reklama


Peugeot 3008 HY4 Active: Hybridní čachry se spotřebou

Peugeot 3008 HY4 Active: Hybridní čachry se spotřebou

 
 

První dieselový hybrid redaktory Světa motorů nepřekvapil. Podle nich své hlavní trumfy staví na čachrech s metodikou měření spotřeby. A je extrémně drahý.

Hybridní pohonné jednotky byly původně sestrojeny pro snížení spotřeby paliva. Tak to myslela například Toyota s kompaktním Priusem. Ten je poměrně lehký a aerodynamicky čistý, a především oba motory – spalovací i elektrický – jsou v něm spřaženy do sofistikované soustavy se společnou převodovkou. Účinnost spojení je tak velká, že si vůz vystačí s atmosférickým benzinovým agregátem. Je lehký a především výrobně levný, takže drahá elektrická část v něm má jistou protiváhu.

Hybrid jako politika

Později se zjistilo, že s hybridem lze velmi snadno podlézt měřicí metodiku emisí. A to se při dnešní hysterické honbě za gramy CO2 počítá. Tak přicházejí na svět hybridy ředitelské typu Infiniti M i otevřeně velkopanské jako BMW X6 nebo třítunový americký Cadillac Escalade s šestilitrovým osmiválcem pod kapotou. Benzin taková auta nešetří, ale také se to od nich ani nečeká. Peugeot si to s crossoverem 3008 HY4 namířil někam doprostřed. Není ani lehký a kompaktní, ani buržoazně namyšlený. A navíc jako první hybrid na světě používá dieselový motor, což budí zdání ještě větší úspornosti.

TEST: Peugeot 3008 HYbrid4 – Diesel-électrique

Přestavba z Hornbachu

Všechna zdání ovšem berme s rezervou. Konstruktéři prostě jen vyrazili cestou nejmenšího odporu. Původní hnací řetězec z typu 3008 HDi nechali na místě, jen k němu přes klínový řemen připojili 8 kW generátor, který napájí baterii se skromnou kapacitou 1,1 kWH. Trakční elektromotor umístili dozadu. Tam ale není vícestupňová převodovka a síla se přenáší pouze přes stálý převod. Tedy asi jako kdybychom nechali nadějného a natrénovaného cyklistu závodit na kole bez přehazovačky. Ano, do všech kopců vyjede, jeho talent se však vyčerpá na zbytečných překážkách. O to víc práce zůstává na dieselu a o to menší je přínos celé hybridní soustavy. To však nelze říct o hmotnosti. Ke 1530 kg základní dvoulitrové 3008 přidává hybrid poctivé dva metráky navíc.

Lehko na cvičišti

Už tato holá fakta vrhají na ekologický přínos vozu černý stín. Jenže málo platné: v evropském měřicím cyklu se jezdí extrémně pomalu, pouze po rovině a také jenom chvíli. Po čtyřech kilometrech se řekne „Dost!“ a naměřená hodnota se vynásobí pětadvaceti. Takže i náš cyklista překvapivě září. Jak by to mělo fungovat v praxi? Elektromotor má na starost plynulý rozjezd, kolem 30 km/h se připojí diesel a díky trvající pomoci elektromotoru může klidně bručet na trojku při minimálních otáčkách. Městský cyklus zvládne za obdivuhodných 3,9 l/100 km.

Fyziku neoblafne

Proč jsme tedy po Praze jezdili za šest a půl? Jednak proto, že nechceme brzdit provoz. Při prudším sešlápnutí plynu převodovka podřazuje na jedničku, diesel se vytáčí přes 3000 ot./min a mírná pomoc elektromotoru ztrácí na významu. A pak také většinou jezdíme dál než čtyři kilometry. Během nich ze sebe akumulátor vydá maximum a začne se dožadovat dobíjení, s čímž oficiální metodika nepočítá. Stejně jako s táhlými kopci, v nichž elektromotor nedělá vůbec nic. Svižnější jízda po okresce v členitém terénu vyhnala spotřebu nad osm litrů, dálniční cesta Praha–Brno–Praha při ustálených 130 km/h skončila průměrem 6,6 l.

Už neměř, už nemůžu!

Je veřejným tajemstvím, že současná auta poznají měřicí cyklus a začnou se přetvařovat, aby vypadala co nejúsporněji. Čtyři kilometry se dají ujet například bez pomoci alternátoru, který v Peugeotu 3008 Hybrid4 odebírá až 8 kW.

Skutečný přínos takových alotrií jsme ověřili jednoduchou zkouškou. Na dlouhé a rovné strakonické výpadovce jsme nastavili tempomat na 50 km/h a sledovali chování vozu. Zpočátku dokázal střídat naftový pohon s čistě elektrickým po 450 metrech a palubní počítač ukazoval spotřebu 2,7 l/100 km. V pátém kilometru už to ale baterie nevydržela a diesel musel startovat každých 180 metrů. Po dalších třech kilometrech se průměrná spotřeba ustálila na 3,5 l/100 km. Nenápadným „zadržením dechu“ v první polovině úseku si tedy peugeot zkrášlil výsledek o pěkných 30 %.

Nevidím, neslyším, dotuji

V reálném provozu nás hybridní peugeot spotřebou nepřesvědčil. Vzhledem k uspořádání pohonu a vysoké hmotnosti ani nemohl. Zajímavých výsledků může dosáhnout jen při cíleně úsporné jízdě po městě. To ale příliš nezapadá do pojetí crossoveru s pohonem všech kol, a už vůbec to nestojí za čtvrtmilionový příplatek. V některých západních zemích lze na nákup takového vozu získat státní podporu, což však jen dokazuje, jak daleko má současná ekopolitika k ochraně životního prostředí.

JAKE.AUTO.CZ: Peugeot 3008 (přehled všech testů a dalších článků)

ZÁKLADNÍ ÚDAJE

MOTOR A PŘEVODOVÉ ÚSTROJÍ Přeplňovaný vznětový čtyřválec DOHC, 4 ventily na válec. Zdvihový objem 1997 cm3. Výkon 120 kW při 3850 ot./min, točivý moment 300 N.m při 1750 ot./min. Šestistupňová robotizovaná převodovka. Trakční elektromotor 27 kW při 2500 ot./min., točivý moment 200 N.m. při 1290 ot./min, stálý převod. Nejvyšší rychlost 191 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h 8,5 s. Spotřeba město/mimo město 3,9/3,7 l/100 km. Emise CO2 99 g/km. Kombinovaná spotřeba 3,8 l/100 km

ROZMĚRY A HMOTNOSTI Rozvor náprav 2620 mm. Délka x šířka x výška 4365 x 1837 x 1635 mm. Pohotovostní/užitečná hmotnost 1733/512 kg. Objem palivové nádrže 45 l. Pneu a kola 215/60 R16, litá. Objem kufru 420/1501 l

ZÁRUKY A CENY Základní záruka 2 roky bez omezení kilometrů, záruka na elektrickou část pohonné soustavy 5 let/100 000 km. Cena testovaného provedení 871 900 Kč (navigace s výsuvným displejem, pevným diskem a bluetooth 49 000 Kč, head-up displej a pulzní směrovky 11 000 Kč, přední i zadní parkovací senzory a ostřikovače světlometů 12 000 Kč). Základní cena 799 900 Kč

HODNOCENÍ

Plusy
  • Prostorný a útulný interiér
  • Harmonické jízdní vlastnosti
  • Jen malé zmenšení kufru

Mínusy

  • Polovičaté řešení hybridní soustavy
  • Minimální vliv na reálnou spotřebu
  • Cena neadekvátní budoucí úspoře
  • Vysoká hmotnost
Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Tomáše Stingla: Být, či nebýt autostánem? Komentář Tomáše Stingla: Být, či nebýt autostánem?

„Musíme začít diverzifikovat!“ pravil kdysi s ustaranou…

Česká národní banka může uvolnit korunu už na apríla Česká národní banka může uvolnit korunu už na apríla

O ukončení devizových intervencí rozhodne centrální banka…

Stropnický prezidentem. Kdo by ho na ministerstvu nahradil? Ve hře jsou dvě jména Stropnický prezidentem. Kdo by ho na ministerstvu nahradil? Ve hře jsou dvě jména

V případě kandidatury stávajícího ministra obrany Martina…

Daně - hlavní téma podzimních voleb. Zvyšovat, či snižovat? A komu? Daně - hlavní téma podzimních voleb. Zvyšovat, či snižovat? A komu?

Spolu s volebním rokem 2017 se vrací do politické diskuze…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

Opel má nový ceník malého SUV Mokka. Začíná na 377 900 Kč Opel má nový ceník malého SUV Mokka. Začíná na 377 900 Kč

Na přelomu roku začal Opel v tuzemsku prodávat…

 




Peugeot 3008 GT vs. Volkswagen Tiguan 2.0 TDI – Lumber, nebo metro? Peugeot 3008 GT vs. Volkswagen Tiguan 2.0 TDI – Lumber, nebo metro?

Že už nikdo nechce klasické chlapácké off-roady, je jasná…

Peugeot 3008 GT: Na kolik přijde vrcholná verze? Peugeot 3008 GT: Na kolik přijde vrcholná verze?

Za 180koňový turbodiesel a top výbavu zaplatíte u…

 



 
Opel Crossland X je oficiálně tady. Zmenšená Mokka X jde po krku městským crossoverům

Opel Crossland X je oficiálně tady. Malá Mokka X jde po krku městským crossoverům

Dnes 07:27

Opel oficiálně představil první ze dvou očekávaných SUV. Nový model Crossland půjde po krku městským crossoverům.




Blesk.cz

Mráz v pražské zoo: Klokani i velbloudi si libují, tučňáci jsou schovaní

Mráz v pražské zoo: Klokani i velbloudi si libují,…

Venkovní teploty hluboko pod bodem mrazu nechávají mnoho zvířat na pospas svému osudu. Jinak je tomu v Zoo…

Neslyšící Bára (30): Hluší mají problém i se změnou údajů v bance. Co s tím?

Neslyšící Bára (30): Hluší mají problém i se změnou…

Vyřízení změny záloh na energie, nahlášení změny trvalého pobytu v bance nebo informace o výhodách nových…

 

iSport.cz

Zacha gólem pomohl porazit favorita, uspěl i Sedlák, nahrával Faksa

Zacha gólem pomohl porazit favorita, uspěl i Sedlák,…

SOUHRN | Svým třetím gólem a prvním od 25. listopadu pomohl český zelenáč Pavel Zacha k výhře New Jersey 4:3 nad…

Hlinka zářil při postupu Sparty do finále: Skvělá vizitka pro extraligu

Hlinka zářil při postupu Sparty do finále: Skvělá…

Senzace pro český hokej! Sparta porazila v semifinálové odvetě hokejové Ligy mistrů švédský tým Växjö Lakers 4:0…

 

Reflex.cz

Revoluce ve světě Star Wars. Osmý díl nezačne ikonickými titulky

Revoluce ve světě Star Wars. Osmý díl nezačne…

I když je zpráv o příštím filmu ze světa Hvězdných válek pomálu, režisér v pořadí už osmého filmu Rian Johnson…

Že lidé nadávají poslancům do volů a pijavic? Za 100 tisíc měsíčně pár kapek jedovatých slin vydrží každý

Že lidé nadávají poslancům do volů a pijavic? Za 100…

Základní průměrný plat poslance nebo senátora v České republice letos poprvé vyskočí nad 70 tisíc korun měsíčně.…

 
 
reklama