6.12. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Písty spalovacího motoru: Co přesně v motoru dělají? A co všechno musí vydržet?

 

Písty představují nejnamáhavější součást spalovacího motoru. Jejich úkolem je roztáčet přes ojnice klikový hřídel a svým dnem zachytávat expanzní tlak spálených plynů. Čím se písty liší, z čeho jsou vyrobeny a proč jsou tolik namáhány?

Pro začátek uvedeme několik velmi pozoruhodných hodnot. Písty musejí být schopny snášet teploty až 2000 Celsia a tlaky 3 až 6 MPa v případě zážehového motoru a více jak 8 MPa u dieselu. Z toho je zřejmé, že písty jsou namáhány hlavně tlakem a teplotou.

Kromě výše napsaného písty dále oddělují ve všech pracovních cyklech motoru spalovací prostor od prostoru klikového hřídele. Aby to bylo možné, musejí ve válci dobře těsnit. Ale pozor, pokud by těsnily příliš, hrozilo by jejich zadření, případně prasknutí vinou teplotní roztažnosti.

Jak tedy vypadá klasický píst ze spalovacího motoru? Skládá se ze tří částí. Horní ploše, na níž tlačí expanzní tlak, říkáme dno, i když je to vlastně ta nejvyšší část. Dále následuje plášť, na němž jsou umístěny drážky pro pístní kroužky. Ještě níže najdete boky pístu spolu s okem pro pístní čep. Aby se zabránilo usazování karbonu, jsou boky pístu často potaženy vrstvou teflonu. Písty jsou obyčejně vyráběny ze slitiny hliníku, hořčíku, mědi, niklu a křemíku. Obvykle se používá dvou rozdílných materiálů z důvodu zajištění přesné roztažnosti v závislosti na teplotě.

Podílí se na kompresi

Zmínili jsme dno pístu. To může být rovné, ovšem takový píst by dobré vlastnosti rozhodně nevykazoval. Dna pístů tak mají rozličné tvary podle motoru. Třeba u dieselových motorů hraje tvar dna významnou roli, neboť je vlastně značnou částí kompresního prostoru. Často se u naftových motorů používá takzvaný toroidní spalovací prostor tvořený vybráním kruhového tvaru uprostřed pístu a dále se můžete setkat třeba s Hesselmanovým spalovacím prostorem. Používá se rovněž u vznětových motorů a dno pístu je tvořeno dvěma prohlubněmi, přičemž vstřikovač rozprašuje naftu vlastně do dvou směrů, odpovídající vybráním ve dně pístu.

Zážehové motory mají dna tvarovaná často velice složitě. Typickým příkladem je píst z motoru Mazda 2.0 SkyActiv-G. Jeho dno se k okrajům válců svažuje. Nejvyšší je uprostřed, tedy u svíčky. Smyslem je velmi pozvolný nárůst komprese a to z důvodu extrémně vysokého kompresního poměru 14,0:1. V opačném případě by docházelo k detonačnímu spalování.

Aby píst ve válci těsnil a tedy nedocházelo k úbytku komprese a zároveň ke spotřebě oleje, je osazen zpravidla trojicí pístních kroužků. Pístní kroužky musejí být v drážce uloženy s jistou vůlí, jinak by nebyla zajištěna funkce mazání stěn válců. V místě, kde vede drážka pro nejnižší, takzvaný stírací pístní kroužek, musejí být v pístu vyvrtány otvory, jimiž se z drážky odvádí olej.

Vysoké i nízké… i oválné

Dalším faktorem, který se pojí s písty, je jejich výška. Vysoký píst je zpravidla těžší. Proto se u točivých zážehových motorů používají písty mnohem kratší (kvůli snížení jejich setrvačných hmot). Někdy mohou být tak krátké, že to vede ke zvýšené spotřebě oleje, neboť takový píst při překlápění v horní úvrati dokonale netěsní. Příkladem jsou šestiválce Mazda série K. Naopak dlouhé písty najdete u pomaloběžných motorů. Ty nejvyšší jsou u lodních agregátů či různých stacionárních strojů. Někdy se píst na ojnici usazuje s vyosením několika milimetrů. Tím se zmenšuje namáhání pístu při již zmíněném překlápění. Současně se tím redukuje hlučnost v podobě klepání pístů.

Písty mají běžně kulatý tvar, ovšem v minulosti se objevily i vzácné výjimky. Třeba motocykl Honda NR750 z počátku 90. let vynikal celou řadou technických „nej“. Vidlicový čtyřválec využíval zcela unikátní oválné písty, každý s dvojicí ojnic. Vzniklo 500 kusů v hodnotě někdejších 98 000 DM. Tedy cena přibližně na úrovni luxusního BMW řady 7.

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
ANO po kauze Babiše juniora posílilo, potvrdil další z průzkumů. Oslabila levice ANO po kauze Babiše juniora posílilo, potvrdil další z průzkumů. Oslabila levice

Sněmovní volby by nyní jasně vyhrálo vládní hnutí ANO,…

ČSSD chce mít bič na neposlušné straníky ČSSD chce mít bič na neposlušné straníky

Sociální demokracie plánuje změnu svých stanov, aby její…

Evropský soud odmítl Babišovu žalobu kvůli StB na Slovensko Evropský soud odmítl Babišovu žalobu kvůli StB na Slovensko

Evropský soud pro lidská práva odmítl žalobu českého…

 

Štítky Technika Video

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Koncept Škoda Tudor byl vlastně hotovým autem. Do výroby se však nedostal Koncept Škoda Tudor byl vlastně hotovým autem. Do výroby se však nedostal

Dvoudveřové komfortní kupé na základě Superbu. Tuto bombu…

Budoucnost Škody Scala: Kdy dorazí na trh? S ostrým RS se nepočítá! Budoucnost Škody Scala: Kdy dorazí na trh? S ostrým RS se nepočítá!

Škoda Scala má po premiéře. Zatímco vy jste si vůz…

 





 
Pohon příslušenství motoru: Co se stane, když selže klínový řemen?

Pohon příslušenství motoru: Co se stane, když selže klínový řemen?

Dnes 08:00

Zatímco o rozvodech má motoristická veřejnost již vcelku povědomí, o druhém řemenu, pohánějícím motorové příslušenství, se lidé zpravidla dozvědí, až když jim odejde.




Blesk.cz

Kvůli drogám zavraždil tři taxikáře: U Ústavního soudu taxivrah Virgulák nepochodil, doživotí platí

Kvůli drogám zavraždil tři taxikáře: U Ústavního…

Vrah David Virgulák, jež si za chladnokrevnou vraždu tří pražských taxikářů odpykává doživotní trest, u…

Kodiaq GT: Škodovka, kterou se v Česku nikdy nesvezete! Víme, proč...

Kodiaq GT: Škodovka, kterou se v Česku nikdy…

Škodovka v poslední době dělá tolik povedených aut, že je ani nemá kde vyrábět. Na svezení Kodiaqem GT museli…

 

iSport.cz

Nepříjemný los Lvíčat. V kvalifikaci ME vyzvou Chorvatsko, Řecko či Skotsko

Nepříjemný los Lvíčat. V kvalifikaci ME vyzvou…

Čeští fotbalisté do 21 let se v kvalifikaci o postup na mistrovství Evropy v roce 2021 utkají se třemi stejnými…

Nový Superlife už dnes! Se Šárkou Strachovou i novým hávem aplikace

Nový Superlife už dnes! Se Šárkou Strachovou i novým…

Už dnes vychází v deníku Sport nové číslo magazínu Superlife! Hlavním tématem je velký rozhovor se Šárkou…

 

Reflex.cz

Evropský soud odmítl Babišovu žalobu na Slovensko kvůli evidenci ve svazcích StB. Babiš se bude soudit dál

Evropský soud odmítl Babišovu žalobu na Slovensko…

Evropský soud pro lidská práva odmítl žalobu českého premiéra Andreje Babiše (ANO) na Slovensko ve sporu o…

První porevoluční vláda: Čalfa, Komárek, Delong a další. Víte, co dělali ministři po odchodu z politiky?

První porevoluční vláda: Čalfa, Komárek, Delong a…

Formálně byl první vládou ustavenou po sametové revoluci roku 1989 kabinet ustavený 7. prosince 1989, jehož…