Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Peugeot 2008 je pořád hitem. Jaký je recept jednoho z průkopníků malých SUV?

David Bureš
Diskuze (165)

Malé SUV od Peugeotu se prodává již od roku 2013, přesto je nadále populární. Na českém trhu jeho prodeje pořád čile rostou.

Malá SUV jsou dnes nesmírně populárním segmentem, který láká stále více zákazníků, což samozřejmě znamená i neustále se rozšiřující nabídku takových aut. Přitom nebýt takového Peugeotu 2008, možná bychom o tomto segmentu tolik ani neslyšeli. Právě 2008 pomohla tuto kategorii zpopularizovat.

Ano, malá SUV tu byla již před příchodem 2008, konkrétně třeba Nissan Juke a Opel Mokka, právě s příchodem Peugeotu 2008 a jeho úhlavního rivala, Renaultu Captur, se o nich začalo více psát a začala zajímat stále více zákazníků. 2008 při uvedení na trh způsobila poprask, Peugeot hlásil přes 16.000 objednávek ještě před tím, než si vůz mohli zákazníci naživo vyzkoušet. Kvůli zájmu automobilka dokonce v létě 2013 zdvojnásobovala jeho produkci.









Peugeot 2008 – srovnání rozměrů s dalšími malými SUV
Model Peugeot 2008 Nissan Juke Opel Crossland X Renault Captur Suzuki Vitara
Délka (mm) 4159 4135 4212 4122 4175
Šířka (mm) 1739 1765 1765 1778 1775
Výška (mm) 1556 1565 1605 1566 1610
Rozvor (mm) 2538 2530 2604 2606 2500
Objem zavazadelníku (l) 350 354/1189 410-520/1255 377-455/1235 375/1120

Peugeot 2008 se díky tomu postupně vypracoval na jedno z nejprodávanějších automobilů na evropském trhu, za loňský rok mu podle statistik analytické společnosti JATO Dynamics patří 18. příčka. Podobně se mu daří také na českém trhu, kde je v posledních letech nejžádanější malé SUV na trhu.

Jeho české prodeje navíc stabilně rostou. Jestliže v roce 2014 bylo u nás podle statistik Svazu dovozců automobilů registrováno 663 kusů 2008, loni to bylo už 3.205 exemplářů, díky čemuž se stal vůbec nejžádanějším Peugeotem u nás.










Peugeot 2008 – srovnání českých prodejů s konkurencí
Model Peugeot 2008 Nissan Juke Opel Crossland X Renault Captur Suzuki Vitara
Prodeje 2018 (ks) 3205 682 1392 2276 1927
Prodeje 2017 (ks) 2337 1383 559 2360 1950
Prodeje 2016 (ks) 1926 1071 - 2253 1761
Prodeje 2015 (ks) 1367 1104 - 1415 770
Prodeje 2014 (ks) 663 597 - 885 -
Prodeje 2013 (ks) 231 630 - 327 -

2008 tak úspěšně reaguje na novější konkurenci, což dokazuje, jak původní koncept inovativního crossoveru byl povedený. Když v roce 2013 vstupovalo tohle malé SUV na trh, ještě se nevědělo, nakolik bude tato kategorie žádaná, a tak bylo prezentované jako nepřímý nástupce malého kombi 207 SW. To byl jeden z kroků vedoucích ke konci segmentu malých kombíků, které postupně vymřely. Dnes už na trhu zůstává jen Renault Clio Grandtour a Škoda Fabia Combi, přičemž ani jeden z nich už se nástupce nedočkají.

Zpět ale k Peugeotu 2008, v čem tkví jeho prodejní úspěch? Velkou roli nepochybně hraje povedený design, 2008 sází na typicky francouzský šarm, který byl dále zdůrazněn při faceliftu v roce 2016. Výhodou je jistě také pohodlný podvozek, který si dokáže plavně poradit s nerovnostmi na českých silnicích, anebo atraktivní cenovka, se základním tříválcem 1.2 PureTech (61 kW) přijde na lákavých 320.000 korun.















Peugeot 2008 – srovnání základní ceny s konkurencí
Model Peugeot 2008 Nissan Juke Opel Crossland X Renault Captur Suzuki Vitara
Motor 1.2 PureTech 1.6 1.2 0.9 TCe 1.0 BoosterJet
Zdvihový objem [cm3] 1199 1598 1199 898 998
Válce/ventily 3/4 4/4 3/4 3/4 3/4
Největší výkon [kW/min] 61/5750 83/5600 60/5750 66/5500 82/5500
Točivý moment [N.m/min] 118/2750 144/4000 118/2750 140/2250 170/2000-3500
Převodovka 5M 5M 5M 5M 5M
Max. rychlost [km/h] 166 178 170 171 180
Zrychlení 0-100 km/h [s] 13,6 12,5 14,5 13,1 11,5
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,0 8,2* 6,3 5,6 5,3
Základní cena [Kč] 320.000 353.100 329.990 309.900 393.900
*Dle WLTP

Naopak při příchodu na trh kritizovaný chybějící pohon všech kol zákazníkům nevadí, v této kategorii se bez něj obejdou. Peugeot tak alespoň nabízí náhražku v podobě systém Grip Control, který umí regulovat nastavení protiprokluzového systému. Přepínat lze mezi pěti režimy nastavení, díky nimž se 2008 zvládne hravě rozjet i na kluzkém povrchu.

I přes setrvávající prodejní úspěchy však už pomalu nastává čas, kdy bude Peugeot 2008 nahrazen. Druhá generace už je vyhlížena, představena má být někdy na podzim. Navzdory úspěchům dosavadní 2008 se nová generace v lecčems změní. Design se připodobní větší 3008, karoserie se natáhne k délce 4,3 metru a starý základ v podobě platformy PF1 nahradí modernější, lehčí architektura CMP, díky níž nová 2008 bude moci nabídnout také čistě elektrický pohon.

David Bureš
Diskuze (165)

Doporučujeme

Avatar - Ada je zase tady
13. 2. 2019 17:22
Re: P
Co to pleteš za kraviny? Jaký mírně zvýšený podvozek? Ten podvozek je zcela normální, jako u každého slušného osobního auta. Pouze u mládeže to vyvolává klamné pocity zvýšeného podvozku, protože většina mainstreamových aut má podvozek snížený :no:
Avatar - Ada je zase tady
13. 2. 2019 17:17
Re: P2008
je to hrůza. Zejména uvnitř.
Avatar - Beefcake
12. 2. 2019 21:49
Re: neni ctyrkolka
Sorry, ale s tou gumou to je nezmysel.
Najviac gumu spotrebovava jednak moment pri akceleracii a jednak agresivna jazda v zatackach, ci uz na hrane pretacavosti (najma zadne) alebo nedotacavosti (hlavne predne). Ked vezmem do uvahy "normalne" AWD, ktore zabera vzdy 4 kolesami, tak sa ten moment rozklada rovnomerne (prudky rozjazd) a ku gumam je to v priemere setrnejsie, lebo je to daleko od preklzu.
Hadaj, preco na RWD menis casto zadne gumy.
Na gumy ma s prehladom najvacsi vplyv jazdny styl a nie pohon.
Ked samozrejme neberiem do uvahy nejake sialene brzdenie ako pozieraca gum.
Co sa tyka cuvania do kopca, je to klasika s predokolkou s motorom vpredu.
Ale akosi nechapem, preco by to malo byt pre trakciu vyhodnejsie zaberat odlahcenou napravou zadokolky hore a tahat tazsi nepohanany predok za sebou. Ak ma motor vpredu a kardan.
12. 2. 2019 13:37
Re: Historicky by měl být v této kategorii Fiat
Ale vždyť už léta úspěšně nabízí krásnou 500 X, vč. verze 4x4. :-)
12. 2. 2019 10:18
Re: neni ctyrkolka
mea culpa, pardon:)