Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Peugeot 807 - nové "empévéčko" na českém trhu

Miloslav Fišer
V rámci Autosalonu Ženeva 2002 byla představena řada zajímavých novinek. Na stánku automobilky Peugeot tak bylo možné vedle nových modelů 206 SW, 307 Break a SW spatřit také velkoprostorový vůz s modelovým označením 807.

"Osmsetsedmička" vznikla jako pokračovatel modelové řady 806, která se může pyšnit téměř 170 tisíci prodaných kusů vozů v období od léta 1994 do prosince 2001. V těchto dnech přichází nový Peugeot 807 na český trh s cílem prodat v roce 2003 sto padesát vozů této modelové řady.

Situace v daném segmentu na českém trhu

Každý rok je v České republice prodáno přibližně 160 tisíc nově vyrobených osobních a lehkých užitkových vozů. V současnosti ovšem není žádným tajemstvím, že počty prodaných nových vozů klesají a to nejen u nás, ale také v celé Evropě. Za prvních deset měsíců tohoto roku tak bylo prodáno o pět procent méně nových vozů něž za stejné období loňského roku. Počty prodaných vozů MPV se pohybují okolo hranice 1500 kusů ročně, což v celkovém objemu představuje asi jedno procento. Mohlo by se tak zdát, že tento segment je pro automobilky nezajímavým. Ovšem díky užitným vlastnostem "empévéček" je tento segment stále vyhledávanějším, což se odrazilo nárůstem počtu prodaných vozů této kategorie oproti stejnému období roku 2001 o 7,7 procenta. Podobný trend se očekává i v dalších letech.

Design modelu 807

Cílem designérů Peugeotu bylo vytvořit vůz, který bude mít při zachování charakteristických vlastností MPV originální design a současně na něm budou použity typické znaky Peugeotů poslední generace. Na první pohled zaujme přední část, která nezapře podobnost s modely 307 a 607. Ihned tak vyniknou netradičně tvarované světlomety s integrovanými potkávacími, směrovými světly a mlhovými světly a chromované logo značky na masce chladiče. Součástí robustního předního nárazníku je spoiler s rozměrnou mřížkou přívodu vzduchu. V horní části nárazníku jsou umístěna výrazně do šířky protažená obrysová světla. Relativně krátká profilovaná kapota plynule přechází v "A"-sloupky a čelní reflexní sklo. Boční partie tvoří rozměrné přední a boční dveře, jejichž kliky jsou umístěny vedle sebe a na první pohled vytvářejí dojem jednoho celku. Dlouhá střecha je zakončena zadním spoilerem a její součástí jsou u verze Pack demontovatelné příčné lišty střešního nosiče. Celkové tvary karoserie se vyznačují vedle klínovité linie výrazným zaoblením přechodových ploch. Zadní část tvoří rozměrné páté dveře, po jejich stranách jsou přibližně v polovině výšky vozu umístěna zadní světla. Zadní nárazník má nízko položenou nakládací hranu, což umožňuje snadný přístup do zavazadlového prostoru.

Interiér a výbavy

Podle toho, zda je vůz vybaven navigačním systémem či nikoliv, jsou k dispozici zcela odlišné typy přístrojové desky. Ta se nachází uprostřed schodovitě odstupňované palubní desky a v základním provedení na ní lze nalézt otáčkoměr, rychloměr, palivoměr a teploměr chladicí kapaliny ve tvaru klasických budíků. Je-li vůz vybaven navigačním systémem je tvořen přístrojový panel displejem a dvojicí budíků, v tomto případě rychloměrem a otáčkoměrem. Další přístrojový panel s kontrolkami a ukazatelem počtu ujetých kilometrů se nachází pod volantem. Vzhledem k požadavku na vytvoření velkého vnitřního prostoru byly některé ovladače přesunuty tak, aby co nejméně zasahovaly dovnitř vozu. Řadicí páka tak byla přesunuta na středovou konzoli, kde se současně nachází ovládání klimatizace a ventilace. Madlo ruční brzdy se nachází neobvykle po levé straně, podobně jako tomu bylo i u modelu 806. Další ovládací prvky jsou ve střešní oblasti, kde se také nachází výklopné zrcátko pro pozorování třetí řady sedadel. "Osmsetsedmička" je vybavena autorádiem s přehrávačem CD, které má ovládání pod volantem. Zvuk, jehož intenzita se mění v závislosti na rychlosti vozidla, je šířen osmi reproduktory. Hudební soustava může být doplněna měničem na šest CD, umístěným v odkládací skříňce spolujezdce. Pro příjemné cestování je ve střeše zabudována barevná obrazovka formátu 16/9, která je viditelná všemi členy posádky, a lze na ni připojit například DVD-přehrávač. Model 807 je charakteristický řadou odkládacích prostorů, kterých je v celém interiéru šedesát jedna (!). Nejvýznamnějším charakteristickým znakem je variabilita rozmístění sedadel. Lze tak volit konfiguraci dva až osm cestujících ve třech řadách s odpovídajícím objemem zavazadlového prostoru. Sedadla ve druhé řadě lze snadno sklopit nebo vyjmout, do třetí řady je pak možné dokoupit buď dvojici sedadel nebo třímístnou lavici. U verze 807 Pack lze přední sedadla navíc otočit, čímž lze vytvořit malý salónek. Součástí interiéru mohou být také kožené doplňky. Velká pozornost byla věnována také bezpečnosti cestujících. Vedle tříbodových bezpečnostních pásů na každém sedadle je vůz vybaven čelními a bočními airbagy vpředu. Hlavy cestujících na krajích sedadlech chrání dvojice hlavových airbagů společná pro všechny řady. Zadní boční dveře jsou u verze 807 Pack elektricky ovládané a jsou vybaveny pojistkou proti přiskřípnutí prstů. Součástí základní verze 807 je například manuální klimatizace, dálkové centrální zamykání, elektrické ovládání předních oken a ABS. U luxusnější verze 807 Pack lze nalézt automatickou klimatizaci, automatické stěrače nebo hliníková kola. Jako výbavu na přání lze například dokoupit trojici elektricky ovládaných střešních oken a sedadla do třetí řady.

Motory, převodovky a podvozek

K pohonu "osmsetsedmičky" je určena pětice motorů. Motory o zdvihových objemech 2.0, 2.2 a 3.0 litru jsou benzinové. Tyto pohonné jednotky doplňuje dvojice tubdodieselů HDi o zdvihovém objemu 2.0 a 2.2 litru. Pro všechny motory, kromě motoru 3.0, je určena pětistupňová manuální převodovka. U benzinového agregátu 2.0 lze volit automatickou čtyřstupňovou převodovku, která je standardní součástí vozu s motorem 3.0. Přední náprava je typu McPherson a je vybavena stabilizátorem. Hydraulické tlumiče mají charakteristiky tlumení přizpůsobené použitému motoru a celkovému zatížení vozu. Zadní náprava s pružným příčníkem se skládá z jednoho trubkového příčníku, jehož střední část je zploštělá, zajišťující funkci stabilizátoru nápravy. Na každém konci nosníku jsou přivařená lisovaná ramena. Tyč stabilizátoru typu Panhard spojuje příčník s podlahou a přispívá k bočnímu vedení skupiny nápravy. U verze se šestiválcovým motorem je přidaná další stabilizační tyč. Zadní tlumiče mají proměnlivou charakteristikou tlumení v závislosti na zatížení. Řízení modelu 807 je hřebenového typu a je vybavené posilovačem s proměnlivým účinkem v závislosti na rychlosti jízdy. Vůz je vybaven kotoučovými brzdami na všech kolech a jeho standardní výbavou je systém ABS se systémem nouzového brzdění EVA a rozdělovačem brzdné síly EBV. Pro verzi 807 Pack je k dispozici stabilizační systém ESP, který lze u verze 807 dokoupit. Kola mají průměr 15 nebo 16 palců, podle typu motoru a zvolené výbavy na přání. Každé kolo z hliníkové slitiny má ventilek vybavený snímačem tlaku vzduchu v pneumatikách, který trvale kontroluje tlak v pneumatikách a v případě odchylky sepne výstrahu na palubní desce.

Závěrečné slovo a ceny

Peugeot 807 je koncipován jako luxusní vůz segmentu MPV a tomu odpovídá nejenom výbava vozu a jeho variabilita, ale také ceny. Nejlevnější provedení 807 s benzinovým motorem 2.0 přijde na 859.000 korun, nejlevnější naftovou verzi lze zakoupit za 919.000. Nejdražší verze 807 Pack s motorem 3.0 s automatickou převodovkou stojí od 1.119.000 korun. Zajímavým údajem jsou také ceny některých mimořádných výbav, kdy například dvojice samostatných sedadel pro třetí řadu lze pořídit za 26.000 a trojmístnou lavici za 27 400 korun, trojici elektricky ovládaných střešních oken lze pořídit za 51.000 korun a ESP stojí 17.100 Kč.

Miloslav Fišer