6.12. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Písty spalovacího motoru: Co přesně v motoru dělají? A co všechno musí vydržet?

 

Písty představují nejnamáhavější součást spalovacího motoru. Jejich úkolem je roztáčet přes ojnice klikový hřídel a svým dnem zachytávat expanzní tlak spálených plynů. Čím se písty liší, z čeho jsou vyrobeny a proč jsou tolik namáhány?

Pro začátek uvedeme několik velmi pozoruhodných hodnot. Písty musejí být schopny snášet teploty až 2000 Celsia a tlaky 3 až 6 MPa v případě zážehového motoru a více jak 8 MPa u dieselu. Z toho je zřejmé, že písty jsou namáhány hlavně tlakem a teplotou.

Kromě výše napsaného písty dále oddělují ve všech pracovních cyklech motoru spalovací prostor od prostoru klikového hřídele. Aby to bylo možné, musejí ve válci dobře těsnit. Ale pozor, pokud by těsnily příliš, hrozilo by jejich zadření, případně prasknutí vinou teplotní roztažnosti.

Jak tedy vypadá klasický píst ze spalovacího motoru? Skládá se ze tří částí. Horní ploše, na níž tlačí expanzní tlak, říkáme dno, i když je to vlastně ta nejvyšší část. Dále následuje plášť, na němž jsou umístěny drážky pro pístní kroužky. Ještě níže najdete boky pístu spolu s okem pro pístní čep. Aby se zabránilo usazování karbonu, jsou boky pístu často potaženy vrstvou teflonu. Písty jsou obyčejně vyráběny ze slitiny hliníku, hořčíku, mědi, niklu a křemíku. Obvykle se používá dvou rozdílných materiálů z důvodu zajištění přesné roztažnosti v závislosti na teplotě.

Podílí se na kompresi

Zmínili jsme dno pístu. To může být rovné, ovšem takový píst by dobré vlastnosti rozhodně nevykazoval. Dna pístů tak mají rozličné tvary podle motoru. Třeba u dieselových motorů hraje tvar dna významnou roli, neboť je vlastně značnou částí kompresního prostoru. Často se u naftových motorů používá takzvaný toroidní spalovací prostor tvořený vybráním kruhového tvaru uprostřed pístu a dále se můžete setkat třeba s Hesselmanovým spalovacím prostorem. Používá se rovněž u vznětových motorů a dno pístu je tvořeno dvěma prohlubněmi, přičemž vstřikovač rozprašuje naftu vlastně do dvou směrů, odpovídající vybráním ve dně pístu.

Zážehové motory mají dna tvarovaná často velice složitě. Typickým příkladem je píst z motoru Mazda 2.0 SkyActiv-G. Jeho dno se k okrajům válců svažuje. Nejvyšší je uprostřed, tedy u svíčky. Smyslem je velmi pozvolný nárůst komprese a to z důvodu extrémně vysokého kompresního poměru 14,0:1. V opačném případě by docházelo k detonačnímu spalování.

Aby píst ve válci těsnil a tedy nedocházelo k úbytku komprese a zároveň ke spotřebě oleje, je osazen zpravidla trojicí pístních kroužků. Pístní kroužky musejí být v drážce uloženy s jistou vůlí, jinak by nebyla zajištěna funkce mazání stěn válců. V místě, kde vede drážka pro nejnižší, takzvaný stírací pístní kroužek, musejí být v pístu vyvrtány otvory, jimiž se z drážky odvádí olej.

Vysoké i nízké… i oválné

Dalším faktorem, který se pojí s písty, je jejich výška. Vysoký píst je zpravidla těžší. Proto se u točivých zážehových motorů používají písty mnohem kratší (kvůli snížení jejich setrvačných hmot). Někdy mohou být tak krátké, že to vede ke zvýšené spotřebě oleje, neboť takový píst při překlápění v horní úvrati dokonale netěsní. Příkladem jsou šestiválce Mazda série K. Naopak dlouhé písty najdete u pomaloběžných motorů. Ty nejvyšší jsou u lodních agregátů či různých stacionárních strojů. Někdy se píst na ojnici usazuje s vyosením několika milimetrů. Tím se zmenšuje namáhání pístu při již zmíněném překlápění. Současně se tím redukuje hlučnost v podobě klepání pístů.

Písty mají běžně kulatý tvar, ovšem v minulosti se objevily i vzácné výjimky. Třeba motocykl Honda NR750 z počátku 90. let vynikal celou řadou technických „nej“. Vidlicový čtyřválec využíval zcela unikátní oválné písty, každý s dvojicí ojnic. Vzniklo 500 kusů v hodnotě někdejších 98 000 DM. Tedy cena přibližně na úrovni luxusního BMW řady 7.

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
Na Viktoriině jezeře se převrátil trajekt, zahynulo nejméně 40 lidí Na Viktoriině jezeře se převrátil trajekt, zahynulo nejméně 40 lidí

Nejméně 40 lidí zahynulo, když se na Viktoriině jezeře v…

Nástupce Škody 1000 MBX pohřbily kritické chyby. Projekt Š 717 T se nikdy nerealizoval Nástupce Škody 1000 MBX pohřbily kritické chyby. Projekt Š 717 T se nikdy nerealizoval

Zapomenutá a nikdy nerealizovaná Škoda Š 717 T vyplnila…

Alternativní taxislužby v Praze vystupují z šedé zóny, řidiči už nejezdí bez licencí Alternativní taxislužby v Praze vystupují z šedé zóny, řidiči už nejezdí bez licencí

Časy, kdy se alternativní taxislužby pohybovaly na pomezí…

 

Štítky Technika Video

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda 1000 MBX měla nástupce. Projekt Š 717 T odpravily tyto kritické chyby Škoda 1000 MBX měla nástupce. Projekt Š 717 T odpravily tyto kritické chyby

Mohlo by se zdát, že Škoda 110 R Coupé přímo navázala na…

Víme, jak bude vypadat nová Škoda Octavia. A známe i další detaily Víme, jak bude vypadat nová Škoda Octavia. A známe i další detaily

Oficiální premiéra nové Octavie proběhne až v příštím…

 





 
Seat Tarraco poprvé naživo: Sportovnější medvěd s větším kufrem

Seat Tarraco poprvé naživo: Sportovnější medvěd s větším kufrem

Dnes 18:50

Největší SUV Seatu jsme si prohlédli ve městě, které mu dalo jméno. Tarraco je historický název španělského města Tarragona, které za antického Říma bývalo důležitým přístavem.




Blesk.cz

Tipy na víkend: Na Bílé hoře se rozhoří bitva, Lysou oslní krása koní a záchranáři předvedou, co umí

Tipy na víkend: Na Bílé hoře se rozhoří bitva, Lysou…

Neseďte doma a nekoukejte se jen na televizi nebo z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam…

Kadeřávková z Ulice už není sama: Klofla o 16 let staršího hudebníka

Kadeřávková z Ulice už není sama: Klofla o 16 let…

Před dvěma měsíci Anna Kadeřávková (21) oznámila rozchod s hercem Johanem Mádrem (24). Pánové v tu chvíli…

 

iSport.cz

SESTŘIH: Zlín – Mountfield HK 1:2. Hradec slaví druhou výhru v řadě

SESTŘIH: Zlín – Mountfield HK 1:2. Hradec slaví…

Hokejisté Hradce Králové zvítězili v předehrávce 3. kola extraligy ve Zlíně 2:1 a dokázali, že se jim daří…

Speciál k fotbalové Lize mistrů: 76 stran, soupisky, hvězdy, program!

Speciál k fotbalové Lize mistrů: 76 stran, soupisky,…

Porovnejte si výsledky první rundy fotbalové Ligy mistrů s odhady pátečního speciálu, na jehož 76 stranách…

 

Reflex.cz

Erotika bez nahoty: Takhle kdysi vypadaly extravagantní tanečnice v pánských klubech

Erotika bez nahoty: Takhle kdysi vypadaly…

Mnoho lidí si představuje vystoupení burlesky jako laciný striptýz, ale profesionální tanečnice tohoto žánru…

Po čem muži touží: Na to se ptejte v jiném filmu a tenhle paskvil raději vynechte

Po čem muži touží: Na to se ptejte v jiném filmu a…

Komedie Po čem muži touží titulní otázku neřeší, ale zato dává důkladně na vědomí, po jakých vtipech podle…