4.7. 2016 Ladislav Černý

Peugeot Partner 1.6 BlueHDi Euro 6: Pozor na olej! – Dlouhodobý test (2.část)

 

Jak u Peugeotu Partner Euro 6 maximalizovat životnost motoru, aniž by docházelo ke zbytečnému navýšení servisních nákladů?

Vlivnou položku v celkových nákladech tvoří také částka na údržbu a servis. Proto jsme na začátku testu prověřili kondici oleje, abychom mohli na konci dlouhodobé zkoušky vyhodnotit schopnost motoru spolupracovat s olejovou náplní a vhodně upozornit na blížící se nebezpečí.

Motorový olej navzdory objemu válců 1,56 litru dosahuje kapacity 3,75 litru, takže sledovat jeho stav navzdory servisnímu intervalu 25.000 km/rok či zkrácenému 15.000 km/rok se rozhodně z dlouhodobého hlediska vyplatí. První rada tedy zní: Nenechte klesnout hladinu oleje pod polovinu rysky, kontrolujte a případně dolévejte na maximum.

Palubní počítač před nastartováním jasně upozorní na dojezd do následující servisní prohlídky – výměny oleje. Vykazovaná vzdálenost není přímo závislá na kondici oleje, že by v motoru docházelo k nějakému rozboru maziva. Opotřebení mazacích složek, zanesení sazemi a kontaminace naftou jsou vyhodnocovány algoritmem zohledňujícím například počet studených startů, počet neúplného zahřátí oleje (množství neodpařených vodních par), způsob a množství nedokončených regenerací filtru pevných částic a podle celkového profilu tzv. palivové mapy přesně sledující množství nafty proteklé přes vstřikovače v závislosti na zatížení motoru, teplotě a dalších veličinách. Z obrovského množství dat lze pomocí algoritmu velmi přesně určit, zda u testovaného Partneru 1.6 HDI Euro 6 jet na výměnu oleje po 25.000 km, nebo na základě zkráceného servisního intervalu již po 15.000 km.

Znamená to tedy, že jde v současnosti o nejpřesnější údaj směřující k maximálnímu ale zároveň bezpečnému vyčerpání schopnosti oleje mazat, absorbovat karbon usazovaný na hlavě a ventilech a být odolný vůči oxidaci.

Z hlediska zachování mazacích schopností oleje a zejména průchodnosti kanálků je však nejdůležitější nepřekročit schopnost oleje neutralizovat metylestery (bioložky) v naftě, která se do oleje nepatrně dostává srážením na studených stěnách válce a při nadměrném vstřikování nafty kvůli regeneraci filtru pevných částic.

Metylestery obsažené v naftě reagují s olejem v polymery. Ty postupně zalepují mazací kanálky. Nedostatečný průtok oleje se samozřejmě nejprve projeví zničením tepelně nejvíce namáhaného dílu - turbodmychadla.

Při této logice věci je tankování levnější bionafty s obrovským množstvím metylesterů hazardem. Ne však vždy. Obrovské nebezpečí nastává u vznětových motorů používajících k regeneraci filtru pevných částic nadměrný vstřik nafty, která se pak na stěnách válce sráží a stéká dolů do oleje.

Jinak tomu je u motorů, které ke zvýšení teploty filtru pevných částic používají další vstřikovač nafty nikoliv v motoru ale až ve výfukovém potrubí. K obohacení směsi tedy nedochází v motoru, ale až výfuku. Tak to má naprostá většina šestiválců pro nákladní vozidla jako tzv. sedmý vstřikovač.

Snaha výrobců minimalizovat servisní náklady a dostat se k nejnižším TCO pro výběrová řízení se týká i Peugeotu Partner. Výrobce nastavil servisní interval blížící se maximu vyčerpání schopnosti oleje na 25.000 km nebo rok, ale díky algoritmu pracujícímu s obrovským množstvím dat a možnosti zkrátit servisní interval v závislosti na stylu jízdy, zachoval bezpečnou životnost srdce vozidla.

Existuje však i metoda přímého prověření aktuální kondice oleje. Ta může při potřebě přesného výsledku vzejít ze zkušebny (příliš nákladné) nebo levným a jednoduchým ale méně přesným způsobem provedeme tzv. kapkovou zkoušku na speciální papír s vyhodnocováním čtyř parametrů.

Jelikož je toto prověřování kondice oleje vzhledem k nákladům pár korun mimořádně přesné a schválené dokonce i organizací TÜV SÜD, pustili jsme se do něj na začátku testu také my.

Peugeot Partner 1.6 BlueHDi Euro 6: Poctivé řešení – Dlouhodobý test (1.část)

Na konci jízdy s počítadlem kilometrů na hodnotě 10.006 km a plně zahřátým olejem jsme na zkušební papírek ukápli pomocí měrky kapku oleje. Ten ještě před chviličkou koloval v motoru, a tudíž v něm byly všechny složky včetně těch negativních pěkně rozptýlené. Další měření provedeme při nájezdu dvaceti tisíc kilometrů (pokud nás palubní počítač pustí na klasický servisní interval 25.000 km) a provedeme vyhodnocení a porovnání stavu oleje.

Spolupracujeme s TipCars.com
V nošovické Hyundai si zaměstnanci polepší o 12 procent V nošovické Hyundai si zaměstnanci polepší o 12 procent

Zaměstnancům nošovické automobilky Hyundai vzrostou s…

V bývalých továrnách v pražských Vysočanech má vzniknout muzeum Pragy V bývalých továrnách v pražských Vysočanech má vzniknout muzeum Pragy

V areálu bývalé tovární haly firmy Praga má vzniknout…

Luděk Niedermayer: Růst Česka narazil na skleněný strop Luděk Niedermayer: Růst Česka narazil na skleněný strop

Česká ekonomika je historicky nejlépe připravená…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní

V ČR vyráběný Hyundai ix20 se nabízí od roku 2010.…

Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

 




Peugeot Partner 1.6 BlueHDi Euro 6: Bilancování – Dlouhodobý test (5.část) Peugeot Partner 1.6 BlueHDi Euro 6: Bilancování – Dlouhodobý test (5.část)

Model Partner v provedení Euro 6 prošel v naší redakci…

Peugeot Partner 1.6 BlueHDi Euro 6: Převody a stav oleje – Dlouhodobý test (4.část) Peugeot Partner 1.6 BlueHDi Euro 6: Převody a stav oleje – Dlouhodobý test (4.část)

Na spotřebu nafty má velký podíl převodování. Co nabízí…

 



 
Turbodmychadla VGT: Naklápění lopatek čtyřikrát jinak (+videa)

Turbodmychadla VGT: Naklápění lopatek čtyřikrát jinak

Dnes 08:00

Turbodmychadla s proměnnou geometrií rozváděcích lopatek statoru turbíny jsou nedílnou součástí vznětových motorů už od 90. let a emisní normy Euro 2. Dnes koncepce existuje už ve čtyřech různých provedeních. Víte, čím se jednotlivá řešení liší?




Blesk.cz

Gábina Bártová definitivně ukončila manželství s Noidem! Rozvod a drsný vzkaz

Gábina Bártová definitivně ukončila manželství s…

Ani druhé manželství mu dlouho nevydrželo. Muzikant Vašek Noid Bárta (36) definitivně přišel o manželku Gabrielu…

Aerolinky American Airlines pronikly do Číny. Koupí tu podíl v jedničce na trhu

Aerolinky American Airlines pronikly do Číny. Koupí…

Americká letecká společnost American Airlines Group koupí podíl v největších čínských…

 

iSport.cz

Divoké africké derby v Paříži. Divák složil hráče, sudí ukončil zápas

Divoké africké derby v Paříži. Divák složil hráče,…

Přípravné fotbalové utkání v Paříži mezi africkými rivaly Senegalem a Pobřežím slonoviny zůstalo v pondělí…

Ostuda, jsem trapná! Strýcová se při prohře s Plíškovou hádala s koučem

Ostuda, jsem trapná! Strýcová se při prohře s…

Pikantní české osmifinále nabídl prestižní turnaj v Miami. Nasazená dvojka Karolína Plíšková v něm porazila…

 

Reflex.cz

Pohádkový luxus v královském apartmá v Burdž al-Arab, nejslavnějším hotelu Dubaje

Pohádkový luxus v královském apartmá v Burdž…

Hotel Burdž al-Arab patří nejenom k nejluxusnějším hotelům světa, ale stal se i ikonou překotně se rozvíjející…

Z berlínského muzea ukradli vzácnou stokilogramovou zlatou minci, má cenu 112 milionů korun

Z berlínského muzea ukradli vzácnou stokilogramovou…

Jednu z největších a nevzácnějších zlatých mincí světa, které se říká „Big Maple Leaf“, ukradli v pondělí…