Peugeot Partner 1.6 BlueHDi Euro 6: Poctivé řešení – Dlouhodobý test (1.část)
Požadavek Euro 6 se pro užitkové modely stal prubířským kamenem. Některé snižují oxidy dusíku pomocí katalyzátoru LNT, jiné používají dražší, ale provozně levnější řešení pomocí činidla AdBlue. To je také případ modelu Partner, který navíc jako první vozidlo Peugeotu má dolévání činidla AdBlue vedle hrdla palivové nádrže. Sešly se tedy dvě uživatelsky velmi příznivé skutečnosti, a ty je třeba důkladně prověřit.
Činidlo AdBlue tvoří 32,5procentní roztok močoviny, který v rámci nástupu pro osobní automobily stojí v rozmezí osmi až osmdesáti korun. Když jsme se na čerpací stanici o cenu litrovky AdBlue zajímali a našli částku 79 korun, téměř se nám zatočila hlava. Cenová politika na čerpačkách je stavěná na neinformované motoristy, kteří potřebují roztok AdBlue rychle koupit a vzhledem ke složité technologii motorů Euro 6 se jim cena nezdá přestřelená. Pravdou je, že řidiči nákladních vozidel používají AdBlue už mnoho let a za litrovku by nedali více než desetikorunu.
Na začátku dlouhodobého testu jsme pečlivě doplnili AdBlue tak, že nádrž už skrze speciální adaptér tento roztok nepřijímala. Hodláme v rámci zkoušky také prověřit spotřebu katalytického činidla a započítat ji poctivě do celkových provozních nákladů. Model Partner má výhodu v tom, že dolévání vcelku zapáchající tekutiny se děje zvenčí vozidla, takže ukápnutí není tragédie jako například při dolévání v jiných vozidlech skrze hrdlo v zavazadelníku či jinde. Tam ukápnout znamená vyndat polstrování a nahradit jej novým.
Do testu jsme vybrali nejsilnější vznětovou jednotku 1.6 HDi o výkonu 88 kW. Je zajímavá mimo jiné tím, že jako jediná dostala novou a šestistupňovou přímo řazenou převodovku. Do uvedení modernizovaného modelu Partner na jaře letošního roku byla šestka v tomto modelu tabu. Nutno doplnit, že model Partner lze také získat se šestistupňovou automatizovanou převodovkou, kterou Peugeot označuje ETG6 a nazývá Pilotovanou. Vzhledem k minimálnímu zájmu o toto ústrojí jej v ceníku najdeme pouze k jediné verzi 1.6 BlueHDi o výkonu 73 kW.
Jediný vznětový motor s technologií BlueHDI je ještě k mání v provedení 55 kW, což je nejslabší motorizace v rámci modelu Partner. Zážehová šestnáctistovka s variabilním časováním ventilů poskytuje 72 nebo 88 kW.
Během testu se kromě pohonu zaměříme také na další novinky modelu Partner a vyzkoušíme je z mnoha různých úhlů pohledu.
TECHNICKÉ PARAMETRY | |
Motor | 1.6 BlueHDi |
Typ | přeplňovaný vznětový čtyřválec |
Objem válců (cm3) | 1560 |
Chlazení | kapalinou, kapalinou |
Vrtání x zdvih (mm) | 75 x 88,3 |
Největší výkon (kW/min-1) | 88/3500 |
Točivý moment (N.m/min-1) | 300/1750 |
Emisní norma | Euro 6 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Pohon | předních kol |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 174 |
Zrychlení z 0 na 100 km (s) | 12,9 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 4,9/4,2/4,4 |
Délka/šířka/výška (mm) | 4380/1810/1801 |
Rozvor (mm) | 2728 |
Provozní hmotnost (kg) | 1473 |
Celková hmotnost (kg) | 2085 |
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) | 730 |
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) | 1300 |
Objem nákladového prostoru (m3) | 0,675/3,000 |
Objem nádrže paliva (l) | 53 |
Objem nádrže Adblue (l) | 17 |
Cena vozu (Kč bez DPH) | 416 000 |