Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Peugeot Boxer N FT 330 L3H2 120 - Objem ničím nenahradíš

AutoProfi
Diskuze (0)
V záplavě loňských novinek v kategorii lehkých užitkových vozidel patřil mezi velmi pozorně sledované populární Peugeot Boxer. Již jen proto, že byl postaven od základu nově, vyrábí se ve velikých sériích a prodává se velmi dobře v celé Evropě.

Byl také jedním z kandidátů na titul Van of the Year.

Na český trh vstoupil razantně hned po premiéře na brněnském autosalonu Autotec a na nezájem veřejnosti si dovozce rozhodně nemohl stěžovat. Proto jsme si jej také vybrali pro obvyklý týdenní přibližně tisícikilometrový redakční test představující běžný provoz s nákladem i bez něj, v Praze i mimo ni při jízdách na delší vzdálenosti. Nutno pak hned v úvodu zdůraznit, že francouzská novinka nás velmi uspokojila.

Vstoupil do konkurenčního boje jako následník čtyř úspěšných generací, které nesly toto respektované jméno a od prvního představení v roce 1994 slavily úspěchy. Ostatně prosadil se v době velkého oživení trhu, protože stačí připomenout, že v letech 1995 - 2005 na starém kontinentě vzrostl prodej lehké užitkové techniky o 60 %!!! Tedy z 1 300 000 kusů na rovné dva miliony! A uspět v takové konkurenci nebylo snadné. Boxer však vyskočil ze 76 000 v roce 1995 na 166 000 v roce 2005. K tomu není třeba komentáře. Snad jen poznámku, že ve furgonech vzrostl prodej Peugeotu o 97 %! První generace například dosáhla prodeje 530 000 ks. Konkurence však nespí, takže musel přijít pátý automobil tohoto jména. Změněný vzhledově, konstrukčně i co do užitné hodnoty. Zůstal však věren rodinným poutům s Fiatem Ducato a Citroenem Jumper. S nimi se nadále rodí na jediné montážní lince v Sevel Sud.

Osobitý design působí tak, že nového boxera rozhodně nelze přehlédnout. Je nápadný a originální. Robustní příď s velikým nárazníkem, markantně zdůrazněný znak výrobce, ojedinělý tvar a umístění světlometů... Jakkoli se jedná o vozidlo jasně pracovní, jeho vzhled hraje velkou roli, protože řada uživatelů při podobných technických parametrech (a dnes se snad již nevyrábí jediné špatné či zastaralé vozidlo) volí podle vnějšího optického dojmu. V tom nesporně boduje již nyní, protože se líbí.

Klíčovou roli hraje užitná hodnota, kterou tvoří parametry vozidla ve vazbě na jeho cenu. Podobně jako konkurence sází Peugeot na pestrost nabídky motorů, podvozků a skříní tak, aby si vybral každý. Je věren pohonu kol přední nápravy. Jeho karoserie není moderní pouze vzhledem ale i konstrukcí. Je postavena jako klasický samonosný furgon s vnitřními výztuhami strukturovanými do formy integrovaného rámu.

Boxer nabízí tři velikosti rozvoru náprav (3000, 3450 a 4035 mm), čtyři celkové délky vozidla (4963, 5413, 5998 a 6363 mm) a tři výšky karoserie (2254, 2524 a 2764 mm). To představuje šest různých objemů nákladového prostoru od 8,0 do 17,0 m3. Navíc lze diferencovat mezi karoseriemi prosklenými nebo pouze plechovými, respekive Minibus (devět cestujících + nevelký zavazadlový prostor) či Combi (šest cestujících + solidní nákladový prostor).

Sortiment boxerů dělí výrobce na řadu „300“ (o celkové hmotnosti 3000 až 3500 kg) a na řadu „400“ (od 3500 do 4000 kg). Vedle furgonů lze samozřejmě volit také šasi s jednoduchou či zdvojenou budkou řidiče, či s rozšířeným zadním rozchodem kol, ale i furgonovou kabinu bez skříně pro individuální dostavbu.

Zaoblená aerodynamická příď zdůrazňuje šarm a švih, následující partie jsou navýsost strohé, účelně a prakticky pravoúhlé a rovné, maximalizující objem nákladového prostoru. Zajímavostí zádě je nárazník, který plní funkci nástupního schůdku a esteticky i prakticky navazuje na ostatní ochranné prvky karoserie. Třetí brzdová svítilna je stejně jako u předchozí generace umístěna na horní části karoserie na příčce nad zcela rovnými plnoprofilovými svisle dělenými dveřmi největšího možného rozměru, tedy 1422 x 1560 mm. U zvýšených střech se velikost „vrat“ nemění. Velikost posuvných bočních dveří je naproti tomu proměnná, závislá na rozměrech karoserie a může činit v nejmenším případě 1075 x 1485 mm, v největším pak 1250 x 1755 mm.

Interiér, podobně jako u ostatní soudobé produkce této kategorie, je koncipován co nejblíže uspořádání v osobních automobilech a přebírá některé jejich prvky. Důraz na ergonomické pojetí tohoto prostoru, širokou nastavitelnost sedadla i volantu, ale i rozmístění ovládacích prvků či ukazatelů. Pohodě přispívá i doplňková výbava v čele s parkovacím asistentem (senzory vpředu i vzadu) nebo kamerou na zádi, výkonná topná soustava či klimatizace, tempomat, audiosoustava, mimořádně odolné textilní potahy sedadel, obložení interiéru kvalitními materiály atd.

Požadavky uživatelů na hnací řetězec jsou velmi pestré - od prosazování priority spotřeby paliva až po co největší výkon. Proto Peugeot postavil novou trojici agregátů. Jedná se samozřejmě o kapalinou chlazené vznětové přeplňované čtyřválce HDI se vstřikováním paliva systémem Common Rail, které s rezervou splňují limity normy Euro 4.

Prvním z nich je typ 2.2 HDI postavený ve spolupráci Peugeot/Citroen/Ford cíleně pro instalaci do užitkových vozidel. Jeho zdvihový objem činí 2198 cm3 a mírně nadčtvercová konfigurace vrtání a zdvihu 86 x 94,6 mm. Blok je z tenkostěnné litiny, hlava válců z lehké slitiny. Pro dosažení co nejnižší úrovně emisí využívá technologie EGR, recirkulace výfukových plynů s jejich chlazením kapalinovým okruhem motoru. Je k dispozici ve dvou výkonových variantách 74 kW a 88 kW, respektive 250 a 320 N.m. První z nich s pětistupňovou převodovkou MLGU s přímým řazením.

Nejvýkonnějším agregátem je 3.0 HDI o zdvihovém objemu 2998 cm3 s vrtáním a zdvihem 95,8 x 104 mm, který poskytuje největší výkon 115 kW/2800 min-1 (400 N.m/1700 min-1). Také v tomto případě se jedná o kombinaci litinového bloku a hlavy válců z lehké slitiny, vstřikování paliva systémem Common Rail. Tento motor je spojován s šestistupňovou převodovkou s přímým řazením.

Přední náprava s lichoběžníkovým zavěšením kol a příčným zkrutným stabilizátorem je označována jako „pseudo McPherson“. Zadní kola jsou uložena na lehké tuhé nápravě a odpružena podélně uloženými listovými pružinami, které mohou být doplněny nebo nahrazeny vzduchotlakovými měchy. Podvozek s kotoučovými brzdami na všech kolech může být vedle standardního ABS vybaven ESP.

K testu jsme od dovozce převzali velmi pohledný červený furgon kategorie označované L3H2. Tedy s nejdelší verzí skříně v kategorii 3500 kg (těžší řady mají k dispozici ještě jednu delší konstrukci) a se zvýšenou, nikoli nejvyšší střechou. Nadchl nás především překvapujícím faktem - nenahraditelným objemem nákladového prostoru. Přestože totiž vozidlu z vnějšku působí velmi kompaktním dojmem, pojme jeho skříň skvělých 13 m3 nákladu. A to nemá nejvyšší střechu (absolutní maximum činí 17 m3).

Naše zkušenost začala trochu komplikovanějším odjezdem z parkoviště nahuštěného vozidly, takže jsme mohli ihned ocenit funkci spojky, využít vynikajících zpětných zrcátek a zatleskat citlivosti brzd. Manévrování bylo velmi snadné a rychlé. Za pár desítek sekund jsme byli pohodlně v provozu...

Na druhou stranu hned následující dojem přinesl trochu kritičtější pohled na pracoviště řidiče. Konstruktéři při důsledné snaze o co největší bezpečnost, a tedy tuhost základní struktury karoserie, dimenzovali přední sloupky jako robustní nosníky, které však poněkud zužují zorné pole. Totéž platí pro lištu v levých předních dveřích,která odděluje posuvné a pevné sklo a řidiči poněkud nekonfekční postavy (190 cm) nepatrně vstupuje do zorného úhlu při pohledu do zpětného zrcátka. Nakonec ani zadní okraj zasklení levých předních dveří není úplně ideální. Snesl by posun o 40 či 50 mm vzad, tedy zvětšení okna o tuto míru. Podotýkám však důrazně, že jedná o dojmy nepodstatné a nevýznamné, že řidič jiné postavy a jiného posazu za volantem takové dojmy nemá.

Superlativy nutno použít pro hodnocení práce za volantem. Ovládací síly na pedálech jsou minimální, funkce posilovače řízení vzorně vyvážená, citlivost spojky výtečná, odezva brzdové soustavy na „pokyn“ pedálem razantní, ale dokonale regulovatelná. Přestože jsme měli k dispozici skutečně dlouhé vozidlo s dlouhým rozvorem a navíc s pohonem předních kol, jenž zákonitě omezuje jejich rejd, ovladatelnost boxera byla lepší, než jsme původně očekávali. Jen zatáčení ve stísněných prostorech vyžaduje podstatně pozornější hlídání boků než u menších typů.

Motor střední kategorie (třílitr v této době ještě nebyl k dispozici) vnesl do boxera trochu jiný projev, než typický „Peugeot zvuk“, ale i charakter chování. Trochu tvrdší, drsnější, ale i razantnější s nádherným „zátahem“ od (přibližně) 1900/min-1 do neuvěřitelných 4000/min-1.

Lehká karoserie při jízdě bez nákladu je překvapivě prosta obvyklých rezonancí, dobrá aerodynamika ji stabilizuje i za velkých rychlostí (boxer umí až 160 km/h) a podílí se do jisté míry i na příjemné úrovni spotřeby paliva. Ta totiž činila jen 8,5 l/100 km!!!

Nákladový prostor je bezchybně přístupný a maximálně využívá vnitřní prostor karoserie s jen nepatrně vystupujícím žebrováním výztužné struktury. Mohl by možná být vybaven větším počtem svítilen, ale pokud by uživatel potřeboval právě toto, není problém vnitřní osvětlení rozšířit dodatečně.

Pátá generace Peugeotu Boxer vstoupila na český trh razantně a má nejlepší předpoklady k tomu, aby navázala ještě lépe na úspěchy čtyř předchozích. Je elegantní, dobře konstrukčně i dílensky zpracovaná, má moderní vybavení a pohybuje se v rozumné cenové výši. Navíc je pravděpodobné, že mezi klady bude patřit i spolehlivost a životnost, která byla u předchůdců výrazně nadprůměrná. Nutno však také současně říci, že cena boxera není rozhodně z nejnižších v kategorii, ale podle našeho názoru odpovídající hodnotě vozidla.

Testovaný kus byl vybaven řadou nadstandardních příplatkových prvků, které jeho výslednou cenu zvedly poměrně citelně. Jednalo se (mimo jiné!) o přípravu pro radiopřijímač a regulátor rychlosti (tempomat). Ve standardu naopak byla některá obvykle placená zařízení, jako například pyrotechnické napínače bezpečnostních pásů, samočinné zamykání dveří po rozjezdu, dálkové ovládání centrálního zamykání, tři místa v kabině (základem dvě), otáčkoměr, plechová přepážka za řidičem, tónované zasklení a mnoho dalších drobností.

Technické parametry
Motor 2.2 HDI 120
Typ přeplňovaný vznětový
Počet válců/ventilů 4/16
Rozvod ventilů DOHC
Vrtání a zdvih 86 x 94,6 mm
Zdvihový objem 2198 cm3
Chlazení kapalinou
Vstřik paliva Common Rail
Největší výkon 88 kW/3500 min-1
Točivý moment 320 N.m/2000 min-1
Převodovka šestistupňová
Brzdy kotoučové
Provozní hmotnost 1975 kg
Celková hmotnost 3500 kg
Rozvor náprav 4035 mm
Karoserie třímístný furgon
Vnější rozměry 5998 x 2050 x 2522 mm
Objem náklad. prostoru 13,0 m3
Pneu 225/70 R 15 C
Objem nádrže paliva 90 l
Spotřeba paliva 8,6 l/100 km
Největší rychlost 128 km/h
Cena základní 774 00 Kč bez DPH
Cena test. provedení 784 500 Kč bez DPH

Autor: Ondřej Horský

Foto: Jiří Křenek

peugeot novemodely profi ceniky ceskytrh dodavky peugeot novemodely profi ceniky ceskytrh dodavky

AutoProfi
Diskuze (0)