15.12. 2013 Martin Machala Martin Machala

Peugeot 308 1.6 THP vs. Volkswagen Golf 1.4 TSI

 

Peugeot 308 se v nové generaci rovněž vytasil s modulární platformou a sebevědomě si dělá zálusk na Volkswagen Golf.

Těžko říct, proč se Peugeot 308 jmenuje právě 308. U kompletně nového auta, které má s předchůdcem společné právě jenom ty tři číslice, bychom čekali trochu víc marketingové invence a snahy o odlišení. Zcela upřímně – porovnávat minulou třistaosmičku se sedmičkovým golfem by nás tedy ani ve snu… Možná ani ne s šestkovým, když o tom tak přemýšlíme. Každopádně u aktuální novinky jsme však takový nápad dostali. A nebyl od věci. Vybrali jsme top zážehové motorizace: pro třistaosmičku tedy přeplňovanou šestnáctistovku THP v silnější verzi s výkonem 115 kW, golf se vybavil čtyřválcem 1.4 TSI/103 kW.

DOJEM

Hlavně čistě!

Nová třistaosmička se prý zaměřila na naše smysly, soudě tedy podle jejího plakátového hesla. Uvidíme, jak poškádlí naše smysly v dalších disciplínách srovnávacího testu, oční kontakt ale proběhl tak nějak bez výraznější odezvy. Z naší strany. Za vzhledově podbízivé ani prvoplánově líbivé auto bychom tedy třistaosmičku neoznačili. Spíš bychom poznamenali, že v méně výrazné barvě a bez patřičně rozměrných litých kol skoro až zapadne. Při pohledu na zadní partie a bok peugeotu nám francouzský hatchback navíc připadal takový trochu otylejší.

Neřekli bychom, že se třistaosmička designově nepovedla nebo snad byla kontroverzní. Vidíte, kontroverzní. To bude možná ono. Nový Peugeot 308 opravdu není vůbec, ale ani trochu kontroverzní. Jako by se designéři museli držet při zdi. „Chlapi, tohle auto musí být úspěšný! Tak se hlavně nepouštějte do žádnejch velkejch věcí!“ skoro slyšíme šéfdesignéra.

V zásadě ale žádný problém, jednoduché linie máme rádi. Viz Volkswagen Golf, který se designem zaobírá jaksi mimochodem. Dělá to však natolik šikovně, že pozorovatel v jeho křivkách neustále objevuje nějaký nový zajímavý nápad. A po celou dobu má pocit, že tohle auto nebude snad nikdy vypadat zastarale. U jinak spíš decentního peugeotu si nejsme zcela jisti vyboulením v boční části karoserie. Aby se nám to vlnění časem nepřejedlo!

Pořizovací náklady Renault Mégane 1.2 TCe/97 kW (etalon)Peugeot 308 1.6 THP/115 kW Volkswagen Golf 1.4 TSI/103 kW
Základní cena 334 900 Kč* (Zen) 438 500 Kč* (Active) 482 900 Kč (Highline)
Cena verze Světa motorů 334 900 Kč* (Zen) 438 500 Kč* (Active) 482 900 Kč (Highline)
Výbava verze Světa motorůABS, ESP, čelní + boční airbagy, klimatizace, rádio, dálkově ovládané centrální zamykání, výškově a podélně nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, elektricky ovládaná zrcátka a přední okna
VÝBAVA NAD RÁMEC VERZE SVĚTA MOTORŮ
Hlavové airbagy Ano Ano Ano
Kolenní airbag Ne Ne Ano
Tempomat Ano Ano Ano
Mlhovky Ano 4000 Kč Ano
Dešťový senzor Ano Ano Ano
Automatická klimatizace Ano Ano Ano
Elektrické ovládání zad. oken AnoAnoAno
Vyhřívané přední sedačky 5600 Kč 10 500 Kč 7900 Kč
Navigace 13 700 Kč 10 000 Kč 17 500 Kč
Litá kola Ano AnoAno
Metalíza 14 200 Kč 14 000 Kč 14 300 Kč
Porovnání cen 334 900 Kč* (100 %) 438 500 Kč* (o 31 % horší) 482 900 Kč (o 44 % horší)
POŘADÍ  1. 2.
* Akční cena

Interiér golfu prosvištíme jak německá slovíčka. Výsostně přehledný, perfektně zpracovaný, celkově kvalitní, bytelný… Vždyť to znáte.

Většinu přívlastků bychom mohli použít vlastně také u Peugeotu 308. Uvnitř francouzské novinky ale strávíme přece jenom víc času. Je zajímavé, že u menšího 208 a křížence 2008 nás architektura přístrojovky s maličkým volantem a odsazené budíky nebetyčně otravovaly. Ke třistaosmičce jsme ale byli najednou vstřícnější. Mohla za to podle nás neporovnatelně luxusnější atmosféra a neuvěřitelně čistý design celku, který nás uklidnil do té míry, že jsme najednou skrz věnec volantu ty zatracené přístroje opravdu viděli! To samozřejmě přeháníme, ani zde jsme si nedokázali sednout tak, abychom se cítili pohodlně a zároveň obhlédli vše potřebné. Tyto evidentní nedostatky však útulná atmosféra dokázala vyvážit.

Mírně znervóznit nás však dokázalo ovládání palubních systémů. Většinou se totiž realizuje prostřednictvím dotykové obrazovky, některé funkce je však stále nutno obsluhovat postaru tlačítky. Výsledný mix za zcela intuitivní nepovažujeme, vadí hlavně místy velmi složitý pohyb v menu a nejrůznějších podmenu. Například teplotu si nastavíte vždy a jenom samostatně. Příklad – na velkém displeji svítí navigace, vám je vedro, rozhodnete se stupínek dva ubrat… Nejdřív ale musíte shodit navigaci a pak se teprve dotykově věnovat regulaci teploty. V golfu otočíte knoflíkem…

PROSTOR A POHODLÍ

V čem je problém?

Už od dob prvního testu třistaosmičky (viz letošní číslo 45) láteříme nad malým interiérem novinky. Dost stísněný dojem potvrzuje i naše měření – proti golfu ztrácí peugeot prakticky ve všem. Na šířku bychom rozdíl ještě nezaznamenali, nad hlavou je však odstup už velmi citelný. Hlavně kvůli panoramatické střeše. S tímto příplatkovým prvkem (+14 000 Kč) se vám sice mohou otevřít úžasná panorámata, vzadu si ale 180 cm vysoký cestující pohodlně nesedne. Vpředu naštěstí zbývá akceptovatelných osm centimetrů, ani zde však není situace zdaleka ideální. Nepamatujeme si hatchback nižší střední třídy, kde bychom se při vystupování pravidelně bouchali do hlavy. Museli jsme si nacvičit speciální výstupní manévr.

Údaje o testovaných vozidlechPeugeot 308 VW Golf
Místo podélné/na kolena ideál (cm) 154/6 154/10
Vertikální prostornost P/Z, místo nad hlavou P/Z (cm) 88-96/90, 0-8/0 90-98/96, 1-10/5
Šířka interiéru P/Z, šiřka v loktech P/Z (cm) 131/129, 148/144 134/129, 151/145
Délka x šířka sedáku u řidiče/zadního pasažéra vlevo (cm) 53 x 51/51 x 43 52 x 50/51 x 46
Rozměry opěradla řidiče (délka x šířka) (cm) 63 x 53 65 x 48
Průchodnost zavazadlového prostoru (výška x šířka) (cm) 71 x 107 73 x 105
Výška dolní hrany kufru/průchozí výška pod 5. dveřmi (cm) 71/188 64/185

Je to zvláštní situace. Rozměrově se přitom třistaosmička s golfem vlastně shoduje, na výšku dokonce francouzský hatchback vede o dva centimetry. Vysvětlení hledejme pod kapotou. Zatímco volkswagen spoří místo motorem zakloněným směrem do kabiny, šestnáctistovka v peugeotu míří dopředu. Tím pádem je nevyhnutelně nutná delší příď vozu, která pak zkrátka vyžírá obyvatelný prostor.

Kdo si připlatí…

Nejvyšší výbavu Allure spojuje Peugeot automaticky s výbornými sportovními sedačkami. Že jsou sportovní, poznáte jen podle výraznějšího bočního vedení, komfort je samozřejmě na prvním místě. Za zmínku stojí hlavně nadstandardní rozměry, proti sedačkám v levnějších třistaosmičkách velmi přínosný rozdíl. Zatímco u základních variant jsme právě na velikost posezení žehrali, zde jsme se tetelili blahem. A nebojte se, i když opěrka hlavy působí integrovaným dojmem, nastavovat lze. Vzhledem k jejím naddimenzovaným rozměrům bychom však poprosili o větší rozsah nastavení, i v nejzazší poloze nás spodní okraj opěrky mírně tlačil do zad.

Speciálními sedačkami se chlubil také golf, u něj však musíte za tzv. verzi ergoActiv zaplatit necelých osm tisíc. Stejně jako u peugeotu jsme byli bočnicemi sevřeni více než u neaktivního provedení, posezení jsme si mohli uzpůsobit hned ve čtrnácti směrech, dlouhou chvíli zaháněla masážní funkce – u třistaosmičky rovněž dostupná, výlučně však příplatková zábava. Za 12 000 Kč navíc vás budou sedačky také hřát u zadečku.

Vzadu jsme se pohodlněji posadili ve volkswagenu. I přes jeho modulární platformou daný nedostatek v podobě nízko položeného sedáku. Velice podobným (a řekli bychom ještě o něco horším) negativem totiž trpí rovněž peugeot, u něj jsme se stejně jako vpředu znovu snažili vysunout opěrku hlavy výš. Bohužel opět marně. Z pětidveřových hatchbacků nižší střední třídy bychom marně hledali konkurenta, který by byl na zadních místech obdobně nehostinný jako třistaosmička.

Krásné číslo!

Udávaných základních 420 litrů je v rámci nižší střední třídy hodnota výrazně nadprůměrná, při pohledu do zavazadlového prostoru třistaosmičky jsme si však říkali, jaké že to měřítko u Peugeotu použili. Podezření prohloubilo naše měření, hlavně silně podměrečná výška 41 cm oficiálnímu údaji 420 litrů nemilosrdně nastavuje zrcadlo. Použitá norma VDA je však zcela v pořádku, stejnou používají pro udávání objemu všichni ostatní výrobci. Tak kde je tedy zakopaný pes?

Spíše jde o zakopanou rezervu, do základu 420 litrů totiž Peugeot počítá prostor pro náhradní kolo. A to je jako dojezdové součástí základní výbavy vždy, připlatit si můžete i za plnohodnotné. Úložiště ubere z celkového objemu dvaadvacet litrů, využitelných tedy nakonec zůstává 398.

Také toto číslo však v rámci segmentu označíme jednoznačně za nadprůměrné, s výchozími 380 litry ztrácí i golf. Ten nabídne polohovatelnou podlážku, která ve vyšší pozici zajistí rovnou plochu po sklopení opěradel a v mezipatře dovolí skrýt předměty citlivějšího charakteru. Nápad určitě výborný, s manipulací jsme se však tradičně trochu prali. A to jsme si dvoupolohovou podlážku u dříve testovaných golfů vyzkoušeli už tolikrát! Ale stále jí ne a ne přijít na kloub. Chválíme však nižší nakládací hranu, 71 cm u peugeotu je už opravdu hodně.

MOTORY A ZPŘEVODOVÁNÍ

Dlouhý, delší a nejdelší

Udávané hodnoty šestnáctistovky THP jsou v naprostém pořádku, výkon 115 kW a nejvyšší točivý moment 247 N.m by v řidiči vyvolaly skoro až očekávání.

Jenže ono toho moc nepřijde. Peugeot totiž použil tak šíleně dlouhé převody, že by se turbo mohlo ufoukat, jeho snaha ale stejně přijde vniveč.

Nejprůkaznější je naše měření pružnosti, v němž peugeot ztratil několik parníků. Z šedesátky na stovku sekundy dvě, z osmdesáti na sto dvacet více než čtyři. Nevědět, že tam to turbodmychadlo opravdu někde vězí, podezřívali bychom THP z atmosférických sklonů. Ono však jen musí hospodařit s převody delšími než Vojna a mír v původním překladu. Při tachometrové stotřicítce točí šestnáctistovka takřka volnoběžných 2500…

Volkswagen na šestku rovněž spoří, již ale rozumnějšími 2800 otáčkami. A nižší stupně neprodloužil až někam za Podkarpatskou Rus, manuální šestikvalt pracuje s uživatelsky příjemně vypočtenými převody.

I ty mu stačí k dosažení nižší spotřeby. Zatímco s třistaosmičkou jsme se nejčastěji motali kolem sedmi litrů, čtrnáctistovka TSI s výkonem 103 kW byla v průměru o pět deci úspornější.

Údaje o testovaných vozidlechPeugeot 308 1.6 THP/115 kW VW Golf 1.4 TSI/103 kW
Motor, ventilový rozvod přeplňovaný zážehový čtyřválec, DOHC přeplňovaný zážehový čtyřválec, DOHC
Zdvihový objem (cm3) 1598 1395
Největší výkon (kW/ot. za min) 115/6000 103/4500-6000
Největší točivý moment (N.m/ot. za min) 240/1400 250/1500-3500
Převodovka šestistupňová šestistupňová
Délka x šířka x výška (mm) 4253 x 1804 x 1472 4255 x 1799 x 1452
Rozvor náprav, rozchod kol P/Z (mm) 2620, 1559/1553 2637, 1549/1520
Rozměr pneumatik 225/45 R 17 205/55 R 16
Pohotovostní/užitečná hmotnost (kg) 1375/470 1343/512
Objem zavazadelníku (l) 420/1228 380/1270
Objem nádrže paliva/dojezd (l/km) 53/914 50/962
Nejvyšší rychlost (km/h) 213 212
Emise CO2 (g/km) 134 119
NAMĚŘENÉ HODNOTY
Pružnost na 4. RS (60-100 km/h)/5. RS (80-120 km/h) (s) 8,3/12,4 6,3/8,3
Otáčky na nejvyšší rychlostní stupeň při 130 km/h (ot./min) 2500 2800
Brzdná dráha z rychlosti 100 km/h (m) 48,2 47,8
Skutečná rychlost při 50/90/130 km/h (km/h) 46,2/87,8/126,3 47,2/86,8/122,7
Naměřená kombinovaná spotřeba paliva (l/100 km) 7,1 6,5

Pár deci vem čert, koncern PSA se však v poslední době v absurdně dlouhém zpřevodování vysloveně vyžívá (viz šestnáctistovka HDI v C4 Picasso) a z papírově sprinterských pohonných jednotek dělá udýchané pupkáče. Jako v případě vrcholné zážehové motorizace pro Peugeot 308. Naměřené údaje, plytká odezva na přidání plynu, celkový dynamický projev… Šestnáctistovka THP ztrácí na TSI daleko víc, než by údaje z tabulek napovídaly. Být přeplňovaným čtyřválcem v třistaosmičce, označili bychom nesmyslně protažené převody za sabotáž.

JÍZDA

Zatočí i za roh

V prvním testu třistaosmičky jsme vyzdvihávali kvality kompletně nového podvozku. A v přímém porovnání s golfem jsme si jenom potvrdili, že jsme peugeot po zádech neplácali jenom tak zbůhdarma.

Modulární platforma EMP2 v případě třistaosmičky neumí nabídnout dvojí provedení zadní nápravy. My jsme se však bohatě spokojili s jedinou, byť levnější verzí v podobě nápravy vlečené. Nemůžeme si pomoct, ale přijde nám, že její naladění se koncernu PSA povedlo lépe než modulárním průkopníkům od VW. V golfu je rozdíl mezi jednotlivými řešeními jednoznačně patrný (zejména v oblasti komfortu), třistaosmička však i jednodušším kašpárkem hraje víceprvkově srovnatelné divadlo.

On totiž golf, ač vybaven složitější z náprav (pro čtrnáctistovku TSI vždy), nedokázal ani v jednom ze sledovaných parametrů od peugeotu odskočit do té míry, abychom víceprvek uznali za dogma. Golf byl sice na nerovnostech klidnější a výtluky tlumil účinněji, za jednoznačně pohodlnější vůz bychom jej však neoznačili. Z prostého důvodu – golfu se to na šestnáctkách tlumilo! Sedmnáctipalcovým rozměrem obdařený peugeot byl nevyhnutelně tvrdší. Z našich dřívějších golfových zkušeností však vyplývá, že ani volkswagen není na sedmnáctipalcových kolech zcela nekonfliktní. Byť vylepšen o víceprvkové zavěšení.

Po vyhýbacím manévru bychom hlučnější potlesk spustili nad třistaosmičkou. Hlavně pro neskutečnou ochotu zatáčet. Rozhodně nejde o placebo efekt vyvolaný pidivolantem, kterým se tak snadno zatáčí. To bychom už příčinu hledali spíš u řízení samotného, v rámci elektrických posilovačů rozhodně jeden z nejvěrnějších systémů. Velice se však snaží i přední náprava, která se svou tendencí hnát auto do oblouku připomíná elektronický „diferenciál“ proslavený hlavně koncernem VW. Na rozdíl od přibrzďování se ale třistaosmička chová naprosto přirozeně, vždy čitelně a předvídavě. Nestane se vám, že by vás vnitřní kolo obtěžovalo cukáním přesně v moment, kdy jeho přehnanou aktivitu potřebujete ze všeho na světě nejméně.

Po pravdě jsme vůbec nepochopili, proč Volkswagen vybavuje „pomocníkem“ XDS každý golf. Respektive proč „diferenciál“ kombinuje s tak příšerně hysterickou stabilizací. Pokud by ESP nezastavovalo golf při každé sebemenší příležitosti, dovedli bychom přítomnost takového systému ještě pochopit. V praxi ale XDS nemá sebemenší šanci přispět svým dílem k rychlejšímu průjezdu zatáčkou, i kdyby to umělo, neboť cokoliv, co by někde v paralelním vesmíru mohlo připomínat náznak snahy o svižnější průjezd, rozdrtí stabilizace na padrť. I v třistaosmičce je ESP podle nás zbytečně přecitlivělý ouřada, přebujelou aktivitou postiženému golfu se však zdaleka nevyrovná.

Zatím stále ne ani řazením, i když v tomto směru učinila šestistupňová převodovka peugeotu značný pokrok. Ústrojí volkswagenu jsme však už jednou označili za „polosamočinné“ a u tohoto příměru zůstaneme i tentokrát. Řadičce zkrátka jen pošeptáte do ouška, kam by se měla podít, a ona se tam po letmém dotyku vydá.

ZÁVĚR

Peugeot 308 je velmi dobré auto. Jako by se ale ve Francii rozhodli, že jim to takto stačí. Že vysloveně výborný vůz není v jejich zájmu vyrobit. A tak nové třistaosmičce určili malý interiér, diskutabilní ovládání palubních funkcí soustředěné do centrálního dotykového mozku a převody tak neskutečně dlouhé, že 240 N.m silnější verze šestnáctistovky THP eliminují s důsledností až pozoruhodnou.

Souhrou vyrovnaných vlastností tak poměrně bezpečně vyhrál Volkswagen Golf. A peugeot si může drbat hlavu. Třistaosmička mohla být výborné auto, jedno z nejlepších v nižší střední třídě. Není. Je velmi dobrá.

Pořadí1. Volkswagen Golf 1.4 TSI/103 kW 2. Peugeot 308 1.6 THP/115 kW
Plusy Výborný motor Komfortní podvozek
Kvalitní a prostorný interiér Jízdní vlastnosti
Řazení, řízení Odhlučnění interiéru
Minusy Nesmyslně brzy zasahující stabilizace Malý interiér
Motor 1.4 TSI/103 kW pouze s nejvyšší výbavou Ovládání palubních funkcí
Velmi dlouhé převody
Spolupracujeme s TipCars.com
Borisov může získat bulharské premiérské křeslo. Potřetí Borisov může získat bulharské premiérské křeslo. Potřetí

Občané za evropský rozvoj Bulharska (GERB) expremiéra…

Zápisník Daniela Nováka: Řetězce na mušce Zápisník Daniela Nováka: Řetězce na mušce

Americký jaderný koncern Westinghouse čeká bankrot. Firmu…

ANO má vůdce: schválené stanovy hnutí jsou nezákonné, tvrdí právník ANO má vůdce: schválené stanovy hnutí jsou nezákonné, tvrdí právník

Úředníci odmítli stížnost exhejtmana Oty Košty, který…

Komentář Michaela Romancova: Kreml nemá rád otázky Komentář Michaela Romancova: Kreml nemá rád otázky

Když od března do září 1969 probíhala na Dálném východě…

 
 

Přidat názorDiskuse: Peugeot 308 1.6 THP vs. Volkswagen Golf 1.4 TSI







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 




Evropským Autem roku 2017 se stává... Evropským Autem roku 2017 se stává...

... Peugeot 3008. Evropské Auto roku 2017 bylo vybíráno…

Evropské Automobily roku: Peugeot 308 (2014) Evropské Automobily roku: Peugeot 308 (2014)

Peugeot napravil druhou generací 308 chyby, které udělal…

 



 
Turbodmychadla VGT: Naklápění lopatek čtyřikrát jinak (+videa)

Turbodmychadla VGT: Naklápění lopatek čtyřikrát jinak

Dnes 08:00

Turbodmychadla s proměnnou geometrií rozváděcích lopatek statoru turbíny jsou nedílnou součástí vznětových motorů už od 90. let a emisní normy Euro 2. Dnes koncepce existuje už ve čtyřech různých provedeních. Víte, čím se jednotlivá řešení liší?




Blesk.cz

Kuchař Ridi rozmazluje Hunčárovou v Alpách! Za vanu u postele platí denně 13 tisíc!

Kuchař Ridi rozmazluje Hunčárovou v Alpách! Za vanu…

Jako v ráji se teď cítí tanečnice Lucie Hunčárová (31). Její nový partner, ženatý kuchař Emanuele Ridi (43), ji…

Muž se nechal přejmenovat na Hitlera. Děti Adolfa a Evu Braun mu vzala sociálka

Muž se nechal přejmenovat na Hitlera. Děti Adolfa a…

Žádost o změnu příjmení po vzoru vůdce nacistického Německa posvětil soud americkému neonacistovi. Isidore Heath…

 

iSport.cz

Česká paráda! Mladíci slaví postup na EURO, úspěch pečetily krásné góly

Česká paráda! Mladíci slaví postup na EURO, úspěch…

Čeští fotbalisté do 19 let postoupili na mistrovství Evropy, kde si zahrají poprvé od roku 2011. Tým trenéra…

Smolař Rosický: O zranění, motivaci k návratu i výkonech Sparty

Smolař Rosický: O zranění, motivaci k návratu i…

Je to pro něj hodně těžké. Ale rozhodl se bojovat. Záložník Sparty Tomáš Rosický má sice kvůli další operaci po…

 

Reflex.cz

Spravedlnost v ČT: Slovák hodil rukavici české televizní detektivce!

Spravedlnost v ČT: Slovák hodil rukavici české…

Včera skončila Spravedlnost! Tedy alespoň na obrazovkách ČT1 a nutno dodat – a tady se dost rozcházím s kolegyní…

Tohle uvidíte jen v Rusku. Snímky, které ukazují jeho nejupřímnější tvář

Tohle uvidíte jen v Rusku. Snímky, které ukazují…

Fotograf Alexander Petrosyan strávil několik let objevováním a dokumentováním nekonečných zákoutí Petrohradu.…