4.7. 2016 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Peugeot Partner 1.6 BlueHDi Euro 6: Pozor na olej! – Dlouhodobý test (2.část)

 

Jak u Peugeotu Partner Euro 6 maximalizovat životnost motoru, aniž by docházelo ke zbytečnému navýšení servisních nákladů?

Vlivnou položku v celkových nákladech tvoří také částka na údržbu a servis. Proto jsme na začátku testu prověřili kondici oleje, abychom mohli na konci dlouhodobé zkoušky vyhodnotit schopnost motoru spolupracovat s olejovou náplní a vhodně upozornit na blížící se nebezpečí.

Motorový olej navzdory objemu válců 1,56 litru dosahuje kapacity 3,75 litru, takže sledovat jeho stav navzdory servisnímu intervalu 25.000 km/rok či zkrácenému 15.000 km/rok se rozhodně z dlouhodobého hlediska vyplatí. První rada tedy zní: Nenechte klesnout hladinu oleje pod polovinu rysky, kontrolujte a případně dolévejte na maximum.

Palubní počítač před nastartováním jasně upozorní na dojezd do následující servisní prohlídky – výměny oleje. Vykazovaná vzdálenost není přímo závislá na kondici oleje, že by v motoru docházelo k nějakému rozboru maziva. Opotřebení mazacích složek, zanesení sazemi a kontaminace naftou jsou vyhodnocovány algoritmem zohledňujícím například počet studených startů, počet neúplného zahřátí oleje (množství neodpařených vodních par), způsob a množství nedokončených regenerací filtru pevných částic a podle celkového profilu tzv. palivové mapy přesně sledující množství nafty proteklé přes vstřikovače v závislosti na zatížení motoru, teplotě a dalších veličinách. Z obrovského množství dat lze pomocí algoritmu velmi přesně určit, zda u testovaného Partneru 1.6 HDI Euro 6 jet na výměnu oleje po 25.000 km, nebo na základě zkráceného servisního intervalu již po 15.000 km.

Znamená to tedy, že jde v současnosti o nejpřesnější údaj směřující k maximálnímu ale zároveň bezpečnému vyčerpání schopnosti oleje mazat, absorbovat karbon usazovaný na hlavě a ventilech a být odolný vůči oxidaci.

Z hlediska zachování mazacích schopností oleje a zejména průchodnosti kanálků je však nejdůležitější nepřekročit schopnost oleje neutralizovat metylestery (bioložky) v naftě, která se do oleje nepatrně dostává srážením na studených stěnách válce a při nadměrném vstřikování nafty kvůli regeneraci filtru pevných částic.

Metylestery obsažené v naftě reagují s olejem v polymery. Ty postupně zalepují mazací kanálky. Nedostatečný průtok oleje se samozřejmě nejprve projeví zničením tepelně nejvíce namáhaného dílu - turbodmychadla.

Při této logice věci je tankování levnější bionafty s obrovským množstvím metylesterů hazardem. Ne však vždy. Obrovské nebezpečí nastává u vznětových motorů používajících k regeneraci filtru pevných částic nadměrný vstřik nafty, která se pak na stěnách válce sráží a stéká dolů do oleje.

Jinak tomu je u motorů, které ke zvýšení teploty filtru pevných částic používají další vstřikovač nafty nikoliv v motoru ale až ve výfukovém potrubí. K obohacení směsi tedy nedochází v motoru, ale až výfuku. Tak to má naprostá většina šestiválců pro nákladní vozidla jako tzv. sedmý vstřikovač.

Snaha výrobců minimalizovat servisní náklady a dostat se k nejnižším TCO pro výběrová řízení se týká i Peugeotu Partner. Výrobce nastavil servisní interval blížící se maximu vyčerpání schopnosti oleje na 25.000 km nebo rok, ale díky algoritmu pracujícímu s obrovským množstvím dat a možnosti zkrátit servisní interval v závislosti na stylu jízdy, zachoval bezpečnou životnost srdce vozidla.

Existuje však i metoda přímého prověření aktuální kondice oleje. Ta může při potřebě přesného výsledku vzejít ze zkušebny (příliš nákladné) nebo levným a jednoduchým ale méně přesným způsobem provedeme tzv. kapkovou zkoušku na speciální papír s vyhodnocováním čtyř parametrů.

Jelikož je toto prověřování kondice oleje vzhledem k nákladům pár korun mimořádně přesné a schválené dokonce i organizací TÜV SÜD, pustili jsme se do něj na začátku testu také my.

Peugeot Partner 1.6 BlueHDi Euro 6: Poctivé řešení – Dlouhodobý test (1.část)

Na konci jízdy s počítadlem kilometrů na hodnotě 10.006 km a plně zahřátým olejem jsme na zkušební papírek ukápli pomocí měrky kapku oleje. Ten ještě před chviličkou koloval v motoru, a tudíž v něm byly všechny složky včetně těch negativních pěkně rozptýlené. Další měření provedeme při nájezdu dvaceti tisíc kilometrů (pokud nás palubní počítač pustí na klasický servisní interval 25.000 km) a provedeme vyhodnocení a porovnání stavu oleje.

Spolupracujeme s TipCars.com
Kdyby vláda padla, Zeman by pověřil sestavením nové opět Babiše Kdyby vláda padla, Zeman by pověřil sestavením nové opět Babiše

Kdyby poslanci nynější vládě Andreje Babiše (ANO)…

Nejdelším železničním tunelem v Česku projel zkušebně první vlak Nejdelším železničním tunelem v Česku projel zkušebně první vlak

Nejdelším železničním tunelem v ČR projel ve čtvrtek…

GESTO ROKU: Samsung zabodoval ve společenské odpovědnosti GESTO ROKU: Samsung zabodoval ve společenské odpovědnosti

Projekt Samsung Tvoje šance, který pomáhá dětem v…

Mayové se kvůli brexitu drolí vláda Mayové se kvůli brexitu drolí vláda

Zveřejnění návrhu dohody mezi Velkou Británií a Evropsku…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
James May si utahuje z YouTuberů. Natočil rozbalení nové Toyoty Yaris GRMN James May si utahuje z YouTuberů. Natočil rozbalení nové Toyoty Yaris GRMN

Z populárních trendů na YouTube si dělal známý moderátor…

Škoda prozradila priority elektromobility. Dojezd je na posledním místě Škoda prozradila priority elektromobility. Dojezd je na posledním místě

První elektromobil Škoda můžeme očekávat už v příštím…

 



Nový Peugeot Partner vstupuje na trh. Také užitkový bratr Rifteru nabízí dvě délky Nový Peugeot Partner vstupuje na trh. Také užitkový bratr Rifteru nabízí dvě délky

Jestliže osobní verze kompaktní dodávky Peugeotu se v…

Titul International Van of the Year 2019 získala trojčata... Titul International Van of the Year 2019 získala trojčata...

...Peugeot Partner, Citroën Berlingo Van a Opel Combo.…

 



 
Video: Mercedes G to měl se Simčou těžké. Nakonec ho vzala na milost

Video: Mercedes G to měl se Simčou těžké. Nakonec ho vzala na milost

Včera

Pro nezasvěcené to může být divná stará krabice. I Simče se však nakonec géčko líbilo.




Blesk.cz

Uprchlíci zahltili tropické ráje. V Karibiku jich je už 100 tisíc

Uprchlíci zahltili tropické ráje. V Karibiku jich je…

Miliony Venezuelanů utekly ze své zbídačené země, kde panuje hospodářská krize. Sta tisíce z nich přitom…

Dotace na zateplení i dešťovku mění podmínky: Jak získat od státu až 450 tisíc?

Dotace na zateplení i dešťovku mění podmínky: Jak…

Od poloviny října mohou lidé nově žádat o dotace na zateplení, které provedou svépomocí. Není to ale jediná…

 

iSport.cz

Polsko – Česko 0:1. Vítězný gól vstřelil Jankto, v bráně zářil Pavlenka

Polsko – Česko 0:1. Vítězný gól vstřelil Jankto, v…

Úkol splněn! Česká reprezentace obstála i ve třetím utkání pod novým trenérem Jaroslavem Šilhavým a přípravný…

Fotbalová Sparta slaví 125 let: retro ve speciálním Sport Magazínu

Fotbalová Sparta slaví 125 let: retro ve speciálním…

Ideální jedenáctka, nejschopnější trenéři i nejpamátnější zápasy, které si spojíte s dějinami nejslavnějšího…

 

Reflex.cz

Vladimír Pikora: Voda, která hoří aneb Listopadová revoluce byla měkká, z estébáků udělala úspěšné podnikatele

Vladimír Pikora: Voda, která hoří aneb Listopadová…

Tak tu zase máme výročí 17. listopadu. Dost dobrá příležitost zamyslet se, co nám přinesl 17. listopad 1989.…

Babiš: Můj syn nikdy neměl české občanství, ve Švýcarsku studoval

Babiš: Můj syn nikdy neměl české občanství, ve…

Premiér Andrej Babiš (ANO) dnes ve stručném vyjádření novinářům řekl, že jeho syn Andrej nikdy nebyl českým…