Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Pětice McLarenů F1 připomene vítězství v Le Mans z roku 1995

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
McLaren Automotive a McLaren Special Operations (MSO) oslaví 20. výročí slavných 24 hodin Le Mans, v nichž zvítězil tehdy zcela nový F1 GTR.

McLaren F1 se ve své původní podobě oficiálně představil při Grand Prix Monaka 28. května 1992. První exemplář se dostal k zákazníkovi v prosinci následujícího roku a v roce 1995 debutovalo závodní provedení GTR, jehož vývoj trval pouhé tři měsíce.

Sezóna 1995 byla pro McLareny F1 GTR velmi úspěšná, ale ten největší úspěch představuje 24 hodin Le Mans. V závodě pronásledovaném deštěm se totiž proti sobě postavila nastupující generace třídy GT1, do níž patřil i McLaren, s tradičními prototypy, jejichž technika často navazovala na populární skupinu C.

McLareny F1 GTR tak stály nejen proti Ferrari F40 LM, Jaguárům XJ220, Venturi 600 LM nebo Hondě NSX, ale speciálům Courage a Kremer, jejichž ploché šestiválce Porsche měly na svém kontě pěknou řádku vítězství.

Na start 24 hodin Le Mans se postavilo celkem sedm nových McLarenů F1 GTR, z nichž cílem neprojely pouze dva. Nejhorší umístění pro tento supersport představovalo třinácté místo. Zbývající čtyři F1 GTR byly na v první pětici, do níž se na druhé místo vklínil prototyp Courage C34 s motorem Porsche a posádkou, kterou tvořili Bob Wollek, Eric Hellady a Mario Andretti.

McLaren Automotive a divize MSO nyní hodlají toto slavné vítězství připomenout čestným kolem pětice McLarenů F1 GTR v letošním ročníku Le Mans. Britská automobilka do Francie přiveze pětici autentických vozů s čísly šasi #01R, #06R, #02R, #07R a #05R.

V roce 1995 zvítězil F1 GTR se startovním číslem 59 britského týmu Kokusai Aihatsu Racing s číslem podvozku #01R a posádkou, kterou tvořili Yannick Dalmas, J. J. Lehto a Masanori Sekiya. Všichni tři se letos do Le Mans vrátí a Yannick Dallas dokonce usedne za volant svého vítězného vozu a při předváděcím kole s ním povede skupinu pěti dnes již klasických závodních McLarenů.

McLaren F1 GTR se startovním číslem 51, který dojel před dvaceti lety v Le Mans na třetím místě patřil britskému týmu Mach One Racing, měl číslo podvozku #06R a střídali se v něm jezdci Derek Bell, Justin Bell a Andy Wallace.

Čtvrtou pozici obsadil vůz se startovním číslem 24 britského týmu Gulf Racing, číslem podvozku #02R a posádkou, kterou tvořila dvojice Mark Blundell a Maurizio Sandro Sala.

Pětici uzavíral McLaren F1 GTR se startovním číslem 50 francouzského týmu Giroix Racing Team, číslem podvozku #07R a jezdci Jean-Denis Delétraz, Fabien Giroix a Olivier Grouillard.

Poslední z McLarenů, který dokončil Le Mans 1995 byl na celkovém třináctém místě vůz se startovním číslem 42 francouzského týmu Société BBA Compétition s číslem podvozku #05R a posádkou Jean-Luc Maury-Laribiére, Hervé Poulain a Marc Sourd.

Díky F1 GTR zůstává McLaren jedinou značkou v historii, která vyhrála tři nejprestižnější automobilové závody na zeměkouli: 24 hodin Le Mans, Velkou cenu Monaka F1 a 500 mil Indianapolis.

McLaren F1: 20 let britské legendy

Kromě pětice F1 GTR se na slavném závodním okruhu divákům představí i vozy z limitované edice 650S Le Mans a chybět nebude ani McLaren P1 GTR.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)