4.7. 2016 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Peugeot Partner 1.6 BlueHDi Euro 6: Pozor na olej! – Dlouhodobý test (2.část)

 

Jak u Peugeotu Partner Euro 6 maximalizovat životnost motoru, aniž by docházelo ke zbytečnému navýšení servisních nákladů?

Vlivnou položku v celkových nákladech tvoří také částka na údržbu a servis. Proto jsme na začátku testu prověřili kondici oleje, abychom mohli na konci dlouhodobé zkoušky vyhodnotit schopnost motoru spolupracovat s olejovou náplní a vhodně upozornit na blížící se nebezpečí.

Motorový olej navzdory objemu válců 1,56 litru dosahuje kapacity 3,75 litru, takže sledovat jeho stav navzdory servisnímu intervalu 25.000 km/rok či zkrácenému 15.000 km/rok se rozhodně z dlouhodobého hlediska vyplatí. První rada tedy zní: Nenechte klesnout hladinu oleje pod polovinu rysky, kontrolujte a případně dolévejte na maximum.

Palubní počítač před nastartováním jasně upozorní na dojezd do následující servisní prohlídky – výměny oleje. Vykazovaná vzdálenost není přímo závislá na kondici oleje, že by v motoru docházelo k nějakému rozboru maziva. Opotřebení mazacích složek, zanesení sazemi a kontaminace naftou jsou vyhodnocovány algoritmem zohledňujícím například počet studených startů, počet neúplného zahřátí oleje (množství neodpařených vodních par), způsob a množství nedokončených regenerací filtru pevných částic a podle celkového profilu tzv. palivové mapy přesně sledující množství nafty proteklé přes vstřikovače v závislosti na zatížení motoru, teplotě a dalších veličinách. Z obrovského množství dat lze pomocí algoritmu velmi přesně určit, zda u testovaného Partneru 1.6 HDI Euro 6 jet na výměnu oleje po 25.000 km, nebo na základě zkráceného servisního intervalu již po 15.000 km.

Znamená to tedy, že jde v současnosti o nejpřesnější údaj směřující k maximálnímu ale zároveň bezpečnému vyčerpání schopnosti oleje mazat, absorbovat karbon usazovaný na hlavě a ventilech a být odolný vůči oxidaci.

Z hlediska zachování mazacích schopností oleje a zejména průchodnosti kanálků je však nejdůležitější nepřekročit schopnost oleje neutralizovat metylestery (bioložky) v naftě, která se do oleje nepatrně dostává srážením na studených stěnách válce a při nadměrném vstřikování nafty kvůli regeneraci filtru pevných částic.

Metylestery obsažené v naftě reagují s olejem v polymery. Ty postupně zalepují mazací kanálky. Nedostatečný průtok oleje se samozřejmě nejprve projeví zničením tepelně nejvíce namáhaného dílu - turbodmychadla.

Při této logice věci je tankování levnější bionafty s obrovským množstvím metylesterů hazardem. Ne však vždy. Obrovské nebezpečí nastává u vznětových motorů používajících k regeneraci filtru pevných částic nadměrný vstřik nafty, která se pak na stěnách válce sráží a stéká dolů do oleje.

Jinak tomu je u motorů, které ke zvýšení teploty filtru pevných částic používají další vstřikovač nafty nikoliv v motoru ale až ve výfukovém potrubí. K obohacení směsi tedy nedochází v motoru, ale až výfuku. Tak to má naprostá většina šestiválců pro nákladní vozidla jako tzv. sedmý vstřikovač.

Snaha výrobců minimalizovat servisní náklady a dostat se k nejnižším TCO pro výběrová řízení se týká i Peugeotu Partner. Výrobce nastavil servisní interval blížící se maximu vyčerpání schopnosti oleje na 25.000 km nebo rok, ale díky algoritmu pracujícímu s obrovským množstvím dat a možnosti zkrátit servisní interval v závislosti na stylu jízdy, zachoval bezpečnou životnost srdce vozidla.

Existuje však i metoda přímého prověření aktuální kondice oleje. Ta může při potřebě přesného výsledku vzejít ze zkušebny (příliš nákladné) nebo levným a jednoduchým ale méně přesným způsobem provedeme tzv. kapkovou zkoušku na speciální papír s vyhodnocováním čtyř parametrů.

Jelikož je toto prověřování kondice oleje vzhledem k nákladům pár korun mimořádně přesné a schválené dokonce i organizací TÜV SÜD, pustili jsme se do něj na začátku testu také my.

Peugeot Partner 1.6 BlueHDi Euro 6: Poctivé řešení – Dlouhodobý test (1.část)

Na konci jízdy s počítadlem kilometrů na hodnotě 10.006 km a plně zahřátým olejem jsme na zkušební papírek ukápli pomocí měrky kapku oleje. Ten ještě před chviličkou koloval v motoru, a tudíž v něm byly všechny složky včetně těch negativních pěkně rozptýlené. Další měření provedeme při nájezdu dvaceti tisíc kilometrů (pokud nás palubní počítač pustí na klasický servisní interval 25.000 km) a provedeme vyhodnocení a porovnání stavu oleje.

Spolupracujeme s TipCars.com
Víno, olivy a parmezán v ohrožení. Italští farmáři sčítají škody nebývalého sucha Víno, olivy a parmezán v ohrožení. Italští farmáři sčítají škody nebývalého sucha

Nebývalé sucho, které v posledních týdnech sužuje Itálii,…

Kartelový skandál dopadl na akcie německých automobilek. Investoři odepisují miliardy Kartelový skandál dopadl na akcie německých automobilek. Investoři odepisují miliardy

Německé automobilky Volkswagen, Daimler a BMW, na které…

Tatra slouží hasičům více než sto let, podívejte se na rozsáhlou galerii Tatra slouží hasičům více než sto let, podívejte se na rozsáhlou galerii

Vozidla značky Tatra v nejrůznějších provedeních bojují s…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody? Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody?

Místo velkých pák ručních brzd dnes automobilky dávají…

Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč? Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč?

Početnějším rodinám zůstane levné SUV od Dacie…

 



Peugeot Partner 1.6 BlueHDi Euro 6: Bilancování – Dlouhodobý test (5.část) Peugeot Partner 1.6 BlueHDi Euro 6: Bilancování – Dlouhodobý test (5.část)

Model Partner v provedení Euro 6 prošel v naší redakci…

Peugeot Partner 1.6 BlueHDi Euro 6: Převody a stav oleje – Dlouhodobý test (4.část) Peugeot Partner 1.6 BlueHDi Euro 6: Převody a stav oleje – Dlouhodobý test (4.část)

Na spotřebu nafty má velký podíl převodování. Co nabízí…

 



 
Mercedes vyráběl pick-upy už před třídou X. Proč se o nich moc neví?

Mercedes vyráběl pick-upy už před třídou X. Proč se o nich moc neví?

Včera

Ač se to na první pohled nezdá, značka Mercedes-Benz má v produkci pick-upů více než sedm desítek let trvající tradici.




Blesk.cz

Stav Lenky (36) pobodané v Egyptě se prudce zhoršil. Letí za ní český lékař

Stav Lenky (36) pobodané v Egyptě se prudce zhoršil.…

Ještě včera se mluvilo o jejím brzkém převozu zpět do České republiky. Dnes se ale podle informací ministerstva…

Božský Thor má nový sestřih, na hvězdnou akci láká čerstvým trailerem

Božský Thor má nový sestřih, na hvězdnou akci láká…

Do filmového podzimu už zase tak moc dlouhá doba nezbývá. Jedním z jeho trháků má být i nové dobrodružství…

 

iSport.cz

Famózní úspěch! Baumrtová zaplavala český rekord a je ve finále MS

Famózní úspěch! Baumrtová zaplavala český rekord a…

Česká plavkyně Simona Baumrtová po čtyřech letech znovu postoupila do finále mistrovství světa na 100 metrů…

Jednáme s několika kluby, řekl Jágr o NHL. Šéfovi Floridy už odpustil

Jednáme s několika kluby, řekl Jágr o NHL. Šéfovi…

Když hokejisté Kladna v přípravě na novou sezonu poprvé vyjeli na led, nechyběl mezi nimi ani Jaromír Jágr. Ten…

 

Reflex.cz

Šestnáctiletá Němka, členka Islámského státu zadržená v Iráku, pochází z města nedaleko českých hranic

Šestnáctiletá Němka, členka Islámského státu…

Příběh šestnáctileté Němky Lindy Wenzelové, která se hlásila k Islámskému státu a byla zadržena počátkem…

Obrácená migrace: Za druhé světové války byli uprchlíci z Evropy v syrském Aleppu či palestinské Gaze

Obrácená migrace: Za druhé světové války byli…

Důvody pro migraci bývají po staletí podobné – války, násilí, ekonomické problémy. Jenže toky, kudy uprchlíci…