude mít až o 20 % nižší spotřebu.

Přímé vstřikování, uvedené v roce 1997 značkou Mitsubishi Motors pod názvem GDI, bylo zavedeno velkými automobilkami s cílem nabídnout vyšší výkon a současně nižší spotřebu zážehového motoru. To vše v době, kdy jsou hitem dieselové motory, kterým pomohlo přímé vstřikování na začátku devadesátých let ke slávě. Na jednoznačný úspěch přímého vstřiku benzínu se stále čeká.

První generace přímovstřikových zážehových motorů využívá spalování chudé (vrstvené) směsi pouze v omezené oblasti nízkých zatížení, které jsou časté v evropském jízdním cyklu, ale bývají řídké v provozu, takže výsledná úspora paliva v praxi bývá zanedbatelná. Myšlenka rozvrstvit bohatší směs kolem zapalovací svíčky je společná jak současné generaci motorů s přímým vstřikem benzínu, tak druhé generaci, která využívá spalování řízené vstříknutým paprskem paliva. Dnes je palivo běžně vstřikováno tam, kde ústí sací kanál do spalovacího prostoru. Snadno spalitelná bohatá směs je přiváděna ke svíčce až vírem nasávaného vzduchu. U systému PDI je nově palivo vstřikováno přímo před zapalovací svíčku, což umožní rozšíření režimu spalování vrstvené směsi. Spalování řízené paprskem klade vysoké požadavky na vstřikovací tlak, rychlost a přesnost vstřikovaného množství paliva. Tyto požadavky však současné komponenty vstřikování zážehových motorů nesplňovaly.

Tím se dostáváme k objasnění „dieselové“ zkratky PDI. Základem nové technologie tvorby směsi se staly nové komponenty: piezoelektrický vstřikovací ventil, vysokotlaké palivové čerpadlo a nová řídící jednotka motoru. Tak jako jsme nedávno byli svědky zrodu nové etapy vývoje u vznětových motorů díky piezovstřikovačům (Siemens VDO v r. 2000, Bosch 2003), jsme nyní svědky podobného kroku také u zážehových motorů. Velmi rychlý piezoelektrický vstřikovač dovede plně otevřít trysku během 0,2 milisekundy a současně je schopen odměřit i při malých množstvích paliva dávku s přesností na 2 %. Piezovstřikovač umožní navíc časově přesné umístění několika menších vstřiků paliva do válce během jednoho cyklu v nízkých a středních zatíženích, což přinese stabilní spalování. Další výhodou piezovstřikovačů, která přispěje k lepšímu dávkování paliva, je možnost pouze částečného otevření/uzavření trysky a tím zmenšení vstřikovaného množství.

Pro dobré spalování paliva je potřeba benzín dostatečně rozprášit. Vstřikovací tlaky kolem 200 bar znamenají, že střední průměr kapek rozprášeného paliva je jen 0,015 mm. Tyto tlaky dovede vyprodukovat nově vyvinuté vstřikovací čerpadlo s axiálními písty s odměřováním množství paliva. Pro maximální účinnost čerpadla byly třecí ztráty sníženy mimo jiné samostatným mazacím olejovým okruhem a speciálním uložením hřídele čerpadla.

Nová 32bitová řídící jednotka nyní, vedle běžných funkcí takového počítače, řídí také výšku a rychlost zdvihu jehly vstřikovače a počet vstřiků do jednoho válce (max. 3) za jeden pracovní cyklus.

20% snížení spotřeby paliva zážehového motoru je lákavá novinka nejen pro BMW a Mercedes-Benz, které již druhou generaci přímého vstřiku avizovali. Věřme, že se po zavedení do sériové výroby neobjeví zase nějaké ale. Zážehový motor to totiž začíná mít vedle vynálezu Rudolfa Diesela hodně těžké…





reklamní sdělení:
… více o automobilech BMW se dozvíte na www.renocar.cz. Konkrétní ceny, technické specifikace, doplňkovou výbavu a zajímavou nabídku skladových vozů najdete na stránkách smluvního partnera BMW AG fa. RENOCAR BMW.
Spolupracujeme s TipCars.com
Ukrajina pohořela u soudu v Londýně. Nevysvětlila, proč by Rusku neměla splatit dluh Ukrajina pohořela u soudu v Londýně. Nevysvětlila, proč by Rusku neměla splatit dluh

Ukrajina nedokázala uspokojivě vysvětlit, proč nesplatila…

Řekové osekali českým miliardářům zisk ze sázkové společnosti OPAP Řekové osekali českým miliardářům zisk ze sázkové společnosti OPAP

Největší řecké sázkové společnosti OPAP ve čtvrtém…

VIDEO: Koukalová udělala jméno českému biatlonu, vydělala miliony korun VIDEO: Koukalová udělala jméno českému biatlonu, vydělala miliony korun

V sedmadvaceti letech zažila biatlonistka Gabriela…

Koruna se vrátí do roku 2013, říká ekonom Josef Jeřicha Koruna se vrátí do roku 2013, říká ekonom Josef Jeřicha

Nervozita před ukončením intervencí přináší výkyvy na…

 
Zdroj: Siemens VDO
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a…

O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí

Hlad zákazníků po módních SUV je drtivý. Automobilky na…

 






 
Jízdní dojmy Kia Picanto: Ještě pořád mini? (+videa)

Jízdní dojmy Kia Picanto: Ještě pořád mini? (+videa)

Dnes 19:50

U minulé generace picanta jsem měl pocit, že vlastně řídím malé auto. Že je minikia celkově velmi dospělá. Došel jsem ke stejnému závěru i v případě novinky?




Blesk.cz

Zeman z Chorvatska: Jsem agent podnikatelů, kteří nechtějí tunelovat

Zeman z Chorvatska: Jsem agent podnikatelů, kteří…

Prezident Miloš Zeman se setkal s chorvatskou prezidentkou Kolindou Grabar-Kitarović. Při rozhovorech se jednalo…

Švýcarsko není jen lyžování: 9 krás, za kterými se sem vydat po celý rok!

Švýcarsko není jen lyžování: 9 krás, za kterými se…

Švýcarsko není jen lyžařskou destinací, alpská země má turistům co nabídnout po celý rok. Ať už jde o…

 

iSport.cz

Nečas první duel rozsekl pro Kometu bruslí: Nechtěl jsem to kopnout

Nečas první duel rozsekl pro Kometu bruslí: Nechtěl…

Suverenitu, klid při rozehrávce a produktivitu si brněnský hokejový klenot Martin Nečas přenesl v play off i do…

VIDEO: Hradec - Kometa 0:2. Rozhodl Nečas, do prázdné pečetil Kvapil

VIDEO: Hradec - Kometa 0:2. Rozhodl Nečas, do…

Do semifinále Generali play off Tipsport extraligy vstoupili lépe hokejisté brněnské Komety, kteří v prvním…

 

Reflex.cz

Mladé české podnikatelky vymyslely superlehký stan s koly místo tyčí, chtějí ním na americký trh

Mladé české podnikatelky vymyslely superlehký stan s…

S originálním nápadem vstupují do českého byznysového rybníku Petra Krhutová a Helena Záleská. Mladé…

Brexit začíná. Předseda EK dostal formální oznámení záměru Londýna odejít z unie

Brexit začíná. Předseda EK dostal formální oznámení…

Ostatních 27 zemí Evropské unie bude při jednání s Británií o odchodu ze společenství postupovat jednotně a…