Pneumatiky bez vzduchu? Nic nového, pocházejí už z 30. let!

 

„Airless“ pneumatiky už léta vyvíjí Michelin, přidali se také někteří další. Francouzi se ovšem nechali inspirovat patenty Američana Martina ze 30. a 40. let minulého věku...

O bezvzduchových pneumatikách se v poslední době hovoří stále častěji. Michelin představil prototyp svého Tweelu už na autosalonu v Paříži v roce 2004. Na konci roku 2011 jej následoval Bridgestone s vlastní alternativou. Michelin „gumy“ už testoval na všem možném a dokonce je nabízel stavebním firmám pro jejich speciální stroje. Nahrazují vlastně celé kolo, tvoří je vnitřní flexibilní vřetena, respektive paprsky z polyresinu a nedají se prorazit. John Deere obdobnou konstrukci používá pro některé modely svých sekaček a Polaris vyvinul ve spolupráci s Resilient Technologies Non-pneumatic Tire (NPT) pro své čtyřkolky.

Všechna podobná řešení mají ale i svého předchůdce, jistě, všechno už tu jednou bylo, myšlenka není nijak nová. Pochopitelně nemám na mysli plnopryžové obruče, které ještě ve 20. letech minulého věku používaly zejména nákladní vozy, protože neexistovalo vhodné obutí, které by vydrželo jejich značnou hmotnost. Posádky hlavně benzinových, ale i ještě parních náklaďáků s diskovými koly si na dlažebních kostkách příliš komfortu neužily. Svá osobní auta jimi tehdy vybavoval například britský Trojan.

Americký vynálezce James Vernon Martin (1885-1956) se věnoval jak automobilismu, tak i letectví. Jeho dílem je třeba letecký zatahovací podvozek, který vyvinul už v dobách první světové války, nebo tříkolka Martinette (1932) s jedinými dveřmi v přídi a nezávislým zavěšením pomocí pryžových lan. Dalším počinem tohoto muže byl právě koncept bezvzduchové pneumatiky.

Michelin si z něj v moderní době evidentně vzal inspiraci. Martin podal v letech 1931-1944 celkem tři patenty na lehké, pružné a elastické obruče, které měly „gumy“ nahradit. I jejich vnitřní struktura byla tvořena mohutnými paprsky, nepotřebovaly plnit směsí stlačených plynů a nehrozil jim defekt. Testování probíhalo v terénu, kam je takové obutí zdaleka nejvhodnější, jak ukazuje dobové video, při porovnávacích zkouškách se používaly jeepy. V rychlosti 52 km/h se jinak sklopné a neposedné čelní sklo ani nehnulo, auta také dojela dále i v písku.

Pneumatika se měla snadno vyrábět a zajišťovat vozidlům lepší ovladatelnost a hlavně stabilitu při jízdě po nerovném, tedy až hrbolatém povrchu. Zejména těm vojenským. Martinovo dílo používalo pro vyztužení běhounu několik tenkých, pružných a paralelně vedle sebe umístěných obručí z oceli, nikoli pouze jednu. Do nich byla vytvrzena kaučuková vrstva. Pružné vnitřní paprsky byly připojeny k vnější části pomocí ok, na druhé straně pak speciálním příčkami ke středům. Paprsky se při zatížení pohybovaly směrem dovnitř, tradiční disk nebyl vůbec potřeba. Vynález se ale i přes nesporné výhody nechytl.

Připomeňme, že tehdy ještě nebyla na světě ani radiální pneumatika s ocelovým kordem. Na moderní náhradu diagonálního obutí byl opět francouzskému Michelinu udělen patent až 4. června 1946. Poslední Martinův na jeho elastickou náhradu však zaregistroval příslušný americký úřad ještě později, 27. prosince 1949.

Foto: USPTO, Michelin, Periscope Film

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
Brabec: Vládnout bez ČSSD? Plán B nemáme Brabec: Vládnout bez ČSSD? Plán B nemáme

Hnutí ANO nepřipravuje žádný plán B pro případ, že by…

Na kurzových rozdílech lze vydělat až 50 haléřů za euro, vyplývá z průzkumu Na kurzových rozdílech lze vydělat až 50 haléřů za euro, vyplývá z průzkumu

Rozdíl v kurzu se mezi českými bankami pohybuje až okolo…

NATO získalo prvního globálního partnera v Jižní Americe NATO získalo prvního globálního partnera v Jižní Americe

Kolumbie se příští týden jako první stát Latinské Ameriky…

 
Zdroj: Jalopnik, archiv, Lane Motor

Štítky Pneu Technika Video

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Hyundai jde tvrdě proti Škodě. Dokáže Octavia Fresh porazit i30 Go Blanche? Hyundai jde tvrdě proti Škodě. Dokáže Octavia Fresh porazit i30 Go Blanche?

Model i30 vychází v akční verzi Go Blanche na necelých…

Řidička Corolly rozbila rodinný poklad Ford Model A, z místa nehody utekla Řidička Corolly rozbila rodinný poklad Ford Model A, z místa nehody utekla

Dlouholetá renovace veteránu skončila tím nejhorším…

 





 
Jak dostat i do starého auta bluetooth: Jde to!

Jak dostat i do starého auta bluetooth: Jde to!

Dnes 13:31

Chcete si pustit v autě přes bluetooth hudbu z mobilu, jenže vaše rádio to neumí? Poradíme, jak na to.




Blesk.cz

Inferno v obřím německém zábavním parku. Plameny šlehaly 15 metrů vysoko

Inferno v obřím německém zábavním parku. Plameny…

Velký požár vypukl v sobotu v největším německém zábavním parku poblíž města Rust, jeho plameny sahaly až do…

„Matka všech bouřek“ udeřila v Británii: 15 tisíc blesků a kolaps na letišti

„Matka všech bouřek“ udeřila v Británii: 15 tisíc…

Británie zažila v noci na neděli velmi silnou bouři, během níž podle meteorologů uhodilo přes 15 tisíc blesků.…

 

iSport.cz

Vydřená výhra! Strýcová otočila duel s Japonkou a zastavila sérii porážek

Vydřená výhra! Strýcová otočila duel s Japonkou a…

Tenistka Barbora Strýcová otočila v 1. kole Roland Garros zápas s Kurumi Naraovou a Japonku porazila 1:6, 6:3,…

Zmar gólmana Liverpoolu. Karius chytal jako školák, po finále slzel

Zmar gólmana Liverpoolu. Karius chytal jako školák,…

Takový zápas neche asi nikdo zažít. Tuplem ne, když vás sledují miliony lidí u televizí a hrajete jeden z…

 

Reflex.cz

V květnu 1918 Němci zahnali spojence až k Remeši a vyděsili Paříž. Proč to nerozhodlo světovou válku?

V květnu 1918 Němci zahnali spojence až k Remeši a…

Ani operačně strategické nezdary pikardské a flanderské ofenzívy neodradily německé velení od snahy zasadit…

V Evropě vzniká největší letiště na světě. Staví ho Turci a přepraví až 200 milionů cestujících

V Evropě vzniká největší letiště na světě. Staví ho…

Atatürkovo letiště v Istanbulu patří v Evropě k těm vůbec nejvytíženějším, přesto na něm bude brzo provoz…