Pneumatiky bez vzduchu? Nic nového, pocházejí už z 30. let!

 

„Airless“ pneumatiky už léta vyvíjí Michelin, přidali se také někteří další. Francouzi se ovšem nechali inspirovat patenty Američana Martina ze 30. a 40. let minulého věku...

O bezvzduchových pneumatikách se v poslední době hovoří stále častěji. Michelin představil prototyp svého Tweelu už na autosalonu v Paříži v roce 2004. Na konci roku 2011 jej následoval Bridgestone s vlastní alternativou. Michelin „gumy“ už testoval na všem možném a dokonce je nabízel stavebním firmám pro jejich speciální stroje. Nahrazují vlastně celé kolo, tvoří je vnitřní flexibilní vřetena, respektive paprsky z polyresinu a nedají se prorazit. John Deere obdobnou konstrukci používá pro některé modely svých sekaček a Polaris vyvinul ve spolupráci s Resilient Technologies Non-pneumatic Tire (NPT) pro své čtyřkolky.

Všechna podobná řešení mají ale i svého předchůdce, jistě, všechno už tu jednou bylo, myšlenka není nijak nová. Pochopitelně nemám na mysli plnopryžové obruče, které ještě ve 20. letech minulého věku používaly zejména nákladní vozy, protože neexistovalo vhodné obutí, které by vydrželo jejich značnou hmotnost. Posádky hlavně benzinových, ale i ještě parních náklaďáků s diskovými koly si na dlažebních kostkách příliš komfortu neužily. Svá osobní auta jimi tehdy vybavoval například britský Trojan.

Americký vynálezce James Vernon Martin (1885-1956) se věnoval jak automobilismu, tak i letectví. Jeho dílem je třeba letecký zatahovací podvozek, který vyvinul už v dobách první světové války, nebo tříkolka Martinette (1932) s jedinými dveřmi v přídi a nezávislým zavěšením pomocí pryžových lan. Dalším počinem tohoto muže byl právě koncept bezvzduchové pneumatiky.

Michelin si z něj v moderní době evidentně vzal inspiraci. Martin podal v letech 1931-1944 celkem tři patenty na lehké, pružné a elastické obruče, které měly „gumy“ nahradit. I jejich vnitřní struktura byla tvořena mohutnými paprsky, nepotřebovaly plnit směsí stlačených plynů a nehrozil jim defekt. Testování probíhalo v terénu, kam je takové obutí zdaleka nejvhodnější, jak ukazuje dobové video, při porovnávacích zkouškách se používaly jeepy. V rychlosti 52 km/h se jinak sklopné a neposedné čelní sklo ani nehnulo, auta také dojela dále i v písku.

Pneumatika se měla snadno vyrábět a zajišťovat vozidlům lepší ovladatelnost a hlavně stabilitu při jízdě po nerovném, tedy až hrbolatém povrchu. Zejména těm vojenským. Martinovo dílo používalo pro vyztužení běhounu několik tenkých, pružných a paralelně vedle sebe umístěných obručí z oceli, nikoli pouze jednu. Do nich byla vytvrzena kaučuková vrstva. Pružné vnitřní paprsky byly připojeny k vnější části pomocí ok, na druhé straně pak speciálním příčkami ke středům. Paprsky se při zatížení pohybovaly směrem dovnitř, tradiční disk nebyl vůbec potřeba. Vynález se ale i přes nesporné výhody nechytl.

Připomeňme, že tehdy ještě nebyla na světě ani radiální pneumatika s ocelovým kordem. Na moderní náhradu diagonálního obutí byl opět francouzskému Michelinu udělen patent až 4. června 1946. Poslední Martinův na jeho elastickou náhradu však zaregistroval příslušný americký úřad ještě později, 27. prosince 1949.

Foto: USPTO, Michelin, Periscope Film

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
Zdroj: Jalopnik, archiv, Lane Motor

Štítky Pneu Technika Video

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Brzdy už produkují více částic než výfuky. Dostanou proto vysavače Brzdy už produkují více částic než výfuky. Dostanou proto vysavače

Z brzdových systémů současných aut s motory pro normu…

Kupujete ojeté auto? 10 tipů, jak zdarma a jednoduše zjistit jeho reálnou kondici Kupujete ojeté auto? 10 tipů, jak zdarma a jednoduše zjistit jeho reálnou kondici

Při nákupu ojetiny s vyplatí sledovat i zdánlivé…

 





 
Výměna motorového oleje: Čím se musíte při výběru oleje řídit?

Výměna motorového oleje: Čím se musíte při výběru oleje řídit?

Dnes 08:00

I přes stále složitější proceduru si dodnes někteří motoristé mění olej v motoru svého auta svépomocí. Ovšem i ti, kteří tak nečiní, jsou občas nuceni si olej koupit. Který vybrat?




Blesk.cz

Tohle jsem čekal: Nečesaný promluvil o žalobkyni, která ho dvakrát poslala za mříže

Tohle jsem čekal: Nečesaný promluvil o žalobkyni,…

Pět let soudních tahanic a konečně zvrat! Lukáš Nečesaný (25) byl u královéhradeckého soud poprvé od vypuknutí…

Požár ve Vršovicích: Plameny zachvátily dům, ve kterém běžně pobývají desítky bezdomovců

Požár ve Vršovicích: Plameny zachvátily dům, ve…

Nedaleko pražské Eden Arény v pražských Vršovicích zachvátily v pondělí večer plameny opuštěný dům.…

 

iSport.cz

Historie proti Realu. Smazat velké manko? Neumí to, Zidane to dokázal

Historie proti Realu. Smazat velké manko? Neumí to,…

Pro fanoušky svátek, na hřišti válka. Avšak bez vítěze. Až na jednoho, který se však boje přímo nezúčastnil. Po…

Slzy pro Novotnou. Nemám slov, řekla Navrátilová. Děkuji, Jani, píše Kvitová

Slzy pro Novotnou. Nemám slov, řekla Navrátilová.…

Obrovský šok. Zpráva o smrti české tenisové legendy Jany Novotné (†49) zarmoutila celý svět. Hráčka s…

 

Reflex.cz

Šaman z kolumbijských hor: Chceme v Česku prodávat čokoládu a sdílet duchovní tradice

Šaman z kolumbijských hor: Chceme v Česku prodávat…

Nestává se běžně, aby do kavárny v centru Prahy přišel indián v tradičním oděvu. Asdrúbal Torres (39) z kmene…

Německo v křeči: Padne Merkelová? Jednání o vládě krachují, strany rozděluje i otázka migrace

Německo v křeči: Padne Merkelová? Jednání o vládě…

Přestože německá kancléřka Angela Merkelová v září poměrně jasně vyhrála volby a snaží se sestavit svoji další…