20.7. 2014 Ladislav Černý

Pisten Bully 300W: Večerní úprava sněhu („rolba“)

 

Zúčastnili jsme se úpravy sněhu dvanáctitunovým strojem, který používá motor Mercedes-Benz a na kapotě má K jako Kässbohrer.

V českém prostředí se pásovému vozidlu na úpravu sněhu neřekne téměř jinak než rolba. V současnosti jde však o zavádějící název, protože slovo Rolba použila poprvé v roce 1962 stejnojmenná švédská firma, která začala vyrábět stroje na úpravu ledové plochy. Zajdeme-li tedy na hokejové utkání, tam slovo rolba právem patří. Na sněhový svah však úplně ne.

Kässbohrer a sněžné stroje

My jsme vyzkoušeli stroj Pisten Bully 300W, který vyrábí ulmská firma Kässbohrer, známá zejména jako dřívější producent autobusů (nyní Setra) i návěsů a přívěsů (v současnosti Kögel). V letech 1979-1989 Kässbohrer prodal dva tisíce strojů na úpravu sněhu. Zkoušené Pisten Bully poháněl 7,2litrový šestiválec Mercedes-Benz OM 926 LA. Kvůli emisím používá selektivní katalytickou redukci SCR. Před každodenní odpolední prací jej obsluha nechává dvacet minut zahřát, protože pak po něm žádá vysoký výkon. Agregát podává točivý moment 1300 N.m, který slouží k pohybu jedenáctitunového kolosu. Největší zážitek ze síly stroje jsme měli během hrnutí sněhu do prudkého svahu černé sjezdovky.

Sníh musí nahoru

Proč hrnete tolik sněhu nahoru, ptáme se Jiřího Dlaboly, upravujícího sjezdovky na Tanvaldském Špičáku, který v rukou místo volantu pečlivě drží knipl jako v letadle. S úsměvem odpovídá, že lyžaři mají přes den spoustu času jej shrnout dolů. Do prudkého stoupání naplno zabírají pásy, ale to nestačí. Za kabinou, ve které jsme usazení ve skořepinových sedadlech téměř jako piloti Formule 1, se nachází naviják lana s hydromotorem o výkonu 110 kW. Jedenáctimilimetrové ocelové lano zakotvené na vrcholku sjezdovky táhne Pisten Bully silou odpovídající maximálně dovoleným třem tunám.

Nosnost lana je koncipovaná na čtyři tuny. K zajištění bezpečnosti práce s lanem slouží detektor neporušenosti lana, který dá včas signál při jeho porušení. Provozovatel stroje nemusí kilometrové lano měnit preventivně, ale dostane varovnou informaci při počátcích narušení lana. Výrobce slibuje až tisíc provozních hodin bezpečné práce s lanem v navijáku.

Skýtá se nám úchvatný pohled na několik stovek metrů vytaženého lana, které jde od stroje téměř přímo na vzdálený vrchol kopce. Samotné lano o celkové pracovní délce tisíc metrů váží kolem tuny, včetně navijáku a pohonu pak přidává na pásy celkové zatížení 1,7 tuny.

Hrnutí sněhu vzhůru a zarovnávání povrchu sjezdovky nejsou veškeré úkoly. Na konci více než desetimetrového stroje se nachází fréza, která hroudy sněhu rozbíjí a připravuje jej pro finální úpravu na roletu, kterou dobře znají lyžaři přijíždějící ráno na sjezdovky mezi prvními.

Téměř hodinářská práce

V nejprudším stoupání jde šestiválec OM 926 na plný výkon a občas se široké pásy na měkkém sněhu prohrábnou. Obsluha stroje reaguje bleskurychle, protože bychom během chvilky mohli ve sněhu udělat pořádný záhrab či vyrýt spoustu trávy a hlíny. Množství budíků před řidičem vévodí kulatý, který ukazuje tah lana. Ten lze regulovat na jednu, dvě či tři tuny, nad touto hranicí se nachází zakázané červené pole. Rychloměr samozřejmě nenajdete, nejvyšší rychlost Pisten Bully činí 22 km/h.

Jako v nákladním autě

Kromě navijáku jsou u pohonu druhým nejdůležitějším údajem otáčky motoru. Ukazatel má jasně vyznačené ekonomické pole nejvyššího točivého momentu při 1200-1600 min-1. Ekonomika provozu je i u tak speciálního stroje velmi důležitá, aby palivová nádrž o objemu 190 litrů v pohodě vystačila na celou pracovní směnu od čtyř odpoledne až těsně po půlnoci. Výrobce poskytuje ke spotřebě nafty velmi ostýchavý údaj – průměrně od 18 l/hod. Během hodinového pobytu v kabině stroje jsme však stále žasli, co všechno tento naftový pomocník ulmské značky dokáže.

Vybavení interiéru si nijak nezadá s kabinami distribučních užitkových vozidel, protože řidič tráví během zimní sezony v kabině mnoho hodin. Nejvíce práce je podle Jiřího Dlaboly na začátku zimy, kdy se v případě mrazu maximálně zasněžuje. Musí vzniknout pořádná podkladová vrstva, která je schopná odolávat i tak nepříznivým podmínkám, které nastaly tuto zimu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z

Turecko po dubnovém referendu o změnách ústavy přehodnotí…

Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace

Oborové svazy a asociace vítají nominaci Jiřího Havlíčka…

Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad

Bývalý velvyslanec v USA a Rusku Petr Kolář nebude…

Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM

Twitteru došla trpělivost. V boji proti fake news, hoaxům…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
V Bratislavě před 35 lety vyvíjeli malou dodávku. Byl to neúspěšný projekt V Bratislavě před 35 lety vyvíjeli malou dodávku. Byl to neúspěšný projekt

Malý užitkový automobil měl mít zhruba poloviční nosnost…

Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

 






 
Gazela BMW B5 (BMW 2001): Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Gazela BMW B5: Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Včera

V první polovině 70. let vznikl na severní Moravě velmi zajímavý závodní automobil pojmenovaný Gazela. Ač jeho tvůrci vycházeli z oblíbeného kupé 110 R, technicky i tvarově šlo o něco úplně jiného.




Blesk.cz

Retro je všechno! Recenze 5 Neo Geo klasik pro Nintendo Switch

Retro je všechno! Recenze 5 Neo Geo klasik pro…

S příchodem každé nové herní konzole se hráči těší nejvíce na nové a exkluzivní tituly. Jenže i na nové mašince…

TOP 09 změnila logo. V boji o voliče jí má pomoci Schwarzenbergův motýlek

TOP 09 změnila logo. V boji o voliče jí má pomoci…

TOP 09 změnila logo, zařadila do něj motiv motýlka, jakého nosí její čestný předseda Karel Schwarzenberg.…

 

iSport.cz

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká Hlaváč v upřímné zpovědi

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká…

Se Spartou prožil bleskový konec ve čtvrtfinále play off. Kometa vyhrála 4:0, pražský hokejový kolos těžce…

Reprezentace s mladými mě nabíjí, řekl Sivok. Myslí na přesun do USA

Reprezentace s mladými mě nabíjí, řekl Sivok. Myslí…

Může se cítit jako poslední "starý" vlk mezi smečkou divochů. Tomáš Sivok zůstal v českém národním týmu i po…

 

Reflex.cz

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Stará právnická anekdota praví: Svědek všechno viděl, ale ničemu nerozumí. Soudní znalec všemu rozumí, ale nic…

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Vladimír Mišík oslavil před pár dny velkolepě sedmdesátiny, Adam Mišík bude mít letos v květnu dvacetiny. Dva…