reklama


20.7. 2014 Ladislav Černý

Pisten Bully 300W: Večerní úprava sněhu („rolba“)

 

Zúčastnili jsme se úpravy sněhu dvanáctitunovým strojem, který používá motor Mercedes-Benz a na kapotě má K jako Kässbohrer.

V českém prostředí se pásovému vozidlu na úpravu sněhu neřekne téměř jinak než rolba. V současnosti jde však o zavádějící název, protože slovo Rolba použila poprvé v roce 1962 stejnojmenná švédská firma, která začala vyrábět stroje na úpravu ledové plochy. Zajdeme-li tedy na hokejové utkání, tam slovo rolba právem patří. Na sněhový svah však úplně ne.

Kässbohrer a sněžné stroje

My jsme vyzkoušeli stroj Pisten Bully 300W, který vyrábí ulmská firma Kässbohrer, známá zejména jako dřívější producent autobusů (nyní Setra) i návěsů a přívěsů (v současnosti Kögel). V letech 1979-1989 Kässbohrer prodal dva tisíce strojů na úpravu sněhu. Zkoušené Pisten Bully poháněl 7,2litrový šestiválec Mercedes-Benz OM 926 LA. Kvůli emisím používá selektivní katalytickou redukci SCR. Před každodenní odpolední prací jej obsluha nechává dvacet minut zahřát, protože pak po něm žádá vysoký výkon. Agregát podává točivý moment 1300 N.m, který slouží k pohybu jedenáctitunového kolosu. Největší zážitek ze síly stroje jsme měli během hrnutí sněhu do prudkého svahu černé sjezdovky.

Sníh musí nahoru

Proč hrnete tolik sněhu nahoru, ptáme se Jiřího Dlaboly, upravujícího sjezdovky na Tanvaldském Špičáku, který v rukou místo volantu pečlivě drží knipl jako v letadle. S úsměvem odpovídá, že lyžaři mají přes den spoustu času jej shrnout dolů. Do prudkého stoupání naplno zabírají pásy, ale to nestačí. Za kabinou, ve které jsme usazení ve skořepinových sedadlech téměř jako piloti Formule 1, se nachází naviják lana s hydromotorem o výkonu 110 kW. Jedenáctimilimetrové ocelové lano zakotvené na vrcholku sjezdovky táhne Pisten Bully silou odpovídající maximálně dovoleným třem tunám.

Nosnost lana je koncipovaná na čtyři tuny. K zajištění bezpečnosti práce s lanem slouží detektor neporušenosti lana, který dá včas signál při jeho porušení. Provozovatel stroje nemusí kilometrové lano měnit preventivně, ale dostane varovnou informaci při počátcích narušení lana. Výrobce slibuje až tisíc provozních hodin bezpečné práce s lanem v navijáku.

Skýtá se nám úchvatný pohled na několik stovek metrů vytaženého lana, které jde od stroje téměř přímo na vzdálený vrchol kopce. Samotné lano o celkové pracovní délce tisíc metrů váží kolem tuny, včetně navijáku a pohonu pak přidává na pásy celkové zatížení 1,7 tuny.

Hrnutí sněhu vzhůru a zarovnávání povrchu sjezdovky nejsou veškeré úkoly. Na konci více než desetimetrového stroje se nachází fréza, která hroudy sněhu rozbíjí a připravuje jej pro finální úpravu na roletu, kterou dobře znají lyžaři přijíždějící ráno na sjezdovky mezi prvními.

Téměř hodinářská práce

V nejprudším stoupání jde šestiválec OM 926 na plný výkon a občas se široké pásy na měkkém sněhu prohrábnou. Obsluha stroje reaguje bleskurychle, protože bychom během chvilky mohli ve sněhu udělat pořádný záhrab či vyrýt spoustu trávy a hlíny. Množství budíků před řidičem vévodí kulatý, který ukazuje tah lana. Ten lze regulovat na jednu, dvě či tři tuny, nad touto hranicí se nachází zakázané červené pole. Rychloměr samozřejmě nenajdete, nejvyšší rychlost Pisten Bully činí 22 km/h.

Jako v nákladním autě

Kromě navijáku jsou u pohonu druhým nejdůležitějším údajem otáčky motoru. Ukazatel má jasně vyznačené ekonomické pole nejvyššího točivého momentu při 1200-1600 min-1. Ekonomika provozu je i u tak speciálního stroje velmi důležitá, aby palivová nádrž o objemu 190 litrů v pohodě vystačila na celou pracovní směnu od čtyř odpoledne až těsně po půlnoci. Výrobce poskytuje ke spotřebě nafty velmi ostýchavý údaj – průměrně od 18 l/hod. Během hodinového pobytu v kabině stroje jsme však stále žasli, co všechno tento naftový pomocník ulmské značky dokáže.

Vybavení interiéru si nijak nezadá s kabinami distribučních užitkových vozidel, protože řidič tráví během zimní sezony v kabině mnoho hodin. Nejvíce práce je podle Jiřího Dlaboly na začátku zimy, kdy se v případě mrazu maximálně zasněžuje. Musí vzniknout pořádná podkladová vrstva, která je schopná odolávat i tak nepříznivým podmínkám, které nastaly tuto zimu.

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Zamávejte otravným domácím pracem - prádlo vám roztřídí a poskládají droidi Zamávejte otravným domácím pracem - prádlo vám roztřídí a poskládají droidi

Žhavá novinka pro vykonávání domácích prací —…

Glosa Jany Havligerové: Pamlsky a indiáni Glosa Jany Havligerové: Pamlsky a indiáni

Školy zřizované kraji a obcemi už by neměly dostávat…

Trump utahuje šrouby - na tiskovky budou moci jenom novináři, které sám schválí Trump utahuje šrouby - na tiskovky budou moci jenom novináři, které sám schválí

Někteří američtí novináři nejspíš nedostanou povolení k…

Svět posílení koruny nečeká. Bránit mu mají spekulanti Svět posílení koruny nečeká. Bránit mu mají spekulanti

Průměr z více než čtyř desítek prognóz počítá s tím, že…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

 






 
Víme, kdy se objeví nová Lada Niva. Bude pořád drsná?

Víme, kdy se objeví nová Lada Niva. Bude pořád drsná?

Včera

Ani ruská offroadová legenda se nedožije třetí dekády 21. století, dostane bude nahrazena novým modelem. Bude také tak hardcore?




Blesk.cz

Trump chce vybírat novináře pro „tiskovky“ v Bílém domě. Kvůli zášti k CNN?

Trump chce vybírat novináře pro „tiskovky“ v Bílém…

Někteří američtí novináři nejspíš nedostanou povolení k účasti na tiskových konferencích Donalda Trumpa v Bílém…

Manželka Jiřího Pomeje přiznala krizi: Nezvládám to, chce se mi brečet!

Manželka Jiřího Pomeje přiznala krizi: Nezvládám to,…

Konec minulého roku byl u Pomejů pořádně bouřlivý, napětí v jejich vztahu se dalo krájet. Nyní se Andrea musí…

 

iSport.cz

Druhá prohra v řadě! Real nestačil doma na Celtu a čelí vyřazení z poháru

Druhá prohra v řadě! Real nestačil doma na Celtu a…

Čtyřicet zápasů neprohráli, aby pak padli hned dvakrát za sebou. Fotbalisté Realu Madrid nezvládli po ligové…

Kadeřábek: Schalke pro mě nebylo téma. Odchody do Bayernu ho motivují

Kadeřábek: Schalke pro mě nebylo téma. Odchody do…

Obránce Hoffenheimu Pavel Kadeřábek kvůli lehčímu zranění lýtka možná vynechá sobotní úvodní zápas druhé části…

 

Reflex.cz

Petr Kratochvíl: Trump není oligarcha typu Babiše, nemá peníze díky kontaktům z minulého režimu

Petr Kratochvíl: Trump není oligarcha typu Babiše,…

Petr Kratochvíl (66) je nejúspěšnější český divadelní producent. Po pěti letech veřejného mlčení poskytl Reflexu…

Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a terorismus. Jenže teď se bojíme i Trumpa

Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a…

Důsledky někdejšího nezasahování prezidenta Baracka Obamy v Sýrii byly pro Evropu v některých ohledech stejně…

 
 
reklama