Peníze k likvidaci autovraků Senát asi převede na zateplování

Peníze k likvidaci autovraků Senát asi převede na zateplování

 

Ministerstvo životního prostředí očekává, že na účtu pro likvidaci autovraků bude na konci letošního roku k dispozici 1,48 až 1,53 miliardy korun.

Senát asi posvětí převod až půldruhé miliardy korun, které nebyly využity k ekologické likvidaci autovraků, do programu Zelená úsporám na zateplování domácností.

Normu už v Poslanecké sněmovně podpořila i opoziční ČSSD, která má v horní komoře parlamentu většinu. Pokud bude souhlasit i prezident, převod by byl umožněn ještě před koncem srpna.

Novelu zákona o odpadech, která s převodem počítá, má Senát schvalovat příští týden. Norma má účinnosti nabýt dnem vyhlášení ve Sbírce zákonů.

Ministerstvo životního prostředí očekává, že na účtu pro likvidaci autovraků bude na konci letošního roku k dispozici 1,48 až 1,53 miliardy korun. Loni se totiž na likvidaci 89.000 autovraků vyčerpalo jen 38 milionů korun z poplatků, které vybral Státní fond životního prostředí (SFŽP), v nejbližších letech by to mohlo být podle odhadů nejvýše 100 milionů korun.

Nevyužité peníze mají být použity jen na program Zelená úsporám, kde je k dispozici 19 miliard korun. K vyhovění žádostem o dotace na zateplování je ale třeba o osm miliard korun více. Ministr životního prostředí Tomáš Chalupa (ODS) už získal souhlas vlády k odejmutí podpory pro zateplení veřejných budov, čímž ušetřil čtyři miliardy. Kontrolou žádostí by podle něj měla vzniknout jednomiliardová úspora. Dalších 600 milionů korun plánoval získat z prodeje emisních povolenek do Japonska a Německa a 250 milionů korun ze snížení technické asistence.

Ekologické poplatky na likvidaci autovraků se v Česku platí od roku 2009. Vztahují se na auta, která neplní emisní normu Euro 3 a vyšší, a činí od 3000 do 10.000 korun. Podle dřívějších údajů Sdružení automobilového průmyslu se to dotýká více než poloviny všech osobních aut v Česku, tedy přibližně 2,5 milionu vozů. SFŽP takto předloni vybral 670 milionů korun, loni 606 milionů.

Nyní lze získané peníze podle zákona použít "na podporu sběru, zpracování, využití a odstranění vybraných autovraků". Podle novely budou moci být využity i na likvidaci jednotlivých částí automobilů, které dosloužily.

Program Zelená úsporám je určen na podporu úspor energie a využití obnovitelných zdrojů energie v obytných domech. Podpora se poskytuje formou nenárokové dotace. Program je financován z příjmů z prodeje emisních kreditů.

Spolupracujeme s TipCars.com
Toshiba se chce zbavit čipové divize, tlumí ztrátu po bankrotu Westinghousu Toshiba se chce zbavit čipové divize, tlumí ztrátu po bankrotu Westinghousu

Akcionáři japonského konglomerátu Toshiba schválili návrh…

Velikonoční králíčci do útulku nepatří Velikonoční králíčci do útulku nepatří

Ve Velké Británii uvažují nad zákazem prodeje domácích…

Poslední opora padla. Čeští exportéři hlasují pro uvolnění koruny Poslední opora padla. Čeští exportéři hlasují pro uvolnění koruny

Politika slabé koruny přestala být atraktivní i pro…

Zápisník Marka Schwarzmanna: Tarify a hry Zápisník Marka Schwarzmanna: Tarify a hry

Tak nám tu prý začala revoluce. A zase tarifová. Při…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 






 
Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Dnes 08:00

S80 je největším volvem od roku 1998. Tehdy šlo o revoluci, neboť příchod modelu ukončil jednu éru značky. Namísto klasické koncepce dostal vůz pohon předních kol. Druhá generace trend té první vydání rozvíjí, navíc je výrazně spolehlivější.




Blesk.cz

Minibus plný lidí se čelně střetl s dodávkou: 12 lidí zahynulo

Minibus plný lidí se čelně střetl s dodávkou: 12…

Při srážce minibusu a nákladní dodávky v americkém státě Texas zemřelo ve středu 12 lidí. Většina z nich byli…

Zlaté písky jsou největším lákadlem Bulharska: 8 důvodů, proč se tam vydat!

Zlaté písky jsou největším lákadlem Bulharska: 8…

Jen 15 kilometrů od Varny, na pobřeží Černého moře, se nachází nejvyhlášenější bulharské letovisko s příznačným…

 

iSport.cz

Washington útočí na Prezidentský pohár, Pittsburgh v krizi. Kosí ho zranění

Washington útočí na Prezidentský pohár, Pittsburgh v…

SOUHRN | Hokejisté Washingtonu uspěli ve středečním utkání NHL na ledě Colorada 5:3 a směřují k zisku…

Kdo jsou hvězdy české devatenáctky? Talent PSV, krajánci i mazák v brance

Kdo jsou hvězdy české devatenáctky? Talent PSV,…

Jednoho si piplají v nizozemském PSV Eindhoven, jako velký talent pro svůj A tým. Druhý zase pravidelně…

 

Reflex.cz

Prima našla náhradu za Helenu Štáchovou. Poslechněte si, jak zní Líza Simpsonová s novým hlasem

Prima našla náhradu za Helenu Štáchovou. Poslechněte…

Nedávná smrt herečky a dabérky Heleny Štáchové vznesla otázku, kdo nahradí její hlas v jednom…

Bude euro za 20 korun? Kdy ČNB skoncuje s intervencemi?

Bude euro za 20 korun? Kdy ČNB skoncuje s intervencemi?

Už se nám to blíží. Slib udržet kurs 27 korun za euro dala Česká národní banka do konce března. Pak jej může…