reklama


 Dlouhodobý test Peugeot 3008 2,0 HDI - Na cestách

Dlouhodobý test Peugeot 3008 2,0 HDI - Na cestách

 
 

Jarní období je na cestování ideální, a tak i náš dlouhodobý test pokročil o další 3.000 km, které jsme absolvovali převážně na cestách mimo města a na dálnicích.

Za deset dní najezdil francouzský crossover téměř 3.000 km po dálnicích, hlavních silničních tazích a okreskách. Takto intenzivní porce již odhalí mnohé.

Zatímco designu Peugeotu 3008 nepřijde každý na chuť okamžitě, způsob, jakým se toto MPV s designem terénního vozu ovládá, neklade na uživatele zdaleka tak vysoké nároky. I přes nadprůměrnou celkovou výšku a výše položené těžiště auto dobře sedí na silnici a pocit z řízení není příliš vzdálený běžným osobním autům.

Ano, mohl bych kritizovat umístění sedadel – se svými 170 cm sedím na místě řidiče v podobné pozici jako na jídelní židli (vlastně si nedovedu představit, kdo a proč by seřizoval sedák nad nejnižší polohu), tato skutečnost ale není na závadu ani cestovnímu komfortu a díky rozmístění pedálů a volantu ani ovladatelnosti. Přiměřené boční vedení a tvarování sedáku i opěradla zaslouží také pochvalu, sedadlo poskytuje dobrou oporu a ani po 800 km v jediném dni z něj nebolí záda.

Na cestách v letních dnech naopak vcelku vadí kožené čalounění, kterým je náš vůz vybaven. Ano, materiál vypadá kvalitně a odolně, takže zatím nejeví žádné známky opotřebení. Jemnější (nebo alespoň perforovaná) kůže by ale byla více prodyšná, takto musíte po každé delší jízdě počítat s propocenými zády. Otázkou je, zda by to s látkovým čalouněním bylo lepší. Počasí nás v posledních dvou měsících přeci jen odměňovalo velmi nadstandardními teplotami.

Na dálnici

Dálniční přesuny s Peugeotem 3008 se nesou v duchu slušného komfortu a nad očekávání dobrých jízdních vlastností. I přes nepříliš příznivý poměr šířky a výšky karoserie a pohotovostní hmotnost 1,6 tuny se třitisíce-osmička vyznačuje dobrou směrovou stabilitou, rychlými a přesnými reakcemi na požadavek změny směru a ani na nejrozbitějších úsecích české tepny D1 nedochází k nesnesitelnému poskakování, na které by 3008 měla vzhledem k výšce a tvrdšímu podvozku v zásadě právo.

Motor 2,0 HDi se svými 110 kW podává v 3008 přesvědčivé výkony. Stačí na důstojnou akceleraci v libovolných rychlostech (navíc s minimálním turboefektem a bez nutnosti podřazování), auto s ním není za žádných okolností brzdou provozu. Při českém limitu 130 km/h točí na šestku jen 2600 min-1 a žádá si 7,3 l/100 km. Pro úspornější jízdu stačí zvolnit – při 100 km/h klesnou otáčky ke 2000 a průměrná spotřeba se usadí na slušných 5,5 l/100 km.

Pokud opravdu spěcháte, ani tehdy silnější turbodiesel v 3008 nezklame. Maximální rychlost 195 km/h totiž není zdaleka na hranici možností motoru – je elektronicky omezená. Auto ji udrží i bez problémů – a vcelku svižně – dosáhne jak na rovině, tak do kopce. Při této rychlosti otáčky motoru vzrostou na 3800 min-1, tedy přesně do oblasti maxima výkonu (teoreticky je 195 km/h dosažitelných i na pětku – to ale zůstalo nevyzkoušeno). Průměrná spotřeba paliva v této rychlosti je 13 l/100 km a akční rádius se zkrátí na 450 km.

Řidič proto musí zvážit, zda dává přednost rychlosti nebo ekonomice provozu a menšímu riziku. Náš vzkaz je jednoduchý – Peugeot 3008 2,0 HDi patří k těm autům, která se mohou na dálnici pohybovat maximální rychlostí. Podvozek se přitom ani při 195 km/h nechová nervózně a dává řidiči pocit přiměřené kontroly nad vozidlem.

Faktem je, že komfortnější jsou rychlosti mezi 160 až 180 km/h. Jestliže nechcete za každou cenu šetřit palivo (a pohybujete se po silnici, kde legislativa takovou rychlost dovoluje), v tomto rozmezí nabízí 3008 ideální poměr rychlosti a pohodlí. Klasických 130 km/h se totiž z kabiny jeví jako relativně malá rychlost – důvodem je dobré utlumení motoru, podvozku i aerodynamického hluku.

Mimo město

Výhody dieselového pohonu vyniknou nejlépe mimo město. Na silnicích první třídy není problém při citlivější práci s motorem a převodovkou srazit spotřebu až ke čtyřem litrům. Například na trase Brno-Trenčín a zpět se ustálila průměrná spotřeba na 4,5 l/100 km. To je dokonce o 0,3 litru méně, než je oficiální hodnota spotřeby v mimoměstském cyklu. Dojezd na 60litrovou nádrž se pak pohybuje až kolem 1300 km.

Ani při takovém zacházení přitom 3008 nepředstavuje brzdu provozu. Čtyřlitrových hodnot jsem běžně dosahoval při obvyklých mimoměstských rychlostech mezi 80 až 100 km/h, s občasným předjížděním a průjezdem obcemi. Pokud jsou podmínky blízké ideálu (rovinatý terén, řídký provoz), může na vás z palubního počítače svítit i číslo jako 3,8 l/100 km.

Dálniční jistota podvozku se v okreskových zatáčkách začíná vytrácet. Řidič začíná registrovat pohyby těžiště, které se projevují jistou komfortní těžkopádnosti. Ovladatelnost to nijak dramaticky nezhoršuje, Peugeot jen svým projevem dává najevo, že nebyl stvořen pro ostré průjezdy zatáček. U MPV je zkrátka plynulá, byť i svižná, jízda tím nejlepším přístupem.

I s vypnutým stabilizačním systémem je přiblížení se limitů podvozku snadno rozpoznatelné, tento způsob jízdy ale k 3008 nesedí a ve výsledku je pohodovější, o pár km/h nižší tempo pod dohledem ESP nejen příjemnější, ale i téměř stejně rychlé. V každém případě se můžete spolehnout na malé boční náklony karoserie, které jsou v kombinaci s již zmíněnou výškou a hmotností auta nezbytné pro dobrý pocit z řízení tohoto crossoveru.

Největší slabina při cestách s testovaným Peugeotem se proto jmenuje WIP Nav. Multimediální systém (navíc se zvláštní ergonomií ovládání) jako navigace příliš dobře neslouží. Průměrná přenosná navigace zastane stejný úkol přinejmenším na srovnatelné úrovni, hlavně se ale nebude dopouštět nesmyslných změn trasy. WIP Nav totiž přepočítává zvolenou trasu podle dopravních informací a má však ve zvyku vyhýbat se především místům, kde ve skutečnosti žádná omezení kvůli práci na silnici nejsou a nebo kde stavební úpravy nezpůsobují dopravní komplikace. Pochopitelně není vina jen u Peugeotu, nebo dodavatele elektroniky, ale zřejmě i na straně poskytovatele dopravních informací.

V případě našeho 3008 je navigace doplněna také o audiosystém Hi-fi JBL. Ani tato položka příplatkové výbavy se ale nezmůže na víc než průměrné výkony.

Závěr

Za volantem Peugeotu 3008 jsem strávil příjemné kilometry. Neobvykle vypadající crossover přesvědčil jízdními vlastnostmi, výkonem a projevem motoru i úsporným provozem. Ke slabým stránkám auta tak řadím hlavně detaily. Kromě již zmíněné navigace je to přístup do palivové nádrže. V roce 2010 je úsměvné (nebo smutné?), že víčko nádrže je zajištěno klasickým zámkem, který je nutné odemknout klíčem od auta. Zvláštní je to o to více, že koncernoví příbuzní se značkou Citroën bezvíčková hrdla nádrží již mají.

Doporučujeme
Test: Peugeot 3008 2,0 HDI (110 kW) – 2000 kilometrů argumentů
Moje.auto.cz: Peugeot 3008 Premium Pack 2.0 HDi

Spolupracujeme s TipCars.com
Rakouská policie zadržela radikálního islamistu, prý plánoval útok na Vídeň Rakouská policie zadržela radikálního islamistu, prý plánoval útok na Vídeň

Rakouská policie večer zadržela ve Vídni muže podezřelého…

ÚOHS vyšetřuje zakázku pražského dopravního podniku na úklid metra ÚOHS vyšetřuje zakázku pražského dopravního podniku na úklid metra

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) vede správní…

Číňané si předplácí Hollywood, studio Paramount Pictures inkasovalo miliardu dolarů Číňané si předplácí Hollywood, studio Paramount Pictures inkasovalo miliardu dolarů

Hollywoodské filmové studio Paramount Pictures z mediální…

 
 

Přidat názorDiskuse: Dlouhodobý test Peugeot 3008 2,0 HDI - Na cestách



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Vzpomínka na dětství. V zámku Příseka je 10 tisíc autíček Vzpomínka na dětství. V zámku Příseka je 10 tisíc autíček

Muzeum autíček, které se nachází téměř ve všech…

Nyní jsou v módě SUV. Víte ale, jaké karosérie aut byly oblíbené dříve? Nyní jsou v módě SUV. Víte ale, jaké karosérie aut byly oblíbené dříve?

Karoserie je první věc, které si při pohledu na vůz…

 




Peugeot 3008 GT vs. Volkswagen Tiguan 2.0 TDI – Lumber, nebo metro? Peugeot 3008 GT vs. Volkswagen Tiguan 2.0 TDI – Lumber, nebo metro?

Že už nikdo nechce klasické chlapácké off-roady, je jasná…

Peugeot 3008 GT: Na kolik přijde vrcholná verze? Peugeot 3008 GT: Na kolik přijde vrcholná verze?

Za 180koňový turbodiesel a top výbavu zaplatíte u…

 



 
Vše kolem mrazu v autě: Jak vůz správně zahřívat? A co když zamrzne nafta?

Vše kolem mrazu v autě: Jak vůz správně zahřívat? A co když zamrzne nafta?

Včera

Zima se v posledních týdnech ukazuje ve své nejlepší kondici. Jak správně nakládat se zamrzlým autem? Přinášíme několik užitečných tipů.




Blesk.cz

Zemřela Kavalírová (†93). Šéfka Konfederace politických vězňů podlehla nemoci

Zemřela Kavalírová (†93). Šéfka Konfederace…

Ve věku 93 let v pátek nemocnici v Pardubicích náhle zemřela dlouholetá předsedkyně Konfederace politických…

Muž s největším penisem (48 cm) na světě nemůže mít sex. Odmítám si ho nechat zmenšit, říká

Muž s největším penisem (48 cm) na světě nemůže mít…

Má největší penis na světě, ale moc si s ním neužije. Mexičan Roberto Esquivel Cabrera (54) má úd dlouhý…

 

iSport.cz

Šťastná výhra na úvod. Bayernu zajistil tři body v nastavení Lewandowski

Šťastná výhra na úvod. Bayernu zajistil tři body v…

17. KOLO | Kanonýr Robert Lewandowski zařídil Bayernu Mnichov dvěma góly úspěšný vstup do letošní části německé…

VIDEO: Kometa s Třincem stále v krizi, Pardubice vyhrály pod novým koučem

VIDEO: Kometa s Třincem stále v krizi, Pardubice…

Hokejisté Pardubic porazili ve 40. kole extraligy Třinec 5:4 v prodloužení a odlepili se z poslední příčky.…

 

Reflex.cz

Trump v prvním prezidentském projevu jen přežvýkal to, co jsme slyšeli mnohokrát. A to je málo

Trump v prvním prezidentském projevu jen přežvýkal…

Chvílemi se zdálo, že Donald Trump si při páteční inauguraci při prvním prezidentském projevu popletl místo a…

Ivanka Trumpová, která má českou matku, se stala jednou z nejvlivnějších žen světa

Ivanka Trumpová, která má českou matku, se stala…

Melania Trumpová, manželka nového amerického prezidenta, zůstane do léta v New Yorku se synem Barronem, který…

 
 
reklama