TEST Peugeot 2008 facelift: První jízdní dojmy ze Španělska
Jak už jsem psal ve srovnáváku RAV4 a XV – žijeme v době, kdy SUV chtějí jezdit hlavně po silnicích a normální auta zase chtějí do terénu nebo tak přinejmenším chtějí vypadat. Lidem se totiž SUV modely líbí, ale současně mají na auta určité požadavky, které klasická SUV nedokázala splnit. A tak se nám ze třídy SUV pomalu začíná stávat různorodá směska crossoverů, snažících se najít ten optimální „balanc“ vlastností.
Peugeot na to šel tak, že v segmentu malých aut přestal dělat kombi a vytvořil něco mezi kombi, MPV a SUV s názvem 2008 a atraktivním designem. A tento model nyní prošel omlazením, které je důkladnější, než by napovídaly lehké modifikace vzhledu. Nejprve jsem usedl do nové špičkové verze GT line s motorem 1.2 PureTech 110, zkombinovaným se šestistupňovým automatem. V tomto provedení s velkými 17“ koly a plastovými lemy blatníků, působí vůz s větší maskou chladiče, tmavou optikou světlometů a střešními ližinami opravdu takřka dojmem SUV.
Ba co víc, v interiéru jsou komfortní sedadla s velmi dobrým bočním vedením a čalouněním v kombinaci látky, kůže a kontrastního šití. Před řidičem se nachází klasický peugeoťácký i-Cockpit s miniaturním volantem a přístroji nad jeho věncem. Díky širokému rozsahu seřízení je posaz bezproblémový a nevadí mi ani tento koncept jako takový, zvlášť když se ručička otáčkoměru pohybuje ještě postaru zleva doprava. Použité materiály i provedení interiéru působí velmi hodnotně, vpředu i vzadu je dostatečně prostorný, snad jen kufr by mohl být o něco větší, 360 litrů by čtyřčlenné posádce nemuselo vždy stačit.
Tříválec na volnoběh dost vibruje, ale jakmile se rozeběhne, s kultivovaností není problém, je velmi dobře odhlučněný a lehce vrčivý tón dává zvukovému podkresu zajímavou „šťávu“. Automat je pak naprosto jasnou volbou – podřazování je vcelku rychlé, přeřazování pomalejší, ale změny kvaltů jsou hladké a plynulé. Pokud jde o dynamiku, při jízdě ve dvou se zdál jako naprosto ideální motorizace, zvládá díky točivému momentu 205 N.m horské silničky bez zběsilého podřazování, s předjížděním to ale chce opatrněji, 110 koní je 110 koní. Méně už potěšila spotřeba, je sice pravda, že horskými silničkami nejezdím každý den, ale 8,8 l u malého auta s jednadvojkou v nijak zběsilém tempu se se mi zdálo poměrně dost.
Při jízdě se 2008 chová přesně tak, jak by se mělo chovat SUV nebo prostě jakékoli rodinné auto. Tichý je nejen motor, dobře odhlučněné jsou i podběhy kol a i aerodynamický hluk je dobře potlačen, na malý crossover hodně dobrá práce. Navrch je podvozek velmi komfortní, velmi dobře tlumí malé rázy a na větších je příjemně plavný. V zatáčkách se ale dost naklání a je poměrně výrazně nedotáčivý, systém jízdní stability při jízdě spíše zachraňuje situaci, než pomáhá. Jak se však ukázalo později, výrazný podíl na tomto chování měly celoroční pneumatiky, které se dodávají standardně s elektronickým pomocníkem Grip Control, což je modifikovaný systém kontroly trakce. Při šestadvaceti stupních Celsia přímo tekly. Tak až je ojedete, kupte si normální letňáky, kondici auta výrazně zlepšíte…
Pochválit musím také řízení, je příjemně tuhé a přesné, byť bez zpětné vazby a spokojen jsem byl i s účinkem brzdové soustavy. Peugeot tedy udělal slušný kus práce. Ale sestoupil jsem ze světa top verzí i mezi „běžný lid“. Sáhl jsem také po základní dieselové motorizaci 1.6 BlueHDi se skromnými 55 kW a 230 N.m ve verzi Active s pětistupňovým manuálem, která je na českém trhu nejžádanější.
Materiály v kabině i provedení přístrojového štítu jsou o poznání méně okázalé, sedadla mají výrazně horší boční vedení (ale stále mají!). Ukazuje se také, že převodovka je jednou z největších slabin francouzské značky, dráhy jsou opravdu dlouhé, mají vůle a kulisa je poněkud nepřesná. O to více vynikne potřeba automatu, ten se ale s dieselem vůbec nenabízí, většinu 2008ček Peugeot beztak prodá s benzinovými motory.
Jak už to bývá, těžší diesel má úplně jiné naladění podvozku, je tužší, tedy méně plavný a s trochu horším tlumením rázů, nerovnosti ale stále pohlcuje velmi dobře. V zatáčkách se méně naklání a hlavně v kombinaci s klasickými letními pneumatikami byly jeho jízdní vlastnosti k nepoznání. Nedotáčivost je výrazně menší a ochota zatáčet nesrovnatelně větší. Diesel tedy paradoxně působí sportovněji, než turbobenzin. Na hrubším asfaltu jsou také více slyšet kola, těžko říci, zda je rozdíl v množství tlumicích materiálů nebo konstrukci pneumatik, hlučnost bych očekával naopak spíše u M+S plášťů, než u klasických letních pneumatik.
Největším překvapením však je, jak málo má nejslabší diesel s autem práce. Ani se nechce věřit, že má jen 55 kW, snad někdo nepopletl visačky... Peugeot 2008 krásně zatahuje od 1800 otáček a poskytuje příjemné svezení bez nutnosti vytáčení, což přijde vhod, protože motor je výrazně hlučnější, než PureTech. Auto asi nebude mít problémy uvézt ani větší zatížení, ale na předjíždění to motorizace opravdu není, spíše na udržování tempa v provozu, výkon totiž chybí…
Ale hádéíčko by zase mohlo nadchnout šetřílky, na zkušební trase jsme jeli předpisovými rychlostmi za 4,8 l na 100 km, což je krásný výsledek. Podotýkám, že jej nelze srovnávat s těmi téměř devíti u benzinu, trasy snad nemohly být odlišnější. Já bych měl jasno, sáhl bych po benzinovém tříválci, je nesrovnatelně dynamičtější, pohodlnější, bez Grip Control by mohl mít možná i lepší jízdní vlastnosti. Je také o 20 tisíc korun levnější. Klientela Peugeotu se zdá být překvapivě rozumná… A pokud je o 2008 jako celek? Jsem trochu nesvůj, když na autě nenajdu žádnou výraznější slabinu. A tohle francouzské SUV by, nebýt té převodovky, vlastně žádnou nemělo. Ba co víc, s ohledem na jeho roli auta pro ženy, seniory nebo naopak mladé páry a rodiny, disponuje velmi zdařilým mixem vlastností. A to za dobré peníze. Tohle je od Peugeotu opravdu dobrá práce.
Modernizovaný Peugeot 2008 - technická data a české ceny | |||||
Motor | 1.2 PureTech 82 | 1.2 PureTech 110 | 1.6 BlueHDi 75 | 1.6 BlueHDi 100 | 1.6 BlueHDi 120 |
Převodovka | 5M(ETG5) | 5M(EAT6) | 5M | 5M | 6M |
Zdvihový objem [cm3] | 1199 | 1199 | 1560 | 1560 | 1560 |
Válce/ventily | 3/4 | 3/4 | 4/2 | 4/2 | 4/2 |
Největší výkon [kW/min-1] | 60/5750 | 81/5500 | 55/3600 | 73/3750 | 88/3500 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 118/2750 | 205/1750 | 230/1750 | 230/1750 | 300/1750 |
Max. rychlost [km/h] | 170 | 191(188) | 165 | 180 | 190 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 13,5(15,4) | 9,9(10,3) | 13,8 | 11,3 | 9,6 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 4,9(4,3) | 4,4(4,8) | 3,7 | 3,7 | 3,7 |
Cena Access [Kč] | 315.000** | - | 360.000 | - | - |
Cena Active [Kč] | 335.000** | 360.000 | 380.000 | 405.000 | 425.000 |
Cena Allure [Kč] | 385.000** | 410.000 | - | 455.000 | 475.000 |
Cena GT line [Kč] | - | 440.000* | - | 485.000 | 505.000 |
*Příplatek za automat EAT6 činí 35.000 Kč, **příplatek za ETG5 činí 20.000 Kč |