Peugeot 308 1.6 HDI – Pospíchej pomalu

Peugeot 308 1.6 HDI – Pospíchej pomalu

 
 

Že někam dorazíte v Peugeotu 308 o 10 minut později? No a co. O to déle si vychutnáte francouzský smysl pro eleganci.

Možná bych měl popřemýšlet o nové práci, nebo alespoň zaskočit za svým očním lékařem, ale v poslední době se mi začínají hatchbacky Peugeotu plést. Schválně, postavte vedle sebe přídě modelů 207, 307 po faceliftu a novinku z našeho testu - 308. Mít je pohromadě, rozdíly odhalíte snadno, ale nemůžete si nevšimnout spousty vzájemně zaměnitelných znaků. A když kolem vás projede některý z těchto vozů v protisměru, neubráníte se zaváhání. Nenazýval bych to krizí identity, na to se mi Peugeoty (až na ty nepochopitelně dlouhé přední převisy) celkem líbí, ale vedení firmy by ve svém vlastním zájmu mělo nechat svým designérům více volnosti. To by se jim v blízké budoucnosti mohlo vyplatit.

S podivem by bylo možné aplikovat tuto úvahu o substituci také na techniku. Jak jsme psali již při prvním představení, na model 308 se nemůžeme v žádném případě dívat jako na nositele revolučních nápadů, což se lidem v Peugeotu sice nebude líbit, ale popřít to nemůžou. Místo radikálních změn novinka využívá osvědčené, v některých případech i přežité technické komponenty. Kupříkladu podvozek. Společně s Astrou a Meganem se 308 vytrvale drží zadní torzní příčky, která po mírné modifikaci pochází z modelu 307. Není špatná, ale ve srovnání s multilinkem mnohem více záleží na tom, co po svém voze žádáte.

obrázek [555 x 260]
 

Klidně se vám může stát, že po prvních metrech za volantem Peugeotu 308 zkonstatujete, že je to ten nejideálnější automobil pro vaše potřeby. Z našeho pohledu to znamená, že upřednostňujete komfortní jízdu, nepotřebujete hledat hranice přilnavosti svého auta a patrně nemáte „svou“ silnici, kam jezdíte doplňovat dávky uspokojivého pocitu. Nic proti, chápeme, že většina řidičů se chová podobně, ale fakt, že čtete tyhle řádky, znamená, že auto je pro vás více než dopravní prostředek. Proto si myslíme, že by vás mělo zajímat, že na ostré zatáčky reaguje tenhle Peugeot většími náklony a tlumiče si úplně nerozumí s rozbitým asfaltem. Za normálních okolností si řeknete, že stačí trochu méně tlačit na pilu, ale nemůžeme se zbavit dojmu, že přenos hluku a rázů do karoserie mohl být, s ohledem na celkovou charakteristiku Peugeotu 308, lepe potlačený.

Že nelze toto nastavení podvozku považovat za nijak zvlášť velký problém, podtrhují také ovládací prvky. Řízení s 2,75 otáčkami od dorazu k dorazu je hbité a potěší, že klade příjemně tuhý odpor i v nízkých rychlostech, ale postrádá jakýkoliv cit nebo zpětnou vazbu. Nemějte mu to za zlé, mnohem méně smyslu by dával komfortní podvozek s řízením ostrým jako vyhazovač z baru. Do rovnice zapadá i potlačený odpor pedálů, ale konstruktéři by se měli při faceliftu podívat na brzdový pedál, který má na začátku své dráhy zbytečně dlouhou prodlevu. To samé platí také pro chod řadicí páky, který se stává obehranou písničkou ve výčtu kritizovaných věcí v Peugeotech. Upravit by potřebovaly velké vůle a dlouhé dráhy.

obrázek [555 x 319]
 

Testovaný vůz byl vybavený vznětovým motorem 1.6 HDI (80 kW/109 k), který je standardně vybavený filtrem pevných částic a na kilometr vypouští pouze 125 g CO2. Prostě auto, které může zítra nastoupit na kterémkoliv ministerstvu životního prostředí. Je zajímavé, že na tom mají nezanedbatelný podíl i nové pneumatiky Michelin Energy Saver s o 20 procent nižším valivým odporem. Peugeot uvádí, že s jiným obutím vzrostou emise na 130 g CO2 a průměrná spotřeba se zvýší ze 4,7 na 4,9 l nafty. Pokud vám opravdu záleží na každém decilitru, pohlídejte si, co bude mít váš vůz obuté, nicméně k motoru 1.6 HDI s výkonem 66 kW (90 k) i 80 kW (109 k) byste je měli mít v ceně. Náš Peugeot 308 sice nejezdil za pět litrů, ale spotřeba do 7 l/100 km ve městě a 5,2 l/100 mimo město, je více než uspokojivá, protože k dosažení těchto hodnot se nemusíte vůbec snažit. Naopak, čísla vypadla z palubního počítače při intenzivním využívání potenciálu motoru.

Způsob ježdění s 80kilowattovou jednotkou výrazně ovlivňuje dostupnost točivého momentu, zpřevodování a jak chcete vnímat tohle auto. Na jedné straně máme 240 (s funkcí overboost) až 260 Nm při 1750 ot./min., na straně opačné pohotovostní hmotnost 1,4 t. Pokud bychom se drželi suchých čísel, akceleraci z 0 na 100 km/h za 11,3 s nemůžeme považovat za lepší průměr, ale rozumně naskládané převody 5stupňové manuální převodovky, dobrý zátah ve středních otáčkách a výborná kultivovanost motoru v celém spektru otáček nebude dynamickým ani akustickým zklamáním. Kromě dálnice. Zde citelně chybí šestka, která by snížila otáčky, hlučnost, spotřebu a ještě zvýraznila komfortní charakter vozu při jízdě na dlouhé vzdálenosti. Toho si je vědom i Peugeot, který tuto možnost brzy nabídne – pro srovnání, s 6stupňovou manuální převodovkou zůstává maximální rychlost prakticky stejná, zrychlení na stovku se ovšem zkrátí téměř o půl sekundy a průměrná spotřeba klesne o 0,1 l nafty na 100 km. Bude proto záležet jen na tom, jestli půjde o výhodnou investici.

obrázek [555 x 378]
 

Přestože vnější design je pro potenciálního majitele silným vodítkem při rozhodování se o nákupu, bude to interiér, na který se bude muset dívat při každé jízdě. A v tomto směru udělal Peugeot zásadní krok. Identifikace značky a sžití se s vozem bude, díky povědomým detailům a přehledné ergonomii, velice rychlá, nicméně bude to kvalita, která na vás udělá největší dojem. Výběr materiálů i barevné sladění jsou skvělé. Kabina působí vzdušně a prosvětleně. A až na malou výjimku musíme pochválit i zpracování. Ta drobnost se týká madel dveří, která nejsou tak robustní, jak by se na první pohled mohlo zdát – když je popadnete, spáry prozradí, že plasty nesedí na svém místě, jak by měly. To ovšem nijak nesnižuje celkově pozitivní dojem.

Díky velkému rozsahu podélného i výškového nastavení volantu nemusíte o perfektní pozici při řízení pouze snít, ale naprosto šokující jsou sedadla. Není běžným zvykem, aby standardní provedení mělo tak výborné boční vedení, dostatečnou šířku nebo výbornou tuhost čalounění, ale Peugeot 308 tohle nabízí. Bez připomínek je prostor vpředuvzadu, jen si musíte dávat pozor na panoramatickou skleněnou střechu, která omezuje prostor pro hlavy cestujících na zadních sedadlech. Vyplatí se nejdříve vyzkoušet.

obrázek [555 x 276]
 

Zavazadlový prostor patří se svým objemem 348 litrů k průměru, což bychom nepovažovali za problém, když má pravidelný tvar a navíc pod podlahou plnohodnotnou rezervu, ale nakladací hrana ve výšce 760 mm zbytečně komplikuje manipulaci s bagáží. Sklopením zadních sedadel se zavazadelník zvětší na 1200 litrů, ale opěradla nesklopíte zcela do roviny.

Závěr

Ne všichni potřebují ke svému životu auto stavěné hlavně pro řidiče, takže v tomhle ohledu plně respektujeme komfortní podvozek i jednoduchou zadní nápravu. Peugeotu bychom ovšem doporučili, aby věnoval více úsilí nastavení tlumičů – ne všechny silnice stihly vyčerpat dotace EU. Naopak velkou pochvalu zasluhuje Peugeot 308 za velké zlepšení v oblasti kvality interiéru, který má navíc i šarm. Bezpochyby jde o příjemnou alternativu k přísné německé účelnosti, strohým tvarům a deprimující černi.

Začínáme se opakovat, ale pokud by neexistovala silná korejská konkurence v podobě modelů i30 a Cee´d, mohli by být v Peugeotu v klidu i při srovnání cen. Jenže povedené vozy značek Hyundai a Kia jsou realitou, takže Francouzi se musí hodně spoléhat na své jméno, silný design a doufat v předsudky klientely vůči asijským automobilům. Lépe vybavený Hyundai i30 s dieselovou šestnáctistovkou je totiž o 80 tisíc Kč levnější.

První cena vozu414.900,-Kč (1.4 16V (70 kW), 3D Confort)
První cena vozu s testovanou motorizací536.900,-Kč (1.6 HDi (80 kW), 3D Confort Pack)
Základní cena testovaného vozu588.900,-Kč (1.6 HDi (80 kW), 5D Premium)
Cena testovaného vozu vč. Příplatků600.900,-Kč (1.6 HDi (80 kW), 5D Premium)

Související články:

Plusy

  • kvalita použitých materiálů v kabině
  • prostor v interiéru
  • komfortní naladění podvozku
  • nízká spotřeba

Minusy

  • vysoká nakládací hrana zavazadlového prostoru
  • málo schopný podvozek při dynamické jízdě
  • absence 6. převodu
  • dlouhé dráhy řazení
  • necitlivé řízení
Spolupracujeme s TipCars.com

Peugeot 308 1.6 HDI

Cena v základní výbavě: 588 900 Kč Cena v testované výbavě: 600 900 Kč

Základní výbava:ABS, brzdový asistent EVA, čelní a přední boční airbagy, samočinná aktivace výstražných světel, posilovač řízení, elektrické ovládání předních a zadních oken, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, výškově a podélně nastavitelný volant, automatické uzamčení vozu při jízdě, zadní sedadlo dělené v poměru 60:40, přední mlhové světlomety, manuální klimatizace, zpětná zrcátka + kliky v barvě karoserie, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce, kůží čalouněný volant, přední loketní opěrka, síťka v zavazadlovém prostoru + 2 úchyty, rádio s CD (MP3), 16palcová hliníková

Výbava testovaného vozu:Metalický lak (+12.000,-)

Turecko nepodporuje teror - proto lidem zablokovalo přístup na Wikipedii Turecko nepodporuje teror - proto lidem zablokovalo přístup na Wikipedii

Turecko zablokovalo přístup k Wikipedii - volně přístupné…

Brusel dohodl postup, jak jednat s Brity o brexitu Brusel dohodl postup, jak jednat s Brity o brexitu

Sedmadvacet zemí Evropské unie do Londýna vzkázalo, že v…

 
Technické údaje
Motor Peugeot 308 1.6 HDI
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1560
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 80 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 240 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 191
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6 / 3.9 / 4.7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 348 / 1201
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1397 / 453
Rozměr pneu:205/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4276
b) šířka (mm): 1815
c) výška (mm): 1498
d) rozvor (mm): 2608
e) rozchod vpředu (mm): 1536
f) rozchod vzadu (mm): 1531
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1030
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 590 / 820
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):940
k) šířka vpředu (mm): 1460
l) šířka vzadu (mm): 1475
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 570
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Peugeot 308 1.6 HDI
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 0
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 0
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 7
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 7
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,08
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Yeti končí a místo něj Škoda od října nabídne Karoq. Už máme i jeho data Yeti končí a místo něj Škoda od října nabídne Karoq. Už máme i jeho data

Design své letošní hlavní novinky zatím Škoda drží pod…

 




Modernizovaný Peugeot 308 se poprvé ukázal. Jakých změn se dočkáme? Modernizovaný Peugeot 308 se poprvé ukázal. Jakých změn se dočkáme?

Kompaktní peugeot se v rámci modernizace dočká nové masky…

Evropské Automobily roku: Peugeot 308 (2014) Evropské Automobily roku: Peugeot 308 (2014)

Peugeot napravil druhou generací 308 chyby, které udělal…

 



 
Video: Tohle byly reklamy! Úžasný kaskadérský výkon Fiatu 124!

Video: Tohle byly reklamy! Úžasný kaskadérský výkon Fiatu 124!

Dnes 19:10

A za volantem nikdy jiný než Rémy Julienne, jeden z nejslavnějších kaskadérů všech dob.




Blesk.cz

Módní policie z Fashion Weeku: Živá voda nebo jed nevkusu?

Módní policie z Fashion Weeku: Živá voda nebo jed nevkusu?

Milují módu, následují trendy, vyznávají minimalismus, disco cirkus, vintage, punk revoltu. Snaží nesplynout s…

Čistka v Turecku: O práci nečekaně přišlo 3900 lidí z úřadů i škol

Čistka v Turecku: O práci nečekaně přišlo 3900 lidí…

Turecké úřady propustily více než 3900 zaměstnanců státní správy, armády a četnictva. Ve svém oficiálním…

 

iSport.cz

Špatná zpráva! Obránce Jordána nepustí na MS problémy s kolenem

Špatná zpráva! Obránce Jordána nepustí na MS…

Hokejový obránce Michal Jordán vypadl z boje o nominaci na mistrovství světa. Zkušený bek má po dnešním tréninku…

Česko - Švédsko 8:4. Kanonáda po obratu zajistila turnajový triumf

Česko - Švédsko 8:4. Kanonáda po obratu zajistila…

Čeští hokejisté zvládli i druhé utkání na Českých hokejových hrách a po vítězství 8:4 nad Švédskem si zajistili…

 

Reflex.cz

EU dohodla společný plán pro jednání o brexitu

EU dohodla společný plán pro jednání o brexitu

Sedmadvacet zemí Evropské unie dnes do Londýna vzkázalo, že v jednáních o vystoupení Británie z EU budou…

Chodit do posilovny dřít je out. Nový hit je v posilovně spát

Chodit do posilovny dřít je out. Nový hit je v…

Místo úmorného cvičení, kterému se každý týden oddávají tisíce lidí ve všech koutech světa, se na londýnském…