Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Peterbilt 389: Hvězda amerických dálnic

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Tradiční styl severoamerických nákladních vozidel pro dálkovou dopravu ve spojení s aktuální technikou nabízí společnost Peterbilt Motors Company prostřednictvím své modelové řady 389.

Peterbilt Motors Company má ve svém rodném listě rok založení 1939 a od roku 1958 je součástí koncernu PACCAR. V současnosti má tato značka ve své nabídce celkem jedenáct modelových řad středních a těžkých nákladních vozidel, z nichž jsou dvě určeny především pro dálkovou silniční dopravu.

Modelová řada 389 je tím nejstylovějším zástupcem značky Peterbilt, připomínajícím staré časy. Její historie se přitom začala psát teprve v roce 2006, kdy byla představena jako přímý nástupce vlajkové lodi, kterou byla v letech 1987 až 2007 modelová řada 379. Tu mimochodem proslavila řada filmových rolí, z nichž tou nejslavnější je Optimus Prime z celovečerních filmů Transformers.

Peterbilt nabízí vozidla řady 389 v klasickém třínápravovém provedení s hliníkovou denní i spací kabinou. V jejím případě lze volit mezi nízkou nebo zvýšenou střechou s aerodynamickým spoilerem. Vnitřní osvětlení v kabině i spací nástavbě zajišťují světelné diody a nechybí zde ani automatická klimatizace.

Interiéru dominuje palubní deska s množstvím přístrojů a její součástí je i sedmipalcový dotykový displej multimediálního systému SmartNav, jehož součástí je mimo jiné navigace Garmin, audio se satelitním rádiem a přehrávač MP3, rozhranní Bluetooth a nechybí ani vstupy pro USB a iPod.

V přídi zástupců modelové řady 389 může být uložen 12,9litrový vznětový motor PACCAR MX-13 s výkonem od 298 kW (405 k) do 375 kW (510 k) a točivým momentem od 1965 do 2508 N.m. K dispozici jsou rovněž 15litrové motory Cummins ISX 15 s výkony 294 až 441 kW (400 až 600 k) a točivými momenty 1966 až 2779 N.m. Tyto pohonné jednotky mohou být kombinovány s manuálními nebo automatickými převodovkami Eaton.

Základem modelové řady 389 je ocelový žebřinový rám. V případě náprav jsou vpředu i vzadu použity tuhé nápravy Dana Spicer a na přání může být namontována zadní tandemová náprava Meritor. Přední náprava může být odpružena pouze listovými pery nebo je může doplňovat i vzduchové odpružení, které je standardem pro zadní nápravy.

Vzduchotlakový brzdový systém využívá vpředu standardně kotouče, které mohou na přání nahradit zadní bubnové brzdy. Standardem je elektronický stabilizační systém Bendix.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)