Peugeot 206 1,6 HDI: První jízdní dojmy

Peugeot 206 1,6 HDI: První jízdní dojmy

 
 

Vyzkoušeli jsme nový motor pro Peugeot 206 nedaleko jeho rodiště ve francouzských Mylhúzách.

Ve francouzském Alsasku, v oblasti pohoří Vogézy poblíž švýcarských hranic se Peugeot pochlubil novinářům novou motorizací pro svůj hit subkompaktní třídy – moderním šestnáctiventilovým common railem druhé generace, celohliníkovým řadovým čtyřválcem 1,6 HDI, který se zanedlouho objeví i ve dvou sedmičkách – 307 a 407. Tento agregát – člen druhé generace HDI, vyvinuté ve spolupráci s Fordem – užívá vstřikovací tlak 1.600 bar a inovovaný filtr pevných částic FAP s intervalem výměny 120 tisíc km, známý již z modelů 607 a 807. Ideální čtyřválcový obsah 1,6 l vznikl převrtáním starší čtrnáctistovky a jak jsme se přesvědčili, snaha nevyšla naprázdno. Moderní šestnáctistovka bude, stejně jako v dalších koncernových modelech, alternovat dvouventilovému šedesátišestikilowattovému dvoulitru, který byl v roce 1999 vůbec prvním motorem HDI a o rok později se v dvěstěšestce zařadil po bok ortodoxní komůrkové devatenáctistovky o výkonu 47 kW. V modelu 307 nahradí silnější verzi dvoulitrového HDI první generace o výkonu 81 kW.

Pro český trh bude tento motor nabízen v tří- i pětidveřovém hatchbacku a kombi S.W.. 3 dv. a S.W. jsme si krátce vyzkoušeli na trati, zahrnující zákrutovitý přejezd sedla ve výšce 1.400 m. n. m., městský a příměstský provoz i několik desítek km dálnice v bezprostřední blízkosti Mylhúz, kde dvěstěšestky vznikají.

Prvním dojmem po nastartování je klidný chod; motor má oproti starším vznětovým agregátům změněné uložení a výsledkem jsou takřka eliminované vibrace a hluk. Teploměr v pravém koutě přístrojové desky v souladu se současnými trendy již indikuje zahřátí motorového oleje, nikoliv chladící kapaliny. Výrazné zlepšení prodělalo řazení, které je poprvé po vzoru 307 v dvěstěšestce ovládané lanovody; nyní je daleko přesnější a zejména zmizely kovové rázy, patřící k největším slabinám ostatních dvěstěšestek. Protože jde o minimální konstrukční změnu, věříme, že si toto vylepšení brzy najde cestu i k ostatním pohonným jednotkám v malém Peugeotu. Všeobecný pocit ze zpracování interiéru je podstatně lepší než u prvních dvěstěšestek a dokazuje neustálé zlepšování francouzského minibestselleru.

Rozjezd neskrývá problém – spojka je příjemně měkká a „dlouhá“, soužití s ní je od počátku harmonické. Motor má ve srovnání s dvoulitrovým hádéíčkem díky podstatně vyšším vstřikovacím tlakům ostřejší zvuk, je však lépe utlumen, takže výsledkem je elektrizující, ale nikoliv nepříjemné bručení. Zátah ve spodní třetině otáček je použitelný do městského provozu na rozdíl od některých turbodieselů s menším zdvihovým objemem, spodní hranice použitelnosti však leží kolem hodnoty 1.100 ot., což vylučuje jízdu městskou padesátkou na pětku, na rozdíl od dvoulitrového HDI. Turboefekt je poměrně výrazný, ačkoliv kroutící moment vrcholí na hodnotě 1.750, tak nárůst síly přichází subjektivně o cca 150 ot. výše. Poté je možno jízdu označit jako „se stálým mírným přebytkem výkonu“. Výrazné zrychlení se odehrává až do cca 3.700 ot., poté motor lineárně akceleruje až do červeného pole na hodnotě 5 tisíc, takže je možné v případě okamžité potřeby ušetřit vteřinu na přeřazování a podržet nohu na plynovém pedálu. Impozantních hodnot dosahuje pružné zrychlení – výkonný turbodiesel v malé karoserii odvádí výbornou práci a je ochoten svůj potenciál kdykoliv nabídnout k řešení ošemetných situací. Jen do ostřejších stoupání ztrácí dech trochu rychleji než dvoulitr, ten má ovšem o čtvrtinu větší zdvihový objem. Spotřebu jsme vzhledem k okolnostem hodnotili jen orientačně – u málo zajetých vozů se na konci dne, plného ostrých akcelerací, nakloněných výjezdů ze zatáček a dynamického překonání mnohasetmetrového výškového rozdílu rozsvítila průměrná hodnota 7,4, kterou s ohledem k podmínkám hodnotíme pozitivně. Podrobnější údaje přinese až klasický test.

Dalším pozitivem byly jízdní vlastnosti – 1,6 HDI se stává nejmenším motorem, spojeným se sportovnější ztuženou variantou podvozku, vypůjčenou od modelů GTI a RC a s posílenou přední nápravou z 2,0 HDI. Výsledkem je velice kultivované chování skoro za všech okolností a oproti běžné dvěstěšestce podstatně jistější držení stopy. Jistě i díky pěkným 16“ kolům se špičkovými pneumatikami Goodyear Eagle F1 se nám schopnosti vozu i v krajních situacích zamlouvaly a subjektivně se i zpřesnilo řízení. V horských serpentinách jsme při častých změnách převodů bezezbytku ocenili zdokonalené řazení a brzdy se nám nepodařilo přivést do úzkých. Zkoušeli jsme současně třídveřový hatchback a pětidveřové kombi S.W. a při přímém porovnání překvapeně konstatovali, že kombi se chová ještě o poznání lépe; v zatáčkách je klidnější a poněkud eliminuje značnou nedotáčivost, vlastní krátké dvěstěšestce. Méně nervozity vykazuje i při rychlé dálniční jízdě. Co se bohužel nezlepšilo, je aerodynamický hluk – již v rychlostech kolem dálničního limitu dosti citelný. Svůj podíl na poněkud zvýšené hlučnosti má i zpřevodování – při dálniční stotřicítce motor točí 2.800 otáček, což je na turbodiesel vysoká hodnota. Ani zde se proti dvoulitrovému HDI nic nezměnilo, převody jsou stejné.

Nový hliníkový turbodiesel je rozhodně zajímavou volbou, dávající malému Peugeotu další perspektivy na prodloužení života, ruku v ruce s ním se totiž 206 zbavila několika podstatných neduhů, zejména nevalného řazení a příliš měkkého podvozku. V prodeji na českém trhu již je od počátku června. Nepříjemná je pouze cena, která se díky pokročilému motoru skokem přiblížila k půlmilionové hranici.

Ceník 1,6 HDI 110k
3. dv.462.900
5. dv.496.900
SW547.900


Typ motoruDV6 TED4
Zdvihový objem (cm3)1,560
Výkon motoru (kW)80 při 4 000 rpm
Točivý moment (Nm)240 - 260 (*) při 1 750 rpm
ModelSport HDi
Výkony3 dv. a 5 dv.SW
- max. rychlost (km/h)186
- 0 to 100 km/h11.111.5
- 1 000 m pevný start32.833.2
- zrychlení 80/120 in 5th (dry)11.011.4
Spotřeby (l /100 km)
- mimo město6.0
- městský provoz4.1
- kombinovyný provoz/CO2 (g/km)4,8 / 126
Objem zavazadlového prostoru (l)
s nesklopenými sedadly245313
se sklopenými sedadly9921136
Hmotnosti
pohotovostní hmotnost (kg)1,0551,114
- přední náprava659653
- zadní náprava396461
Užitečná hmotnost408/420391
Převodovka5-speed manual
Disky6 J 16
Pneu205 / 45 R 16 W
Odstupňování převodových stupňů
- 1.0.2895
- 2.0.5337
- 3.0.8649
- 4.1.2162
- 5.1.5161
- zpátečka0.3000
Ryclost při 1 000 rpm
- 1.8.71
- 2.16.12
- 3.26.02
- 4.36.59
- 5.45.61
Rozměry (mm)
Délka38224028
Šířka16731664
Výška14351443
Rozvor24452442
*=s aktivovaným systémem Overboost
Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Češi našli náhradu za zdražující máslo, houfně začali skupovat margarín Češi našli náhradu za zdražující máslo, houfně začali skupovat margarín

Češi začali v posledních týdnech více kupovat margaríny z…

Česká národní banka zvýší úrokové sazby spíše v listopadu, tuší analytici Česká národní banka zvýší úrokové sazby spíše v listopadu, tuší analytici

Bankovní rada ČNB na středečním zasedání spíše ponechá…

Kraje nestíhají vybírat nové železniční dopravce. Zaplatí to cestující? Kraje nestíhají vybírat nové železniční dopravce. Zaplatí to cestující?

Regionální spoje železniční dotované dopravy provozují…

Herec Jan Tříska spadl z Karlova mostu, ve vážném stavu leží v nemocnici Herec Jan Tříska spadl z Karlova mostu, ve vážném stavu leží v nemocnici

Osmdesátiletý herec Jan Tříska je po zranění ve vážném…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Bublina možná brzy splaskne. Ceny klasických vozů klesají Bublina možná brzy splaskne. Ceny klasických vozů klesají

Na renomovaném britském automobilovém serveru se objevil…

Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky. Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky.

Italský obchodník a dlouholetý majitel vozů BMW…

 



Ojetý Peugeot 206: Ženy jej chtějí Ojetý Peugeot 206: Ženy jej chtějí

Líbivé tvary automobilů Peugeot si oblíbila řada řidičů a…

Francouzi k utopení auta povodně nepotřebují Francouzi k utopení auta povodně nepotřebují

Že dovádět na šotolině na náspu jezera není úplně…

 



 
Řidič projel na červenou a málem srazil dívku. Karma mu to okamžitě vrátila

Řidič projel na červenou a málem srazil dívku. Karma mu to okamžitě vrátila

Dnes 15:18

Palubní záběry z jihozápadu Ruska ukazují, jak nebezpečné může být nerespektování dopravních předpisů. Naštěstí se vše obešlo bez vážných zranění.




Blesk.cz

iPhone X je výkonnější než MacBook. Mobilní konkurenci v benchmarku naprosto zesměšnil

iPhone X je výkonnější než MacBook. Mobilní…

Novinka ještě není mezi běžnými smrtelníky, a tak do benchmarků probublává jen velmi pomalu. V logu Geekbench se…

Jan Tříska (80) v kritickém stavu: Co mu vzkazují kolegové?

Jan Tříska (80) v kritickém stavu: Co mu vzkazují kolegové?

Záhadný pád či skok herce Jana Třísky (80) z Karlova mostu šokuje i jeho kolegy! Oblíbenému kamarádovi, který…

 

iSport.cz

Krmenčík si libuje: Náš fotbal je pastva pro oči. Tabulku střelců neřeší

Krmenčík si libuje: Náš fotbal je pastva pro oči.…

Byl to jeho zápas. Během čtrnácti minut zasunul do sítě Mladé Boleslavi dvě branky. Ve zbytku utkání útočil…

Potlesk vestoje pro legendy. Na čtyřhru s Rafou nezapomenu, zářil Federer

Potlesk vestoje pro legendy. Na čtyřhru s Rafou…

Na tohle celý svět čekal. Roger Federer a Rafael Nadal na jedné straně kurtu, aneb výjimečná premiéra v Praze!…

 

Reflex.cz

Uprchlíci vs. chytré technologie. Za migrační vlnu může smartfoun!

Uprchlíci vs. chytré technologie. Za migrační vlnu…

Za uprchlíky v Evropě jsou zodpovědní i například Steve Jobs, Bill Gates, Mark Zuckerberg nebo pan Google. Když…

Když nechcete podporovat komunismus, jste hrozbou pro naši vlast! Film Milada ukázal další záběry

Když nechcete podporovat komunismus, jste hrozbou…

Tvůrci filmu Milada odkryli další část skládačky. Z plnohodnotného traileru už je vidět, jak bude zhruba vypadat…