Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Plymouth Hemi Cuda: Americký svalovec stojí desítky milionů korun

Aleš Dragoun
Diskuze (4)
Americké muscle cars z přelomu 60. a 70. let ztratily punc levného železa. Dochované exempláře v excelentním originálním stavu se prodávají za horentní peníze.

Chryslerovy stroje s osmiválci Hemi už dávno prolomily hranici milionu dolarů za jeden každý kus. Černý kabriolet Plymouth Hemi Cuda, ročníku 1970, výkonnou verzi modelové řady Barracuda dokonce nabídla aukční síň Mecum na dražbě v Monterey v srpnu 2015 za 2,5 milionu dolarů. Aby ne, vlastnil ho totiž přímo jeho designér John Herlitz. Výkonná auta na platformě E-Body z doby, kdy o palivové krizi ještě nebylo ni vidu ani slechu, jsou totiž extrémně vzácná. Herlitzovi v době prací na voze koukal přes rameno jeho šéf Elwood Engel.

Že se Američanům jejich klasické vozy zajídají? Jak komu, někteří milují ty evropské, pro skalní fanoušky je však heslo „Mopar or no car“ prostě svaté. Mecum nabídne na aukci v Kissimmee na Floridě celkem 31 aut s motorem Hemi a dobovými díly Moparu. Bude tedy rozhodně z čeho vybírat. Mezi všemi Challengery, Daytonami a Coronety od Dodge se skví dvojice Hemi Cud sesterského a dnes již na rozdíl od Dodge neexistujícího Plymouthu.

Mecum nabídne v lednové aukci ve floridském Kissimmee rovnou dvě otevřené Hemi Cudy. První ve žluté Lemon Twist pochází z 12. října 1969 a prvním majitelem byl Kanaďan z Britské Kolumbie. Dodnes nenajela více než 43,5 tisíce kilometrů. Pod kapotou má motor Hemi E74 spojený s čtyřstupňovým automatem A833. V této kombinaci vzniklo tehdy jen pět, ano, čtete dobře, pět aut! V interiéru najdeme třeba elektricky posuvnou sedačku řidiče, rádio Music Master a sportovní budíky Rallye. Jezdí na gumách Goodyear GT.

Pro modelový rok 1971 byla upravena příď vozu i koncová světla, každoroční facelifty – toť dlouhou dobu oblíbená kratochvíle amerických automobilek. Hemicuda se tehdy vyráběla poslední sezónu a sněhově bílý kabriolet, postavený opět v Hamtramcku 9. září 1970 je znovu jedním z pěti kabrioletů se samočinnou převodovkou, tentokrát jde o ústrojí A727 TorqueFlite.

Tahle Cuda má černý interiér i plátěnou a elektricky ovládanou střechu. V kabině najdeme třeba rádio s přehrávačem kazet, rekordérem a mikrofonem! V útrobách jí bije stejný V8 Hemi 6,97 l jako v předchozím případě s udaným výkonem 317 kW (431 k). Co na tom, že Američané dodnes používají optimističtější normu SAE? Auto jezdí na patnáctipalcových ocelových kolech a o jeho odbornou renovaci se postaral v roce 2003 Kaliforňan Julius Steuer. Oba nabízené vozy se spoustou chromu včetně výfuků pocházejí z kolekce Bretta Torina, bílý má dále nejen posilovač brzd (dopředu se montovaly kotouče), ale i řízení.

Odhadní cenu aukční síň specifikovala v rozmezí od 2,25 do 3,5 milionu dolaru. Minimálně 56 a maximálně 87 milionů korun za 45 let stará americká auta? Inu, časy se mění...

Aleš Dragoun
Diskuze (4)
3. 1. 2016 09:46
pozeral som Misfit Garage ...
... -"-
3. 1. 2016 07:40
pozeral som Misfit Garage ...
a zreštaurovanú CUDU s HEMI nakoniec predali za $100k.
Je pravda, že nemala taký šľachtický rodokmeň ;-)
Avatar - CHerokee
2. 1. 2016 19:21
Re: Plymouth
Tady je vidět, že americké veterány se začínají vyplácet!
2. 1. 2016 13:43
Plymouth
Nadherny veteran.Sen kazdeho kto holduje americkym oldschool karam :yes:
Pre mna je tiez jeden Plymouth zivotnym snom
[odkaz]

Snad sa im podari obnovit velke meno BARRACUDA a budu to nadpozemske stroje rovnako boli ich predkovia :yes:
[odkaz]