10.3. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Pět sporťáků do 100.000 Kč: Dostupné sny II

 

V prvním díle jsme zdaleka nevyčerpali všechna auta splňující daná kritéria. Ve druhém tak přidáme další pětici aut. Slovo „sporťák“ však berte přirozeně s nadsázkou, neboť každý si pod tím může představit něco jiného. A stejně tak spojení „dostupný sen“…

Možná by se spíše slušelo napsat „pět kupé“ do 100.000 korun. I ten cenový strop je samozřejmě individuální. Je jasné, že vrcholné verze popisovaných aut, jsou-li v originálním zachovalém stavu, obyčejně stojí více, než je námi uváděná částka. Trh s ojetinami je hodně rozmanitý, takže vždy záleží na konkrétní nabídce.

Také bychom měli uvést na pravou míru, co pro nás znamená sportovní. Nejde jen o výkon motoru, rychlost a akceleraci, nýbrž o “řiditelnost” vozidla, jeho vzhled a celkový dojem.

Ač dnes přidáme dalších pět aut, ani tentokrát nebudeme zdaleka úplní. Berte náš článek spíše jako takové ohlédnutí, neboť řada recenzovaných aut je dne už přes 20 let stará. Spíše než o ojetiny tak začíná jít o youngtimery. I proto může být cena vozu značně individuální, přičemž se téměř výhradně odvíjí od stavu auta, nikoliv od jeho stáří či najetých kilometrů.

Alfa Romeo GTV (1994 až 2005, modernizace 1998 a 2003)

GTV je akronym slov Gran Turismo Veloce neboli „rychlý cestovně-sportovní vůz“. Původně bylo takto pojmenováno kupé, odvozené od skvělého sedanu Alfetta. Šlo o vůz s poměrně unikátní koncepcí Transaxle, kdy převodovka je těsně před poháněnou zadní nápravou. Tímto řešením proslulo zejména Porsche o typů 924/944/928/968. Transaxle od Alfy Romeo je však dost odlišný. Předně spojka je tady vzadu, nikoliv v setrvačníku jako u čtyřválců a osmiválců Porsche a navíc přenos hnacích sil je řešen klasickým kloubovým (kardanovým) hřídelem, nikoliv tuhým hřídelem, rotujícím v ložiskách v trubce, která napevno spojuje přírubu převodovky s motorem.

Na začátku roku 1994 dorazilo nové GTV spolu s otevřeným Spiderem, jenž nahradil slavný stejnojmenný vůz z 60. až 90. let taktéž s pohonem zadní nápravy, ale klasickou koncepcí. Nové GTV využívalo pohon předních kol, neboť jeho podlahová plošina má základ ve Fiatu Tipo. Podobně jako u Fiatu Coupe však prodělala četné modifikace. Pokud měl někdo pocit, že Fiat Coupe není moc tuhý, tak GTV tuhé rozhodně je.

Možná i proto, že jeho skelet je identický s otevřeným Spiderem, který musel být jakožto vůz s plátěnou střechou patřičně vyztužen, ale navíc dostalo GTV ještě kovovou střechu a samozřejmě sloupky B a C. Jde o stejný postup jako v případě vozů BMW Z3/Z3 Coupe a Z4/Z4 Coupe.

Na rozdíl od Fiatů ale GTV/Spider dostalo odlišnou zadní nápravu. Ta je víceprvková se třemi rameny na každé straně a pomocným rámem. Jde tedy o mnohem náročnější řešení, než jaké používal Fiat Coupe.

Podobně jako podvozek se lišily také pohonné jednotky. Když opomene kuriózní dvoulitr V6 Turbo převzatý ze 164 a vyráběný jen pro italský trh z důvodu daňového zvýhodnění, pak se pod kapotou usadily čtyřválce 1.8 a 2.0 Twin Spark (bohužel ve své druhé vrtošivé generaci) a větší šestiválce 3,0 litru a později 3,2 litru. Ty jsou dnes nejvyhledávanější, ale dražší, takže dnes v solidním stavu do 100.000 korun nebudou.

Jejich koupě má ovšem jistě větší smysl než čtyřválce. O problémech motorů Twin Spark jsme psali nedávno v článku o pěti nejhorších zážehových motorech. Ač mnozí tvrdí, že za problémy s nimi mohou sami uživatelé, důvodem je prostě příliš choulostivá konstrukce. Ano, při nadstandardní údržbě a chování však mohou i tyto motory přežít metu 250.000 km. Takových je však hodně málo.

Po první modernizaci v roce 1999, která se zaměřila na palubní desku, dorazila druhá inovace v roce 2003. V jejím rámci dostala Alfa GTV nejen novou přední část, nýbrž i nový motor 2.0 JTS. Ani s ním si moc nepomůžete, neboť blok mají tyto motory až na detaily shodný s původním dvoulitrovým Twin Sparkem. Hlava je samozřejmě jiná, už jen se čtyřmi svíčkami, zato však se vstřikovači přímého vstřikování benzínu. A že tato první generace zážehových motorů s přímým vstřikem nefunguje nikde a nikomu se už také obecně ví. Problémem jsou karbonové úsady.

Z pohledu svezení je GTV dodnes skvělé. Jen nesmíte jezdit po moc rozbité silnici. S tou si její tuhý podvozek příliš nerozumí. Řízení GTV je snad rekordně strmé, když mezi plnými rejdy vyžaduje zhruba 2,3 otáčky volantu. Na druhou stranu, třeba rejd je směšně malý. Zástavba hmotných šestiválců před přední nápravou by mohla vést k domněnce, že tato auta budou trpět nadměrnou nedotáčivostí. Ta se však nedostavuje, respektive dostavuje, ale až při opravdu hodně rychlé jízdě. Je to zásluhou zmíněné zadní nápravy s propracovanou elastokinematikou.

Tím nejlepším je ovšem zmíněný šestiválec. Alfa Romeo uvádí interval výměny rozvodů po ujetí 120.000 km. My jej doporučujeme zkrátit na 60.000 km. Není to zase tak drahé. V druhovýrobě vyjde kvalitní rozvodová sada na deset tisíc. Plus práce samozřejmě. Tento úkon doporučujeme svěřit někomu, kdo se vozy Alfa Romeo zabývá. Vůbec Alfy Romeo mají své servisní zvláštnosti a rozhodně dílna, která je zvyklá servisovat koncernovou konfekci, vám je opravovat chtít nebude.

Jízdně je šestiválec dodnes úžasný. Svého času bylo toto GTV jedno z reálně nejrychlejších aut, jaké jste mohli za „rozumné“ peníze mít. A zrychlení z 0 na 100 km/h za něco málo přes 6 sekund je dodnes skvělá hodnota. Ano i moderní ostré hatchbacky toto umějí, avšak pocit z jízdy s nimi je od GTV na hony vzdálený. V Alfě máte pocit, že vůz snad letí... To v takovém Peugeotu 208 GTi bychom hádali výkon tak 160 koní, nikoliv 200, jak jsem se mohl nedávno přesvědčit.

Nejčastější závady

Vysoká spotřeba oleje (motory Twin Spark, částečně i 2.0 JTS), celkové zakarbonování motoru (2.0 JTS), klapající přesuvník proměnného časování rozvodu (čtyřválce, oprava asi 7.000 korun, motor zní jako diesel), zanesený snímač hmotnosti nasávaného vzduchu (čtyřválce TS), předčasně opotřebená spojka, závad však může být celá řada.

Plusy

Neskutečné charisma, fenomenální šestiválce (vyjma 2.0 V6 Turbo), jízdně impozantní čtyřválce TS, vynikající jízdní vlastnosti (na hladkém povrchu), tuhá karoserie, přesné a strmé řízení, přesné řazení (šestiválce), překvapivě dobrá pozice za volantem (lepší než ve Fiatu Coupe – v GTV se sedí mnohem níže), ochrana proti korozi.

Minusy

Stáří, četné vrtochy, nízká účinnost projektorových světlometů, dílenské zpracování kabiny (hlavně do modernizace v roce 1999), vyžaduje kvalifikovaný servis, některé specifické díly jsou docela drahé, šestiválce do 100.000 korun takřka nejsou, choulostivé čtyřválce.


Alfa Romeo GTV
 

1/5 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Exportní pojišťovna pomůže vývozcům do třetích zemí, spojí síly s Japonci Exportní pojišťovna pomůže vývozcům do třetích zemí, spojí síly s Japonci

Exportní garanční a pojišťovací společnost (EGAP) a…

Britové mohou změnit názor. Miliardář Soros doufá v neuskutečnění brexitu Britové mohou změnit názor. Miliardář Soros doufá v neuskutečnění brexitu

Americký miliardář a filantrop George Soros doufá, že…

Glosa Martina Čabana: Tabák nezachrání všechno Glosa Martina Čabana: Tabák nezachrání všechno

Je trochu smutné, že pro českého prezidenta je…

Recept v mobilu. Lékárny čeká revoluce Recept v mobilu. Lékárny čeká revoluce

Kolaps jako při zavádění centrálního registru vozidel…

 
 

Přidat názorDiskuse: Pět sporťáků do 100.000 Kč: Dostupné sny II







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125 Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který…

BMW X3 ve třetím vydání je tu. Tentokrát může i vonět... BMW X3 ve třetím vydání je tu. Tentokrát může i vonět...

Vnější rozměry vozu se téměř neměnily. Posádka by však…

 






 
Seat Arona poprvé naživo. Mladší brácha Atecy se povedl, má však jednu slabinu

Seat Arona poprvé naživo. Mladší brácha Atecy se povedl, má však jednu slabinu

Dnes 08:50

Seat hovoří o modelu Arona jako o menším bráchovi SUV Ateca, ale ve skutečnosti se jedná o zvýšenou ibizu. Vůz jsme si poprvé prohlédli v Barceloně.




Blesk.cz

„Psychopat, který jde ve stopách Hitlera!“ Média KLDR útočí na Trumpa

„Psychopat, který jde ve stopách Hitlera!“ Média…

Severní Korea znovu útočí na amerického prezidenta Donalda Trumpa. Minulý týden ho místní deník označil za…

Český europoslanec se „rýpe“ v Panama Papers. Koho už odhalil?

Český europoslanec se „rýpe“ v Panama Papers. Koho…

Evropská legislativa upravující prostředníky v kauze Panamských dokumentů je podle předběžných závěrů…

 

iSport.cz

Návrat do Sparty padl. Stoper Sivok jedná o angažmá v Izraeli

Návrat do Sparty padl. Stoper Sivok jedná o angažmá…

Kariéra Tomáše Sivoka by překvapivě mohla pokračovat v Izraeli. Zájem o jeho služby projevil klub Maccabi Petah…

Hrdina s tahákem! Němcům pomohl do finále fígl, mladík připomněl legendu

Hrdina s tahákem! Němcům pomohl do finále fígl,…

Podíval se na papír ukrytý pod stulpnou, pohledem zkontroloval totožnost exekutora a pak už to bylo pouze na…

 

Reflex.cz

Z Marrákéše až na vrchol Džebel Tubkal aneb Krátká setkání ve Vysokém Atlasu

Z Marrákéše až na vrchol Džebel Tubkal aneb Krátká…

Cesta pohořím Atlas se táhne drsným terénem i malebnými vesničkami, kde se téměř zastavil čas. Místní lidé zde…

Kalvoda, Kocáb a spol. se zase rozepsali. Z jejich Několika vět nedává však smysl ani slovo

Kalvoda, Kocáb a spol. se zase rozepsali. Z jejich…

Aktuálně zveřejněná výzva Několik vět 2017 vypadá jako zdánlivě logický dokument. Každý z jeho deseti bodů…