reklama


Peugeot Eco Cup: Jízda na spotřebu z Paříže do Ženevy (reportáž)

Peugeot Eco Cup: Jízda na spotřebu z Paříže do Ženevy (reportáž)

 
 

Zaznamenali jste v reklamách Peugeotu zmínky o nízkých spotřebách aut, dosažených v závodě Eco Cup? Celého závodu jsme se zúčastnili, a tak můžeme poreferovat, o co vlastně šlo a jak to celé probíhalo.

Akce Peugeot Eco Cup jsme se zúčastnili jako novinářský doprovod českého soutěžního týmu, jenž se na cestu z Paříže do Ženevy vydal proto, aby dosáhl co nejnižší spotřeby. Motivace byla veliká – posádka s nejmenší spotřebou měla dostat stejný typ vozu, s nímž se závodu zúčastnila. Ale začněme pěkně od počátku.

Před časem Peugeot na svém webu vyhlásil soutěž o účast na Eco Cupu – zájemci měli krom přihlášky napsat, kdo je dobrý ekologický řidič. Na základě posouzení těchto odpovědí byly vybráni čtyři soutěžící, kteří si s sebou mohli vzít spolujezdce. Vznikly tak čtyři páry, určené pro čtyři soutěžní Peugeoty: Tomáš Beroun a Radim Bartek (Peugeot 207 1.6 HDi 90k), Robert Poleščuk a Zdeňka Nosková (Peugeot 308 1.6 HDi 110 k), Jaroslav Horčička a Lenka Sajdlová (Peueot 3008 1.6 HDi 110 k) a Jiří Štěpánek a Milada Řeháčková (Peugeot 5008 1.6 HDi 110 k). Tyto týmy čekalo v Čechách školení úsporné jízdy a následně se mohlo vyrazit směr Paříž.

Začátku závodu předcházelo vážení posádek, aby mohly být vozy v každé kategorii dováženy na hmotnost prostorově nejvýraznějšího týmu a dlouhé školení, na němž byla účastníkům vysvětlena pravidla a předány rady. Smyslem soutěže bylo dojet ve stanoveném časovém limitu do cíle (se zastávkou na spaní v Mulhouse) po stanovené trase s co nejnižší spotřebou a s neporušenými plombami na nádrži, víku motoru a schránce se zátěží. Odbourat předzávodní stres pomohla návštěva slavného kabaretu Lido. Co vám máme povídat, bylo to opravdu moc pěkné pokoukání, ale žárlivou manželku nebo přítelkyni s sebou raději neberte...

Nedělní start závodu probíhal přímo před budovou centrály Peugeotu na třídě Grande Armée. Pokud jste příznivcem značky se lvem ve znaku a ještě jste tohle místo nenavštívili, určitě to musíte napravit. Je to asi největší showroom Peugeotu na světě, umístěný v hale o výšce dobře třípatrového domu, kde najdete krom levitujících automobilů v životní velikosti také značkový butik s opravdu nepřeberným množstvím suvenýrů, člověk by tam nechal výplatu, ani by nemrkl. Nám ovšem kazilo radost doslova psí počasí – ledový vítr a prudký déšť si užili zejména organizátoři, přesouvající vlastními silami (a s pomocí gravitace) natankovaná a zaplombovaná auta na start.

Novinářská tříčlenná posádka v Peugeotu 308 SW, obtěžkaná na rozdíl od soutěžících i vlastními zavazadly (soutěžícím je vezla doprovodná vozidla zvlášť) vyrazila v závěsu za českými soutěžícími a následovala fáze focení, kdy jsme objížděli a dojížděli všechny české posádky, z nichž každá začala úplně jiným tempem. Následně jsme stáli před rozhodnutím, jak naložit se zbytkem dne. Rozhodli jsme se pro zajímavost naordinovat si také úsporný jízdní styl, abychom měli možnost alespoň přibližného srovnání se soutěžícími.

Po dálnici jsme se tedy pohybovali rychlostmi od 80 do 100 km/h, tak, abychom nepřekáželi kamionům, ovšem předjížděli jsme kvanta posádek, které nejely více, než 60 km/h. Bylo totiž zcela jistě chybou, že jim bylo na brífinku řečeno, že rychlost v levém pruhu by neměla být menší než 80 km/h, zatím co v pravém by se nemělo jet méně, než šedesátkou. Vznikala tak celá řada konfliktů, zejména se řidiči zmíněných tiráků, kterým se pomalu se ploužící aut a v pravém pruhu vůbec nelíbila a ještě méně nadšení byli z těch, kteří se za nimi vezli ve vzduchovém pytli. Posádky také v řadě případů zvolily režim minimálního odběru energie, takže nebyla výjimkou zapocená okna a deky přes nohy kvůli vypnutému topení a klimatizaci, občas jsme potkali i vozy se sklopenými zrcátky, ale pravidla nic takového nezakazovala, cílem organizátorů bylo zcela jistě to, aby soutěžící dosáhli co nejnižší spotřeby, bez ohledu na to, jak moc bude jízdní režim odpovídat realitě. To jim ovšem rozhodně nelze mít za zlé.

Zatímco my si dopřáli v odpoledních hodinách oběd, celá řada posádek jela nonstop, aby využila čas ve svůj prospěch a mohla jet volněji, takže jsme museli následně pokračovat trochu rychleji, v naději, že v cíli první etapy v Mulhouse ještě nějakou posádku chytíme. Přijeli jsme bohužel předposlední, ovšem s parádní spotřebou – na 575 km dlouhé trati jsme spálili při průměrné rychlosti 62 km/h jen 3,6 l nafty na 100 km.

Další den ráno jsme byli svědky startu posádek do druhé etapy, které předcházela kontrola střízlivosti. Po pár kilometrech nás čekala volitelná přestávka v podobě návštěvy muzea Peugeotu v Sochaux. To je rozhodně další místo, které byste neměli coby příznivci značky minout. K vidění byly nejen zajímavé automobilové exponáty, jízdní kola a motocykly, ale k našemu velkému překvapení i kompletní sady domácích spotřebičů (rádia, myčky, šicí stroje, mlýnky, pračky), nářadí, zbraní a střeliva. Že měl Peugeot v minulosti širší zájmy, to jsme tušili, že byly ale takhle široké, to nás opravdu překvapilo. Jak říkáme, určitě stojí za shlédnutí a lokalita poblíž hranic s Německem není až tak vzdálená třeba pro víkendový výlet.

Není divu, že jsme se v muzeu docela „zasekli“ a měli jsme co dohánět, abychom byli v cíli, jenž byl ve městě Annecy nedaleko Ženevy, tak, abychom měli přehled o tom, co se tam děje. I tak jsme si ale nechtěli zkazit spotřebu, takže ačkoli jsme zrychlili na dálničních 110-120 km/h a do cíle jsme dorazili jako druhá česká posádka a palubní počítač na této druhé, 447 km dlouhé trase ukázal spotřebu 4,6 l, a to při průměrné rychlosti parádních 87 km/h. Nechceme se nějak chlubit, ale takhle nějak by měla vypadat skutečná ekojízda – žádné ploužení se v závěsu za kamionem - i svižný a plynulý styl rozumnými rychlostmi může vést k zajímavým výsledkům. A celkové skóre na 1022 km dlouhé trase? Průměrná rychlost 71 km/h a spotřeba rovné čtyři litry. Potlesk pro naftovou 308.

Ještě téhož dne večer se dozvídáme konečné výsledky, které jsou pro české barvy velmi potěšující. Posádka Štěpánek/Řeháčková dosáhla spotřebou spotřeby 3,3 l na 100 km a zvítězila tak ve své kategorii. Vůbec nejlepšího výsledku ze všech vozů dosáhl Peugeot 308 se slovenskou posádkou – pouhých 3,14 litru nafty na 100 km. Nejlepší „dvěstěsedmička“ s belgickou posádkou zvládla trasu se spotřebou 3,24 l na 100 km a nejlepší Peugeot 3008 měl na karoserii chorvatskou vlajku (3,56 l na 100 km). Poněkud hůře si Česká republika vedla v pořadí zemí, kde jí patřilo až osmé místo, což dělá při osmnácti účastnických státech téměř konec první poloviny. Nejlépe si vedli naši bývalí federální souputníci - Slováci, následovaní Belgií/Nizozemskem a Chrovatskem. Českou výpravu překonali i Turci, Francouzi, Portugalci a Maďaři.

Celá akce měla z českého pohledu vyvrcholení koncem března v pražském hotelu St. Havel, kde byl šéfem českého zastoupení francouzské značky panu Štěpánkovi předán černý Peugeot 5008. Šťastný výherce byl mimochodem jediným z českých účastníků, jenž doma zatím vůz značky Peugeot neměl; v tomto ohledu byl náš tým také rekordmanem. Výherci srdečně blahopřejeme a doufáme, že příští rok dopadne český tým ještě o něco lépe.

Rallye Dakar 2017

Anketa

Za kolik jezdíte s vaším dieselem?
Spolupracujeme s TipCars.com
Největší výrobce dveří je kousek od pokoření miliardy. A skupuje prodejce Největší výrobce dveří je kousek od pokoření miliardy. A skupuje prodejce

Producenti dveří Sapeli z Vysočiny se vydaly na nákupy.…

Zaorálek: Británie musí počítat s odvetnými opatřeními unie Zaorálek: Británie musí počítat s odvetnými opatřeními unie

Pokud bude Velká Británie kontrolovat počet příchozích z…

Dopravní podnik nechá prověřit čtyři alternativní možnosti stavby metra D Dopravní podnik nechá prověřit čtyři alternativní možnosti stavby metra D

Pražský dopravní podnik (DPP) zadal firmě Metroprojekt…

Komentář Jiřího X. Doležala: Nechme Slovanskou epopej Američanům, je to propagandistické dílo! Komentář Jiřího X. Doležala: Nechme Slovanskou epopej Američanům, je to propagandistické dílo!

Realita přináší našemu národu příležitost, jak se zbavit…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat. Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat.

Ceny ojetých Volkswagenů Tiguan klesají ke dvěma stům…

 




Ojetý Peugeot 207: Potěší, ale i zklame Ojetý Peugeot 207: Potěší, ale i zklame

S dvěstěsedmičkou navázal Peugeot na předchozí řadu 206,…

Ojetý Peugeot 207 SW 1.4i: Žádná velká sláva Ojetý Peugeot 207 SW 1.4i: Žádná velká sláva

Peugeot 207 se jako ojetina prodává zejména s menšími…

 



 
I tyhle podivnosti jely Dakar! Rolls-Royce, šestikolka, kačena i Lada...

I tyhle podivnosti jely Dakar! Rolls-Royce, šestikolka, kačena i Lada...

Dnes 18:50

Slavného vytrvalostního závodu se v minulosti zúčastnilo nepřeberné množství netradičních aut. Byly mezi nimi i sporťák nebo luxusní kupé.




Blesk.cz

Krásná Michaela Kuklová dál žije v celibátu a odmítá televizi. Proč?

Krásná Michaela Kuklová dál žije v celibátu a odmítá…

Michaela Kuklová (48) je momentálně pracovně velmi vytížená, a tak jí ani na chlapy nezbývá čas. Sympatické…

„Neříkejte rodičům, co smí děti jíst.“ Padne po pamlskovém křiku celá vyhláška?

„Neříkejte rodičům, co smí děti jíst.“ Padne po…

Ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD) ve Sněmovně hájila pamlskovou vyhlášku, která školním bufetům…

 

iSport.cz

Z Mičoly je v šoku. Maká, až jsem z toho vykulený, říká Petržela

Z Mičoly je v šoku. Maká, až jsem z toho vykulený,…

Připravil svým hráčům mimořádně hořké kapky. Ostatně, dělá to tak každou zimu. Trenér Vlastimil Petržela je na…

Tenisty v Austrálii ničí vedro! Vypadám jako rajče, řekla Hlaváčková

Tenisty v Austrálii ničí vedro! Vypadám jako rajče,…

Zatímco lidé v Evropě mrznou, tenisty v lednu tradičně trápí v Austrálii opačný problém. Česká hráčka Andrea…

 

Reflex.cz

Děti opuštěné kvůli tradici: V Indii stále přežívá starobylý zvyk

Děti opuštěné kvůli tradici: V Indii stále přežívá…

Nata Pratha, starobylý zvyk, který v komunitě Bhilů na severozápadu Indie povoluje muži zaplatit peníze za…

Potomci herce Zdeňka Štěpánka zuří! Budou žalovat tvůrce seriálu Bohéma?

Potomci herce Zdeňka Štěpánka zuří! Budou žalovat…

V neděli večer odvysílala Česká televize první díl seriálu Bohéma. Bohužel sklidil spíše negativní ohlasy a…

 
 
reklama