10.3. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Pět sporťáků do 100.000 Kč: Dostupné sny II

 

V prvním díle jsme zdaleka nevyčerpali všechna auta splňující daná kritéria. Ve druhém tak přidáme další pětici aut. Slovo „sporťák“ však berte přirozeně s nadsázkou, neboť každý si pod tím může představit něco jiného. A stejně tak spojení „dostupný sen“…

Možná by se spíše slušelo napsat „pět kupé“ do 100.000 korun. I ten cenový strop je samozřejmě individuální. Je jasné, že vrcholné verze popisovaných aut, jsou-li v originálním zachovalém stavu, obyčejně stojí více, než je námi uváděná částka. Trh s ojetinami je hodně rozmanitý, takže vždy záleží na konkrétní nabídce.

Také bychom měli uvést na pravou míru, co pro nás znamená sportovní. Nejde jen o výkon motoru, rychlost a akceleraci, nýbrž o “řiditelnost” vozidla, jeho vzhled a celkový dojem.

Ač dnes přidáme dalších pět aut, ani tentokrát nebudeme zdaleka úplní. Berte náš článek spíše jako takové ohlédnutí, neboť řada recenzovaných aut je dne už přes 20 let stará. Spíše než o ojetiny tak začíná jít o youngtimery. I proto může být cena vozu značně individuální, přičemž se téměř výhradně odvíjí od stavu auta, nikoliv od jeho stáří či najetých kilometrů.

Alfa Romeo GTV (1994 až 2005, modernizace 1998 a 2003)

GTV je akronym slov Gran Turismo Veloce neboli „rychlý cestovně-sportovní vůz“. Původně bylo takto pojmenováno kupé, odvozené od skvělého sedanu Alfetta. Šlo o vůz s poměrně unikátní koncepcí Transaxle, kdy převodovka je těsně před poháněnou zadní nápravou. Tímto řešením proslulo zejména Porsche o typů 924/944/928/968. Transaxle od Alfy Romeo je však dost odlišný. Předně spojka je tady vzadu, nikoliv v setrvačníku jako u čtyřválců a osmiválců Porsche a navíc přenos hnacích sil je řešen klasickým kloubovým (kardanovým) hřídelem, nikoliv tuhým hřídelem, rotujícím v ložiskách v trubce, která napevno spojuje přírubu převodovky s motorem.

Na začátku roku 1994 dorazilo nové GTV spolu s otevřeným Spiderem, jenž nahradil slavný stejnojmenný vůz z 60. až 90. let taktéž s pohonem zadní nápravy, ale klasickou koncepcí. Nové GTV využívalo pohon předních kol, neboť jeho podlahová plošina má základ ve Fiatu Tipo. Podobně jako u Fiatu Coupe však prodělala četné modifikace. Pokud měl někdo pocit, že Fiat Coupe není moc tuhý, tak GTV tuhé rozhodně je.

Možná i proto, že jeho skelet je identický s otevřeným Spiderem, který musel být jakožto vůz s plátěnou střechou patřičně vyztužen, ale navíc dostalo GTV ještě kovovou střechu a samozřejmě sloupky B a C. Jde o stejný postup jako v případě vozů BMW Z3/Z3 Coupe a Z4/Z4 Coupe.

Na rozdíl od Fiatů ale GTV/Spider dostalo odlišnou zadní nápravu. Ta je víceprvková se třemi rameny na každé straně a pomocným rámem. Jde tedy o mnohem náročnější řešení, než jaké používal Fiat Coupe.

Podobně jako podvozek se lišily také pohonné jednotky. Když opomene kuriózní dvoulitr V6 Turbo převzatý ze 164 a vyráběný jen pro italský trh z důvodu daňového zvýhodnění, pak se pod kapotou usadily čtyřválce 1.8 a 2.0 Twin Spark (bohužel ve své druhé vrtošivé generaci) a větší šestiválce 3,0 litru a později 3,2 litru. Ty jsou dnes nejvyhledávanější, ale dražší, takže dnes v solidním stavu do 100.000 korun nebudou.

Jejich koupě má ovšem jistě větší smysl než čtyřválce. O problémech motorů Twin Spark jsme psali nedávno v článku o pěti nejhorších zážehových motorech. Ač mnozí tvrdí, že za problémy s nimi mohou sami uživatelé, důvodem je prostě příliš choulostivá konstrukce. Ano, při nadstandardní údržbě a chování však mohou i tyto motory přežít metu 250.000 km. Takových je však hodně málo.

Po první modernizaci v roce 1999, která se zaměřila na palubní desku, dorazila druhá inovace v roce 2003. V jejím rámci dostala Alfa GTV nejen novou přední část, nýbrž i nový motor 2.0 JTS. Ani s ním si moc nepomůžete, neboť blok mají tyto motory až na detaily shodný s původním dvoulitrovým Twin Sparkem. Hlava je samozřejmě jiná, už jen se čtyřmi svíčkami, zato však se vstřikovači přímého vstřikování benzínu. A že tato první generace zážehových motorů s přímým vstřikem nefunguje nikde a nikomu se už také obecně ví. Problémem jsou karbonové úsady.

Z pohledu svezení je GTV dodnes skvělé. Jen nesmíte jezdit po moc rozbité silnici. S tou si její tuhý podvozek příliš nerozumí. Řízení GTV je snad rekordně strmé, když mezi plnými rejdy vyžaduje zhruba 2,3 otáčky volantu. Na druhou stranu, třeba rejd je směšně malý. Zástavba hmotných šestiválců před přední nápravou by mohla vést k domněnce, že tato auta budou trpět nadměrnou nedotáčivostí. Ta se však nedostavuje, respektive dostavuje, ale až při opravdu hodně rychlé jízdě. Je to zásluhou zmíněné zadní nápravy s propracovanou elastokinematikou.

Tím nejlepším je ovšem zmíněný šestiválec. Alfa Romeo uvádí interval výměny rozvodů po ujetí 120.000 km. My jej doporučujeme zkrátit na 60.000 km. Není to zase tak drahé. V druhovýrobě vyjde kvalitní rozvodová sada na deset tisíc. Plus práce samozřejmě. Tento úkon doporučujeme svěřit někomu, kdo se vozy Alfa Romeo zabývá. Vůbec Alfy Romeo mají své servisní zvláštnosti a rozhodně dílna, která je zvyklá servisovat koncernovou konfekci, vám je opravovat chtít nebude.

Jízdně je šestiválec dodnes úžasný. Svého času bylo toto GTV jedno z reálně nejrychlejších aut, jaké jste mohli za „rozumné“ peníze mít. A zrychlení z 0 na 100 km/h za něco málo přes 6 sekund je dodnes skvělá hodnota. Ano i moderní ostré hatchbacky toto umějí, avšak pocit z jízdy s nimi je od GTV na hony vzdálený. V Alfě máte pocit, že vůz snad letí... To v takovém Peugeotu 208 GTi bychom hádali výkon tak 160 koní, nikoliv 200, jak jsem se mohl nedávno přesvědčit.

Nejčastější závady

Vysoká spotřeba oleje (motory Twin Spark, částečně i 2.0 JTS), celkové zakarbonování motoru (2.0 JTS), klapající přesuvník proměnného časování rozvodu (čtyřválce, oprava asi 7.000 korun, motor zní jako diesel), zanesený snímač hmotnosti nasávaného vzduchu (čtyřválce TS), předčasně opotřebená spojka, závad však může být celá řada.

Plusy

Neskutečné charisma, fenomenální šestiválce (vyjma 2.0 V6 Turbo), jízdně impozantní čtyřválce TS, vynikající jízdní vlastnosti (na hladkém povrchu), tuhá karoserie, přesné a strmé řízení, přesné řazení (šestiválce), překvapivě dobrá pozice za volantem (lepší než ve Fiatu Coupe – v GTV se sedí mnohem níže), ochrana proti korozi.

Minusy

Stáří, četné vrtochy, nízká účinnost projektorových světlometů, dílenské zpracování kabiny (hlavně do modernizace v roce 1999), vyžaduje kvalifikovaný servis, některé specifické díly jsou docela drahé, šestiválce do 100.000 korun takřka nejsou, choulostivé čtyřválce.


Alfa Romeo GTV
 

1/5 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Google čepicemi neutlučeme, říká Pavel Zima ze Seznamu Google čepicemi neutlučeme, říká Pavel Zima ze Seznamu

Každý první den v měsíci stojí na vrátnici v Radlické…

Hrad bude mít v rozpočtu o 38 milionů víc než letos Hrad bude mít v rozpočtu o 38 milionů víc než letos

Kancelář prezidenta republiky by měla mít v rozpočtu na…

Moodys zhoršila úvěrové ratingy Číny, ekonomika země zpomaluje Moodys zhoršila úvěrové ratingy Číny, ekonomika země zpomaluje

Mezinárodní ratingová agentura Moodys dnes zhoršila…

Home Creditu stoupl čistý zisk o čtvrtinu na více než dvě miliardy Home Creditu stoupl čistý zisk o čtvrtinu na více než dvě miliardy

Skupině Home Credit v prvním čtvrtletí 2017 stoupl čistý…

 
 

Přidat názorDiskuse: Pět sporťáků do 100.000 Kč: Dostupné sny II







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

 






 
Budoucnost BMW: Autonomita „s mírou”, palivové články a diesel!

Budoucnost BMW: Autonomita „s mírou”, palivové články a diesel!

Dnes 08:00

Bavorská automobilka má v plánu se více zabývat autonomními vozidly. A nejen tím. Tradiční „orientace na řidiče“ však z vozů BMW údajně nevymizí.




Blesk.cz

Rudolf Jelínek o dabování Rogera Moorea (†89) v Bondovce: Nebyla to těžká práce, člověk hekal, sténal a podobně

Rudolf Jelínek o dabování Rogera Moorea (†89) v…

Jako James Bond porazil všechny filmové bídáky, zákeřná nemoc však byla silnější. Britský herec Roger Moore…

„Jiřák“ se ve čtvrtek změní v Asii. Ochutnáte i tradiční pokrmy

„Jiřák“ se ve čtvrtek změní v Asii. Ochutnáte i…

Máte rádi asijskou kulturu a kuchyně? Navštivte 25. května festival Asie vzdálená a blízká na náměstí Jiřího…

 

iSport.cz

Nováček na Giru Hirt nadchl v legendárním kopci: Budu zas bojovat!

Nováček na Giru Hirt nadchl v legendárním kopci:…

Královská etapa cyklistického Gira d'Italia přinesla v úterý „královskou“ podívanou i pro české fanoušky. Ve…

Hotovo! Vukadinovič jde do Sparty, Jugas upřednostnil Slavii

Hotovo! Vukadinovič jde do Sparty, Jugas upřednostnil Slavii

Přestupová sága dvou zlínských hvězd končí. Stoper Jakub Jugas (24) podepsal tříletý kontrakt se Slavií a…

 

Reflex.cz

Nový policejní prezident i likvidátor Sobotky. Internet si dělá legraci z Kajínkova propuštění

Nový policejní prezident i likvidátor Sobotky.…

Je to pár hodin, co se Jiří Kajínek zjevil před zástupem novinářů ve svítivě zeleném tílku a po 23 letech poprvé…

Polepšení bojovníci: Co bude s příslušníky kolumbijských geril ve výslužbě?

Polepšení bojovníci: Co bude s příslušníky…

Letos po více než padesáti letech podepsala kolumbijská vláda s nejstarší gerilou v zemi FARC dohodu o příměří.…