18.2. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Pět sporťáků do 100.000 Kč: Dostupné sny!

 

Snad každý, kdo má rád auta, někdy zatoužil po něčem sportovnějším. Dnes má reálnou šanci, neboť ceny spadly na úplné dno. Horší je, že najít ten svůj sporťák v dobrém stavu je rok od roku těžší.

Devadesátá léta a částečně také prvních „pár“ let třetího tisíciletí přinesly nesmírně zajímavá auta. Přinášíme tipy na sportovní auta, o nichž jsme jako kluci snili. A dnes je všechny koupíte za ceny do sto tisíc. Jenom těch použitelných kousků je čím dál míň...

Fiat Coupe (1993 až 2000, modernizace 1996)

Chris Bangle, americký designér, který se kdysi proslavil citelným zásahem do léta cizelovaného vzhledu vozů BMW, navrhl ještě dávno před tím úžasné kupé od Fiatu. Svůj debut si tento vůz odbyl trochu atypicky na autosalonu v Bruselu na sklonku roku 1993. Do konce roku se vyrobilo pouhých 119 vozů, takže prodej fakticky začal až v roce následujícím.

Bangle v době přípravy Fiatu Coupe pracoval v domácím designérském studiu Centro Style Fiat. O výrobu se však postaral Pininfarina, proto jeho logo na boku vozu a také v kabině.

Už tehdy bylo zcela běžné, že sportovní auta s pohonem předních kol vznikala na technickém základě rodinných modelů. Coupe tak pod sukní vozí platformu z Fiatu Tipo, Auta roku 1989 a kdysi revolučního počinu turínské automobilky. S Tipem má však Coupe společné jen málo. Dědictví Tipa prozradí znalcům dvě věci - řešení podélníků v motorovém prostoru a dále poněkud doprava vyosené pedály. Jinak je kupé docela jiné. Stačí se podívat na jeho prahy a prahy Tipa (ty jsou zhruba třetinové).

Fiat Coupe se dodnes vyznačuje vysoce tuhou karoserií. V době vzniku šlo opravdu o jeden z torzně nejtužších samonosných skeletů, použitých na velkosériovém autě. Při jeho návrhu a pevnostním výpočtu si technici Fiatu vzali za vzor vůz BMW řady 5 E34. Jeho skelet je podle nich údajně ještě o 3 procenta tužší než u Fiatu Coupe.

Při jízdě je to opravdu znát. Vůbec tohle auto jezdí fantasticky. V 90. letech byl Fiat Coupe hojně srovnáván s konkurenčními vozy a v britských motoristických časopisech s přehledem vítězil snad úplně nad vším. Stejně jako o pár let dříve VW Corrado. Je to o to zajímavější, že z pohledu konstrukce mají tato dvě auta vlastně nejjednodušší podvozek ze všech někdejších vozů kupé. V jejich ladění je ale ruka génia.

Do modernizace Coupe poháněla dvojice dvoulitrových čtyřválců. Jejich původní návrh spadá do 60. let, kdy je stvořil Aurelio Lampredi, slavný italský konstruktér závodních motorů. Zejména přeplňovaná verze nabízí vynikající dynamiku. Dnes se však těší dobrému zdraví spíše výjimečně. Velký pozor si dejte na nestabilní volnoběh. Na vině zde není jen zanesené těleso škrticí klapky, jak si mnozí myslí, či různé snímače, nýbrž celkové zakarbonování motoru. Hlavně kvůli laxním výměnám oleje.

Atmosférická verze má stejný základ, což mimo jiné znamená také použití dvojice vyvažovacích hřídelů v bloku, podobně jako to má motor F v Hondě Prelude. Díky nim běží tyto motory naprosto hladce i v nejvyšších otáčkách.

Pozor také na fakt, že tyto motory nemají hydraulické vymezování ventilové vůle. To se zde dělá kalibry, které jsou do hrníčkových zdvihátek vsazeny shora. Je s tím dost práce a ne každý to umí, případně chce dělat. Pokud je ventilová vůle špatně vymezená, hrozí až zničení vačkového hřídele, respektive jeho vaček.

Od roku 1996 je v nabídce modernizované vydání vozu. Zlepšila se kvalita dílenského zpracování, hlavně však přišly úplně nové modulární motory Pratola Serra. Novým základem se stal čtyřválec o objemu 1,8 litru s proměnným časováním sání. Převzatý byl s některými úpravami ze spideru Barchetta. Jeho 96 kW stačí na svižnou jízdu, podpořenou navíc krátkými převody pětistupňové skříně.

V porovnání se starším přeplňovaným dvoulitrem má tato verze méně strmé řízení s 3,1 otáčkami mezi dorazy, zatímco Turbo 16V nabízelo pouhých 2,8 otáček volantu mezi plnými rejdy. Spolu s osmnáctistovkou přijela také dvojice pětiválců - atmosférický a přeplňovaný. Druhý jmenovaný se stal novým vrcholem nejen této modelové řady, nýbrž i celého Fiatu. S rychlostí 250 km/h jde dodnes o nejrychlejší Fiat všech dob. I starší čtyřválcové turbo však bylo dělovou koulí, kde s rostoucími otáčkami rostla dynamika snad exponenciálně. Jelo to fakt šíleně, a to v i v hmotné Lancii Kappa.

Naproti tomu pětiválec byl, jak už jsem zmiňoval výše, takovým počínajícím downsizingem. Mnohem lépe než čtyřválec spolupracoval v nízkých otáčkách, ale v těch vysokých mu, vnímáno optikou staršího motoru, chyběla trochu šťáva.

Do 200.000 km jde však o spolehlivý motor. Do té doby vás může potkat snad jen prasklé svody výfukového potrubí u atmosférické verze, případně korodující trubka návratové větve mazání turbodmychadla (přeplňovaná verze). V západní Evropě byla na výfukové svody dokonce prodloužená záruka, ale to už je samozřejmě dávno pryč. A také hlídejte olej, který pětiválce (tedy i ten nepřeplňovaný) rádi konzumují. Většinou se jedná tak o 0,5 litru na 1500 km.

Fiat Coupe 16V a 20V Turbo měly jednu zajímavost a tou byla soustava Viscodrive. Tedy viskosní spojkou blokovaný kuželový diferenciál, takže vlastně „samosvor“. Jízda s Viscodrive je opravdu zajímavá a svorný účinek je cítit, i když zrovna nejedete úplně „na krev“.

Tím úplně nejlepším Fiatem Coupe je verze Limited Edition na bázi modelu 20V Turbo. Uvnitř jej poznáte podle fantastických anatomických sedadel Recaro čalouněných kůží ve dvou barevných odstínech. Technika posílila v podobě šestistupňové manuální převodovky, velkých předních brzd Brembo se čtyřpístkovými monoblokovými brzdiči a jako zajímavost je zde startování „na tlačítko“, které ale musíte po dobu spouštění motoru držet. Inteligentní spouštění motoru tehdy ještě elektronika neuměla.

V roce 2000 se tento vpravdě výjimečný vůz odebral na věčný odpočinek a Fiat, jakkoliv tradičně sportovní auta vyráběl, jej dosud nenahradil.

Plusy

Atraktivní vzhled, vynikající jízdní vlastnosti a ovladatelnost, přesné a citlivé řízení, přesné řazení, může mít samosvorný diferenciál (Viscodrive), vynikající dynamika motorů (přeplňované agregáty), vysoce tuhá karoserie, skvělá antikorozní ochrana, brzdy s rychlým nástupem, už základní motor 1.8 16V jede solidně, často bohatá výbava.

Minusy

Vyosené pedály ke středu, sedadla bočním vedením neplní očekávání (vyjme Limited Edition), jen průměrná účinnost brzd (vyjma Limited Edition), čitelnost přístrojové štítu, směšný výkon tlumených světlometů (čočka), drahé karosářské díly a jejich absence v druhovýrobě, tuhé odpružení (při nízké rychlosti), sedí se příliš vysoko.

Nejčastější závady

Nepravidelný volnoběh u motorů 2.0 16V a 2.0 16V Turbo (vinou zakarbonování motoru), opotřebené palce vačkových hřídelů (dvoulitry, pokud někdo nevymezí ventilovou vůli), selhání rozvodů (dvoulitrové čtyřválce, když někdo nevymění řemen pohonu vyvažovacích hřídelů tzv. mikrořemen), karbonem zanesený přesuvník proměnného časování rozvodu (motor 1.8 16V, zní pak jako diesel), prasklé svody výfukového potrubí (motor 2.0 20V), koroze trubky návratu mazání turbodmychadla (2.0 20V turbo), vyšší spotřeba oleje (pětiválce), opotřebovaná kuželíková ložiska ramen zadní nápravy (podobně jako u PSA, tradiční bolest Fiatů/Alf Romeo/Lancií s touto nápravou - i tady jsou zadní kola takzvaně do písmene A), nevracející se páčka ukazatelů směru (modul páček od Lucas, někdy je na vině jen shrnutá krycí guma), zoxidované ukostření elektrické sítě (první roky výroby).


Fiat Coupe
 

1/5 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Internetovému prodeji se daří. Češi letos utrácejí v e-shopech více Internetovému prodeji se daří. Češi letos utrácejí v e-shopech více

Češi při nákupech v e-shopech utratili během prvního…

Akciové indexy Nasdaq dosáhly nových maxim Akciové indexy Nasdaq dosáhly nových maxim

Americké akcie dnes posílily díky dobrým hospodářským…

Krize pokračuje. Venezuela vstupuje do generální stávky Krize pokračuje. Venezuela vstupuje do generální stávky

Dvoudenní protest vyhlásila opozice proti vytvoření…

Zápisník Jana Vávry: Experiment Hamburk Zápisník Jana Vávry: Experiment Hamburk

Od summitu G20 v Hamburku uplynuly skoro tři týdny. Akci…

 
 

Přidat názorDiskuse: Pět sporťáků do 100.000 Kč: Dostupné sny!







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč? Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč?

Početnějším rodinám zůstane levné SUV od Dacie…

Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů

Móda SUV se začíná podepisovat i na šíři nabídky v Česku…

 





 
Audi A8: Čtyři generace luxusu v hliníkovém hávu

Audi A8: Čtyři generace luxusu v hliníkovém hávu

Dnes 08:00

Audi A8 přineslo čtyřem propojeným kruhům patřičnou prestiž mezi luxusními limuzínami, dodnes soupeří o klienty s BMW a Mercedesem. I v nedávno představené čtvrté generaci...




Blesk.cz

Klíšťata útočí: Jak se nejlépe bránit

Klíšťata útočí: Jak se nejlépe bránit

Sezóna klíšťat je v plném proudu. Přinést si je můžete nejen z lesa, ale i z procházky městským parkem nebo…

Počasí na Annu: Sluníčko zakryjí podzimní mračna. Únava dožene snad každého

Počasí na Annu: Sluníčko zakryjí podzimní mračna.…

Také středeční počasí bude připomínat spíše podzim než dny tzv. annenského tepla, které mají být podle pranostik…

 

iSport.cz

Krmenčík: Měli jsme si výhru pohlídat, snad bude Rumuny v Plzni čekat peklo

Krmenčík: Měli jsme si výhru pohlídat, snad bude…

Zpracoval si míč, odstavil obránce a prásk! Míč rozvlnil síť a Viktoria Plzeň po trefě Michaela Krmenčíka…

Šilhavý po BATE: Měli jsme přidat góly. Kabina byla z vývoje zaražená

Šilhavý po BATE: Měli jsme přidat góly. Kabina byla…

Být po výhře zklamaný? Někdy to tak prostě je. Trenér Slavie Jaroslav Šilhavý po utkání 3. předkola Ligy mistrů…

 

Reflex.cz

Zemanovo zdraví je veřejná věc. Prezident začíná být dementní, obává se neurolog Stránský

Zemanovo zdraví je veřejná věc. Prezident začíná být…

Neurolog Martin Jan Stránský má vážné pochyby o psychické kondici prezidenta Miloše Zemana. Sleduje u něj…

Okamura s Nohavicou, Babiš s Krajčem. Koho podpoří rapper Řezník?

Okamura s Nohavicou, Babiš s Krajčem. Koho podpoří…

„Udavač z Těšína“ má nového politického oblíbence. Nechal se vyfotit s panem Okamurou a vstoupil tím do reálné…