reklama


Peugeot 206 1,6 HDI: První jízdní dojmy

Peugeot 206 1,6 HDI: První jízdní dojmy

 
 

Vyzkoušeli jsme nový motor pro Peugeot 206 nedaleko jeho rodiště ve francouzských Mylhúzách.

Ve francouzském Alsasku, v oblasti pohoří Vogézy poblíž švýcarských hranic se Peugeot pochlubil novinářům novou motorizací pro svůj hit subkompaktní třídy – moderním šestnáctiventilovým common railem druhé generace, celohliníkovým řadovým čtyřválcem 1,6 HDI, který se zanedlouho objeví i ve dvou sedmičkách – 307 a 407. Tento agregát – člen druhé generace HDI, vyvinuté ve spolupráci s Fordem – užívá vstřikovací tlak 1.600 bar a inovovaný filtr pevných částic FAP s intervalem výměny 120 tisíc km, známý již z modelů 607 a 807. Ideální čtyřválcový obsah 1,6 l vznikl převrtáním starší čtrnáctistovky a jak jsme se přesvědčili, snaha nevyšla naprázdno. Moderní šestnáctistovka bude, stejně jako v dalších koncernových modelech, alternovat dvouventilovému šedesátišestikilowattovému dvoulitru, který byl v roce 1999 vůbec prvním motorem HDI a o rok později se v dvěstěšestce zařadil po bok ortodoxní komůrkové devatenáctistovky o výkonu 47 kW. V modelu 307 nahradí silnější verzi dvoulitrového HDI první generace o výkonu 81 kW.

Pro český trh bude tento motor nabízen v tří- i pětidveřovém hatchbacku a kombi S.W.. 3 dv. a S.W. jsme si krátce vyzkoušeli na trati, zahrnující zákrutovitý přejezd sedla ve výšce 1.400 m. n. m., městský a příměstský provoz i několik desítek km dálnice v bezprostřední blízkosti Mylhúz, kde dvěstěšestky vznikají.

Prvním dojmem po nastartování je klidný chod; motor má oproti starším vznětovým agregátům změněné uložení a výsledkem jsou takřka eliminované vibrace a hluk. Teploměr v pravém koutě přístrojové desky v souladu se současnými trendy již indikuje zahřátí motorového oleje, nikoliv chladící kapaliny. Výrazné zlepšení prodělalo řazení, které je poprvé po vzoru 307 v dvěstěšestce ovládané lanovody; nyní je daleko přesnější a zejména zmizely kovové rázy, patřící k největším slabinám ostatních dvěstěšestek. Protože jde o minimální konstrukční změnu, věříme, že si toto vylepšení brzy najde cestu i k ostatním pohonným jednotkám v malém Peugeotu. Všeobecný pocit ze zpracování interiéru je podstatně lepší než u prvních dvěstěšestek a dokazuje neustálé zlepšování francouzského minibestselleru.

Rozjezd neskrývá problém – spojka je příjemně měkká a „dlouhá“, soužití s ní je od počátku harmonické. Motor má ve srovnání s dvoulitrovým hádéíčkem díky podstatně vyšším vstřikovacím tlakům ostřejší zvuk, je však lépe utlumen, takže výsledkem je elektrizující, ale nikoliv nepříjemné bručení. Zátah ve spodní třetině otáček je použitelný do městského provozu na rozdíl od některých turbodieselů s menším zdvihovým objemem, spodní hranice použitelnosti však leží kolem hodnoty 1.100 ot., což vylučuje jízdu městskou padesátkou na pětku, na rozdíl od dvoulitrového HDI. Turboefekt je poměrně výrazný, ačkoliv kroutící moment vrcholí na hodnotě 1.750, tak nárůst síly přichází subjektivně o cca 150 ot. výše. Poté je možno jízdu označit jako „se stálým mírným přebytkem výkonu“. Výrazné zrychlení se odehrává až do cca 3.700 ot., poté motor lineárně akceleruje až do červeného pole na hodnotě 5 tisíc, takže je možné v případě okamžité potřeby ušetřit vteřinu na přeřazování a podržet nohu na plynovém pedálu. Impozantních hodnot dosahuje pružné zrychlení – výkonný turbodiesel v malé karoserii odvádí výbornou práci a je ochoten svůj potenciál kdykoliv nabídnout k řešení ošemetných situací. Jen do ostřejších stoupání ztrácí dech trochu rychleji než dvoulitr, ten má ovšem o čtvrtinu větší zdvihový objem. Spotřebu jsme vzhledem k okolnostem hodnotili jen orientačně – u málo zajetých vozů se na konci dne, plného ostrých akcelerací, nakloněných výjezdů ze zatáček a dynamického překonání mnohasetmetrového výškového rozdílu rozsvítila průměrná hodnota 7,4, kterou s ohledem k podmínkám hodnotíme pozitivně. Podrobnější údaje přinese až klasický test.

Dalším pozitivem byly jízdní vlastnosti – 1,6 HDI se stává nejmenším motorem, spojeným se sportovnější ztuženou variantou podvozku, vypůjčenou od modelů GTI a RC a s posílenou přední nápravou z 2,0 HDI. Výsledkem je velice kultivované chování skoro za všech okolností a oproti běžné dvěstěšestce podstatně jistější držení stopy. Jistě i díky pěkným 16“ kolům se špičkovými pneumatikami Goodyear Eagle F1 se nám schopnosti vozu i v krajních situacích zamlouvaly a subjektivně se i zpřesnilo řízení. V horských serpentinách jsme při častých změnách převodů bezezbytku ocenili zdokonalené řazení a brzdy se nám nepodařilo přivést do úzkých. Zkoušeli jsme současně třídveřový hatchback a pětidveřové kombi S.W. a při přímém porovnání překvapeně konstatovali, že kombi se chová ještě o poznání lépe; v zatáčkách je klidnější a poněkud eliminuje značnou nedotáčivost, vlastní krátké dvěstěšestce. Méně nervozity vykazuje i při rychlé dálniční jízdě. Co se bohužel nezlepšilo, je aerodynamický hluk – již v rychlostech kolem dálničního limitu dosti citelný. Svůj podíl na poněkud zvýšené hlučnosti má i zpřevodování – při dálniční stotřicítce motor točí 2.800 otáček, což je na turbodiesel vysoká hodnota. Ani zde se proti dvoulitrovému HDI nic nezměnilo, převody jsou stejné.

Nový hliníkový turbodiesel je rozhodně zajímavou volbou, dávající malému Peugeotu další perspektivy na prodloužení života, ruku v ruce s ním se totiž 206 zbavila několika podstatných neduhů, zejména nevalného řazení a příliš měkkého podvozku. V prodeji na českém trhu již je od počátku června. Nepříjemná je pouze cena, která se díky pokročilému motoru skokem přiblížila k půlmilionové hranici.

Ceník 1,6 HDI 110k
3. dv.462.900
5. dv.496.900
SW547.900


Typ motoruDV6 TED4
Zdvihový objem (cm3)1,560
Výkon motoru (kW)80 při 4 000 rpm
Točivý moment (Nm)240 - 260 (*) při 1 750 rpm
ModelSport HDi
Výkony3 dv. a 5 dv.SW
- max. rychlost (km/h)186
- 0 to 100 km/h11.111.5
- 1 000 m pevný start32.833.2
- zrychlení 80/120 in 5th (dry)11.011.4
Spotřeby (l /100 km)
- mimo město6.0
- městský provoz4.1
- kombinovyný provoz/CO2 (g/km)4,8 / 126
Objem zavazadlového prostoru (l)
s nesklopenými sedadly245313
se sklopenými sedadly9921136
Hmotnosti
pohotovostní hmotnost (kg)1,0551,114
- přední náprava659653
- zadní náprava396461
Užitečná hmotnost408/420391
Převodovka5-speed manual
Disky6 J 16
Pneu205 / 45 R 16 W
Odstupňování převodových stupňů
- 1.0.2895
- 2.0.5337
- 3.0.8649
- 4.1.2162
- 5.1.5161
- zpátečka0.3000
Ryclost při 1 000 rpm
- 1.8.71
- 2.16.12
- 3.26.02
- 4.36.59
- 5.45.61
Rozměry (mm)
Délka38224028
Šířka16731664
Výška14351443
Rozvor24452442
*=s aktivovaným systémem Overboost
Spolupracujeme s TipCars.com
Filipínský prezident platil vlastní komando, mělo zabíjet jeho politické odpůrce Filipínský prezident platil vlastní komando, mělo zabíjet jeho politické odpůrce

Filipínský prezident Rodrigo Duterte v době, kdy byl…

V Německu jsou nemovitosti téměř o třetinu předražené, uvádí Bundesbanka V Německu jsou nemovitosti téměř o třetinu předražené, uvádí Bundesbanka

Obytné nemovitosti ve velkých německých městech jsou o 15…

Práce bez stresu: Je to bláhový sen, nebo skutečnost? Práce bez stresu: Je to bláhový sen, nebo skutečnost?

Nervy na pochodu, obtěžování a násilí na pracovišti - s…

Komentář Martina Čabana: Bohumínské usnesení Komentář Martina Čabana: Bohumínské usnesení

Bohumínské usnesení, hovořící o „nepřípustnosti…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test ojetiny Fiat Grande Punto (Evo). Je krásný, levný a docela spolehlivý Test ojetiny Fiat Grande Punto (Evo). Je krásný, levný a docela spolehlivý

Už od sedmdesáti tisíc pořídíte Fiat Grande Punto. Jak…

Z nuly na 400 km/h a zpět na nulu? Bugatti Chiron to prý stihne pod minutu Z nuly na 400 km/h a zpět na nulu? Bugatti Chiron to prý stihne pod minutu

Sám šéf Bugatti se nechal slyšet, že nová chlouba…

 




Ojetý Peugeot 206: Ženy jej chtějí Ojetý Peugeot 206: Ženy jej chtějí

Líbivé tvary automobilů Peugeot si oblíbila řada řidičů a…

Francouzi k utopení auta povodně nepotřebují Francouzi k utopení auta povodně nepotřebují

Že dovádět na šotolině na náspu jezera není úplně…

 



 
Tahle ojetá Škoda Octavia stojí 1,2 milionu. Její cena za čtyři roky pětkrát vzrostla!

Tahle ojetá Škoda Octavia stojí 1,2 milionu. Její cena za čtyři roky pětkrát vzrostla!

Dnes 12:50

V Chrudimi se aktuálně prodává na první pohled obyčejná Škoda Octavia z roku 2001 s černou karoserií a béžovým interiérem. Proč je však dražší než nový Superb?




Blesk.cz

Evakuace u Palackého náměstí v Praze: Hořel byt, lidé se nadýchali kouře

Evakuace u Palackého náměstí v Praze: Hořel byt,…

V Trojanově ulici v Praze 2 začal v pondělí 20. února dopoledne hořet byt v jednom z domů. Na místo dorazili…

V Jemenu unesli dvanáct pracovníků norské organizace. Pomáhali uprchlíkům

V Jemenu unesli dvanáct pracovníků norské…

Dvanáct místních pracovníků norské humanitární organizace unesli šíitští povstalci v Jemenu. Oznámil to v…

 

iSport.cz

Američanka Vaughnová bude hrát za Česko! Loni mluvila proti Trumpovi

Američanka Vaughnová bude hrát za Česko! Loni…

Česká reprezentace basketbalistek získala před domácím mistrovstvím Evropy výraznou posilu. Americká pivotka Kia…

Přes milion pro Koukalovou, ale i 13,5 tisíce. Kolik vydělali Češi na MS

Přes milion pro Koukalovou, ale i 13,5 tisíce. Kolik…

Zlato + stříbro + bronz + dvě čtvrtá místa = 1,4 milionu korun. Zhruba tolik (před zdaněním) si vydělala…

 

Reflex.cz

Svobodní vyzývají živnostníky k symbolickému protestu proti EET

Svobodní vyzývají živnostníky k symbolickému…

Strana svobodných občanů vyzývá živnostníky, aby 1. března v poledne na tři minuty symbolicky zavřeli své…

Podivné zákony: Děláte občas obličeje na psa? Můžete jít i do vězení!

Podivné zákony: Děláte občas obličeje na psa? Můžete…

Říkáte si, že náš právní systém je zastaralý a některé zákony nesmyslné? Asi byste se divili, ale zjistili jsme,…

 
 
reklama