Peugeot Boxer Minibus L2H2: Osm pohodlných
Vypůjčili jsme si osmimístný model Boxer. Pro každého bylo připraveno samostatné křeslo, což je hlavní znak verze Minibus a do verze Combi je nelze získat ani za příplatek. Combi navíc dostalo standardně jen třímístnou lavici ve druhé řadě, tentýž prvek do třetí řady se připlácí sedmnácti tisíci korunami. Minibus naopak obdržel standardně komfortní odpružení zadní nápravy, zatímco u Combi připlatíte tři tisíce.
Top sezení
Zkoušený vůz však disponoval ještě lepší variantou – pneumatickým odpružením zadní nápravy. Za tuto skvělou věc například pro převoz osob po méně kvalitních silnicích a zejména dálnici D1 však u obou provedení připlatíte 46.500 korun. Vzhledem k jen patnáctipalcovým kolům jsme pneumatické odpružení přijali s velkým povděkem. Ani na místě řidiče jsme nijak nestrádali. Odpružené sedadlo s regulátorem jemnosti tlumení podle hmotnosti osoby nemělo chybu kromě cenovky přes deset tisíc korun.
Mezi provedeními Combi a Minibus vzniká zásadní rozdíl v přístupu na třetí řadu sedadel. Zatímco Combi s nedělenou lavicí ve druhé řadě nabízí možnost pouze sklopení krajního opěradla, Minibus se samostatnými křesly nám díky sklopení toho krajního nabídl královský vstup na 5-8 samostatné sedadlo. Pohyb ve vozidle díky celkové výšce 2,25 m nám nepůsobil obtíže.
Topení
V chladném počasí přišlo vhod topení také pro zadní cestující díky přídavnému výměníku tepla, což tvoří standard vybavení Minibusu.
Zkoušený vůz však nabízel teplotní komfort již před nastartováním a zahřátím motoru díky programovatelnému nezávislému topení Webasto za příznivou cenu 29.000 korun. To lze dokoupit i k provedení Combi či dokonce Polocombi pro pět až šest pasažérů s plechovou zadní částí karoserie.
Poloprosklené i Combi provedení je v rámci emisní normy Euro 6 dostupné se dvěma úrovněmi dvoulitrového čtyřválce. Základní verzi L1H1 o celkové hmotnosti tři tuny pohání základní úroveň 81 kW. Pro lepší pohyb cestujících uvnitř vyššího vozidla a větší zavazadlový prostor lze volit verzi L2H2 s motorem 2.0 BlueHDI 96 kW. Ta dosahuje celkové hmotnosti 3,3 tuny, takže na posádku a zavazadla zbývá větší hmotnost.
Zájemcům o Minibus otvírá Peugeot náruč naplno. K oběma velikostem i celkovým hmotnostem nabízí po třech výkonových verzích dvoulitrového turbodieselu BlueHDi 96 a 120 kW. Nejslabší provedení 81 kW je pochopitelně určeno jen třítunovému L1H1.
Náhrada třílitru?
S příchodem emisní normy Euro 6 se model Boxer rozloučil se silným třílitrovým čtyřválcem Sofim F1C, který jsme oprávněně vychválili v testu Citroënu Jumper Euro 5. Motor schopný podávat 400 N.m už od 1400 min-1 byl ideální pro více zatěžovaná vozidla a spolehlivě pracovat i v nákladních vozidlech těžkých 3,5 tuny u jiných značek.
S tímto spolehlivým dříčem (při včasném měnění motorového oleje) nelze ani nejsilnější dvoulitrová verze Euro 6 příliš srovnávat.
To však platí nejen pro výkonové parametry, ale rovněž spotřebu. Zatímco maximum dvoulitru BlueHDi činí 350 N.m, třílitrový agregát nabízel skvělý tah 400 N.m. Porovnáme-li však udávanou spotřebu, pak nám spadne údivem brada. Třílitr vykazoval dle výrobce průměrně osm litrů nafty, zatímco dvoulitrová jednotka má v kombinovaném cyklu spotřebovat 6,2 l/100 km. Pokles udávané žízně o dvaadvacet procent je natolik ohromující, že 50 N.m rozdílu v případě sólo vozidla bez těžkého vleku každý rychle oželí. Navíc musíme výrobce pochválit za to, že i provedení Euro 6 má nadále velkou devadesátilitrovou nádrž ve standardní výbavě. Nádrž na činidlo AdBlue má objem patnáct litrů, tudíž by mělo s rezervou vystačit na deset tisíc kilometrů.
Trakce i v zimě
Zatímco elektronické pomocné systémy do terénu bývaly doménou off-roadů či nejluxusnějších osobních automobilů, už tyto prvky přišly také do osobní verze modelu Boxer. Na přístrojové desce pod ovládáním ventilační soustavy vpravo pod pětipalcovým barevným dotykovým displejem se nacházela dvě tlačítka. O stabilizačním systému řeč není, protože ten je už povinný.
Tlačítko s ikonou vozu sjíždějícího prudké klesání aktivuje systém řízeného sjíždění HDC (Hill Descent Control), který po stisknutí tlačítka v klesání udržuje automaticky aktuální rychlost. V zimním období přínosná bezpečnostní pomoc i pro velmi zkušené řidiče.
Druhé tlačítko zlepšuje průchodnost na kluzké vozovce jako například na sněhu či ledu nebo nezpevněné silnici. Systém funguje jako elektronický samosvorný diferenciál, který při prokluzu jednoho předního kola dokáže na druhé přenést větší část točivého momentu. Funguje do rychlosti 30 km/h, což je dostatečné pro běžnou jízdu.
Plusy
- Nízká spotřeba
- Komfortní odpružení
- Servis na 2 roky nebo 90.000 km zdarma
Minusy
- Není v nabídce automatická převodovka
TECHNICKÉ PARAMETRY | |
Motor | 2.0 BlueHDi |
Typ | přeplňovaný vznětový čtyřválec |
Počet válců/ventilů | 4/16 |
Objem válců (cm3) | 1997 |
Chlazení | kapalinou |
Vstřik paliva | common rail |
Největší výkon (kW/min-1) | 120/3750 |
Točivý moment (N.m/min-1) | 350/2000 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Pohon | předních kol |
Délka/šířka/výška (mm) | 5413/2050/2254 |
Rozvor (mm) | 3450 |
Provozní hmotnost (kg) | 2375 |
Celková hmotnost (kg) | 3300 |
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) | 750 |
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) | 2500 |
Délka zavazadlového prostoru (mm) | 1062 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 140 |
Nádrž paliva (l) | 90 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 6,7/5,9/6,2 |
Cena (Kč bez DPH) | 826 000 |