4.7. 2016 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Peugeot Partner 1.6 BlueHDi Euro 6: Pozor na olej! – Dlouhodobý test (2.část)

 

Jak u Peugeotu Partner Euro 6 maximalizovat životnost motoru, aniž by docházelo ke zbytečnému navýšení servisních nákladů?

Vlivnou položku v celkových nákladech tvoří také částka na údržbu a servis. Proto jsme na začátku testu prověřili kondici oleje, abychom mohli na konci dlouhodobé zkoušky vyhodnotit schopnost motoru spolupracovat s olejovou náplní a vhodně upozornit na blížící se nebezpečí.

Motorový olej navzdory objemu válců 1,56 litru dosahuje kapacity 3,75 litru, takže sledovat jeho stav navzdory servisnímu intervalu 25.000 km/rok či zkrácenému 15.000 km/rok se rozhodně z dlouhodobého hlediska vyplatí. První rada tedy zní: Nenechte klesnout hladinu oleje pod polovinu rysky, kontrolujte a případně dolévejte na maximum.

Palubní počítač před nastartováním jasně upozorní na dojezd do následující servisní prohlídky – výměny oleje. Vykazovaná vzdálenost není přímo závislá na kondici oleje, že by v motoru docházelo k nějakému rozboru maziva. Opotřebení mazacích složek, zanesení sazemi a kontaminace naftou jsou vyhodnocovány algoritmem zohledňujícím například počet studených startů, počet neúplného zahřátí oleje (množství neodpařených vodních par), způsob a množství nedokončených regenerací filtru pevných částic a podle celkového profilu tzv. palivové mapy přesně sledující množství nafty proteklé přes vstřikovače v závislosti na zatížení motoru, teplotě a dalších veličinách. Z obrovského množství dat lze pomocí algoritmu velmi přesně určit, zda u testovaného Partneru 1.6 HDI Euro 6 jet na výměnu oleje po 25.000 km, nebo na základě zkráceného servisního intervalu již po 15.000 km.

Znamená to tedy, že jde v současnosti o nejpřesnější údaj směřující k maximálnímu ale zároveň bezpečnému vyčerpání schopnosti oleje mazat, absorbovat karbon usazovaný na hlavě a ventilech a být odolný vůči oxidaci.

Z hlediska zachování mazacích schopností oleje a zejména průchodnosti kanálků je však nejdůležitější nepřekročit schopnost oleje neutralizovat metylestery (bioložky) v naftě, která se do oleje nepatrně dostává srážením na studených stěnách válce a při nadměrném vstřikování nafty kvůli regeneraci filtru pevných částic.

Metylestery obsažené v naftě reagují s olejem v polymery. Ty postupně zalepují mazací kanálky. Nedostatečný průtok oleje se samozřejmě nejprve projeví zničením tepelně nejvíce namáhaného dílu - turbodmychadla.

Při této logice věci je tankování levnější bionafty s obrovským množstvím metylesterů hazardem. Ne však vždy. Obrovské nebezpečí nastává u vznětových motorů používajících k regeneraci filtru pevných částic nadměrný vstřik nafty, která se pak na stěnách válce sráží a stéká dolů do oleje.

Jinak tomu je u motorů, které ke zvýšení teploty filtru pevných částic používají další vstřikovač nafty nikoliv v motoru ale až ve výfukovém potrubí. K obohacení směsi tedy nedochází v motoru, ale až výfuku. Tak to má naprostá většina šestiválců pro nákladní vozidla jako tzv. sedmý vstřikovač.

Snaha výrobců minimalizovat servisní náklady a dostat se k nejnižším TCO pro výběrová řízení se týká i Peugeotu Partner. Výrobce nastavil servisní interval blížící se maximu vyčerpání schopnosti oleje na 25.000 km nebo rok, ale díky algoritmu pracujícímu s obrovským množstvím dat a možnosti zkrátit servisní interval v závislosti na stylu jízdy, zachoval bezpečnou životnost srdce vozidla.

Existuje však i metoda přímého prověření aktuální kondice oleje. Ta může při potřebě přesného výsledku vzejít ze zkušebny (příliš nákladné) nebo levným a jednoduchým ale méně přesným způsobem provedeme tzv. kapkovou zkoušku na speciální papír s vyhodnocováním čtyř parametrů.

Jelikož je toto prověřování kondice oleje vzhledem k nákladům pár korun mimořádně přesné a schválené dokonce i organizací TÜV SÜD, pustili jsme se do něj na začátku testu také my.

Peugeot Partner 1.6 BlueHDi Euro 6: Poctivé řešení – Dlouhodobý test (1.část)

Na konci jízdy s počítadlem kilometrů na hodnotě 10.006 km a plně zahřátým olejem jsme na zkušební papírek ukápli pomocí měrky kapku oleje. Ten ještě před chviličkou koloval v motoru, a tudíž v něm byly všechny složky včetně těch negativních pěkně rozptýlené. Další měření provedeme při nájezdu dvaceti tisíc kilometrů (pokud nás palubní počítač pustí na klasický servisní interval 25.000 km) a provedeme vyhodnocení a porovnání stavu oleje.

Spolupracujeme s TipCars.com
Další špatný den pro Deutsche Bank: tržní hodnotou ji přeskočila fintechová Wirecard Další špatný den pro Deutsche Bank: tržní hodnotou ji přeskočila fintechová Wirecard

Akcie německé společnosti Wirecard, která zajišťuje…

Propad liry působí potíže českým firmám v Turecku Propad liry působí potíže českým firmám v Turecku

Padající kurz turecké liry působí potíže českým firmám,…

Mobilní bankovnictví strmě roste, podíl internetového stagnuje Mobilní bankovnictví strmě roste, podíl internetového stagnuje

Internetové bankovnictví v posledních letech stagnuje,…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Emisní skandál není nová věc. Škodovky si uřízly ostudu už v 80. letech Emisní skandál není nová věc. Škodovky si uřízly ostudu už v 80. letech

Snaha obejít platné emisní limity není záležitostí…

Co skrývá záslepka u voliče převodovky? V nouzi vás může zachránit Co skrývá záslepka u voliče převodovky? V nouzi vás může zachránit

U některých aut je záslepka pro odjištění pojistky…

 



Peugeot Partner oficiálně: Pracant dostal moderní i-Cockpit a umí se zvážit Peugeot Partner oficiálně: Pracant dostal moderní i-Cockpit a umí se zvážit

Atraktivní vzhled, moderní i-Cokpit a mnoho zajímavých…

Peugeot Partner 1.6 BlueHDi Euro 6: Bilancování – Dlouhodobý test (5.část) Peugeot Partner 1.6 BlueHDi Euro 6: Bilancování – Dlouhodobý test (5.část)

Model Partner v provedení Euro 6 prošel v naší redakci…

 



 



Blesk.cz

Těhotná Mesarošová měsíc před porodem: Přibírá do krásy!

Těhotná Mesarošová měsíc před porodem: Přibírá do krásy!

Přestože jí do porodu zbývá ještě měsíc, Dominika Mesarošová (32) už svému chlapečkovi založila rodinné album. A…

Nahá žena v Plzni vypustila chatařům bažanty z klece: Chtěla být blíž přírodě, za trest ji prý podrápalo křoví

Nahá žena v Plzni vypustila chatařům bažanty z…

Zmatenou nahou ženu (22) naháněli v plzeňské zahrádkářské lokalitě na Mikulce strážníci. Žena vypustila chatařům…

 

iSport.cz

Legenda F1 se rozloučí! Alonso bude po sezoně hledat nové výzvy

Legenda F1 se rozloučí! Alonso bude po sezoně hledat…

Španělský pilot Fernando Alonso ukončí po sezoně kariéru ve formuli 1. Sedmatřicetiletý mistr světa z let 2005 a…

Čecha se dotknul posměšný tweet, psal o hodnotách. Bayer se omluvil

Čecha se dotknul posměšný tweet, psal o hodnotách.…

Brankáře Arsenalu Petra Čecha se dotklo, že si fotbalový klub Bayer Leverkusen na sociálních sítích udělal…

 

Reflex.cz

Když u komunistů frčí Klaus: Marta Semelová „jede dál“

Když u komunistů frčí Klaus: Marta Semelová „jede dál“

Víkendový hrdý pochod Prahou si pro sebe - ostatně jako každý rok - ukradli hlavně extremisté. V ulicích Prahy…

Po italském mostu jel v době zřícení i kamion české dopravní firmy. Spadl dolů, ale řidič přežil

Po italském mostu jel v době zřícení i kamion české…

Z Morandiho mostu, jehož část se dnes zřítila v italském Janově, spadl i kamion pražské dopravní společnosti…