Piaggio Porter Tipper SL - Nejmenší z velkých

Piaggio Porter Tipper SL - Nejmenší z velkých

 
 

Motocyklový gigant Piaggio již dlouhá léta nabízí vedle jednostopé techniky užitková vozidla na třech i čtyřech kolech.

Protože jsme již měli možnost vyzkoušet si v redakčním testu tříkolku APE poháněnou motocyklovou čtyřstovkou i malé užitkové Quargo s motocyklovou sedmistovkou, uvítali jsme seznámení s největším z malých, Porterem Tipper SL.

Připomeňme, že výrobní program skútrového koncernu Piaggio (jeho součástí jsou dnes i značky Aprilia, Moto Guzzi, ale i Vespa) zahrnuje v sektoru užitkových vozidel kromě nákladních typů Porter ještě řadu APE (nákladní tříkolky s čtyřdobými motocyklovými motory třídy 50 a 200 cm3), Quargo (miniaturní užitkové automobily podobné porteru s motocyklovým motorem Lombardini 686 cm3) a v neposlední řadě dvoumístné osobní vozítko M 500.

Pro typovou řadu Porter výrobce nabízí tři naprosto odlišné motory - zážehový o zdvihovém objemu 1300 cm3, vznětový o objemu 1400 cm3 a plynový 1300 cm3 spalující jako palivo LPG. Samostatnou položkou je elektrický pohon. Porter existuje i se znakem náprav 4x4!

Koncepcí i určením je trpasličí Piaggio Porter Tipper nákladním automobilem se vším všudy. Byť skutečně maličkým. Uveze totiž téměř tři čtvrtiny tuny a umí uhánět rychlostí až 125 km/h! Konstrukce italského vozidla je klasická až ortodoxní. Začíná již obvyklým žebřinovým rámem z ocelových profilů, pokračuje kapalinou chlazeným motorem uloženým vpředu pod dvoumístnou trambusovou budkou řidiče a pohánějícím kola tuhé zadní nápravy a nechybí ani kapalinové sklápění korby...

Spuštění dobře odhlučněného motoru Daihatsu je snadné a naprosto bezproblémové. I v chladnu po odstavení v mrazivé noci. Pětistupňová převodovka s přímým řazením má klasické schéma šablony a je výborně odstupňovaná s nejvyšším stupněm trochu „delším“, takže přichází ke slovu jen na rovině a převážně při jízdě bez nákladu. Odmění se za to velmi dobrou největší rychlostí. Perfektně funguje spojka s nepatrnou ovládací silou a přesným a citlivým záběrem, takže s porterem lze vyrazit z křižovat tak razantně, že okolí zůstává zírat.

Na komunikacích se miniatura (spíše motokára s korbou) pohybuje až překvapivě svižně. V městském provozu stačí držet krok s běžnou automobilovou konfekcí, vzhledem k poměru hmotnosti a výkonu je však dokonce rychlejší než průměr a může závodit s kdekým. Posádka za to platí nepatrně větším hlukem v kabině, ale rozhodně nikoli nepříjemným či obtěžujícím.

Při parkování nebo kličkování stísněnými prostory nadchne Piaggio nesmírnou obratností. Kratičký rozvor a velký rejd umožňují obrat téměř doslova na pětníku. Jen při úplném vytížení a manévrování namístě je znát absence posilovače řízení vynahrazená nepatrně větším převodem. Podstatné však je, že kvalita řízení umožňuje také bezpečnou jízdu již zmíněnou největší rychlostí (v našem případě 125,4 km/h) bez doprovodu vibrací či dokonce samovolného kličkování.

Ocenění zaslouží vyváženost pérování, které je samozřejmě vláčnější při zatížení. Prázdný porter na nerovnostech pochopitelně trochu poskakuje.

Totéž platí pro účinnost brzd (vpředu jsou kotoučové, vzadu až překvapivě stačí bubnové), které u prázdného vozidla kupodivu vůbec nemají tendenci k blokování, kterou jsme předpokládali. Současně však bez nejmenších problémů stačí zpomalit i plně naloženého portera rychleji, než by se očekávalo. Pozitivem v tomto směru je použití kapalinového ovládání, přestože jednoduchost konstrukce si doslova říká o mnohem levnější přenos síly od pedálu prostřednictvím lanovodů.

Pro ruční manipulaci s nákladem je velmi výhodné, že podlaha sklopné nástavby je pouhých 780 mm nad zemí. Její sklápění zajišťuje elektrohydraulický systém (elektrické čerpadlo oleje a obvyklý hydraulický píst) a pracuje přesně i rychle.

Přestože je budka řidiče skutečně miniaturní, odvezou se v ní při troše skromnosti i dva cestující vysoké postavy. Absolvovali jsme cestu přes celou Prahu v sestavě poněkud vyšších (190 a 200 cm) a bez následků na zdraví a ani s tím nepohodlím to nebylo nijak tragické. Jen tašky nebylo kam odložit, tak jsme je upevnili k přednímu rámu korby... Ovládání porteru lehké a přesné, řazení výtečné, výhled dobrý, potlačení hluku solidní, osvětlovací soustava solidně účinná...

Pouze průměrným parametrem je spotřeba paliva. V našem týdenním testu, který jsme absolvovali jako obvykle bez nejmenší snahy o úsporu, naopak neekonomicky, velmi dynamicky s nekompromisním využíváním parametrů motoru, dosáhla jen 8,2 l/ 100 km. Nutno však říci, že jen třetinu testu jsme najeli s plným zatížením. Cena Piaggia Porter nám připadá naprosto přiměřená a pro zájemce výhodná. Jediným negativem italské miniatury je proto (zatím) poněkud omezená servisní síť.

Technické parametry
Motorzážehový řadový tříválec
Chlazeníkapalinou
Zdvihový objem1300 cm3
Největší výkon48 kW/4800 min-1
Převodovkapětistupňová
Brzdy P/Zkotoučové/bubnové
Rozvor náprav1810 mm
Rozchod kol P/Z1230/1230 mm
Provozní hmotnost865 kg
Užitečná hmotnost685 kg
Vnější rozměry 3465 x 1460 x 1830 mm
Rozměry valníku1400 x 1980 mm
Výška podlahy nad zemí780 mm
Poloměr otáčení3,7 m
Pneumatiky155 R 8
Objem nádrže paliva35 l
Největší rychlost125 km/h
Spotřeba paliva8,2 l/100 km
Cena testovaného typu328 000 Kč bez DPH

Autor: Ondřej Horský

Foto: Václav Novák

Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Pavla Veselého: Vraťme učitelům prestiž Komentář Pavla Veselého: Vraťme učitelům prestiž

Učitelé postupně ztratili ve společnosti svou vážnost.…

Do inovací jde v Česku málo investic, ukazuje žebříček Evropské komise Do inovací jde v Česku málo investic, ukazuje žebříček Evropské komise

Česká republika se zařadila mezi sedmnáct evropských…

 

Štítky Daihatsu LPG

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Chorvatsko autem 2018: Užitečné rady, tipy, poplatky, krásné destinace Chorvatsko autem 2018: Užitečné rady, tipy, poplatky, krásné destinace

V 70. letech vznikla v ČSSR studie tunelu z okolí Českých…

Opravdu jsou SUV tak bezpečná, jak se říká? Posuďte tuto lehkou nehodu Opravdu jsou SUV tak bezpečná, jak se říká? Posuďte tuto lehkou nehodu

Na internetu se objevilo video nehody z Kanady. Bouraly…

 





 
Renault 19 (1988-2003): Jaký vlastně byl poslední renault s číslem?

Renault 19 (1988-2003): Jaký vlastně byl poslední renault s číslem?

Dnes 18:55

Renault 19 si pamatujeme i z našich silnic. Vznikal ve čtyřech karosářských variantách a v historii francouzské automobilky uzavřel kapitolu označování modelů jednotlivými čísly.




Blesk.cz

Nová dominanta Prahy: Rozhledna, jakou svět neviděl! Doubravka je naprostý unikát

Nová dominanta Prahy: Rozhledna, jakou svět neviděl!…

Nepodobá se žádné jiné rozhledně, jakou jste kdy viděli. Na stavbu Doubravky, která byla tento měsíc otevřena v…

Celý fotbalový tým se ukryl před lijákem do jeskyně. Od té doby o něm není zpráv

Celý fotbalový tým se ukryl před lijákem do jeskyně.…

Po 12 členech dorostenského fotbalového týmu pátrají záchranáři na severu Thajska. Skupina mladíků a jejich…

 

iSport.cz

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů, hrací dny, play off

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů,…

Mistrovství světa ve fotbale 2018 v Rusku nabídne od 14. června celkem 64 zápasů, ze kterých 8. července vzejde…

Coufal o Trpišovského drilu: Překvapil mě, myslel jsem, že dál už to nepůjde

Coufal o Trpišovského drilu: Překvapil mě, myslel…

Obránce Vladimír Coufal zná trenéra Jindřicha Trpišovského z Liberce. Dokonale poznal jeho vyhlášenou náročnou…

 

Reflex.cz

Vzácné snímky deportace Romů z nacistického Německa. Podívejte se

Vzácné snímky deportace Romů z nacistického Německa.…

V roce 1936 bylo v třetí říši založeno Centrum pro rasovou hygienu a výzkum dědičnosti. Vedl ho nacistický…

Festival United Islands of Prague: 20 000 lidí v ulicích a Praha roztančená hudbou

Festival United Islands of Prague: 20 000 lidí v…

Patnáctý ročník multižánrového festivalu United Islands of Prague zaplnil o víkendu ulice a parky pražského…