Peugeot 5008: První jízdní dojmy

Peugeot 5008: První jízdní dojmy

 
 

Zatímco excentrický crossover 3008 z řady současných Peugeotů vyčnívá, jeho mladší sourozenec 5008 je spíše usedlejší klasik. První kilometry za volantem špičkových motorizací prozradily více o charakteru nejnovějšího rodinného Peugeotu.

Po velkém Peugeotu 806 přišel v roce 2002 modernější model 807, ale na menší a dostupnější rodinný monospace, zatím příznivci Peugeotu čekali marně. Změní se to už zanedlouho, konkrétně v březnu 2010, kdy se na český trh dostane nový model 5008.

Design
Peugeot, zdá se, nadobro opouští éru velkých nasávacích otvorů, která byla pro design této značky určující v posledních několika letech. Po crossoveru 3008 je 5008 druhým modelem, jehož přední nárazník se takříkajíc umravnil. Ale nejen to. Celkový styl Peugeotu 5008 nám připomíná návrat k eleganci modelů 306, 405 a 605.

Až když stojíte vedle něj, uvědomíte si, že ta jednoduchá jednoprostorová silueta – zdánlivě banální řešení bez nápadu – je ve skutečnosti řešena velkoryse. Obrovské čelní sklo (plocha 1,7 m2) končí až u hlav cestujících na předních sedadlech. Sklo je přitom i na poměry MPV výrazně skloněno a dokonale navazuje na přední kapotu. U vyšších verzí lze mít z větší části prosklenou i střechu a pak celková prosklená plocha karoserie vzroste na 5,77 m2.

Protože designéři prostorem nad hlavami posádky neplýtvali (sedí se dost vysoko), působí karoserie Peugeotu 5008 tak, jakoby vůbec nebyla vysoká. Skutečnost (výška 1639 mm) odpovídá zvyklostem ve třídě, Scénic má 1637 mm, Touran 1635 mm a Zafira 1625 mm.

Jednoduchost tvarů na bocích pokračuje i vzadu. Jediným zpestřením přísně účelového designu jsou koncové svítilny tvaru L, které zaujmou svým provedením s diodovými trubicemi.

Interiér
I když automobily této kategorie nebývají určeny prioritně pro řidiče, musíme se u jeho místa na chvíli zastavit. Koncepci řidičova pracoviště, zavedenou u třitisíceosmičky, totiž jeho větší příbuzný přebírá. A to je jedině dobře, protože jde o rys, odlišující francouzskou novinku od konkurentů.

V tomto MPV snadno zapomenete, že řídíte pojízdnou krychli, jejíž nejvyšší prioritou by měl být maximální užitečný objem. Řidič sedí ve velkém křesle s výrazným bočním vedením vysoko, ale přitom je obklopen přístrojovou deskou a extrémně vysokým středovým tunelem. Něco jako autobusové řízení je výrazně skloněnému volantu se špičkovým tvarováním věnce naprosto cizí, dojmy jsou plně srovnatelné s běžnými osobními modely, v případě Peugeotu s hatchbacky 308. Z místa řidiče i spolujezdce máte dobrý přehled o situaci kolem a připadáte si jako na kapitánském můstku.

Přístrojová deska i výplně dveří působí robustně, ale převažujícím dojmem je spíše elegance a vkusný luxus, věrně kopírující prvky interiérů Audi. Z prémiové kategorie se do Peugeotů dostal jednodušeji řešený head-up-displej i funkce Distance alert, která měří vzdálenost od vozidla před vámi a její časový ekvivalent promítá do zorného pole řidiče spolu s dalšími údaji. Pokud to nastavíte, může vás i varovat, když se přiblížíte příliš blízko.

Otázku variability vyřešil Peugeot aplikací systému zanořování sedadel druhé a třetí řady do podlahy, převzatého od Citroënu Grand C4 Picasso. Samostatná sedadla ve druhé řadě lze podélně posunovat v rozmezí 130 mm, což umožňuje alespoň nouzové využití pátého a šestého sedadla dospělými s tělesnou výškou do 170 cm. Sedadla ve druhé i třetí řadě mají kratší sedáky i opěradla (kvůli snazší manipulaci s nimi), bezpečnostní situaci zachraňují vysoko výsuvné hlavové opěrky na všech místech. Maximalizaci ložné délky uvnitř vozu docílíte překlopením sedadla spolujezdce do roviny – garnýž s délkou 2,75 m se pak snadno vejde.

Vzhledem k délce 4,529 m, odpovídající spíše prodlouženým verzím vozů MPV této kategorie, je u Peugeotu vše připraveno pro prodej sedmimístných verzí. Na trhu budou ale i pětimístná provedení. Trojice dospělých usazená na druhé řadě sedadel ocení především velkorysou vnitřní šířku 1520 mm.

Zavazadelník má v pětimístném uspořádání základní objem 580 l po kryt, důležitý je ale i příjemně nízký práh zavazadelníku.

Jízda
Při prvních seznamovacích jízdách jsme vyzkoušeli vrcholnou zážehovou motorizaci 1,6 THP (115 kW, 240 Nm) a klasický naftový dvoulitr 2,0 HDi FAP (110 kW, 340 Nm). Oběma vozům bylo společné velmi dobré odhlučnění, jak motoru, tak i eliminace aerodynamického hluku a izolace rázů a hluku od podvozku.

Zážehový motor je z hlediska komfortu jízdy i ovládání lepší volbou. Ovladatelnost auta s lehčí přídí je snazší, charakter 4,5 m dlouhého auta není tak nedotáčivý, a když na to příjde, ukáže špičkový turbobenzin co v něm je i v červeném poli kolem 6000 min-1. Svižná jízda znamená odběr kolem 9 l/100 km, a to už bude pro většinu potenciálních majitelů důvod pro přemýšlení nad úspornějším turbodieselem.

Ten v Peugeotu vyniká ve srovnání s konkurencí měkce sametovým během i po studeném startu. Nástup síly je pod hranicí 2000 min-1 celkem náhlý, ale nad touto úrovní už s ovládáním nebudete mít mnoho problémů. Na typickou turbodieselovou zásobu točivého momentu se snadno zvyká, běžně se dá jezdit za 6 až 7 l/100 km, a když vás ani při jízdě nic moc neruší, bude jediným rozhodovacím milníkem cena. Konkrétní částky pro český trh budou bohužel známy až příští rok.

Peugeot 5008 - Přehled zážehových motorů
Motor1,6 VTi1,6 THP
Převodovka5M6M
Zdvihový objem [cm3]15981598
Válce/ventily4/44/4
Nejvyšší výkon [kW/min-1]88/6000115/5800
Nejvyšší toč. moment [Nm/min-1]160/4250240/1400
Max. rychlost [km/h]187195
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,29,6
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]7,37,1
Řízení je přesné, citlivé a na danou kategorii dává slušnou zpětnou vazbu, v případě těžšího turbodieselu snad o něco lepší než u turbobenzinu. Známý koncernový podvozek dostal příjemný rodinný charakter, je dostatečně komfortní i se 17palcovými pneumatikami, ale přitom dobře utlumený na nerovnostech a jistý ve vyšších rychlostech.

Velkých děr jsme na pomezí Francie a Švýcarska na silnicích mnoho nepotkali, takže převažujícím prvním dojmem je velmi dobré jízdní pohodlí.

Peugeot 5008 - Přehled vznětových motorů
Motor1,6 HDi FAP1,6 HDi FAP2,0 HDi FAP2,0 HDi FAP
Převodovka6M6A6M6A
Zdvihový objem [cm3]1560156019971997
Válce/ventily4/44/44/44/4
Nejvyšší výkon [kW/min-1]80/400080/4000110/3750120/3750
Nejvyšší toč. moment [Nm/min-1]240 (260)/1750240 (260)/1750340/2000340/2000
Max. rychlost [km/h]183183195190
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,312,59,910,4
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]5,35,15,86,8

Variabilita, možnost sedmimístného uspořádání nebo velký zavazadelník při obsazení pěti cestujícími – to všechno je dnes v kategorii těchto MPV standard. Peugeot 5008 se chce odlišit nezvykle příjemnou polohou řidiče za volantem, věrně kopírující pozici v osobním autě. Dalším výrazným rysem je kultivovanost a komfort na palubě. Zásluhu na tom má komfortně naladěný podvozek, tuhá karoserie, špičkové odhlučnění kabiny a tiché motory.

Spolupracujeme s TipCars.com
Jeff Bezos se stal druhým nejbohatším člověkem, vděčí za to růstu akcií Amazonu Jeff Bezos se stal druhým nejbohatším člověkem, vděčí za to růstu akcií Amazonu

Ředitel a zakladatel Amazonu, Jeff Bezos, se vyšplhal na…

Cesta dlouhá přes dva týdny. Jak přes Alpy putuje ropa do Česka Cesta dlouhá přes dva týdny. Jak přes Alpy putuje ropa do Česka

Teče líně, sotva se plouží. Chodec by jí bez problémů…

Euro oslabovalo, spekulanti se bojí ekonomického zpomalení Euro oslabovalo, spekulanti se bojí ekonomického zpomalení

Kurz dolaru dnes zůstal po počátečním růstu bez větších…

Růst rublu pomáhá automobilkám v Rusku Růst rublu pomáhá automobilkám v Rusku

Po problematickém loňském a předloňském roce má ruský trh…

 
 

Přidat názorDiskuse: Peugeot 5008: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 




Peugeot 5008 naživo: Crossover s volantem z Formule 1 Peugeot 5008 naživo: Crossover s volantem z Formule 1

Z Peugeotu 5008 se v druhé generaci stal crossover.…

 



 
Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Dnes 08:00

S80 je největším volvem od roku 1998. Tehdy šlo o revoluci, neboť příchod modelu ukončil jednu éru značky. Namísto klasické koncepce dostal vůz pohon předních kol. Druhá generace trend té první vydání rozvíjí, navíc je výrazně spolehlivější.




Blesk.cz

To je rodina: Muže viní z vraždy, jeho sestra útočila jménem ISIS

To je rodina: Muže viní z vraždy, jeho sestra…

Německá prokuratura obvinila 18letého Němce s marockými kořeny z pokusu o vraždu, viní ho z loňského žhářského…

Pravda o meteorologické stanici v Klementinu: Počasí „měří“ špatně. Víme, proč!

Pravda o meteorologické stanici v Klementinu: Počasí…

Historickou budovu Klementina, která dříve bývala jezuitskou kolejí a jejíž většina vnitřních prostor dnes patří…

 

iSport.cz

Válka graduje! Saganova kritika? Plnou podporu mít už nebude, hrozí soupeři

Válka graduje! Saganova kritika? Plnou podporu mít…

Do pořádně nepříjemné situace se dostává cyklistická superstar Peter Sagan. Sportovní ředitel belgické stáje…

Sport Magazín: Sparta je nepoučitelná, shodly se legendy před derby

Sport Magazín: Sparta je nepoučitelná, shodly se…

Čtyři legendy, které v historii derby S nasypaly hromady gólů, nejenže vzpomínaly na pikantérie ze svých…

 

Reflex.cz

Zruší vlády hotovost? Slovenský ekonom vysvětlil, kdo a proč chce konec bankovek

Zruší vlády hotovost? Slovenský ekonom vysvětlil,…

Politici, centrální bankéři a karetní společnosti. Ti všichni by profitovali ze zrušení hotovosti. Naopak…

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora vstupuje do českých kin, z knihkupectví rychle mizí

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora…

Dvanáctiletému Conorovi umírá maminka na rakovinu a z reálného světa, od šikanujících spolužáků, nesnesitelné…