Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Peugeot 806 (1994-2002) - z rodu eurovanů

Ondřej Láník
V roce 1994 se trh velkoprostorových automobilů dočkal čtyřlístku prakticky identických automobilů. Koncerny Fiat a PSA Peugeot Citroën se totiž dohodly na vzájemné spolupráci na velkém jednoprostorovém vanu, jehož vývoj by byl pro obě strany...

Tentokrát jsme si vybrali k prozkoumání Peugeot 806, ale mohl by to být také Citroën Evasion, Fiat Ulysse nebo Lancia Zeta. Všechny automobily měly společné místo vzniku severofrancouzský závod Sevelnord nedaleko Valenciennes. Vozy se liší jen v detailech, jiná jsou samozřejmě loga, přední masky a světlomety, odlišnosti jsou i ve zpracování zádě. Automobil má kompaktní vnější rozměry (4454 x 1834 x 1714 mm), ale velkorysou nabídku prostoru uvnitř. Vnější tvary byly navrženy poměrně konzervativně i když v devadesátých letech útočily asijské automobilky chytlavými zaoblenými tvary. Velká investice do přípravy modelu a nepříliš velký okruh zákazníků předurčily dlouhý život prvního eurovanu. Druhá generace se na trzích objevila až v roce 2002, tedy celých osm let od prvního představení eurovanu.

Vnitřní prostor je uspořádán do dvou nebo tří řad sedadel. Se třemi řadami byl Peugeot 806 sedmi nebo osmimístný, ale jednalo se spíše o teoretickou obsaditelnost. Ačkoli i ve třetí řadě byly dvě samostatná sedadla (v sedmimístné verzi), prostor plně uspokojil pouze nedospělé cestující. Plné obsazení všech sedadel s sebou nese také nedořešenou otázku kam se všemi zavazadly, protože za třetí řadou je k dispozici jen 340 litrů prostoru, navíc obtížně využitelných vzhledem malé délce takového zavazadelníku.

Velkou výhodou variabilního uspořádání interiéru je možnost snadné demontáže a dokonce i vzájemné záměny sedadel. Demontáž pěti sedadel druhé a třetí řady je otázkou pěti minut, během kterých se z rodinného vozu stává dodávka s luxusně čalouněným prostorem pro náklad o objemu 3300 litrů. Zcela rovná podlaha je vhodná pro stěhování menších kusů nábytku, převoz nejrůznějšího zboží v krabicích, nebo třeba hned několika jízdních kol. Systém ukotvení sedadel nabízí možnost uspořádání tří sedadel za sebou, takže vedle čtyř osob převezete i poměrně dlouhé předměty, kola nebo jiné sportovní potřeby. Exkluzivní verze nabízely také možnost konferenčního uspořádání tj. otočení předních sedadel proti směru jízdy. Automobil je vzhledem k nabízenému prostoru vhodně odpružen a dovoluje naložit až 770 kg. Ve srovnání s o rok mladším triem VW Sharan/Seat Alhambra/Ford Galaxy nabízí eurovan prostornější interiér, ačkoli vnější rozměry jsou kompaktnější. Proti nim je výhodou osmsetšestky také způsob otevírání druhého páru bočních dveří, které jsou posuvné a nezabírají tak po otevření mnoho místa. Třetí boční okno mohou cestující vyklopit a usnadnit tak odvětrávání z bohatě proskleného interiéru. Ačkoli se Peugeot 806 prodával v druhé polovině devadesátých let za přibližně 900 tisíc korun, bylo nutno za klimatizaci připlácet 52 tisíc navíc, ale řada majitelů si přesto ráda za komfort v letních měsících připlatila. Od počátku byl v sériové výbavě airbag řidiče, ABS je ve výbavě od roku 1995.

Pracoviště řidiče má dosud celkem moderní vzhled i uspořádání. Eurovan byl jedním z prvních automobilů u kterých se přesunula řadící páka z podlahy na středovou konzoli ve formě joysticku. Vpředu je také rovná podlaha a mezera mezi sedadly nouzově umožňuje dokonce průchod na druhou řadu sedadel. Páka ruční brzdy se musela přestěhovat vlevo od řidičova sedadla. Praktický je výsuvný kryt autorádia.

Motorová nabídka zahrnovala čtyřválce o objemu 1,9 až 2,1 litru. Zážehové verze zastupoval nejdříve motor o objemu 1998 cm3 v atmosférické verzi s výkonem 89 kW a v přeplňovaném provedení s výkonem 108 kW. Druhý jmenovaný agregát je prakticky nejvýkonnější motorizací, ale jeho obliba není příliš velká kvůli vyšší spotřebě. V praxi průměrně ubývá z osmdesátilitrové nádrže 12 litrů benzínu každých 100 kilometrů. Modernější zážehový dvoulitr se čtyřventilovou technikou a výkonem 97 a později 100 kW nahradil původní provedení v modelovém roce 2000 resp. 2001.

Velkou popularitu měly od počátku vznětové motory. Zpočátku šlo o komůrkové přeplňované diesely 1.9 TD (66 kW) a 2.1 TD (80 kW) s tříventilovým rozvodem. Ten byl krátce před ukončením produkce nahrazen moderním dvoulitrem HDi se vstřikováním common-rail první generace. Jeho výkon činí 80 kW při 4000 ot./min a točivý moment vrcholí hodnotou 250 Nm při 1750 ot./min. Jeho test z roku 2001 najdete zde.

Statistika TÜV Autoreport 2004 hodnotí kvalitu Peugeotu 806 následovně: v kategorii nejvýše tříletých aut poslední 113. místo (14,7% vadných vozů), čtyř až pětiletá vozidla 19,1% vadných aut, mezi šesti až sedmiletými je 22,3% Peugeotů 806 na německé STK s vážnou závadou. Tak bychom mohli pokračovat dále, vše jsou to výsledky hluboko pod průměrem každé z věkových tříd. Příčinami nespokojenosti techniků bývají úniky oleje z motoru a převodovky, vůle v řízení a na přední nápravě. Dekra i TÜV hlásí problémy s nesprávně seřízeným nebo nefunkčním osvětlením, zákazníci si často stěžují na nefunkční centrální zamykání, netěsnosti pátých výklopných dveří a slabé topení.

Žlutí andělé na území Německa jezdí za rok pouze k 38 porouchaným vozům z 1000 vyrobených v roce 1998 a k 42 závadám z 1000 vozů vyrobených v roce 2000. První hodnota je ještě dobrá, mladší vozy jsou na tom kupodivu hůře.

Peugeoty 806 z prvních let výroby jsou na trhu za 150 až 170 tisíc korun, novější tři až čtyři roky staré diesely HDi se prodávají za 340 až 370 tisíc. Zajímavou alternativnou dieselům mohou být zážehové agregáty s originálním zařízením umožňujícím provoz na LPG. Jestliže se přenesete přes velké riziko závad a váš exemplář je současným majitelem prezentován jako plně funkční a bez závad, máme alespoň jednu dobrou zprávu. Kooperace čtyř značek usnadňuje servis vozu, protože je prakticky jedno zda se vydáte do servisu Peugeotu, Citroënu nebo Fiatu.

Další informace najdete také na odkazech:

Přednosti

  • kompaktní vnější rozměry, prostorný interiér
  • komfortní sedadla a charakteristika odpružení
  • variabilní interiér, dobře přístupný bočními posuvnými dveřmi
  • velká užitečná hmotnost
  • přehledná karosérie, pohodlné parkování

Nedostatky

  • omezený prostor pro zavazadla při plném obsazení
  • malá účinnost topení a větrání
  • vadnoucí brzdy
  • nedostatek odkládacích prostor v interiéru

Nejčastější závady

  • netěsnosti motoru a převodovky
  • problémy s imobilizéry a elektronikou vozu
  • netěsné nebo vibrující zadní výklopné víko
  • závady osvětlení
  • vůle v řízení, předčasné opotřebení přední nápravy
Ondřej Láník