5.5. 2013 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Peugeot Partner 1.6 HDi Furgon: Omlazený dělník

 

Peugeotu Partner lehký facelift prospěl, i když u užitkových verzí jde zejména o užitek. Ten zvyšuje motor 1.6 HDI Euro 5.

Segmentu lehkých užitkových vozidel se v Čechách i Evropě příliš nedaří a registrace nových vozidel tohoto typu klesají. Důvod vůbec není v nedostatečné kvalitě či modernosti vozidel, ale za vším stojí ekonomický směr Evropy systematicky ničící střední podnikatelskou třídu. Velcí akcionáři si žádají velké zisky, které však střední zaměstnanecké firmy a podnikající třída nejsou schopné kvůli utlumení ekonomiky produkovat. Proto hoří mezi výrobci lehkých užitkových vozidel nesmlouvavý boj o ty klienty a firmy, které dýchají a ke svému podnikání potřebují lehký užitkový park. Do tohoto stavu Peugeot vyjel s modelem Partner furgon vybaveným dvěma novinkami.

Osamostatnění

Konkurenční třenice rostou mezi automobilkami i v rámci koncernů, proto facelift v rámci koncernu PSA u modelů Peugeot Partner/Citroën Berlingo přinesl větší odlišnost automobilů. Dřívější řešení s odlišnými pouze logy na přídi, zádi a volantu bylo jistě výrobně levnější, ale v rámci nové změny vzhledu šlo hlavně o celkové omlazení modelových řad a také jejich diferenciaci.

Tak nastalo, že pro každou značku se dodávají jiné hlavní světlomety a také masky chladiče. Je také patrné, že logo Peugeotu výrazně narostlo, aby byla ještě zřejmější příslušnost vozidla ke značce.

Skromnější motorizace

Strategie mezi osobními a užitkovými provedeními modelu Partner co do výkonu pohonných jednotek zůstala s přechodem na úroveň Euro 5 zachovaná. Znamená to nasazení výkonnějších provedení do osobních verzí označovaných Tepee, furgony se musí spokojit se slabšími agregáty. Důvodem není neochota nabídnout klientovi na furgon stejně silnou jednotku jako u Teppe, ale poskytnout mu nižší pořizovací cenu a díky níže posazenému točivému momentu lepší ekonomiku provozu. U furgonů totiž nejde primárně o rychlost transportu, ale o spotřebu a provozní náklady.

Silnější diesel

V rámci současného zvýhodnění lze Partner furgon se základní délkou 4,38 m získat za stejnou cenu s oběma verzemi turbodieselu 1.6 HDI/55/66 kW. Proto jsme do testu zvolili tu silnější, která bývá proti té slabší běžně dražší o 15 000 korun bez daně. Obě jednotky Euro 5 nabízejí maximum točivého momentu již od 1500 min-1. Výborný tah čtyřválce nás nadchl zejména v městském provozu, kde byl partner jako ryba ve vodě a vykazoval spotřebu 5,8 l/100 km.

Po vyjetí za hranice obce už začalo chybět delší zpřevodování, protože při rychlosti 90 km/h turbodiesel zbytečně točil 2000 min-1, což při jeho dostatku síly bylo zbytečné a z pohledu spotřeby paliva neekonomické. Že ručka otáčkoměru na dálnici atakovala hranici 3000 min-1, není třeba příliš zdůrazňovat, přestože by 215 N.m dostupných už od 1500 min-1 zvládlo tak vysoké tempo.

Co za co

Nastává tedy otázka, cos tím. Příliš jednoduché řešení by znělo přidat šestku, ale ta jednak vyžaduje další místo v motorovém prostoru, dále pak by znamenala přibližně osmi až desetitisícový nárůst kupní ceny vozu. V době cenové války mezi automobilkami je to ale strategicky neprůchodné řešení, protože zájemce o malý furgon by těžko šestku za těchto podmínek docenil. Během celého testu jsme jezdili s průměrnou spotřebou 5,4 l/100 km. Pokud by došlo zavedením šestky k úspoře 0,3 l/100 km, pak čistě ekonomicky by se předpokládané náklady na šestku vrátili po cca 85 000 km. Tato vzdálenost odpovídá přibližně pětiletému provozu, což je interval pro výměnu firemních vozidel. Zájemce o šestistupňovou převodovku však možnost má, ale v podobě automatizované převodovky. Je spojená s úsporným systémem e-HDi, ale cenový nárůst proti přímo řazenému pětistupňovému ústrojí činí v této kategorii vozidel značných 25 000 korun.

Lehké aerodynamické vylepšení

Partner v rámci vzhledové úpravy pro šel drobnou úpravou tvaru vnějších zpětných zrcátek. Na první pohled není změna hned patrná, ale poznáte ji nejlépe při rychlé jízdě. Trochu ubyl svist od zrcátek a to je příjemná změna, když už člověk musí poslouchat sice dobře odhlučněný, ale příliš vytočený turbodiesel.

Tři místa i metry

Testovaný partner byl schopen převézt trojici lidí, ale cestující na prostředním sedadle by musel být útlý v bocích. Na krátké trasy by prostřední sedačku zvládl i urostlejší dělník, ale po deseti minutách by asi začal oprávněně protestovat.

Dvousedadlo spolujezdce poskytovala ještě druhou výhodu. Zcela pravý sedák bylo možné překlopit vpřed i zasunout na podlahu. Po sklopení opěradla se jeho horní strana dostala na úroveň podlahy nákladového prostoru, a tak bylo možné převážet předměty dlouhé až 3,0 metru. Třetí místo pro posádku s variabilním sklápěním a zvětšením ložného prostoru vyjde na nemalých 9800 korun bez daně. Ještě slušno dodat, že v ceně také obdržíte výškově stavitelné sedadlo řidiče se zásuvkou pod ním.

Leasingové podmínky

Při využití nabídky Peugeot Finance obdrží klient záruku prodlouženou na tři roky, klimatizaci a rádio zdarma. Poslední nemalý bonus tvoří karta CCS s kreditem 20 000 korun.

Plusy

  • Silný diesel
  • Nízká hlučnost
  • Prodloužení náklad. prostoru

Minusy

  • Chybí šestka

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 1.6 HDi
Typ přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem válců (cm3) 1560
Chlazení kapalinou
Vrtání x zdvih (mm) 75 x 88,3
Největší výkon (kW/min-1) 66/4000
Točivý moment (N.m/min-1) 215/1500
Emisní norma Euro 5
Převodovka pětistupňová manuální
Pohon předních kol
Nejvyšší rychlost (km/h) 160
Zrychlení z 0 na 100 km (s) 14,3
Spotřeba paliva (l/100 km) 6,0/4,8/5,3
Délka/šířka/výška (mm) 4380/1810/1801
Rozvor (mm) 2728
Provozní hmotnost (kg) 1445
Celková hmotnost (kg) 1990
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) 695
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) 985
Objem nákladového prostoru (m3) 3,7
D/š/v náklad. prostoru (mm) 3000/1500
Šířka mezi podběhy (mm) 1230
Objem nádrže paliva (l) 60
Cena vozu (Kč bez DPH) 249 900*
* v rámci slevy
Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Lukáše Kovandy: Předvolební hra s cinklými kartami Komentář Lukáše Kovandy: Předvolební hra s cinklými kartami

To bylo na přelomu roku slávy, že Česká republika…

Češka zraněná útočníkem na pláži v Egyptě zemřela Češka zraněná útočníkem na pláži v Egyptě zemřela

Češka zraněná útočníkem na pláži v Egyptě v noci zemřela,…

Facebooku se daří, zisk sociální sítě prudce stoupl Facebooku se daří, zisk sociální sítě prudce stoupl

Čistý zisk provozovatele sociální sítě Facebook ve druhém…

I v Sovětském svazu měli vozy podobné Velorexům. Vypadaly ještě podivněji, podívejte se I v Sovětském svazu měli vozy podobné Velorexům. Vypadaly ještě podivněji, podívejte se

Tříkolky a čtyřkolky SMZ byly určeny invalidům. Vyráběly…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí! Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí!

Jet autem 235 km/h za hodinu není jen tak ani pro zkušené…

Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů

Na výstavišti ve Frankfurtu ad Mohanem budou letos chybět…

 



Peugeot Partner 1.6 BlueHDi Euro 6: Bilancování – Dlouhodobý test (5.část) Peugeot Partner 1.6 BlueHDi Euro 6: Bilancování – Dlouhodobý test (5.část)

Model Partner v provedení Euro 6 prošel v naší redakci…

Peugeot Partner 1.6 BlueHDi Euro 6: Převody a stav oleje – Dlouhodobý test (4.část) Peugeot Partner 1.6 BlueHDi Euro 6: Převody a stav oleje – Dlouhodobý test (4.část)

Na spotřebu nafty má velký podíl převodování. Co nabízí…

 



 
SMZ: I v Sovětském svazu měli Velorex. Vypadal ještě podivněji

SMZ: I v Sovětském svazu měli Velorex. Vypadal ještě podivněji

Dnes 08:00

Tříkolky a čtyřkolky SMZ byly určeny invalidům. Vyráběly se až do druhé poloviny 90. let v desetitisícových sériích, na západ od hranic bývalého SSSR na ně ale narazíte vzácně.




Blesk.cz

Dětská hvězda Kudláčková: Zahrává si se smrtí? Chodí po kolejích

Dětská hvězda Kudláčková: Zahrává si se smrtí? Chodí…

Jen co se Michaela Kudláčková (48) vzpamatovala z pokusu o sebevraždu a pátrala po ní policie, znovu si zahrává…

Co s obyčejným provazem? Vyrobte si mísu na ovoce!

Co s obyčejným provazem? Vyrobte si mísu na ovoce!

Hledáte jednoduchý, ale efektivní nápad, jak vylepšit domácnost? Pokud možno co nejlevněji? Tak to se vám bude…

 

iSport.cz

Hráči a data: Danny je neuvěřitelný, Sparta mohla koupit líp, tvrdí Dobiáš

Hráči a data: Danny je neuvěřitelný, Sparta mohla…

Rozmarné, či spíše rozmařilé přestupové léto trhá rekordy českého fotbalu a přivádí zajímavé zahraniční hráče.…

Po roce v Evropě. Jak se sestava Slavie proměnila od ostudy v Tallinnu?

Po roce v Evropě. Jak se sestava Slavie proměnila od…

Je to zajímavé srovnání. Vzpomínáte na první zápas Slavie v evropských pohárech po dlouhých letech? Ještě pod…

 

Reflex.cz

Památka na studenou válku: Smíchovské nádraží skrývá zapomenutý protiatomový kryt

Památka na studenou válku: Smíchovské nádraží skrývá…

Nádraží Praha-Smíchov skrývá unikátní technickou pamětihodnost z období studené války. Dlouhá léta zde v…

„Nezabiješ demokracii“, znělo Varšavou při dalších protestech proti vládní straně

„Nezabiješ demokracii“, znělo Varšavou při dalších…

Několik stovek odpůrců kontroverzní soudní reformy dnes demonstrovalo v centru Varšavy před sídlem vládní strany…