Dlouhodobý test Peugeot 3008 2,0 HDI - Na cestách

Dlouhodobý test Peugeot 3008 2,0 HDI - Na cestách

 
 

Jarní období je na cestování ideální, a tak i náš dlouhodobý test pokročil o další 3.000 km, které jsme absolvovali převážně na cestách mimo města a na dálnicích.

Za deset dní najezdil francouzský crossover téměř 3.000 km po dálnicích, hlavních silničních tazích a okreskách. Takto intenzivní porce již odhalí mnohé.

Zatímco designu Peugeotu 3008 nepřijde každý na chuť okamžitě, způsob, jakým se toto MPV s designem terénního vozu ovládá, neklade na uživatele zdaleka tak vysoké nároky. I přes nadprůměrnou celkovou výšku a výše položené těžiště auto dobře sedí na silnici a pocit z řízení není příliš vzdálený běžným osobním autům.

Ano, mohl bych kritizovat umístění sedadel – se svými 170 cm sedím na místě řidiče v podobné pozici jako na jídelní židli (vlastně si nedovedu představit, kdo a proč by seřizoval sedák nad nejnižší polohu), tato skutečnost ale není na závadu ani cestovnímu komfortu a díky rozmístění pedálů a volantu ani ovladatelnosti. Přiměřené boční vedení a tvarování sedáku i opěradla zaslouží také pochvalu, sedadlo poskytuje dobrou oporu a ani po 800 km v jediném dni z něj nebolí záda.

Na cestách v letních dnech naopak vcelku vadí kožené čalounění, kterým je náš vůz vybaven. Ano, materiál vypadá kvalitně a odolně, takže zatím nejeví žádné známky opotřebení. Jemnější (nebo alespoň perforovaná) kůže by ale byla více prodyšná, takto musíte po každé delší jízdě počítat s propocenými zády. Otázkou je, zda by to s látkovým čalouněním bylo lepší. Počasí nás v posledních dvou měsících přeci jen odměňovalo velmi nadstandardními teplotami.

Na dálnici

Dálniční přesuny s Peugeotem 3008 se nesou v duchu slušného komfortu a nad očekávání dobrých jízdních vlastností. I přes nepříliš příznivý poměr šířky a výšky karoserie a pohotovostní hmotnost 1,6 tuny se třitisíce-osmička vyznačuje dobrou směrovou stabilitou, rychlými a přesnými reakcemi na požadavek změny směru a ani na nejrozbitějších úsecích české tepny D1 nedochází k nesnesitelnému poskakování, na které by 3008 měla vzhledem k výšce a tvrdšímu podvozku v zásadě právo.

Motor 2,0 HDi se svými 110 kW podává v 3008 přesvědčivé výkony. Stačí na důstojnou akceleraci v libovolných rychlostech (navíc s minimálním turboefektem a bez nutnosti podřazování), auto s ním není za žádných okolností brzdou provozu. Při českém limitu 130 km/h točí na šestku jen 2600 min-1 a žádá si 7,3 l/100 km. Pro úspornější jízdu stačí zvolnit – při 100 km/h klesnou otáčky ke 2000 a průměrná spotřeba se usadí na slušných 5,5 l/100 km.

Pokud opravdu spěcháte, ani tehdy silnější turbodiesel v 3008 nezklame. Maximální rychlost 195 km/h totiž není zdaleka na hranici možností motoru – je elektronicky omezená. Auto ji udrží i bez problémů – a vcelku svižně – dosáhne jak na rovině, tak do kopce. Při této rychlosti otáčky motoru vzrostou na 3800 min-1, tedy přesně do oblasti maxima výkonu (teoreticky je 195 km/h dosažitelných i na pětku – to ale zůstalo nevyzkoušeno). Průměrná spotřeba paliva v této rychlosti je 13 l/100 km a akční rádius se zkrátí na 450 km.

Řidič proto musí zvážit, zda dává přednost rychlosti nebo ekonomice provozu a menšímu riziku. Náš vzkaz je jednoduchý – Peugeot 3008 2,0 HDi patří k těm autům, která se mohou na dálnici pohybovat maximální rychlostí. Podvozek se přitom ani při 195 km/h nechová nervózně a dává řidiči pocit přiměřené kontroly nad vozidlem.

Faktem je, že komfortnější jsou rychlosti mezi 160 až 180 km/h. Jestliže nechcete za každou cenu šetřit palivo (a pohybujete se po silnici, kde legislativa takovou rychlost dovoluje), v tomto rozmezí nabízí 3008 ideální poměr rychlosti a pohodlí. Klasických 130 km/h se totiž z kabiny jeví jako relativně malá rychlost – důvodem je dobré utlumení motoru, podvozku i aerodynamického hluku.

Mimo město

Výhody dieselového pohonu vyniknou nejlépe mimo město. Na silnicích první třídy není problém při citlivější práci s motorem a převodovkou srazit spotřebu až ke čtyřem litrům. Například na trase Brno-Trenčín a zpět se ustálila průměrná spotřeba na 4,5 l/100 km. To je dokonce o 0,3 litru méně, než je oficiální hodnota spotřeby v mimoměstském cyklu. Dojezd na 60litrovou nádrž se pak pohybuje až kolem 1300 km.

Ani při takovém zacházení přitom 3008 nepředstavuje brzdu provozu. Čtyřlitrových hodnot jsem běžně dosahoval při obvyklých mimoměstských rychlostech mezi 80 až 100 km/h, s občasným předjížděním a průjezdem obcemi. Pokud jsou podmínky blízké ideálu (rovinatý terén, řídký provoz), může na vás z palubního počítače svítit i číslo jako 3,8 l/100 km.

Dálniční jistota podvozku se v okreskových zatáčkách začíná vytrácet. Řidič začíná registrovat pohyby těžiště, které se projevují jistou komfortní těžkopádnosti. Ovladatelnost to nijak dramaticky nezhoršuje, Peugeot jen svým projevem dává najevo, že nebyl stvořen pro ostré průjezdy zatáček. U MPV je zkrátka plynulá, byť i svižná, jízda tím nejlepším přístupem.

I s vypnutým stabilizačním systémem je přiblížení se limitů podvozku snadno rozpoznatelné, tento způsob jízdy ale k 3008 nesedí a ve výsledku je pohodovější, o pár km/h nižší tempo pod dohledem ESP nejen příjemnější, ale i téměř stejně rychlé. V každém případě se můžete spolehnout na malé boční náklony karoserie, které jsou v kombinaci s již zmíněnou výškou a hmotností auta nezbytné pro dobrý pocit z řízení tohoto crossoveru.

Největší slabina při cestách s testovaným Peugeotem se proto jmenuje WIP Nav. Multimediální systém (navíc se zvláštní ergonomií ovládání) jako navigace příliš dobře neslouží. Průměrná přenosná navigace zastane stejný úkol přinejmenším na srovnatelné úrovni, hlavně se ale nebude dopouštět nesmyslných změn trasy. WIP Nav totiž přepočítává zvolenou trasu podle dopravních informací a má však ve zvyku vyhýbat se především místům, kde ve skutečnosti žádná omezení kvůli práci na silnici nejsou a nebo kde stavební úpravy nezpůsobují dopravní komplikace. Pochopitelně není vina jen u Peugeotu, nebo dodavatele elektroniky, ale zřejmě i na straně poskytovatele dopravních informací.

V případě našeho 3008 je navigace doplněna také o audiosystém Hi-fi JBL. Ani tato položka příplatkové výbavy se ale nezmůže na víc než průměrné výkony.

Závěr

Za volantem Peugeotu 3008 jsem strávil příjemné kilometry. Neobvykle vypadající crossover přesvědčil jízdními vlastnostmi, výkonem a projevem motoru i úsporným provozem. Ke slabým stránkám auta tak řadím hlavně detaily. Kromě již zmíněné navigace je to přístup do palivové nádrže. V roce 2010 je úsměvné (nebo smutné?), že víčko nádrže je zajištěno klasickým zámkem, který je nutné odemknout klíčem od auta. Zvláštní je to o to více, že koncernoví příbuzní se značkou Citroën bezvíčková hrdla nádrží již mají.

Doporučujeme
Test: Peugeot 3008 2,0 HDI (110 kW) – 2000 kilometrů argumentů
Moje.auto.cz: Peugeot 3008 Premium Pack 2.0 HDi

Spolupracujeme s TipCars.com
Trumpův imigrační dekret je neplatný, potvrdil americký odvolací soud Trumpův imigrační dekret je neplatný, potvrdil americký odvolací soud

Americký odvolací soud potvrdil pozastavení platnosti…

Komentář Miroslava Cvrčka: Díky Babišově EET v Česku bitcoin vytlačí korunu Komentář Miroslava Cvrčka: Díky Babišově EET v Česku bitcoin vytlačí korunu

Jistě, titulek je trochu přehnaný. Trochu víc. Nicméně…

Facebook plánuje vlastní videoslužbu, chce konkurovat Netflixu i televizím Facebook plánuje vlastní videoslužbu, chce konkurovat Netflixu i televizím

Sociální síť Facebook chce rozšířit portfolio svých…

 
 

Přidat názorDiskuse: Dlouhodobý test Peugeot 3008 2,0 HDI - Na cestách







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem

O pojmu J-Turn jste jistě již slyšeli. Jedná se o rychlé…

Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

 




Evropské Auto roku 2017: Jak probíhalo slavnostní vyhlášení? (video a rozhovory) Evropské Auto roku 2017: Jak probíhalo slavnostní vyhlášení? (video a rozhovory)

V rámci slavnostního vyhlášení evropského Auta roku jsme…

Evropským Autem roku 2017 se stává... Evropským Autem roku 2017 se stává...

... Peugeot 3008. Evropské Auto roku 2017 bylo vybíráno…

 



 
To je škody! Požár dílny zničil několik sportovních aut

To je škody! Požár dílny zničil několik sportovních aut

Dnes 18:51

Nissan GT-R, Skyline, Ford Escort Cosworth a několik dalších sportovních aut se stalo obětí požáru v jednou britském servisu.




Blesk.cz

Indonésie chce potírat homosexualitu. Speciální jednotkou proti gayům

Indonésie chce potírat homosexualitu. Speciální…

Médii před pár dny proběhly záběry dvou mladíků, které islámský soud v Indonésii odsoudil k 85 ranám bičem za…

Zběsilý útěk z domova: Takhle vypadá město duchů pod aktivní sopkou

Zběsilý útěk z domova: Takhle vypadá město duchů pod…

Fotografie, které zachycují zkázu, jež následovala poté, co hora Sinabung začala chrlit oblaka dýmu, pořídil…

 

iSport.cz

Berdych se rozjel. V Lyonu je v semifinále, Simonovi dal kanára

Berdych se rozjel. V Lyonu je v semifinále, Simonovi…

Tomáš Berdych porazil na antukovém turnaji v Lyonu domácího tenistu Gillese Simona 6:4, 6:0 a v generálce na…

Moderní hokej dráždí šéfa Komety: Na tenhle termín jsem alergický!

Moderní hokej dráždí šéfa Komety: Na tenhle termín…

Po 51 letech vrátil do Brna hokejový titul, i k němu se s odstupem vrací Libor Zábranský, boss a současně kouč…

 

Reflex.cz

Další trolení Trumpa: Obamův fotograf dělá promo House of Cards

Další trolení Trumpa: Obamův fotograf dělá promo…

Třicátého května vpustí Netflix do světa první díl již páté série populárního seriálu House of Cards. Ta…

Sen se stane skutečností. Sbírka umění, kterou rozprodal Oliver Cromwell, se vrací do Londýna

Sen se stane skutečností. Sbírka umění, kterou…

Když se v roce 2012 procházel ředitel Královské akademie umění Christopher Le Brun po horách s hlavním kurátorem…