Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Peugeot 207CC - Dva světy

Ladislav Čermák
Evropě chybí výhoda jižnějších kontinentů – sluníčko několik set dní v roce. Evropané jsou místo koupelí ve slunečních loučích začasté sprchováni vydatnými přeháňkami a trápeni rozmary Heliovými.

Ovšem kouzlo vlajících vlasů obluzuje i obyvatele starého kontinentu; ti ovšem jen neradi utrácejí za drahý kabriolet, když je většinu roku k nepotřebě.

Již v třicátých letech 20. století představil Peugeot revoluční novinku – k modelům 401, 601 a 402 zkonstruoval sklápěcí kovovou střechu, která se celá pohroužila do zavazadlového prostoru, a vznikl koncept Eclipse, který se bohužel sériové výroby nedočkal. Tu zrealizoval až Ford u svého modelu Galaxie Skyliner z roku 1959, ovšem díky střeše, vyplnivší ve sklopeném stavu téměř celý mamutí zavazadelník, se velkého úspěchu nedočkal, a nejen, že byl po třech letech stažen z výroby, ještě k tomu na dlouho odradil další výrobce.

Teprve v roce 1995 vyřešilo Mitsubishi největší problém daného řešení a uvedlo do výroby – byť na jediný rok – svůj model 3000GT Spyder Mk.2 se skládací pevnou střechou. Za dva roky následoval slavnější a početnější roadster Mercedes-Benz SLK. Ovšem až Peugeot se rozhodl nabídnout dvouúčelový automobil lidovějším vrstvám a na pařížském autosalonu v roce 1998 představil elegantní studii 2♥6 s jednoduchou a levnou technikou z modelu 206. Za nadšených ovací rychle připravil sériovou výrobu a již v posledním roce starého milénia se představil první Peugeot 206CC, tedy coupé-cabrio. Ono dvojslovné označení bylo taktéž novinkou a přejala jej řada konkurenčních výrobců.

Lavina byla odpálena, kupé-kabriolety se zabydlely ve výrobních programech většiny euroasijských a amerických výrobců a prodejní počty stále strmě stoupají. Proto ani sám trendsetter, jenž mezi tím přidal ještě větší 307CC, nemohl usnout na vavřínech a opět jako první uvádí již druhou pravidelnou generaci malého CC. Není divu, když dvěstěšestek CC se prodalo závratných 150 tisíc kusů. Novinka logicky vychází z nástupce 206, proto se zrodil Peugeot 207CC.

Nový kupé-kabriolet

peugeot predstavujeme technika kabriolet roadster peugeot predstavujeme technika kabriolet roadster se především – podobně jako mateřský hatchback – pořádně protáhl. Díky přidaným 202 mm nyní těsně přesáhl čtyři metry (4037 mm) a přibyl i do šířky – o 77 mm (1750 mm) a výšky (+ 24 = 1397 mm). Za zmínku stojí i o 98 mm delší rozvor (2540 mm). Nezměnila se ani základní, 2+2místná koncepce, podobné jsou i designové rysy, ač hranatější dvěstěsedmička působí dospěleji. Nové jsou však proporce – protažené oba konce vůči podobně dimenzované kabině nyní působí dynamičtěji. Centimetry navíc si připsala zejména záď, skrývající poněkud překvapivě menší prostor pro zavazadla. Již od počátku se počítalo s nejvyšší unifikací, proto se nejen kompletní příď, ale i zadní světlomety i nárazník shodují s hatchbackem.

Skládací střecha

je dvoudílná a Peugeot si ji zkonstruoval výhradně ve vlastní režii; žádné dodávky od externích výrobců. Konstrukčně vychází z 206CC, ve stavu „kabriolet“ je tedy nutné pro přístup k zavazadlům zdvihnout celou složenou střechu. Novinkou je ovšem její plně automatizované elektrohydraulické ovládání – již není nutné manuální odjišťování. Celá operace je otázkou stisknutého tlačítka, trvá cca 25 s a zahrnuje i samočinné otvírání/zavírání bočních oken. Při natažené střeše se pak okna ve dveřích automaticky dovírají.

peugeot predstavujeme technika kabriolet roadster peugeot predstavujeme technika kabriolet roadster Zatímco hatchback je nabízen ve dvou mírně designově odlišných podobách, pro CC je vyhrazena jen dynamičtější z nich. Šest známých barevných odstínů – červenou Flamenco, hliník, černou Obsidien, modré Montebello a Neysha a žlutou Lacerta – doplní čtyři exkluzivní barvy pro CC: Bílá Parthenon, šedé Thorium a Hermitage a červená Asmara.

Uvnitř

se podařilo topologům vykouzlit 1501 mm dlouhý prostor pro posádku. Většina interiéru odpovídá hatchbacku, přesněji jeho exkluzivnějším verzím. Přední sportovní sedadla jsou níže, než v hatchbacku, na zadních nouzových si najde pohodlí nejvýš útlý teenager, avšak díky snadno odklopným sedačkám se na ně nastupuje bez potíží. Geometrický prostor pro zavazadla, do něhož lze naložit 370 l, resp. 145 l zavazadel podle VDA, má i přes nárůst hmoty na zádi menší objem proti předchůdci. Jako obvykle je místo pro bagáž odděleno přepážkou od prostoru, nutného k uložení střechy. Pokud by ani to nestačilo, lze dokoupit stylový nosič na víko kufru, které lze z bezpečnostních důvodů odjistit pouze klíčem. Vnitřní výbava bude zkombinována do tří úrovní – Sport, Sport pack a Griffe, standardní látkové čalounění lze nahradit kůží na sedadlech a palubní desce ve čtyřech barevných a materiálových kombinacích. Luxus může zvýšit i dvouzónová automatická klimatizace, Hi-Fi JBL se speciálním zabezpečením, či parfémování výdechů ventilace se sedmi volitelnými vůněmi.

Technika

peugeot predstavujeme technika kabriolet roadster peugeot predstavujeme technika kabriolet roadster znovu odpovídá hatchbacku, od nějž se kupé-kabrio liší prakticky jen přidanými výztuhami podlahy karoserie. Přední náprava typu McPherson a zadní zkrutná tyč je tím nejjednodušším, ale dostatečně účinným řešením. Základní naladění podvozku je alternováno tužším pro nejsilnější motorizaci. Charakteristicky degresivního elektromechanického posilovače řízení jsou přizpůsobeny jednotlivým verzím. Základní 16“ litá kola lze zaměnit za sedmnáctky, ESP je standardem pouze pro vybrané trhy. Brzdy používají kotouče o rozměrech 283 x 26/249 x 9 mm.

Motory

jsou tři různé šestnáctiventilové čtyřválce o objemu 1,6 l; s dvoulitrem, známým z dvěstěšestky, se tedy již nesetkáme. Ze tří jednotek jsou dvě zážehové a dvě přeplňované s přímým vstřikem paliva. Pětistupňová mechanická převodovka je pro slabší benzinový motor alternována čtyřstupňovým automatem se sekvenčním řazením tiptronic.

1.6 16v

Motor EP6, který slaví v modelu 207CC koncernovou premiéru, je plodem spolupráce s BMW. Celohliníkový dvouvačkový čtyřválec 1598 cm³, známý ve své starší vývojové verzi již z BMW 1, sdílí dvěstěsedmička s novým MINI. Mezi konzumní vozy segmentu B přináší několik technologických novinek, především systém, u BMW nazývaný Valvetronic, tedy plynule variabilní časování sacích i výfukových ventilů a především plynule nastavitelný zdvih sacích ventilů, závislý na poloze plynového pedálu. Díky pokročilé technice nabízí šestnáctistovka poměrně vysoký výkon 88 kW (120 k)/6000 ot., ovšem především kroutící moment 160 Nm/4250 ot., z nichž plných 140 je k mání již při 2000 ot./min.. Motor vyniká nízkou spotřebou a produkcí CO2 a především pružnou reakcí na sešlápnutí plynového pedálu. Základní motorizace stačí k dosažení 200 (195) km/h a stovky za 10,7 (12,6) s při průměrné spotřebě 6,5 (7,2) l/100 km. Údaje v závorce platí pro samočinnou převodovku.

1.6 THP 16v

Agregát EP6DT je verzí nové šestnáctistovky, doplněnou o vysokotlaké přeplňování turbodmychadlem twin scroll a především přímé vstřikování benzinu. Slabší ze dvou výkonových verzí tohoto motoru vyvíjí 110 kW (150 k)/5800 ot. a zejména znamenitých 240 Nm, dostupných od 1400 otáček, čímž překonává i alternativní turbodiesel. Vrcholná motorizace pro 207CC umí prchat až 210 km/h, rozjede se na 100 km/h za 8,6 s a žádá za to průměrně 7,2 l/100 km.

1.6 HDi 16v DPFS

Univerzální celohliníkový šestnáctiventilový turbodiesel common rail II s variabilní geometrií lopatek statoru turbodmychadla, známý z mnoha koncernových modelů od 206 po C5, ale i z menších modelů evropského Fordu, se přestěhoval zpod kapoty 206CC v prakticky nezměněné podobě i do dvěstěsedmičky. Zde je nabízen se standardně montovaným údržbovým filtrem pevných částic DPFS a vyvíjí 80 kW (108 k) při 4000 otáček a 240 Nm při 1750 ot.. Cécéčko dokáže rozjet na 193 km/h, stovka s pevným startem mu zabere 10,9 s a topless cestování dokáže osladit nízkou spotřebou – průměrně 5,2 l/100 km. Je pravděpodobné, že díky cenové politice Peugeotu bude nejméně výkonná jednotka zároveň i tou nejdražší. Ceny ovšem dosud stanovené nejsou, více se dozvíme po jarní Ženevě, kde se odehraje oficiální premiéra Peugeotu 207CC.

Ladislav Čermák