5.5. 2013 Ladislav Černý

Peugeot Partner 1.6 HDi Furgon: Omlazený dělník

 

Peugeotu Partner lehký facelift prospěl, i když u užitkových verzí jde zejména o užitek. Ten zvyšuje motor 1.6 HDI Euro 5.

Segmentu lehkých užitkových vozidel se v Čechách i Evropě příliš nedaří a registrace nových vozidel tohoto typu klesají. Důvod vůbec není v nedostatečné kvalitě či modernosti vozidel, ale za vším stojí ekonomický směr Evropy systematicky ničící střední podnikatelskou třídu. Velcí akcionáři si žádají velké zisky, které však střední zaměstnanecké firmy a podnikající třída nejsou schopné kvůli utlumení ekonomiky produkovat. Proto hoří mezi výrobci lehkých užitkových vozidel nesmlouvavý boj o ty klienty a firmy, které dýchají a ke svému podnikání potřebují lehký užitkový park. Do tohoto stavu Peugeot vyjel s modelem Partner furgon vybaveným dvěma novinkami.

Osamostatnění

Konkurenční třenice rostou mezi automobilkami i v rámci koncernů, proto facelift v rámci koncernu PSA u modelů Peugeot Partner/Citroën Berlingo přinesl větší odlišnost automobilů. Dřívější řešení s odlišnými pouze logy na přídi, zádi a volantu bylo jistě výrobně levnější, ale v rámci nové změny vzhledu šlo hlavně o celkové omlazení modelových řad a také jejich diferenciaci.

Tak nastalo, že pro každou značku se dodávají jiné hlavní světlomety a také masky chladiče. Je také patrné, že logo Peugeotu výrazně narostlo, aby byla ještě zřejmější příslušnost vozidla ke značce.

Skromnější motorizace

Strategie mezi osobními a užitkovými provedeními modelu Partner co do výkonu pohonných jednotek zůstala s přechodem na úroveň Euro 5 zachovaná. Znamená to nasazení výkonnějších provedení do osobních verzí označovaných Tepee, furgony se musí spokojit se slabšími agregáty. Důvodem není neochota nabídnout klientovi na furgon stejně silnou jednotku jako u Teppe, ale poskytnout mu nižší pořizovací cenu a díky níže posazenému točivému momentu lepší ekonomiku provozu. U furgonů totiž nejde primárně o rychlost transportu, ale o spotřebu a provozní náklady.

Silnější diesel

V rámci současného zvýhodnění lze Partner furgon se základní délkou 4,38 m získat za stejnou cenu s oběma verzemi turbodieselu 1.6 HDI/55/66 kW. Proto jsme do testu zvolili tu silnější, která bývá proti té slabší běžně dražší o 15 000 korun bez daně. Obě jednotky Euro 5 nabízejí maximum točivého momentu již od 1500 min-1. Výborný tah čtyřválce nás nadchl zejména v městském provozu, kde byl partner jako ryba ve vodě a vykazoval spotřebu 5,8 l/100 km.

Po vyjetí za hranice obce už začalo chybět delší zpřevodování, protože při rychlosti 90 km/h turbodiesel zbytečně točil 2000 min-1, což při jeho dostatku síly bylo zbytečné a z pohledu spotřeby paliva neekonomické. Že ručka otáčkoměru na dálnici atakovala hranici 3000 min-1, není třeba příliš zdůrazňovat, přestože by 215 N.m dostupných už od 1500 min-1 zvládlo tak vysoké tempo.

Co za co

Nastává tedy otázka, cos tím. Příliš jednoduché řešení by znělo přidat šestku, ale ta jednak vyžaduje další místo v motorovém prostoru, dále pak by znamenala přibližně osmi až desetitisícový nárůst kupní ceny vozu. V době cenové války mezi automobilkami je to ale strategicky neprůchodné řešení, protože zájemce o malý furgon by těžko šestku za těchto podmínek docenil. Během celého testu jsme jezdili s průměrnou spotřebou 5,4 l/100 km. Pokud by došlo zavedením šestky k úspoře 0,3 l/100 km, pak čistě ekonomicky by se předpokládané náklady na šestku vrátili po cca 85 000 km. Tato vzdálenost odpovídá přibližně pětiletému provozu, což je interval pro výměnu firemních vozidel. Zájemce o šestistupňovou převodovku však možnost má, ale v podobě automatizované převodovky. Je spojená s úsporným systémem e-HDi, ale cenový nárůst proti přímo řazenému pětistupňovému ústrojí činí v této kategorii vozidel značných 25 000 korun.

Lehké aerodynamické vylepšení

Partner v rámci vzhledové úpravy pro šel drobnou úpravou tvaru vnějších zpětných zrcátek. Na první pohled není změna hned patrná, ale poznáte ji nejlépe při rychlé jízdě. Trochu ubyl svist od zrcátek a to je příjemná změna, když už člověk musí poslouchat sice dobře odhlučněný, ale příliš vytočený turbodiesel.

Tři místa i metry

Testovaný partner byl schopen převézt trojici lidí, ale cestující na prostředním sedadle by musel být útlý v bocích. Na krátké trasy by prostřední sedačku zvládl i urostlejší dělník, ale po deseti minutách by asi začal oprávněně protestovat.

Dvousedadlo spolujezdce poskytovala ještě druhou výhodu. Zcela pravý sedák bylo možné překlopit vpřed i zasunout na podlahu. Po sklopení opěradla se jeho horní strana dostala na úroveň podlahy nákladového prostoru, a tak bylo možné převážet předměty dlouhé až 3,0 metru. Třetí místo pro posádku s variabilním sklápěním a zvětšením ložného prostoru vyjde na nemalých 9800 korun bez daně. Ještě slušno dodat, že v ceně také obdržíte výškově stavitelné sedadlo řidiče se zásuvkou pod ním.

Leasingové podmínky

Při využití nabídky Peugeot Finance obdrží klient záruku prodlouženou na tři roky, klimatizaci a rádio zdarma. Poslední nemalý bonus tvoří karta CCS s kreditem 20 000 korun.

Plusy

  • Silný diesel
  • Nízká hlučnost
  • Prodloužení náklad. prostoru

Minusy

  • Chybí šestka

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 1.6 HDi
Typ přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem válců (cm3) 1560
Chlazení kapalinou
Vrtání x zdvih (mm) 75 x 88,3
Největší výkon (kW/min-1) 66/4000
Točivý moment (N.m/min-1) 215/1500
Emisní norma Euro 5
Převodovka pětistupňová manuální
Pohon předních kol
Nejvyšší rychlost (km/h) 160
Zrychlení z 0 na 100 km (s) 14,3
Spotřeba paliva (l/100 km) 6,0/4,8/5,3
Délka/šířka/výška (mm) 4380/1810/1801
Rozvor (mm) 2728
Provozní hmotnost (kg) 1445
Celková hmotnost (kg) 1990
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) 695
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) 985
Objem nákladového prostoru (m3) 3,7
D/š/v náklad. prostoru (mm) 3000/1500
Šířka mezi podběhy (mm) 1230
Objem nádrže paliva (l) 60
Cena vozu (Kč bez DPH) 249 900*
* v rámci slevy
Spolupracujeme s TipCars.com
PID se rozšíří, Praha a Středočeský kraj zaplatí miliony PID se rozšíří, Praha a Středočeský kraj zaplatí miliony

Jízdenka pražské integrované dopravy (PID) rozšíří…

Nemocnice hledají miliardy na kybernetickou bezpečnost Nemocnice hledají miliardy na kybernetickou bezpečnost

Evropské nařízení na podporu kybernetické bezpečnosti,…

Chraňme si soukromí! Když Velký bratr pořád roste Chraňme si soukromí! Když Velký bratr pořád roste

Záměrně zveličované hrozby terorismu, extremismu a daňové…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka 10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka

I české vozy se můžou stát slavnými na internetu. My jsme…

 




Peugeot Partner 1.6 BlueHDi Euro 6: Bilancování – Dlouhodobý test (5.část) Peugeot Partner 1.6 BlueHDi Euro 6: Bilancování – Dlouhodobý test (5.část)

Model Partner v provedení Euro 6 prošel v naší redakci…

Peugeot Partner 1.6 BlueHDi Euro 6: Převody a stav oleje – Dlouhodobý test (4.část) Peugeot Partner 1.6 BlueHDi Euro 6: Převody a stav oleje – Dlouhodobý test (4.část)

Na spotřebu nafty má velký podíl převodování. Co nabízí…

 



 
Motocyklová VC Kataru 2017: MotoGP vyhrál po boji s Doviziosem Maverick Viñales

Motocyklová VC Kataru 2017

Včera

V první GP letošní sezóny silničního motocyklového MS byli nejúspěšnější Maverick Viales (MotoGP), Franco Morbidelli (Moto2) a Joan Mir (Moto3).




Blesk.cz

Ruce pryč! Těchto 6 věcí je špinavějších než záchodová mísa

Ruce pryč! Těchto 6 věcí je špinavějších než záchodová mísa

Nechceme vás strašit, protože bakterie jsou více méně přirozené, ale čeho je moc, toho je příliš. Dennodenně…

Útočník z Londýna nebyl „osamělý vlk“? Další muž skončil ve vazbě za plánování teroru

Útočník z Londýna nebyl „osamělý vlk“? Další muž…

Britská policie dál prošetřuje okolnosti středečního teroristického útoku v Londýně. Stále není úplně vyloučené,…

 

iSport.cz

Sivok byl před San Marinem nervózní. O poločase se s trenérem smál

Sivok byl před San Marinem nervózní. O poločase se s…

Celkem se obával ostudy, moc toho nenaspal. Nakonec odjížděl hodně spokojený. Obránce Tomáš Sivok popisoval i…

Jarolím po San Marinu: Takhle bych si představoval fotbal. Máme o co hrát

Jarolím po San Marinu: Takhle bych si představoval…

Trenér fotbalové reprezentace Karel Jarolím si po vítězství 6:0 v utkání kvalifikace mistrovství světa na půdě…

 

Reflex.cz

Čestný doktor Drtina vydělává na Hitlerovi. Proč ne na felaci?

Čestný doktor Drtina vydělává na Hitlerovi. Proč ne…

JUDr. PhDr. Emerich Drtina, Dr.h.c., ředitel nakladatelství Naše vojsko, prodává hrnky a trička s Adolfem…

Je to už na revoluci? Summit EU v Římě byl blamáží, politici jen zopakovali své bláboly

Je to už na revoluci? Summit EU v Římě byl blamáží,…

Třeba premiér Sobotka, kancléřka Merkelová či předseda Evropské komise Juncker skutečně věří tomu, co říkali…