Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

PGO 356 Speedster II - omlazená legenda

Miroslav Kudělka
Francouzská společnost P. G. O Automobiles sídlící v Alés nedaleko jihofrancouzského Nimés, si vybudovala jméno výrobou přesné repliky vozu Porsche 356. Letos představila další model 356 Speedster II, kterým rozšiřuje svou působnost mezi výrobce...

Vozy PGO 356 Classic jsou do detailu perfektně zpracované repliky původního vzoru, který se stal legendou díky tomu, že si jeho sportovní verzi 550, vybral za svůj vůz americký herecký idol James Dean. Ten v tomto dvoumístném sporťáku také zahynul. Přestože se replika PGO podobá původnímu vozu jako vejce vejci, technicky jde s dobou a na výrobu karosérie se používají kompozitní materiály, nejlepší laky na její povrchovou úpravu a nejkvalitnější kůže k čalounění interiéru. Díky těmto zkušenostem s moderními technologiemi a vysokou kvalitou práce mohlo dojít k realizaci projektu Speedster II, který na svého předchůdce navazuje hlavně vzhledově. Technicky se již pohybuje zase o několik kroků vpředu.

Speedster II na první pohled ukazuje, co bylo vzorem jeho tvůrcům. Linie jeho kompozitní karoserie jako by z oka vypadly Porsche 356, ale prodělaly několik nezbytných změn pro omlazení 50 let starého vzoru. Nejnápadnější změnou jsou vytažené blatníky pro mohutná kola z lehkých slitin, přední světlomety s čirou optikou, zadní čtyři kruhové svítilny s čirými skly a téměř úplná absence chromovaných doplňků, tolik typických pro původní vzor. Výrazné změny najdeme také v interiéru, který je sice vyveden v kůži špičkové kvality, ale jinak zachovává optickou sportovní strohost. Největším přínosem jsou v této oblasti především sportovní sedadla s výrazným bočním vedením a opěrkami hlavy, které u klasické 356 chybí. Netradičním prvkem jsou opačně situované bezpečnostní pásy, které mají horní úchyt uprostřed vozu a zapínání u dveří, aby nerušily čistou linii karoserie. Přístrojová deska je jako u správného klasického sportovního vozu nabita kruhovými kontrolními přístroji, kterých může být až 8 (!). Dominantní pozici před tříramenným volantem mají rychloměr a otáčkoměr společně s palivoměrem. Ve středu vozu jsou pak teploměr chladící kapaliny a oleje, tlakoměr oleje, voltmetr a hodiny. Středové konzoli dominuje velké červené tlačítko spouštěče motoru. Výčet výbavy interiéru můžeme završit centrálním zamykáním, elektrickým ovládáním zpětných zrcátek a přípravou pro montáž rádia. Velice zajímavým doplňkem, obzvlášť vhodným do sportovního vozu, je nabídka antiradaru. Pro klidnější spánek majitele výrobce vybavuje vůz imobilizérem a na přání dodává také alarm. Pro ty, kteří nechtějí ve svém otevřeném voze jezdit pouze ve slunečném a teplém létě, je v nabídce také pevná střecha Hard Top.

Sportovní vůz dělají hlavně jízdní vlastnosti. Ty jsou na vysoké úrovni zajištěny pomocí tuhého prostorového rámu svařeného z kruhových trubek. Ten je stabilní základnou přední i zadní nápravy, která jsou tvořeny spodními příčnými trojúhelníkovými rameny a vzpěrami McPherson. Všechna kola jsou osazena kotoučovými brzdami s dutými kotouči a standardně 16" ráfky s pneumatikami 205/45 ZR16 vpředu a 215/40 ZR16 vzadu. Alternativně jsou k dispozici dokonce 17" s pneu 205/40 ZR17 na přední nápravu a 225/35 ZR17 na zadní poháněnou nápravu. Celková konstrukce využívá vlastností použitých materiálů, především kompozitů na karosérii, a při dostatečné tuhosti je pohotovostní hmotnost vynikajících 880 kg, což slibuje velice solidní dynamiku.

Největší rozdíl proti svému vzoru představuje pohonná jednotka. Původní plochý čtyřválec s chlazením vzduchem o objemu 1,6 litru pocházející z VW Brouk, byl nahrazen moderním řadovým čtyřválcem s kapalinovým chlazením o objemu 2,0 litru a 16ventilovou technikou. Je uložen napříč před zadní nápravou a přes pětistupňovou přímo řazenou převodovku pohání zadní kola. Ta jsou poháněna silou velmi slušných 110 kW (150 k) při 6000 ot/min a točivým momentem 190 Nm při 4100 ot/min. Porovnáme-li tyto hodnoty s velmi nízkou hmotností, je nasnadě, že akcelerace tohoto vozu bude jeho velmi silnou stránkou. Zrychlení z 0-100 km/h zvládne za 5,2 sekundy, což je hodnota hodná supersportů nejvyšší třídy a maximální rychlost je 225 km/h.

Zdali bude tento vůz trefou do černého, ukáže až nejbližší budoucnost. V každém případě pro fandy původní 356 nabízí velice zajímavou alternativu, která nejen sportovně vypadá, ale její dynamické vlastnosti dalece převyšují původní vůz. V ostatních aspektech plně zachovává vše, pro co jej lidé stále chtějí a také cena pod 30 tisíc Euro není nikterak přemrštěná, uvážíme-li že dokáže zle potrápit i sporťáky více než dvakrát dražší.

Technické údaje
MotorR4 2,0
Druhzážehový
Zdvihový objem (cm3)1997
Válce/ventily na válec4/4
Max. výkon (kW/k/ot)110/150/6000
Max. točivý moment (Nm/ot)190/4100
Jízdní výkony
Nej. rychlost (km/h)225
Zrychlení 0-100 km/h (s)5,2
Spotřeba (93/116 EU)
Kombinovaná (l/100 km)neudána
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)3930
Šířka (mm)1720
Výška (mm)1260
Rozvor (mm)2250
Pohotovostní hmotnost (kg)880
Rozměr pneu vpředu205/45 ZR16
Rozměr pneu vzadu215/40 ZR16

Miroslav Kudělka