Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Peugeot 206 SW - nový konkurent pro Fabii Combi

Miloslav Fišer
Na podzim roku 1998 byl uveden na český trh malý kompaktní Peugeot 206 a získal tak více než roční náskok před vozem Škoda Fabia. Český člověk je známý tím, že nejvíce nakupuje malé vozy a že stále něco převáží, proto potřebuje velký zavazadlový...

Z tohoto důvodu následovala rok po hatchbacku Fabie verze kombi, která prakticky neměla na českém trhu konkurenta. Letos v Ženevě byl představen vůz Peugeot 206 SW, jehož příchod signalizovaly již dříve prezentované studie. I přesto, že bude jeho prodej v České republice zahájen až 2. září tohoto roku, již dnes je jasné, že vznikl významný konkurent pro vůz Škoda Fabia Combi. Pojďme si nový Peugeot představit a provést malé srovnání s tuzemským vozem.

Prodloužená "dvěstěšestka"

Přední část vozu je až na pár detailů shodná s krátkým modelem 206. Zřejmě nejvýznamnější změnou je použití čirých krycích skel předních světlometů u komfortnější verze XS. Výrazných změn doznala karoserie od B-sloupku. Zcela nové jsou zadní boční dveře, jejichž kliky jsou zapuštěny ve dveřních sloupcích a nenarušují tak jejich linii, střecha, zadní blatníky a nárazník, koncová světla a páté dveře. Vzhledem k prodloužení vozu oproti hatchbacku o 206 mm, to je na celkovou délku 4028 mm, je karoserie doplněna o dvojici postranních oken v prodloužené části vozu. Rozvor vozu zůstal zachován a prodloužen byl tak pouze zadní převis. Výrazným designérským prvkem zadní části jsou rozměrná světla, která plynule spojují zadní postranní okna se zadním oknem. Nad zadním sklem uprostřed je umístěno třetí brzdové světlo, zadní mlhové světlo a odrazky jsou součástí zadního nárazníku. Součástí zadního skla je stěrač s ostřikovačem. Zadní nárazník je pak svým tvarem uzpůsoben pro nakládání předmětů do zavazadlového prostoru a je vybaven dvojicí černých pásů pro ochranu rohů vozidla. Další změnou je přemístění antény do zadní části střechy a použití podélného střešního nosiče.

Pohled do vnitřku vozu a výbavy

Po usazení na předních sedadlech bude obtížné nalézt rozdíly mezi verzí 206 SW a hatchbackem. Provedení interiéru se liší podle verze, kdy X-line má palubní desku šedou a šedo/žluté nebo šedo/modré čalounění. U černé palubní desky je možné objednat červeno/černé nebo šedo/černé čalounění. Verze XS má řadu kožených a chromovaných doplňků, její potahy jsou pak černo/šedé nebo černo/červené. Součástí verze X-line jsou oba čelní airbagy, posilovač řízení, elektrické ovládání předních oken, dálkové centrální zamykání, příprava pro rádio a další. Na přání je možné vozidlo vybavit manuální klimatizací, ABS, bočními airbagy a rádiem. Verze XS má navíc hliníková kola, automatickou klimatizaci a rádio s CD-přehrávačem. Její výbava na přání zahrnuje ABS, ESP, boční airbagy, CD-měnič, kožené čalounění a řadu dalších prvků. Dělená zadní sedadla mají pozměněna svůj tvar a nabízejí tak více místa nad hlavou i v šíři ramen. Nejvíce změn doznal zavazadlový prostor, který byl zvětšen z 245 litrů na 313 litrů. Maximální využitelný objem zavazadlového prostoru po sklopení zadních sedadel je pak 1136 litrů. Zavazadlový prostor je možné snadno zakrýt pomocí rolety. Nakládání a vykládání nákladu zjednodušuje konstrukce zadního nárazníku s nízkým přístupovým prahem a rozměrné zadní dveře. Přístupový práh je vybaven žebrovanými kolejnicemi a společně s kobercem pokrytou podlahou zavazadlového prostoru umožňuje snadnou manipulaci s nákladem. Náklad je možné upevnit pomocí síťky a zabránit tak jeho nežádoucímu pohybu během jízdy. Praktické jsou i odkládací prostory za podběhy se sítí s pevnými oky. Zadní dveře se vyklápějí ve velkém úhlu a jejich součástí je zadní okno, které lze při zavřených dveřích otevřít samostatně a umožnit tak přístup do horní části zavazadlového prostoru.

Motory, převodovky a podvozek

Celkem je v nabídce pro ČR pět motorů, z nichž tři jsou benzinové a dva turbodiesely. Benzinový motor 1.1 litru o výkonu 44 kW (60 k) a naftový 1.4 HDi o výkonu 50 kW (68 k) jsou určeny výhradně pro verzi X-line. Pro obě verze je určen další benzinový motor, a to 1.4 o výkonu 55 kW (75 k). Šestnáctiventilový motor 1.6 16V o výkonu 80 kW (110 k) a naftový turbodiesel 2.0 HDi disponující výkonem 66 kW (90 k) lze objednat pouze ve verzi XS. Standardně je vůz vybaven pětistupňovou mechanickou převodovkou, u motoru 1.6 16V je možné pořídit za doplatek čtyřstupňovou automatickou převodovku. Přední náprava je typu McPherson s příčným stabilizátorem a hydraulickými tlumiči. Zadní náprava má lisovaná ramena, příčný stabilizátor, hydraulické tlumiče a její konstrukce je uzpůsobena zvětšenému zatížení.

Peugeot 206 SW versus Fabia Combi

Učinit srovnání obou vozů není jednoduché a je ovlivněno do značné míry tím, jaké parametry chceme srovnávat. Vezmeme-li v úvahu vnější rozměry, je Fabia Combi delší a vyšší, ale Peugeot je o několik milimetrů širší. U verze kombi je dalším důležitým parametrem objem zavazadlového prostoru, který je u Peugeotu pouze 313 litrů oproti 426 litrům u Fabie Combi, při sklopených zadních sedadlech je tento objem 1136 litrů u Peugeotu a 1225 litrů u Fabie. Přístup do zavazadlového prostoru je u obou vozů obdobný, přesto je lépe vyřešen u Peugeotu. Podle výbav má Peugeot dva stupně, Škoda pak tři. Ovšem základní výbavy vozu Peugeot 206 SW verze X-line mají některé výbavy, které Fabia Combi nabízí jako mimořádnou výbavu základní verze Classic nebo jako základní výbavu dražší verze Comfort. Za přibližně stejnou cenu nabízí Peugeot se srovnatelným motorem o trochu více než tuzemský vůz. Výhodou Fabie Combi je celkově širší paleta výbav v rámci verzí Classic, Comfort, Elegance a mimořádných výbav. U Fabie je na českém trhu nabídka motorů širší o motor o zdvihovém objemu 2.0 litru, ale i u Peugeotu je možné, že se objeví motor obdobné kategorie. Oba vozy tak nabízejí přibližně srovnatelné motory pro základní modely, tj. u Peugeotu motor o zdvihovém objemu 1.1 litru a výkonu 44 kW a u Fabie motor o zdvihovém objemu 1.4 litru a výkonu 50 kW. U obou vozů je možné volit alternativně u jednoho z nabízených motorů automatickou převodovku a současně oba vozy nabízejí naftové pohonné jednotky nejmodernější koncepce, které v sobě spojují vysoký výkon a hospodárný provoz. Přesto Fabia nabízí koncepčně vyzrálejší pohonnou jednotku 1.9 TDI, která má vyšší výkonový potenciál. Na základě srovnání jízdních vlastností krátkých verzí obou modelů lze předpokládat, že Fabia Combi bude mít lepší jízdní vlastnosti. Dynamické vlastnosti a spotřeby vozů s ekvivalentními motory jsou obdobné, ovšem i zde je jakékoliv přesné srovnání zavádějící, protože nabídka motorů u obou modelů se mírně liší.

Závěrečné slovo

Pokud se naplní prognóza, že Peugeot 206 SW s motorem 2.0 HDi bude v cenové relaci do 500.000 Kč, vytvoří se pro Fabii Combi značná konkurence. Již dnes lze předpokládat, že prodejní cena nového Peugeotu bude vycházet z prodejní ceny krátké verze a bude oproti ní navýšena zhruba o 40 tisíc korun. V praxi to znamená, že cena základního modelu vozu Peugeot 206 SW je reálná okolo hodnoty 350 tisíc korun, což je sice více než současná cena základního modelu Fabie Combi, ale při dovybavení Fabie na ekvivalentní výbavu se dostaneme přibližně na stejnou cenu. Toto cenové srovnání tak dokazuje, že dnes již není při výběru nového vozu rozhodující jeho země původu. Lze tak pořídit zahraniční vůz plně srovnatelný za stejných cenových podmínek, pouze je nutné počítat s poněkud vyššími náklady na servis, opravy a havarijní pojištění vozidla.

Rozměry a hmotnosti
Délka (mm) 4028
Šířka (mm) 1652
Výška (mm) 1428
Rozvor (mm) 2442
Objem zav. prostoru (l) 313/1136
Objem nádrže (l) 50
Rozměr pneu 175/65 R14 - 195/55 R15
Miloslav Fišer