reklama


Peugeot 5008: První jízdní dojmy

Peugeot 5008: První jízdní dojmy

 
 

Zatímco excentrický crossover 3008 z řady současných Peugeotů vyčnívá, jeho mladší sourozenec 5008 je spíše usedlejší klasik. První kilometry za volantem špičkových motorizací prozradily více o charakteru nejnovějšího rodinného Peugeotu.

Po velkém Peugeotu 806 přišel v roce 2002 modernější model 807, ale na menší a dostupnější rodinný monospace, zatím příznivci Peugeotu čekali marně. Změní se to už zanedlouho, konkrétně v březnu 2010, kdy se na český trh dostane nový model 5008.

Design
Peugeot, zdá se, nadobro opouští éru velkých nasávacích otvorů, která byla pro design této značky určující v posledních několika letech. Po crossoveru 3008 je 5008 druhým modelem, jehož přední nárazník se takříkajíc umravnil. Ale nejen to. Celkový styl Peugeotu 5008 nám připomíná návrat k eleganci modelů 306, 405 a 605.

Až když stojíte vedle něj, uvědomíte si, že ta jednoduchá jednoprostorová silueta – zdánlivě banální řešení bez nápadu – je ve skutečnosti řešena velkoryse. Obrovské čelní sklo (plocha 1,7 m2) končí až u hlav cestujících na předních sedadlech. Sklo je přitom i na poměry MPV výrazně skloněno a dokonale navazuje na přední kapotu. U vyšších verzí lze mít z větší části prosklenou i střechu a pak celková prosklená plocha karoserie vzroste na 5,77 m2.

Protože designéři prostorem nad hlavami posádky neplýtvali (sedí se dost vysoko), působí karoserie Peugeotu 5008 tak, jakoby vůbec nebyla vysoká. Skutečnost (výška 1639 mm) odpovídá zvyklostem ve třídě, Scénic má 1637 mm, Touran 1635 mm a Zafira 1625 mm.

Jednoduchost tvarů na bocích pokračuje i vzadu. Jediným zpestřením přísně účelového designu jsou koncové svítilny tvaru L, které zaujmou svým provedením s diodovými trubicemi.

Interiér
I když automobily této kategorie nebývají určeny prioritně pro řidiče, musíme se u jeho místa na chvíli zastavit. Koncepci řidičova pracoviště, zavedenou u třitisíceosmičky, totiž jeho větší příbuzný přebírá. A to je jedině dobře, protože jde o rys, odlišující francouzskou novinku od konkurentů.

V tomto MPV snadno zapomenete, že řídíte pojízdnou krychli, jejíž nejvyšší prioritou by měl být maximální užitečný objem. Řidič sedí ve velkém křesle s výrazným bočním vedením vysoko, ale přitom je obklopen přístrojovou deskou a extrémně vysokým středovým tunelem. Něco jako autobusové řízení je výrazně skloněnému volantu se špičkovým tvarováním věnce naprosto cizí, dojmy jsou plně srovnatelné s běžnými osobními modely, v případě Peugeotu s hatchbacky 308. Z místa řidiče i spolujezdce máte dobrý přehled o situaci kolem a připadáte si jako na kapitánském můstku.

Přístrojová deska i výplně dveří působí robustně, ale převažujícím dojmem je spíše elegance a vkusný luxus, věrně kopírující prvky interiérů Audi. Z prémiové kategorie se do Peugeotů dostal jednodušeji řešený head-up-displej i funkce Distance alert, která měří vzdálenost od vozidla před vámi a její časový ekvivalent promítá do zorného pole řidiče spolu s dalšími údaji. Pokud to nastavíte, může vás i varovat, když se přiblížíte příliš blízko.

Otázku variability vyřešil Peugeot aplikací systému zanořování sedadel druhé a třetí řady do podlahy, převzatého od Citroënu Grand C4 Picasso. Samostatná sedadla ve druhé řadě lze podélně posunovat v rozmezí 130 mm, což umožňuje alespoň nouzové využití pátého a šestého sedadla dospělými s tělesnou výškou do 170 cm. Sedadla ve druhé i třetí řadě mají kratší sedáky i opěradla (kvůli snazší manipulaci s nimi), bezpečnostní situaci zachraňují vysoko výsuvné hlavové opěrky na všech místech. Maximalizaci ložné délky uvnitř vozu docílíte překlopením sedadla spolujezdce do roviny – garnýž s délkou 2,75 m se pak snadno vejde.

Vzhledem k délce 4,529 m, odpovídající spíše prodlouženým verzím vozů MPV této kategorie, je u Peugeotu vše připraveno pro prodej sedmimístných verzí. Na trhu budou ale i pětimístná provedení. Trojice dospělých usazená na druhé řadě sedadel ocení především velkorysou vnitřní šířku 1520 mm.

Zavazadelník má v pětimístném uspořádání základní objem 580 l po kryt, důležitý je ale i příjemně nízký práh zavazadelníku.

Jízda
Při prvních seznamovacích jízdách jsme vyzkoušeli vrcholnou zážehovou motorizaci 1,6 THP (115 kW, 240 Nm) a klasický naftový dvoulitr 2,0 HDi FAP (110 kW, 340 Nm). Oběma vozům bylo společné velmi dobré odhlučnění, jak motoru, tak i eliminace aerodynamického hluku a izolace rázů a hluku od podvozku.

Zážehový motor je z hlediska komfortu jízdy i ovládání lepší volbou. Ovladatelnost auta s lehčí přídí je snazší, charakter 4,5 m dlouhého auta není tak nedotáčivý, a když na to příjde, ukáže špičkový turbobenzin co v něm je i v červeném poli kolem 6000 min-1. Svižná jízda znamená odběr kolem 9 l/100 km, a to už bude pro většinu potenciálních majitelů důvod pro přemýšlení nad úspornějším turbodieselem.

Ten v Peugeotu vyniká ve srovnání s konkurencí měkce sametovým během i po studeném startu. Nástup síly je pod hranicí 2000 min-1 celkem náhlý, ale nad touto úrovní už s ovládáním nebudete mít mnoho problémů. Na typickou turbodieselovou zásobu točivého momentu se snadno zvyká, běžně se dá jezdit za 6 až 7 l/100 km, a když vás ani při jízdě nic moc neruší, bude jediným rozhodovacím milníkem cena. Konkrétní částky pro český trh budou bohužel známy až příští rok.

Peugeot 5008 - Přehled zážehových motorů
Motor1,6 VTi1,6 THP
Převodovka5M6M
Zdvihový objem [cm3]15981598
Válce/ventily4/44/4
Nejvyšší výkon [kW/min-1]88/6000115/5800
Nejvyšší toč. moment [Nm/min-1]160/4250240/1400
Max. rychlost [km/h]187195
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,29,6
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]7,37,1
Řízení je přesné, citlivé a na danou kategorii dává slušnou zpětnou vazbu, v případě těžšího turbodieselu snad o něco lepší než u turbobenzinu. Známý koncernový podvozek dostal příjemný rodinný charakter, je dostatečně komfortní i se 17palcovými pneumatikami, ale přitom dobře utlumený na nerovnostech a jistý ve vyšších rychlostech.

Velkých děr jsme na pomezí Francie a Švýcarska na silnicích mnoho nepotkali, takže převažujícím prvním dojmem je velmi dobré jízdní pohodlí.

Peugeot 5008 - Přehled vznětových motorů
Motor1,6 HDi FAP1,6 HDi FAP2,0 HDi FAP2,0 HDi FAP
Převodovka6M6A6M6A
Zdvihový objem [cm3]1560156019971997
Válce/ventily4/44/44/44/4
Nejvyšší výkon [kW/min-1]80/400080/4000110/3750120/3750
Nejvyšší toč. moment [Nm/min-1]240 (260)/1750240 (260)/1750340/2000340/2000
Max. rychlost [km/h]183183195190
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,312,59,910,4
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]5,35,15,86,8

Variabilita, možnost sedmimístného uspořádání nebo velký zavazadelník při obsazení pěti cestujícími – to všechno je dnes v kategorii těchto MPV standard. Peugeot 5008 se chce odlišit nezvykle příjemnou polohou řidiče za volantem, věrně kopírující pozici v osobním autě. Dalším výrazným rysem je kultivovanost a komfort na palubě. Zásluhu na tom má komfortně naladěný podvozek, tuhá karoserie, špičkové odhlučnění kabiny a tiché motory.

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Solek spustil první solární elektrárnu v Chile. Stála sto milionů Solek spustil první solární elektrárnu v Chile. Stála sto milionů

Česká firma vybuduje v Chile solární zdroje o výkonu…

 
 

Přidat názorDiskuse: Peugeot 5008: První jízdní dojmy



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

 




Peugeot 5008 naživo: Crossover s volantem z Formule 1 Peugeot 5008 naživo: Crossover s volantem z Formule 1

Z Peugeotu 5008 se v druhé generaci stal crossover.…

Peugeot 5008: Z MPV se stává konkurent pro kodiaq Peugeot 5008: Z MPV se stává konkurent pro kodiaq

Druhá generace Peugeotu 5008 je 4,64 metru dlouhým SUV,…

 



 
Nejlepší malé ojetiny s cenou do 100.000 Kč! Tady je máte!

Nejlepší malé ojetiny s cenou do 100.000 Kč! Tady je máte!

Dnes 08:00

Platí, že malá ojetá auta jsou za danou cenu zpravidla mladší a méně ojetá než velká. Logické. Jak ale vybrat tu nejlepší malou ojetinu s cenovkou do sta tisíc?




Blesk.cz

Na dálnici D11 skončilo po nehodě auto na střeše: Řidič nadýchal dvě promile

Na dálnici D11 skončilo po nehodě auto na střeše:…

Dopravní komplikace nastaly na dálnici D11 v ranních hodinách na 15. kilometru nedaleko Prahy. Po střetu dvou…

Kim Čong-un staví na nejvyšší hoře sousoší diktátorů: NA KLDR bude shlížet s tátou a dědou!

Kim Čong-un staví na nejvyšší hoře sousoší…

Severokorejský diktátor Kim Čong-un utrácí miliony dolarů za výstavbu nového sousoší, které bude znázorňovat…

 

iSport.cz

Řepka otevřeně o svých plánech: Chci trénovat Spartu, půjdu za tím

Řepka otevřeně o svých plánech: Chci trénovat…

Má před sebou velký cíl a věří, že se mu podaří ho uskutečnit. Bývalý fotbalista Tomáš Řepka (43) v otevřené…

Pavelec se vrátil do NHL jako vítěz, výhru bral i zachránce Mrázek

Pavelec se vrátil do NHL jako vítěz, výhru bral i…

SOUHRN | Svůj první start v sezoně proměnil ve výhru. Český brankář Ondřej Pavelec naskočil do utkání svého…

 

Reflex.cz

Kavčí volební noci: Pozor! Předvolební vysílání České televize drásá nervy

Kavčí volební noci: Pozor! Předvolební vysílání…

Česká televize nadržovala během vysílání své Americké volební noci Hillary Clintonové, a porušila tím zákon.…

V Itálii zavalila lavina hotel, podle záchranářů je v něm mnoho mrtvých

V Itálii zavalila lavina hotel, podle záchranářů je…

V hotelu zavaleném při středečním zemětřesení lavinou ve střední Itálii je mnoho mrtvých. S odvoláním na…

 
 
reklama