Peugeot Eco Cup: Jízda na spotřebu z Paříže do Ženevy (reportáž)

Peugeot Eco Cup: Jízda na spotřebu z Paříže do Ženevy (reportáž)

 
 

Zaznamenali jste v reklamách Peugeotu zmínky o nízkých spotřebách aut, dosažených v závodě Eco Cup? Celého závodu jsme se zúčastnili, a tak můžeme poreferovat, o co vlastně šlo a jak to celé probíhalo.

Akce Peugeot Eco Cup jsme se zúčastnili jako novinářský doprovod českého soutěžního týmu, jenž se na cestu z Paříže do Ženevy vydal proto, aby dosáhl co nejnižší spotřeby. Motivace byla veliká – posádka s nejmenší spotřebou měla dostat stejný typ vozu, s nímž se závodu zúčastnila. Ale začněme pěkně od počátku.

Před časem Peugeot na svém webu vyhlásil soutěž o účast na Eco Cupu – zájemci měli krom přihlášky napsat, kdo je dobrý ekologický řidič. Na základě posouzení těchto odpovědí byly vybráni čtyři soutěžící, kteří si s sebou mohli vzít spolujezdce. Vznikly tak čtyři páry, určené pro čtyři soutěžní Peugeoty: Tomáš Beroun a Radim Bartek (Peugeot 207 1.6 HDi 90k), Robert Poleščuk a Zdeňka Nosková (Peugeot 308 1.6 HDi 110 k), Jaroslav Horčička a Lenka Sajdlová (Peueot 3008 1.6 HDi 110 k) a Jiří Štěpánek a Milada Řeháčková (Peugeot 5008 1.6 HDi 110 k). Tyto týmy čekalo v Čechách školení úsporné jízdy a následně se mohlo vyrazit směr Paříž.

Začátku závodu předcházelo vážení posádek, aby mohly být vozy v každé kategorii dováženy na hmotnost prostorově nejvýraznějšího týmu a dlouhé školení, na němž byla účastníkům vysvětlena pravidla a předány rady. Smyslem soutěže bylo dojet ve stanoveném časovém limitu do cíle (se zastávkou na spaní v Mulhouse) po stanovené trase s co nejnižší spotřebou a s neporušenými plombami na nádrži, víku motoru a schránce se zátěží. Odbourat předzávodní stres pomohla návštěva slavného kabaretu Lido. Co vám máme povídat, bylo to opravdu moc pěkné pokoukání, ale žárlivou manželku nebo přítelkyni s sebou raději neberte...

Nedělní start závodu probíhal přímo před budovou centrály Peugeotu na třídě Grande Armée. Pokud jste příznivcem značky se lvem ve znaku a ještě jste tohle místo nenavštívili, určitě to musíte napravit. Je to asi největší showroom Peugeotu na světě, umístěný v hale o výšce dobře třípatrového domu, kde najdete krom levitujících automobilů v životní velikosti také značkový butik s opravdu nepřeberným množstvím suvenýrů, člověk by tam nechal výplatu, ani by nemrkl. Nám ovšem kazilo radost doslova psí počasí – ledový vítr a prudký déšť si užili zejména organizátoři, přesouvající vlastními silami (a s pomocí gravitace) natankovaná a zaplombovaná auta na start.

Novinářská tříčlenná posádka v Peugeotu 308 SW, obtěžkaná na rozdíl od soutěžících i vlastními zavazadly (soutěžícím je vezla doprovodná vozidla zvlášť) vyrazila v závěsu za českými soutěžícími a následovala fáze focení, kdy jsme objížděli a dojížděli všechny české posádky, z nichž každá začala úplně jiným tempem. Následně jsme stáli před rozhodnutím, jak naložit se zbytkem dne. Rozhodli jsme se pro zajímavost naordinovat si také úsporný jízdní styl, abychom měli možnost alespoň přibližného srovnání se soutěžícími.

Po dálnici jsme se tedy pohybovali rychlostmi od 80 do 100 km/h, tak, abychom nepřekáželi kamionům, ovšem předjížděli jsme kvanta posádek, které nejely více, než 60 km/h. Bylo totiž zcela jistě chybou, že jim bylo na brífinku řečeno, že rychlost v levém pruhu by neměla být menší než 80 km/h, zatím co v pravém by se nemělo jet méně, než šedesátkou. Vznikala tak celá řada konfliktů, zejména se řidiči zmíněných tiráků, kterým se pomalu se ploužící aut a v pravém pruhu vůbec nelíbila a ještě méně nadšení byli z těch, kteří se za nimi vezli ve vzduchovém pytli. Posádky také v řadě případů zvolily režim minimálního odběru energie, takže nebyla výjimkou zapocená okna a deky přes nohy kvůli vypnutému topení a klimatizaci, občas jsme potkali i vozy se sklopenými zrcátky, ale pravidla nic takového nezakazovala, cílem organizátorů bylo zcela jistě to, aby soutěžící dosáhli co nejnižší spotřeby, bez ohledu na to, jak moc bude jízdní režim odpovídat realitě. To jim ovšem rozhodně nelze mít za zlé.

Zatímco my si dopřáli v odpoledních hodinách oběd, celá řada posádek jela nonstop, aby využila čas ve svůj prospěch a mohla jet volněji, takže jsme museli následně pokračovat trochu rychleji, v naději, že v cíli první etapy v Mulhouse ještě nějakou posádku chytíme. Přijeli jsme bohužel předposlední, ovšem s parádní spotřebou – na 575 km dlouhé trati jsme spálili při průměrné rychlosti 62 km/h jen 3,6 l nafty na 100 km.

Další den ráno jsme byli svědky startu posádek do druhé etapy, které předcházela kontrola střízlivosti. Po pár kilometrech nás čekala volitelná přestávka v podobě návštěvy muzea Peugeotu v Sochaux. To je rozhodně další místo, které byste neměli coby příznivci značky minout. K vidění byly nejen zajímavé automobilové exponáty, jízdní kola a motocykly, ale k našemu velkému překvapení i kompletní sady domácích spotřebičů (rádia, myčky, šicí stroje, mlýnky, pračky), nářadí, zbraní a střeliva. Že měl Peugeot v minulosti širší zájmy, to jsme tušili, že byly ale takhle široké, to nás opravdu překvapilo. Jak říkáme, určitě stojí za shlédnutí a lokalita poblíž hranic s Německem není až tak vzdálená třeba pro víkendový výlet.

Není divu, že jsme se v muzeu docela „zasekli“ a měli jsme co dohánět, abychom byli v cíli, jenž byl ve městě Annecy nedaleko Ženevy, tak, abychom měli přehled o tom, co se tam děje. I tak jsme si ale nechtěli zkazit spotřebu, takže ačkoli jsme zrychlili na dálničních 110-120 km/h a do cíle jsme dorazili jako druhá česká posádka a palubní počítač na této druhé, 447 km dlouhé trase ukázal spotřebu 4,6 l, a to při průměrné rychlosti parádních 87 km/h. Nechceme se nějak chlubit, ale takhle nějak by měla vypadat skutečná ekojízda – žádné ploužení se v závěsu za kamionem - i svižný a plynulý styl rozumnými rychlostmi může vést k zajímavým výsledkům. A celkové skóre na 1022 km dlouhé trase? Průměrná rychlost 71 km/h a spotřeba rovné čtyři litry. Potlesk pro naftovou 308.

Ještě téhož dne večer se dozvídáme konečné výsledky, které jsou pro české barvy velmi potěšující. Posádka Štěpánek/Řeháčková dosáhla spotřebou spotřeby 3,3 l na 100 km a zvítězila tak ve své kategorii. Vůbec nejlepšího výsledku ze všech vozů dosáhl Peugeot 308 se slovenskou posádkou – pouhých 3,14 litru nafty na 100 km. Nejlepší „dvěstěsedmička“ s belgickou posádkou zvládla trasu se spotřebou 3,24 l na 100 km a nejlepší Peugeot 3008 měl na karoserii chorvatskou vlajku (3,56 l na 100 km). Poněkud hůře si Česká republika vedla v pořadí zemí, kde jí patřilo až osmé místo, což dělá při osmnácti účastnických státech téměř konec první poloviny. Nejlépe si vedli naši bývalí federální souputníci - Slováci, následovaní Belgií/Nizozemskem a Chrovatskem. Českou výpravu překonali i Turci, Francouzi, Portugalci a Maďaři.

Celá akce měla z českého pohledu vyvrcholení koncem března v pražském hotelu St. Havel, kde byl šéfem českého zastoupení francouzské značky panu Štěpánkovi předán černý Peugeot 5008. Šťastný výherce byl mimochodem jediným z českých účastníků, jenž doma zatím vůz značky Peugeot neměl; v tomto ohledu byl náš tým také rekordmanem. Výherci srdečně blahopřejeme a doufáme, že příští rok dopadne český tým ještě o něco lépe.

Anketa

Za kolik jezdíte s vaším dieselem?
Spolupracujeme s TipCars.com
Z vysoké politiky odchází šest ministrů, část z nich se vrátí do Poslanecké sněmovny Z vysoké politiky odchází šest ministrů, část z nich se vrátí do Poslanecké sněmovny

Část členů vlády se vrátí ke své původní profesi. Hledat…

Zurich Insurance je díky akvizici největší životní pojišťovnou v Austrálii Zurich Insurance je díky akvizici největší životní pojišťovnou v Austrálii

Švýcarská pojišťovna Zurich Insurance se dohodla na koupi…

Prezident Zeman zavítá na Slovensko, sejde se s Kiskou Prezident Zeman zavítá na Slovensko, sejde se s Kiskou

Prezident Miloš Zeman dnes zavítá na Slovensko. Půjde o…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod…

Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze

Třetí generace "placatého" Mercedesu dorazila na český…

 



Ojetý Peugeot 207 CC: Prodlužte si levně léto! Ojetý Peugeot 207 CC: Prodlužte si levně léto!

S Peugeotem 207 CC si můžete vítr ve vlasech užívat už za…

Ojetý Peugeot 207: Potěší, ale i zklame Ojetý Peugeot 207: Potěší, ale i zklame

S dvěstěsedmičkou navázal Peugeot na předchozí řadu 206,…

 



 
Hotovo! Citroën vydražil více než šedesátku aut ze svých sbírek

Hotovo! Citroën vydražil více než šedesátku aut ze svých sbírek

Dnes 08:59

Francouzská automobilka nabídla 65 automobilů z továrního depozitáře v aukci. Z veteránů, konceptů, showcarů, maket i moderních předprodukčních vozů se neprodal jediný.




Blesk.cz

„Osahával mě a líbal.“ Tři údajné Trumpovy oběti znovu otevírají kauzu sexuálního obtěžování

„Osahával mě a líbal.“ Tři údajné Trumpovy oběti…

Tři ženy, které loni prezidentského kandidáta a pozdějšího volebního vítěze Donalda Trumpa obvinily ze…

Zeman si „oťukl“ ministry Babišovy vlády. Řešila se inkluze i kanál Dunaj-Odra-Labe

Zeman si „oťukl“ ministry Babišovy vlády. Řešila se…

Prezident Miloš Zeman přijal v pondělí na zámku v Lánech kandidáta na ministra školství Roberta Plagu. Stávající…

 

iSport.cz

Pavelec zářil, byl první hvězdou zápasu. Nájezdy ale ovládl Dallas

Pavelec zářil, byl první hvězdou zápasu. Nájezdy ale…

SOUHRN | Ondřej Pavelec z New York Rangers se díky 44 zákrokům stal první hvězdou večera, prohře s Dallasem 1:2…

Napětí ve Slovanu! Hološka vyřadili z kádru, hádal se s Čechy i koučem

Napětí ve Slovanu! Hološka vyřadili z kádru, hádal…

Pohoda v bratislavském Slovanu rozhodně nepanuje. Důkazem je dění během posledních dvou kol slovenské Fortuna…

 

Reflex.cz

Hledáte tip na seriál? Vydejte se dvakrát do Berlína s HBO a na cestu přibalte soundtrack

Hledáte tip na seriál? Vydejte se dvakrát do Berlína…

Berlín se dvakrát zhmotnil v seriálu, který na tuzemských obrazovkách uvádí stanice HBO; oba už jsou komplet…

O vystoupení z EU a NATO by se muselo rozhodovat v referendu, říká Michal Horáček

O vystoupení z EU a NATO by se muselo rozhodovat v…

Postupně jsem se sešla se všemi osmi vyzyvateli prezidenta Miloše Zemana na kávě. Čtenáři tištěného Reflexu si o…