Dlouhodobý test: Peugeot 3008 2,0 HDI – Dítě a kočárek
Pětidveřová karoserie Peugeotu 3008 svou vyšší stavbou a rozměrným čelním sklem na první pohled připomíná MPV, ale interiér nabízí klasické uspořádání s dvěma předními sedadly a dělenou zadní lavicí namísto samostatných a vyjímatelných sedadel. Pro cestovaní dvou dospělých s miminkem ve vajíčku je to naprosto dostačující uspořádání interiéru, který navíc hýří množstvím prostoru a vtipných odkládacích schránek.
Druhá řada na prvním místě
Za sedadlo řidiče nebo předního spolujezdce se vajíčko nebo dětská sedačka instaluje velmi snadno i díky vysoké karoserii a vstupnímu otvoru s dveřmi otevíranými v širokém úhlu. I když je zřejmě, že pro manipulaci s dětskou sedačkou by byly ještě vhodnější posuvné boční dveře, které uvolní velký vstupní otvor i v úzkých prostorách.
Zadní sedadlo nabízí na šířku dostatek místa pro usazení dvou dětských sedaček, ale tři už se na něj nevejdou. V případě, že máte jen jedno malé dítě cestující ještě v sedačce otočené proti směru jízdy, pak s ním většinou zadní sedadlo sdílí maminka, jíž Peugeot 3008 nabízí dostatek prostoru nad hlavou i pro nohy. V oblasti nohou je příjemným prvkem zcela rovná podlaha bez vyčnívajícího středového tunelu, na jehož místo si může maminka položit tašku bez toho, aby jí překážela v přístupu k dítěti, nebo jí omezovala v oblasti nohou.
K prvkům, zpříjemňujícím pobyt na zadním sedadle testovaného Peugetou 3008 v nejvyšším stupni výbavy Premium Pack, patřila standardně dodávaná panoramatická střecha Cielo s elektricky ovládanou clonou. Ta díky zasklené ploše dlouhé 1340 mm a široké 1100 mm nabízí cestujícím nádherný výhled směrem nahoru a zároveň zajišťuje příjemně prosvětlenou atmosféru uvnitř vozu.
Na druhou stranu právě díky prosklené střeše a rozměrnému čelnímu sklu vysokému 1220 mm a širokému 1420 mm se interiér crossoveru při vysokých teplotách první poloviny letošního července extrémně zahříval.
Automatická duální klimatizace je naštěstí schopna srazit teplotu v interiéru na 25 nebo až 21 stupňů Celsia i při vedrech, kdy rtuť teploměru ve stínu šplhá vesele nad 30 stupňů Celsia. Bohužel to má háček v podobě ventilátoru klimatizace, který i při delších cestách stále běží na 80 % svého maximálního výkonu. To znamená, že namísto komfortního cestování v dobře odhlučněném interiéru si posádka užívá jeho nepříjemný a hlasitý hukot.
Pro výbavu Premium je panoramatická střecha Cielo za příplatek 14.000,- Kč a pro ještě levnější Confort Pack není k dispozici vůbec. Podobné je to i s výsuvnými slunečními clonami ve druhém páru dveří, které jsou standardem pro Premium Pack, zatímco pro Premium jsou za příplatek 2500,- Kč a pro Confort Pack je není možné objednat. Tyto výsuvné sluneční clony přijdou vhod během slunečných dnů, kdy zamezí oslnění cestujících na zadním sedadle.
Zavazadlový prostor versus kočárek
Asi každý, kdo má nebo měl děti, moc dobře ví, že ve většině běžných rodinných automobilů není problém s místem pro děti na zadním sedadle. Řada majitelů klasických pětidveřových hatchbacků ovšem po narození potomka zjistila, že jejich do té doby univerzální a praktický automobil má drobnou vadu na kráse. Jeho zavazadlový prostor není schopen pojmout všechny části klasického hlubokého kočárku a na řadu přichází nouzová řešení. Jedni namontují střešní nosič a jiní využijí pro převoz části kočárku interiér.
Peugeot 3008 je svou velikostí někde mezi klasickým hatchbackem nižší střední třídy a kompaktním MPV, čemuž plně odpovídá jeho zavazadlový prostor o základním objemu 432 litrů, který lze samozřejmě sklopení zadních sedadel zvětšit až na 1241 litrů. Nás ovšem zajímá praktický test jeho základní uspořádání, protože na zadním sedadle máme přeci jedno nebo dokonce více dětí.
Zavazadlový prostor v základním uspořádání má u dna na délku 820 mm, na výšku od nejnižší polohy stavitelné podlahy po kryt nabízí 610 mm a na šířku 1000 mm. Tyto míry pouze naznačují to, co jsme vyzkoušeli v praxi s dětským kočárkem, který se v rozloženém stavu celý vejde do zavazadelníku Peugeotu 3008. Kolem kočárku a do něj pak lze ještě umístit několik menších tašek s nezbytnou výbavou malých členů rodiny.
V pětidveřovém Citroënu C4 nebo Volkswagenu Golf šesté generace jsme do kufru naskládali pouze podvozek kočárku, zatímco korbička musela za cestujícími do interiéru. To je ovšem řešení pouze pro rodiny s jedním dítětem, protože korbička blokuje sedadlo předního spolujezdce, zatímco maminka s miminkem jsou na zadním sedadle. Ligu samu pro sebe v nižší střední třídě představuje liftback Škoda Octavia, který namísto hloubky hýří délkou zavazadelníku, díky níž si poradí se všemi částmi hlubokého kočárku.
Peugeot 3008 tedy získává významné plus za to, že je schopen ve svém zavazadelníku ukrýt kompletně celý dětský kočárek. Malé mínus si vyslouží pouze za nákladovou hranu 720 mm nad zemí a dělené víko. Horní část se zámkem při otevření zmizí ve výšce 1915 mm, ale ta spodní právě při nakládání kočárku překáží, protože i s pomocným plastovým krytem vytváří převis dlouhý 505 mm, přes nějž se musíme do kufru naklánět.
Postřehy z běžného života
Při pohledu na fotografie zádě Peugeotu 3008 se sklopenou spodní části zadního víka a zaklopenou horní části si nyní odskočíme od rodiny. Nejednoho domácího kutila totiž může napadnout, že toto řešení by se mohlo hodit pro občasný převoz delších předmětu.
Bohužel pro kutily toho nelze využít a to hned z několika důvodů. Prvním je skutečnost, že horní víko drží v zavřené poloze jen svou vahou (nemá vlastní zámek) a stačí přejezd příčného prahu a samo se vydá směrem vzhůru. Zdatný český kutil si samozřejmě pomůže kusem provazu. Druhý důvod proč je toto řešení převozu delších předmětu nepřijatelné, představuje zakrytá registrační značka, což považuje za přestupek nejen naše legislativa.
Při dlouhodobém využívání Peugeotu 3008 jsme narazili na jednu skutečnost, na níž již určitě přišla řada majitelů automobilů s automatickou elektrickou parkovací brzdou. Úskalím je návštěva průjezdní mycí linky: při vypnutí motoru se totiž automatická parkovací brzda aktivuje a zabrání tomu, aby pás táhnoucí vůz mycí linkou za přední kolo prováděl svou činnost. Před vjezdem do průjezdní mycí linky je tedy nutné na toto myslet a v menu palubního počítače funkci automatické parkovací brzdy vypnout (rozsvítí se varovná kontrolka na přístrojovém štítu) nebo absolvovat průjezd myčkou se zapnutým motorem.