Piaggio Porter Tipper SL - Nejmenší z velkých

Piaggio Porter Tipper SL - Nejmenší z velkých

 
 

Motocyklový gigant Piaggio již dlouhá léta nabízí vedle jednostopé techniky užitková vozidla na třech i čtyřech kolech.

Protože jsme již měli možnost vyzkoušet si v redakčním testu tříkolku APE poháněnou motocyklovou čtyřstovkou i malé užitkové Quargo s motocyklovou sedmistovkou, uvítali jsme seznámení s největším z malých, Porterem Tipper SL.

Připomeňme, že výrobní program skútrového koncernu Piaggio (jeho součástí jsou dnes i značky Aprilia, Moto Guzzi, ale i Vespa) zahrnuje v sektoru užitkových vozidel kromě nákladních typů Porter ještě řadu APE (nákladní tříkolky s čtyřdobými motocyklovými motory třídy 50 a 200 cm3), Quargo (miniaturní užitkové automobily podobné porteru s motocyklovým motorem Lombardini 686 cm3) a v neposlední řadě dvoumístné osobní vozítko M 500.

Pro typovou řadu Porter výrobce nabízí tři naprosto odlišné motory - zážehový o zdvihovém objemu 1300 cm3, vznětový o objemu 1400 cm3 a plynový 1300 cm3 spalující jako palivo LPG. Samostatnou položkou je elektrický pohon. Porter existuje i se znakem náprav 4x4!

Koncepcí i určením je trpasličí Piaggio Porter Tipper nákladním automobilem se vším všudy. Byť skutečně maličkým. Uveze totiž téměř tři čtvrtiny tuny a umí uhánět rychlostí až 125 km/h! Konstrukce italského vozidla je klasická až ortodoxní. Začíná již obvyklým žebřinovým rámem z ocelových profilů, pokračuje kapalinou chlazeným motorem uloženým vpředu pod dvoumístnou trambusovou budkou řidiče a pohánějícím kola tuhé zadní nápravy a nechybí ani kapalinové sklápění korby...

Spuštění dobře odhlučněného motoru Daihatsu je snadné a naprosto bezproblémové. I v chladnu po odstavení v mrazivé noci. Pětistupňová převodovka s přímým řazením má klasické schéma šablony a je výborně odstupňovaná s nejvyšším stupněm trochu „delším“, takže přichází ke slovu jen na rovině a převážně při jízdě bez nákladu. Odmění se za to velmi dobrou největší rychlostí. Perfektně funguje spojka s nepatrnou ovládací silou a přesným a citlivým záběrem, takže s porterem lze vyrazit z křižovat tak razantně, že okolí zůstává zírat.

Na komunikacích se miniatura (spíše motokára s korbou) pohybuje až překvapivě svižně. V městském provozu stačí držet krok s běžnou automobilovou konfekcí, vzhledem k poměru hmotnosti a výkonu je však dokonce rychlejší než průměr a může závodit s kdekým. Posádka za to platí nepatrně větším hlukem v kabině, ale rozhodně nikoli nepříjemným či obtěžujícím.

Při parkování nebo kličkování stísněnými prostory nadchne Piaggio nesmírnou obratností. Kratičký rozvor a velký rejd umožňují obrat téměř doslova na pětníku. Jen při úplném vytížení a manévrování namístě je znát absence posilovače řízení vynahrazená nepatrně větším převodem. Podstatné však je, že kvalita řízení umožňuje také bezpečnou jízdu již zmíněnou největší rychlostí (v našem případě 125,4 km/h) bez doprovodu vibrací či dokonce samovolného kličkování.

Ocenění zaslouží vyváženost pérování, které je samozřejmě vláčnější při zatížení. Prázdný porter na nerovnostech pochopitelně trochu poskakuje.

Totéž platí pro účinnost brzd (vpředu jsou kotoučové, vzadu až překvapivě stačí bubnové), které u prázdného vozidla kupodivu vůbec nemají tendenci k blokování, kterou jsme předpokládali. Současně však bez nejmenších problémů stačí zpomalit i plně naloženého portera rychleji, než by se očekávalo. Pozitivem v tomto směru je použití kapalinového ovládání, přestože jednoduchost konstrukce si doslova říká o mnohem levnější přenos síly od pedálu prostřednictvím lanovodů.

Pro ruční manipulaci s nákladem je velmi výhodné, že podlaha sklopné nástavby je pouhých 780 mm nad zemí. Její sklápění zajišťuje elektrohydraulický systém (elektrické čerpadlo oleje a obvyklý hydraulický píst) a pracuje přesně i rychle.

Přestože je budka řidiče skutečně miniaturní, odvezou se v ní při troše skromnosti i dva cestující vysoké postavy. Absolvovali jsme cestu přes celou Prahu v sestavě poněkud vyšších (190 a 200 cm) a bez následků na zdraví a ani s tím nepohodlím to nebylo nijak tragické. Jen tašky nebylo kam odložit, tak jsme je upevnili k přednímu rámu korby... Ovládání porteru lehké a přesné, řazení výtečné, výhled dobrý, potlačení hluku solidní, osvětlovací soustava solidně účinná...

Pouze průměrným parametrem je spotřeba paliva. V našem týdenním testu, který jsme absolvovali jako obvykle bez nejmenší snahy o úsporu, naopak neekonomicky, velmi dynamicky s nekompromisním využíváním parametrů motoru, dosáhla jen 8,2 l/ 100 km. Nutno však říci, že jen třetinu testu jsme najeli s plným zatížením. Cena Piaggia Porter nám připadá naprosto přiměřená a pro zájemce výhodná. Jediným negativem italské miniatury je proto (zatím) poněkud omezená servisní síť.

Technické parametry
Motorzážehový řadový tříválec
Chlazeníkapalinou
Zdvihový objem1300 cm3
Největší výkon48 kW/4800 min-1
Převodovkapětistupňová
Brzdy P/Zkotoučové/bubnové
Rozvor náprav1810 mm
Rozchod kol P/Z1230/1230 mm
Provozní hmotnost865 kg
Užitečná hmotnost685 kg
Vnější rozměry 3465 x 1460 x 1830 mm
Rozměry valníku1400 x 1980 mm
Výška podlahy nad zemí780 mm
Poloměr otáčení3,7 m
Pneumatiky155 R 8
Objem nádrže paliva35 l
Největší rychlost125 km/h
Spotřeba paliva8,2 l/100 km
Cena testovaného typu328 000 Kč bez DPH

Autor: Ondřej Horský

Foto: Václav Novák

Spolupracujeme s TipCars.com
Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek

Antimonopolní orgány Evropské unie dostaly zprávy o…

Polský senát schválil kontroverzní reorganizaci nejvyššího soudu Polský senát schválil kontroverzní reorganizaci nejvyššího soudu

Horní komora polského parlamentu, Senát, v noci podle…

Patriotismus stranou. Masy Britů žádají Francouze, Němce a Iry kvůli brexitu o občanství Patriotismus stranou. Masy Britů žádají Francouze, Němce a Iry kvůli brexitu o občanství

Z obav o ztrátu práv občanů Evropské unie žádají masy…

Soros chce dát každému imigrantovi 15 tisíc euro, tvrdí bez důkazů Orbán Soros chce dát každému imigrantovi 15 tisíc euro, tvrdí bez důkazů Orbán

Podpora migrace není odpovědí na ekonomické problémy,…

 

Štítky Daihatsu LPG

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
V německé studii spolehlivosti aut letos uspěly výrobky z Česka a SR V německé studii spolehlivosti aut letos uspěly výrobky z Česka a SR

Prémiové značky, jako například BMW či Audi letos…

Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

 





 
Tlak v pneumatikách: Víte, jak často jej kontrolovat? A co hrozí, pokud není správný?

Tlak v pneumatikách: Jak často ho kontrolovat? A co hrozí, pokud není správný?

Dnes 13:27

Správný tlak v pneumatikách je nezbytný pro bezpečnou jízdu. Však to s ním také není jenom tak!




Blesk.cz

Opilí kamarádi obcovali s dopravním značením: Řádění ukončili až policisté

Opilí kamarádi obcovali s dopravním značením: Řádění…

Opravdu netradiční zábavu si našli tři opilí mladíci ve slovenském Martinu. Na mušku si vzali přenosné dopravní…

„Spalte je, ať Alláh spálí ISIS“: Ženy z Rakky pálí burky na oslavu svobody

„Spalte je, ať Alláh spálí ISIS“: Ženy z Rakky pálí…

Bojovníci arabsko-kurdské koalice, kterou podporuje mezinárodní letecká koalice vedená Spojenými státy, se dál…

 

iSport.cz

Liberec gólem Breiteho vyhrál v Chotěbuzi. Jablonec generálku nezvládl

Liberec gólem Breiteho vyhrál v Chotěbuzi. Jablonec…

Fotbalistům Jablonce nevyšla generálka na start nové soutěžní sezony. Severočeši dnes prohráli s nováčkem…

Petržela o posilách ve Spartě a Slavii: Čeští hráči jim stejně budou závidět

Petržela o posilách ve Spartě a Slavii: Čeští hráči…

Zažil milionové orgie ve Slavii v éře štědrého Čechoameričana Borise Korbela. Seděl na sparťanské lavičce, když…

 

Reflex.cz

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce na koupališti v Šárce. Pak ji zkopala a škrtila. Incident řeší policie

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce na…

V úterý tu ještě nebyla ani noha, ve středu už bylo celkem plno. Řeč je o koupališti Divoká Šárka, kde se…

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Uhlobaron Ptáček v Cimrmanově hře Vizionář přijímá informaci, že by mu někdo mohl vzít důl, s krajní nedůvěrou.…