Peugeot 308: první jízdní dojmy

Peugeot 308: první jízdní dojmy

 
 

Lev se opět probral, aby zaútočil a nakrmil prázdný žaludek. Potravou mají tentokrát býti konkurenti v nižší střední třídě, kde se o pozice na kolbišti perou Golfy, Astry, Focusy a Megany. Jaké jsou šance třistaosmičky?

Lev se opět probral, aby zaútočil a nakrmil prázdný žaludek. Potravou mají tentokrát býti konkurenti v populární nižší střední třídě, kde se o přední pozice na kolbišti perou Golfy, Astry, Focusy a Megany. Jaké jsou šance třistaosmičky jsme zjišťovali v Alsasku na pomezí Francie, Švýcarska a Německa.

Lev číslo třistaosm se představil na IAA ve Frankfurtu, ale první fotografie a informace byly zveřejněny už na konci května. Dojmů bylo nad tradičně velkým množstvím továrních fotografií opravdu mnoho, ale i na našich diskuzních fórech se nejvíce řešila otázka, kam se vlastně posunul design nového modelu.

Evidentní je, že výrobce vsadil na prověřenou kartu. Líbivý peugeotovský design zaujal zákazníky už u dvěstěstek, dvěstěsedmička byla logickým nástupcem, který téměř povinně musel povyrůst, a když pak přišla řada na nástupce třistasedmičky, nebylo už zřejmě co řešit, protože zákazníci ty tvary prostě milovali. Rysy prestižnější řady 407 byly zkombinovány s designem řady 207 a klon je na světě. Nikdo si přitom nevzpomene na původní třistasedmičku, na jejímž technickém základě nástupce stojí.

První osobní setkání na denním světle (byli jsme i na statické premiéře tohoto vozu) už ničím nepřekvapilo. Zepředu je vůz díky mezigeneračně širší a nižší karoserii nápadně podobný menšímu sourozenci. Boční pohled se honosí v přední polovině výjimečnou dynamikou, v zadní polovině zase viditelně velkorysým vnitřním objemem. Punc výjimečnosti dodává klenuté zadní okno, snad inspirace od konkurenčních luxusních Renaultů nebo nekonvečního SEATu Toledo. K vizuální vyváženosti přispívají opravdu velká kola, která mohou mít i v sériovém "nesportovním"´modelu průměr až 18 palců (!). Novinkou v Peugeotech této velikosti je zavedení dvou různých nárazníků. Zatímco ten přední se liší pouze v míře lakování plastových dílů barvou karoserie, vzadu si designéři pohráli s rozměrným plastovým dílem, který dostal tmavou středovou sekci, připomínající difuzor. Z dálky jsou rozeznatelné dva stříbrné rámečky, imitující integrované koncovky výfuků. Skutečná koncovka zůstává oku pozorovatele ukryta. I to je současný francouzský design. Prohlídku na stojánce uzavíráme s potěšujícím konstatováním, že i v obyčejné pastelové bílé barvě působí třistaosmička mimořádně moderně a elegantně. Většina zákazníků zřejmě přesto sáhne po tradičně pestrých odstínech metalických a perleťových barev.

Interiér třistaosmičky se vydal směrem na jehož konci je luxusní sekce segmentu. Výška auta se sice mezigeneračně zmenšila, ale těch několik málo milimetrů se při výšce 1498 mm snadno ztratí. Důležité je, že nastupování je stále mimořádně pohodlné díky velkým úhlům otevírání dveří a velkým otvorům, které tak v karoserii vznikají. K prvním jízdám byly připraveny jako obvykle velmi dobře vybavené až luxusní verze, které asi nebudou tvořit většinu prodané produkce, ale bylo vidět, že stylistům nechybí invence jak v tvarových řešeních, tak v aplikaci rozličných povrchových struktur, barev a materiálů. Žádný ze 3 různých interiérů, které jsme potkali nevypadal lacině. Například tmavě hnědý tón do kterého byl laděn jeden z testovaných vozů, by klidně mohl sloužit pro vrcholnou verzi ve voze o dvě třídy větším. Francouzský šarm se ani tentokrát nespojil dokonale s německou precizností. Kritika nesměřuje ke zpracování, ale spíše ke konstrukčnímu provedení některých detailů. Příkladem nechť je funkční madlo na dveřích efektně vykládané hodnotně vyhlížející imitací kovu. Zaberete-li za něj, je cítit vymezení vůlí mezi mnoha jednotlivými díly a taky to, jak celá sestava dveřní výplně "pracuje". Robustnost, kterou vidíte na pohled, bohužel ve skutečnosti nedostanete.

Prostor uvnitř se od pohledu nevymyká běžným zvyklostem, ale subjektivní hodnocení se změní jakmile se usadíte. Místo nechybí vpředu ani vzadu. Je-li třistaosmička vybavena pevnou prosklenou střechou (plocha 1,2 m2), mají zejména cestující na zadních sedadlech z jízdy mimořádný zážitek. Nacházíte-li se ve výbavě Prémium, dáte za střechu jen 14 tisíc korun navíc(pro nižší stupně není k dispozici).

Podobně jako u dvěstěsedmičky, netrhá ani zavazadelník většího modelu třídní rekordy. S 348 litry jde o slušný standard, ovšem více bude v praxi překážet omezený vstupní průřez a značná hloubka, kterou je nutno překonat pro uložení nákladu na dno. Se sklopenými zadními sedadly to také není žádná sláva. Sklápí se nejprve sedák, za ním následuje opěradlo, které však skončí v podivně velkém úhlu náklonu. Omluvou Peugeotu je "nová protiponořovací konstrukce" zadních sedáků, která spočívá v hrbu v oblasti pod koleny, což zabraňuje podklouznutí pod pásem v případě nehody. Do jaké míry jde v tomto případě o marketingovou výmluvu si netroufáme odhadnout. Užitné přepravní vlastnosti byly vylepšeny dnes již standardně vysokým počtem odkládacích schránek a novou úložnou schránkou s víkem v krytu zavazadelníku.

Jízda s Peugeotem 308 navazuje na trend, který spojuje komfortní francouzské podvozky s bezpečnou ovladatelností. Vyloženě sportovní jízda se projeví většími náklony karoserie, ale to přiznejme si není doména rodinných vozů tohoto formátu. Svižná jízda, kterou bez velké námahy obstarává už zážehová atmosférická jedna-šestka, dává řidiči za volantem jistotu a posádce komfort i když máte namontovány kola o průměru 17 palců. Komfort na cestách zvyšuje také výborné odhlučnění interiéru a optimální aerodynamické řešení karoserie. Přesné řízení ztuhlo a je přiměřeně zpřevodováno, brzdy na kolech se širokými pneumatikami fungují podle předpokladů, a tak degradující slabinou zůstává "klasické" řazení s velkými vůlemi v pozicích kulisy a mechanicky nepřesně působící vymezení drah. Absence šestistupňových převodovek v benzinovém portfoliu prý bude v dohledné době vyřešena.

Potěšující zprávou je příchod moderní motorové palety. Benzinové agregáty s technikou od BMW fungují bezchybně. Vyzkoušeli jsme obě jedna-šestky a s potěšením konstatujeme, že i atmosférická verze se díky variabilnímu časování a variabilnímu zdvihu ventilů krásně hlásí o slovo již od středních otáček a ochotně pokračuje daleko do červeného pole otáčkoměru. Přeplňovaná verze je krásná svou linearitou, tedy tím, že vlastně můžete na negativní projevy přeplňování zapomenout. Odezva na pohyb pedálu je plynulá a bezprostřední i při nízkých otáčkách. Spotřeba obou motorů bude v praxi podobná a lze očekávat hodnoty kolem sedmi litrů při běžné jízdě mimo město. Turbodiesely ve známém složení asi překvapí jen tím, že i tady u 1.6 HDI vládne převodům stále jen 5 stupňů. Bezchybná akustická izolace i minimalizace přenosu vibrací dává rychle zapomenout na to, že jedete dieselem. Spotřeba paliva se bude u menších objemů snadno udržovat mezi 5 a 6 litry nafty na 100 km.

Silnými stránkami Peugeotu 308 jsou podle naší krátké zkušenosti nápaditost tvůrců a dodavatelů interiéru, motorová paleta, ve které prakticky nelze udělat špatnou volbu a prostor, který je k dispozici cestujícím.

Slabými stránkami pak je absence šestistupňových převodovek u rozšířenějších motorizací, provedení některých konstrukčních celků v interiéru, využitelnost přepravní kapacity zavazadelníku. Za slabinu lze považovat i to, že na českém trhu si pětidveřové auto ve specifikaci, která obdržela 5 hvězd od Euro NCAP (minimálně se šesti airbagy) zakoupíte až za cenu přes 470 tisíc Kč. Výrobce se chlubí možností volby až devíti airbagů, ale pro základní výbavu nejsou hlavové airbagy k dispozici ani za příplatek.

Peugeot 308 na českém trhu (ceny pětidveřových verzí)
Motor1.4 VTi1.6 VTi1.6 THP1.6 HDi1.6 HDi2.0 HDi
Zdvihový obj. [cm3]139815981698156015601997
Válce/ventily4/44/44/44/44/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]70/600088/6000110/580066/400080/4000100/4000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]136/4000160/4250240/1400215/1750240-260/1750320-340/2000
Max. rychlost [km/h]182195213180190205
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,710,88,812,611,310,1
Komb. spotř. [l/100 km]6,56,77,14,54,75,5
Cena Confort [Kč]434.900,---484.900,---
Cena Confort Pack [Kč]462.900,-487.900,--512.900,-551.900,--
Cena Premium [Kč]499.900,-524.900,-569.900,-549.900,-588.900,-645.900,-
Cena Premium Pack [Kč]-575.900,-620.900,--639.900,-696.900,-

Peugeot 308 jsme podrobně představili v článku Peugeot 308 – Evoluční remix.

Spolupracujeme s TipCars.com
Leo Express chce v Česku zavést létající taxi. Je to svatý grál, říká šéf firmy Leo Express chce v Česku zavést létající taxi. Je to svatý grál, říká šéf firmy

"Chtěli bychom do České republiky během pár let přinést…

České firmy se nestarají o fyzickou kondici svých zaměstnanců České firmy se nestarají o fyzickou kondici svých zaměstnanců

Společnosti v České Republice nevěnují větší pozornost…

Co přinese brexit? Firmy čekají až desetinový nárůst nákladů Co přinese brexit? Firmy čekají až desetinový nárůst nákladů

Až deset procent nárůst nákladů kvůli změnám celních…

Bělobrádek: Další vlny EET nechci. Ve vládě jsme příliš ustupovali Bělobrádek: Další vlny EET nechci. Ve vládě jsme příliš ustupovali

Podle šéfa lidovců jsou začátky dalších vln EET úmyslně…

 
 

Přidat názorDiskuse: Peugeot 308: první jízdní dojmy







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R

Teprve nedávno představil Volkswagen světu nové SUV…

 




Peugeot 308 prošel faceliftem. Nabízí nový turbodiesel a osmistupňový automat Peugeot 308 prošel faceliftem. Nabízí nový turbodiesel a osmistupňový automat

Modernizovanou 308 poznáte podle nové přídě se znakem…

Modernizovaný Peugeot 308 se poprvé ukázal. Jakých změn se dočkáme? Modernizovaný Peugeot 308 se poprvé ukázal. Jakých změn se dočkáme?

Kompaktní peugeot se v rámci modernizace dočká nové masky…

 



 
VW Golf GTI TCR je závoďák (téměř) pro každého. Prozkoumali jsme jej v Rakousku (+video)

VW Golf GTI TCR je závoďák pro každého. Zkoumali jsme jej v Rakousku (+video)

Dnes 18:15

U jezera Wörthersee jsme se důkladně seznámili s GTI pro sérii TCR.




Blesk.cz

Legolasova bývalka se podruhé vdala! Jejím vyvoleným je mladý miliardář

Legolasova bývalka se podruhé vdala! Jejím vyvoleným…

Exmanželka Legolase z Pána prstenů alias Orlanda Blooma (40), modelka Miranda Kerr (34) se podruhé vdala! Svatbu…

Obraz Šero v pralese od Toyen našel kupce za 30 milionů. Překonal rekord

Obraz Šero v pralese od Toyen našel kupce za 30…

Obraz české malířky Toyen Šero v pralese se dnes vydražil za 30 milionů korun včetně aukční přirážky, což je…

 

iSport.cz

Legendární Totti se s Římem loučil vítězně. Schick nahrál na dva góly

Legendární Totti se s Římem loučil vítězně. Schick…

Fotbalisté AS Řím porazili v dramatickém zápase posledního kola italské ligy FC Janov 3:2 a zůstali na druhém…

Baník slaví návrat do ligy! Znojmo zničil 3:0, Opavě výhra nestačila

Baník slaví návrat do ligy! Znojmo zničil 3:0, Opavě…

Dokázali to! Fotbalisté Baníku Ostrava zvládli poslední ligový zápas proti Znojmu a stvrdili tak svůj návrat do…

 

Reflex.cz

Student odevzdal diplomku doslova o ničem, vedoucí ji pochválil a navrhl na cenu děkana. Případ vzbudil rozpaky a údiv

Student odevzdal diplomku doslova o ničem, vedoucí…

Je samozřejmě možné, že jsme Kryštofa Ambrůze z Fakulty výtvarných umění VUT nepochopili. Druhá možnost je ale…

Putin hraje na piano jako dítě, zato kyrgyzstánský prezident Atambajev je hudební hvězdou

Putin hraje na piano jako dítě, zato kyrgyzstánský…

Prezidenta Kyrgyzstánu Almazbeka Atambajeva (60) zná u nás jen málokdo. Ale ve své zemi to není jenom známý…