Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Pininfarina v Ženevě 2010

Aleš Dragoun
Slavné italské studio Pininfarina vystavuje v Ženevě koncept s poněkud zvláštním jménem 2uettottanta.

2uettottanta

Název ovšem nechává vzpomenout na úplně první Alfu Romeo Spider 1600 Duetto z roku 1966. Prapůvodní verze klasického roadsteru (v Itálii spideru) s křížem a hadem ve znaku, který se vyráběl těžko uvěřitelných 27 let, měla kulatou do špičky klesající záď a dnes je vyhledávaným sběratelským kouskem.

Design dvoumístné karoserie její moderní variace se určitě povedl, ale není to žádné retro, které by na původní Duetto nějak odkazovalo. Kulaté oči ani baculatou zadní část na něm nenajdeme, přednost dostaly moderní ostré linky a pásy světelných diod vpředu i vzadu. 2uettottanta má poněkud nasupený výraz, zaujme ovšem jakýsi zlom přední části, který pokračuje coby boční prolis. Ten kopíruje tvary blatníků a končí až vzadu výraznou odtokovou hranou. Vůz je pochopitelně lakován červenou barvou, jak jinak, vždyť pochází z Itálie!

Pod jeho kapotou najdeme podélně umístěný přeplňovaný čtyřválec o objemu 1750 cm3. Alfa Romeo se nedávno vrátila k tomuto objemu válců po nějakých čtyřech desetiletích. Používala jej již před druhou světovou válkou, byť v šestiválcové konfiguraci. Po ní se v v roce 1968 objevil čtyřválec 1779 cm3 v modelu 1750 Spider Veloce, kde dával 87 kW (118 k). Tento vůz byl přímým pokračovatelem Duetta.

2uettottanta svému vzoru také rozměrově odpovídá. Je sice o značných 170 mm širší, ale o 40,4 mm kratší a 15 mm nižší. Celkové rozměry konceptu jsou tedy 4212,6 x 1797 x 1280 mm. Ano, Pininfarina uvádí délku s přesností na desetinu milimetru. Podvozek pak má rozvor 2500 mm. Nízkoprofilové pneumatiky byly speciálně vyvinuty u firmy Dunlop, karbon-keramické kotoučové brzdy dodalo italské Brembo.

Dvojice cestujících si hoví v lehoučkých sedadlech potažených ručně šitou kůží. Tříramenný volant má zploštělou spodní část. Obvyklé přístroje jsou ve dvou hlavních tubusech před řidičem, přístrojová deska je celá v zorném úhlu jeho pohledu. Žádná zbytečná tlačítka, na středové konzole je jen kratičká chromovaná řadicí páka a přepínač systému DNA, převzatého z civilních vozů Alfa Romeo. Rychlostní stupně dvouspojkové převodovky lze řadit také pádly pod volantem. Za sedadly jsou opěrky hlavy a hliníkový štít se dvěma vstupy vzduchu po stranách.

Koncept můžeme brát jako dárek k výročí. Karosárnu Pininfarina totiž založil Gian Battista Pinin Farina již v roce 1930. Aby toho nebylo málo, Alfa Romeo slaví letos celé století existence.


Aleš Dragoun