4.7. 2016 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Peugeot Partner 1.6 BlueHDi Euro 6: Pozor na olej! – Dlouhodobý test (2.část)

 

Jak u Peugeotu Partner Euro 6 maximalizovat životnost motoru, aniž by docházelo ke zbytečnému navýšení servisních nákladů?

Vlivnou položku v celkových nákladech tvoří také částka na údržbu a servis. Proto jsme na začátku testu prověřili kondici oleje, abychom mohli na konci dlouhodobé zkoušky vyhodnotit schopnost motoru spolupracovat s olejovou náplní a vhodně upozornit na blížící se nebezpečí.

Motorový olej navzdory objemu válců 1,56 litru dosahuje kapacity 3,75 litru, takže sledovat jeho stav navzdory servisnímu intervalu 25.000 km/rok či zkrácenému 15.000 km/rok se rozhodně z dlouhodobého hlediska vyplatí. První rada tedy zní: Nenechte klesnout hladinu oleje pod polovinu rysky, kontrolujte a případně dolévejte na maximum.

Palubní počítač před nastartováním jasně upozorní na dojezd do následující servisní prohlídky – výměny oleje. Vykazovaná vzdálenost není přímo závislá na kondici oleje, že by v motoru docházelo k nějakému rozboru maziva. Opotřebení mazacích složek, zanesení sazemi a kontaminace naftou jsou vyhodnocovány algoritmem zohledňujícím například počet studených startů, počet neúplného zahřátí oleje (množství neodpařených vodních par), způsob a množství nedokončených regenerací filtru pevných částic a podle celkového profilu tzv. palivové mapy přesně sledující množství nafty proteklé přes vstřikovače v závislosti na zatížení motoru, teplotě a dalších veličinách. Z obrovského množství dat lze pomocí algoritmu velmi přesně určit, zda u testovaného Partneru 1.6 HDI Euro 6 jet na výměnu oleje po 25.000 km, nebo na základě zkráceného servisního intervalu již po 15.000 km.

Znamená to tedy, že jde v současnosti o nejpřesnější údaj směřující k maximálnímu ale zároveň bezpečnému vyčerpání schopnosti oleje mazat, absorbovat karbon usazovaný na hlavě a ventilech a být odolný vůči oxidaci.

Z hlediska zachování mazacích schopností oleje a zejména průchodnosti kanálků je však nejdůležitější nepřekročit schopnost oleje neutralizovat metylestery (bioložky) v naftě, která se do oleje nepatrně dostává srážením na studených stěnách válce a při nadměrném vstřikování nafty kvůli regeneraci filtru pevných částic.

Metylestery obsažené v naftě reagují s olejem v polymery. Ty postupně zalepují mazací kanálky. Nedostatečný průtok oleje se samozřejmě nejprve projeví zničením tepelně nejvíce namáhaného dílu - turbodmychadla.

Při této logice věci je tankování levnější bionafty s obrovským množstvím metylesterů hazardem. Ne však vždy. Obrovské nebezpečí nastává u vznětových motorů používajících k regeneraci filtru pevných částic nadměrný vstřik nafty, která se pak na stěnách válce sráží a stéká dolů do oleje.

Jinak tomu je u motorů, které ke zvýšení teploty filtru pevných částic používají další vstřikovač nafty nikoliv v motoru ale až ve výfukovém potrubí. K obohacení směsi tedy nedochází v motoru, ale až výfuku. Tak to má naprostá většina šestiválců pro nákladní vozidla jako tzv. sedmý vstřikovač.

Snaha výrobců minimalizovat servisní náklady a dostat se k nejnižším TCO pro výběrová řízení se týká i Peugeotu Partner. Výrobce nastavil servisní interval blížící se maximu vyčerpání schopnosti oleje na 25.000 km nebo rok, ale díky algoritmu pracujícímu s obrovským množstvím dat a možnosti zkrátit servisní interval v závislosti na stylu jízdy, zachoval bezpečnou životnost srdce vozidla.

Existuje však i metoda přímého prověření aktuální kondice oleje. Ta může při potřebě přesného výsledku vzejít ze zkušebny (příliš nákladné) nebo levným a jednoduchým ale méně přesným způsobem provedeme tzv. kapkovou zkoušku na speciální papír s vyhodnocováním čtyř parametrů.

Jelikož je toto prověřování kondice oleje vzhledem k nákladům pár korun mimořádně přesné a schválené dokonce i organizací TÜV SÜD, pustili jsme se do něj na začátku testu také my.

Peugeot Partner 1.6 BlueHDi Euro 6: Poctivé řešení – Dlouhodobý test (1.část)

Na konci jízdy s počítadlem kilometrů na hodnotě 10.006 km a plně zahřátým olejem jsme na zkušební papírek ukápli pomocí měrky kapku oleje. Ten ještě před chviličkou koloval v motoru, a tudíž v něm byly všechny složky včetně těch negativních pěkně rozptýlené. Další měření provedeme při nájezdu dvaceti tisíc kilometrů (pokud nás palubní počítač pustí na klasický servisní interval 25.000 km) a provedeme vyhodnocení a porovnání stavu oleje.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Británie zaplatí Francii přes miliardu na ochranu území před imigranty Británie zaplatí Francii přes miliardu na ochranu území před imigranty

Za další posílení bezpečnostních opatření v oblasti…

Česká obuvnická investice v Ghaně se po dvou letech znovu rozjela Česká obuvnická investice v Ghaně se po dvou letech znovu rozjela

Novou zakázku na pět tisíc bot za více než čtyři miliony…

Všech sedm křesel obsadí v čele Světového ekonomického fóra ženy Všech sedm křesel obsadí v čele Světového ekonomického fóra ženy

Světovému ekonomickému fóru budou poprvé v historii plně…

Natland dá stovky milionů do realit. Bude stavět nedaleko golfu ve Zbraslavi Natland dá stovky milionů do realit. Bude stavět nedaleko golfu ve Zbraslavi

Ještě letos začne v území mezi Vltavou a Berounkou na jih…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě

Škoda Auto dnes zveřejnila první skicu modernizované…

Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla? Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla?

Korejské gran turismo Stinger GT absolvoval zajímavé…

 



Peugeot Partner 1.6 BlueHDi Euro 6: Bilancování – Dlouhodobý test (5.část) Peugeot Partner 1.6 BlueHDi Euro 6: Bilancování – Dlouhodobý test (5.část)

Model Partner v provedení Euro 6 prošel v naší redakci…

Peugeot Partner 1.6 BlueHDi Euro 6: Převody a stav oleje – Dlouhodobý test (4.část) Peugeot Partner 1.6 BlueHDi Euro 6: Převody a stav oleje – Dlouhodobý test (4.část)

Na spotřebu nafty má velký podíl převodování. Co nabízí…

 



 
Dakar 2018 – 12. etapa: Kolomý si chválí druhé místo

Dakar 2018 – 12. etapa: Kolomý si chválí druhé místo

Včera

Český trucker Martin Kolomý z týmu Tatra Buggyra Racing obsadil druhé místo ve dvanácté etapě 40. ročníku Rallye Dakar. K neuvěřitelné situaci došlo v průběžném pořadí kategorie kamionů.




Blesk.cz

Zavřený Libeňský most: Čeká Prahu dopravní kolaps? Podívejte se, kudy povede objížďka pro řidiče a MHD

Zavřený Libeňský most: Čeká Prahu dopravní kolaps?…

V noci na 19. ledna Praha uzavře Libeňský most, který je v havarijním stavu. Řidiči a MHD na něj nebudou moci…

25 tipů na víkend: Královské klenoty, závody psích spřežení i překvapivé pokusy

25 tipů na víkend: Královské klenoty, závody psích…

Neseďte doma a nekoukejte se jen na televizi nebo z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam…

 

iSport.cz

Rakouský lékař: Je těžké uvěřit, že má Koukalová jen problémy s lýtky

Rakouský lékař: Je těžké uvěřit, že má Koukalová jen…

Gabriela Koukalová bez účasti na olympiádě? V Česku jedna z hlavních zpráv, ohlas má ale rozhodnutí české…

Program olympiády: České vrcholy na ZOH 2018 v Koreji, co a kdy sledovat?

Program olympiády: České vrcholy na ZOH 2018 v…

Zimní olympijské hry v korejském Pchjongčchangu odstartují v pátek 9. února 2018 slavnostním zahájením. Už v…

 

Reflex.cz

Brexit: Odpůrci i stoupenci si pohrávají s možností opakování referenda o odchodu z EU

Brexit: Odpůrci i stoupenci si pohrávají s možností…

Jeden z hlasatelů brexitu, europoslanec Nigel Farage se obává, že hlasování pro brexit by mohlo být zrušeno,…

Prezident Zeman se podrobil zákroku v nemocnici, mluvčí informaci potvrdil

Prezident Zeman se podrobil zákroku v nemocnici,…

Prezident Miloš Zeman se v úterý podrobil malému zákroku, jeho příčinou byl drobný zánět. ČTK to dnes řekl…