20.7. 2014 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Pisten Bully 300W: Večerní úprava sněhu („rolba“)

 

Zúčastnili jsme se úpravy sněhu dvanáctitunovým strojem, který používá motor Mercedes-Benz a na kapotě má K jako Kässbohrer.

V českém prostředí se pásovému vozidlu na úpravu sněhu neřekne téměř jinak než rolba. V současnosti jde však o zavádějící název, protože slovo Rolba použila poprvé v roce 1962 stejnojmenná švédská firma, která začala vyrábět stroje na úpravu ledové plochy. Zajdeme-li tedy na hokejové utkání, tam slovo rolba právem patří. Na sněhový svah však úplně ne.

Kässbohrer a sněžné stroje

My jsme vyzkoušeli stroj Pisten Bully 300W, který vyrábí ulmská firma Kässbohrer, známá zejména jako dřívější producent autobusů (nyní Setra) i návěsů a přívěsů (v současnosti Kögel). V letech 1979-1989 Kässbohrer prodal dva tisíce strojů na úpravu sněhu. Zkoušené Pisten Bully poháněl 7,2litrový šestiválec Mercedes-Benz OM 926 LA. Kvůli emisím používá selektivní katalytickou redukci SCR. Před každodenní odpolední prací jej obsluha nechává dvacet minut zahřát, protože pak po něm žádá vysoký výkon. Agregát podává točivý moment 1300 N.m, který slouží k pohybu jedenáctitunového kolosu. Největší zážitek ze síly stroje jsme měli během hrnutí sněhu do prudkého svahu černé sjezdovky.

Sníh musí nahoru

Proč hrnete tolik sněhu nahoru, ptáme se Jiřího Dlaboly, upravujícího sjezdovky na Tanvaldském Špičáku, který v rukou místo volantu pečlivě drží knipl jako v letadle. S úsměvem odpovídá, že lyžaři mají přes den spoustu času jej shrnout dolů. Do prudkého stoupání naplno zabírají pásy, ale to nestačí. Za kabinou, ve které jsme usazení ve skořepinových sedadlech téměř jako piloti Formule 1, se nachází naviják lana s hydromotorem o výkonu 110 kW. Jedenáctimilimetrové ocelové lano zakotvené na vrcholku sjezdovky táhne Pisten Bully silou odpovídající maximálně dovoleným třem tunám.

Nosnost lana je koncipovaná na čtyři tuny. K zajištění bezpečnosti práce s lanem slouží detektor neporušenosti lana, který dá včas signál při jeho porušení. Provozovatel stroje nemusí kilometrové lano měnit preventivně, ale dostane varovnou informaci při počátcích narušení lana. Výrobce slibuje až tisíc provozních hodin bezpečné práce s lanem v navijáku.

Skýtá se nám úchvatný pohled na několik stovek metrů vytaženého lana, které jde od stroje téměř přímo na vzdálený vrchol kopce. Samotné lano o celkové pracovní délce tisíc metrů váží kolem tuny, včetně navijáku a pohonu pak přidává na pásy celkové zatížení 1,7 tuny.

Hrnutí sněhu vzhůru a zarovnávání povrchu sjezdovky nejsou veškeré úkoly. Na konci více než desetimetrového stroje se nachází fréza, která hroudy sněhu rozbíjí a připravuje jej pro finální úpravu na roletu, kterou dobře znají lyžaři přijíždějící ráno na sjezdovky mezi prvními.

Téměř hodinářská práce

V nejprudším stoupání jde šestiválec OM 926 na plný výkon a občas se široké pásy na měkkém sněhu prohrábnou. Obsluha stroje reaguje bleskurychle, protože bychom během chvilky mohli ve sněhu udělat pořádný záhrab či vyrýt spoustu trávy a hlíny. Množství budíků před řidičem vévodí kulatý, který ukazuje tah lana. Ten lze regulovat na jednu, dvě či tři tuny, nad touto hranicí se nachází zakázané červené pole. Rychloměr samozřejmě nenajdete, nejvyšší rychlost Pisten Bully činí 22 km/h.

Jako v nákladním autě

Kromě navijáku jsou u pohonu druhým nejdůležitějším údajem otáčky motoru. Ukazatel má jasně vyznačené ekonomické pole nejvyššího točivého momentu při 1200-1600 min-1. Ekonomika provozu je i u tak speciálního stroje velmi důležitá, aby palivová nádrž o objemu 190 litrů v pohodě vystačila na celou pracovní směnu od čtyř odpoledne až těsně po půlnoci. Výrobce poskytuje ke spotřebě nafty velmi ostýchavý údaj – průměrně od 18 l/hod. Během hodinového pobytu v kabině stroje jsme však stále žasli, co všechno tento naftový pomocník ulmské značky dokáže.

Vybavení interiéru si nijak nezadá s kabinami distribučních užitkových vozidel, protože řidič tráví během zimní sezony v kabině mnoho hodin. Nejvíce práce je podle Jiřího Dlaboly na začátku zimy, kdy se v případě mrazu maximálně zasněžuje. Musí vzniknout pořádná podkladová vrstva, která je schopná odolávat i tak nepříznivým podmínkám, které nastaly tuto zimu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Stát ignoruje nabídku na řešení stáčených tachometrů Stát ignoruje nabídku na řešení stáčených tachometrů

Investice do systému Car-Pass zavedeného v Belgii by se v…

V Rusku je všechno možné, hlavou státu se může stát i žena, říká Putin V Rusku je všechno možné, hlavou státu se může stát i žena, říká Putin

Ruský prezident Vladimir Putin dnes v projevu na…

Případ Davida Ratha se v pondělí vrátí před soud Případ Davida Ratha se v pondělí vrátí před soud

Krajský soud v Praze se v pondělí vrátí ke korupční kauze…

Alternativní taxislužba Lyft obdrží od investorů miliardu dolarů Alternativní taxislužba Lyft obdrží od investorů miliardu dolarů

Americký provozovatel alternativní taxislužby Lyft získal…

 

Štítky Profi

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu: Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu:

Škoda zatím neoznámila, kolik bude požadovat za základní…

Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné

Vůz s designově velmi komplikovanou přídí se stává…

 





 
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost vs. Škoda Fabia 1.0 TSI – Malí, drazí, automatoví…

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost vs. Škoda Fabia 1.0 TSI – Malí, drazí, automatoví…

Dnes 08:00

Ford Fiesta a Škoda Fabia, to je takový docela tradiční malý souboj. Tentokrát se nám však sešly trochu zvláštní specifikace.




Blesk.cz

Mají k sobě blízko: Ruppert se tulil k Brouskovi, Mišík zapadl do náruče Komínkovi!

Mají k sobě blízko: Ruppert se tulil k Brouskovi,…

Jindy se tulí ke svým manželkám a přítelkyním, nyní měli pánové mazlící náladu mezi sebou. Matěj Ruppert (39)…

Vražda maminky Veroniky (†27): Její rodiče bojují o vnoučka. Žije u manželky vraha!

Vražda maminky Veroniky (†27): Její rodiče bojují o…

Vyrůstá daleko od svých blízkých v domácnosti pro něj úplně cizí ženy. Malému Míšovi je teprve osm let, prožil…

 

iSport.cz

Michálek o příchodu do Sparty: Chci tu zabojovat o olympiádu

Michálek o příchodu do Sparty: Chci tu zabojovat o olympiádu

Poprvé v kariéře okusí zkušený čtyřiatřicetiletý obránce Zbyněk Michálek domácí hokejovou extraligu. Při návratu…

Plzeň po Spartě zklamala. Náhradníci horší než opory, chyboval Hubník

Plzeň po Spartě zklamala. Náhradníci horší než…

Tohle nebyla Plzeň, která už deset kol v kuse válcuje českou fotbalovou ligu. Fotbalisté Viktorie ve čtvrteční…

 

Reflex.cz

Jediné video, které potřebujete vidět před volbami: Neomylný maďarský jezevčík předpověděl výsledky

Jediné video, které potřebujete vidět před volbami:…

Redakci Reflexu se podařil ojedinělý objev. V maďarské vesničce Csolnok totiž žije pes s neobyčejnými…

Na treku Vancouverem: Za krásami největšího ostrova západního pobřeží Severní Ameriky

Na treku Vancouverem: Za krásami největšího ostrova…

Ostrov Vancouver byl naším domovem více než půlrok. Stihli jsme tu nejen pracovat a poznat místní způsob života,…