1.10. 2013 Ladislav Černý

Pneumatiky pro dálkovou dopravu: Produkty i studie

 

Společnost Goodyear nabízí kromě standardních pneumatik pro dálkový provoz také speciály. Směr vývoje ukazuje koncept pláště s hodnocením AA.

Ačkoliv evropské značení pneumatik z hlediska valivého odporu, přilnavosti na mokru a hlučnosti je velmi omezené, jde o významný krok vpřed. Na to navázala firma Goodyear Dunlop a loni na IAA v Hannoveru představila studii pneumatiky s „áčkovým“ ohodnocením valivého odporu a přilnavosti na mokru. O třetí kritérium hlučnosti v dálkovém transportu příliš nejde. Výrobce o studii pochopitelně neuveřejnil žádné technické podrobnosti a jde spíše o hozenou rukavici do nesmlouvavého ringu pneumatik pro dálniční transport.

Marathon

Produkční obutí Goodyear pro dálkovou dopravu je spojeno pod označením Marathon. Výrobce nabízí specifické pneumatiky pro jednotlivé osy tahače a návěs, aby dopravci poskytl ideální podmínky spočívající v nízkém valivém odporu, vysokém kilometrovém proběhu a co největší přilnavost zejména za mokra. Pro řízenou osu pneumatiky nesou označení LHS, záběrová používá LHD a pro ostatní nápravy je určen plášť LHT.

Nabízené rozměry a jejich postupné rozšiřování odpovídají požadavkům dopravců. Řada Marathon používá úspornou technologii FuelMax, spočívající v moderních běhounových směsích s vysokým obsahem siliky a speciálně navržených tvarech dezénu. To napomáhá ještě více snížit valivý odpor, což vylepšuje spotřebu pohonných hmot a snižuje emise. Zároveň je zvýšen kilometrový výkon a brzdné vlastnosti na mokré vozovce. K dosažení vyšší nosnosti obutí pro vozidla Euro 6 slouží systém AirMax se zvětšeným objemem vzduchu a navýšenou nosností.

Na přední nápravu

Nová generace LHS II+ pro řízenou osu tahače byla speciálně vyvinutá pro dálkovou dopravu s využitím technologie Fuel Max a Sileflex. Kombinace nejnižšího valivého odporu s vynikajícím kilometrovým výkonem a mimořádnými charakteristikami při brzdění dělají z LHS II+ vhodnou pneumatiku pro dnešní požadavky na vozidla v dálkové dopravě. V nabídce je ještě toto obutí pro řízené nápravy v první generaci LHS. Více než polovina rozměrů řady LHS II+ spadá valivým odporem do exkluzivní třídy B.

Hnaná osa

Druhá řada LHD pro hnací nápravy je k dostání v nejširším spektru specifikací od LHD II+, LHD II přes LHD+ až k Super Single Drive. Plášť používá nejnovější technologii Fuel Max. Kombinace nízkého valivého odporu díky běhounové směsi Sileflex s vynikajícím kilometrovým výkonem a výbornými charakteristikami brzdného výkonu za mokra dělá z LHD II+ pneumatiku optimální, protože v sedmi z devíti rozměrů vykazuje valivý odpor C. LHD+ se vyznačuje novou směsí se schopností úspor energie a mimořádnou odolností proti opotřebení.

Zvláštní kapitolu tvoří speciální obutí Super Single Drive, které je schopné nahradit v dvojmontáži používané 315/70 R 22.5. Díky jednomontáži dosahuje nižšího valivého odporu, zvýšení užitečného zatížení a o 35 procent menší spotřeby surovin. Pneumatika 495/45 R 22.5 s možností prořezávání a protektorování dodává vozovému parku vyšší efektivnost. Podmínku pro její použití a velký kilometrový proběh však tvoří kvalitní silnice bez vyjetých kolejí dvoumontážemi tahačů. Případný mírný hrbolek na dálnicích způsobený mezerou mezi dvojicí kol na obou stranách hnané osy tahače vytváří opotřebení Super Single Drive zejména přesně uprostřed.

Návěsy a přívěsy

Plášť LHT II pro přípojná vozidla splňuje právní požadavky na štítkování pneumatik stanovené novými nařízeními Unie. Obutí poskytuje velice nízký valivý odpor, dobrou přilnavost za mokra a tišší běh. Řada LHT II je o 7,5 kg lehčí než předchůdkyně.

Druhé vydání navyšuje kapacitu užitečného zatížení návěsu s třemi nápravami o 45 kg. To je roční potenciál přibližně 13,5 tuny navíc u každého vozidla. Nízkoprofilová verze Goodyear Marathon LHT+ 455/40 R 22.5 byla první nákladní pneumatikou s profilovým číslem 40 určenou pro dálkovou dopravu. Kombinace malého vnějšího průměru s 22,5palcovým ráfkem a nosností osy devět tun při použití 22.5” brzdného systému dává možnost využití maximální přepravní kapacity a současně zvýšení kilometrového výkonu v dálkové dopravě. Goodyear má ještě jeden speciální produkt LHT Low Platform pro nízkoložné návěsy s výškou tří metrů pro náklad.

Zimní speciály

Přestože ve většině evropských zemí požadavek na zimní obutí pro na hnanou osu znamená pouhé označení M + S, každý z nás ví, jak to vypadá na silnicích po přívalech sněhu. Řidiči kamionů se třesou, aby dojeli. Pokud začnou zadní kola tahače prokluzovat a souprava se například v dálničním stoupání vzpříčí, šofér si často vyslechne spoustu nelichotivých slov, dopravci stojí byznys a prodělává. Goodyear nabízí řešení ve skutečně zimních pneumatikách Ultra Grip nejen pro hnanou osu WTD, ale i řízenou WTS, případně i návěsovou WTT.

Celková obnova

Kvalitní kostry Goodyear mohou být použity k dalšímu životu pláště. Protektorování TreadMax používá stejné materiály jako nové pneumatiky s technologií Max, která prodlužuje životnost obutí a přináší úsporu pohonných hmot. Proces TreadMax probíhá vulkanizací ve formě, jenž se velice podobá procesu výroby nových plášťů. Jedná se o způsob určený od patky k patce, který zahrnuje nahrazení běhounu a bočnic novým materiálem a ošetření pneumatiky v lisu.

TreadMax využívá pouze kordy s technologií Max. Pečlivě se zkontrolují pomocí shearografie, poté precizně obrousí. Než se pneumatika umístí do formy a proces nové výroby je dokončen, opatrně se aplikuje nová směs běhounu a bočnice. Technologie Goodyear casting mold matching přesně obnoví geometrii a stopu nové pneumatiky. Nové dezény běhounu jsou stejné jako ty na pneumatikách, které se replikují, a tak sdílejí shodné vlastnosti a přednosti.

SMĚROVÁ MARATHON LHS II +

  • rovnoměrné rozložení zatížení pro menší opotřebení
  • nízký valivý odpor díky běhounové směsi Sileflex
  • nízká vnější hlučnost
  • vynikající charakteristiky řízení a účinnější brzdění za mokra
  • vyšší počet ujetých kilometrů, lepší stabilita řízení a jízdní komfort

Rozměry

  • 315/80 R 22.5
  • 315/60 R 22.5
  • 295/80 R 22.5
  • 355/50 R 22.5
  • 315/70 R 22.5
  • 275/70 R 22.5
  • 385/65 R 22.5
  • 305/70 R 22.5
  • 385/55 R 22.5
  • 355/50 R 22.5

SMĚROVÁ LHS LR8 DO HORSKÝCH OBLASTÍ

Pneumatika speciálně vyvinutá pro použití v horkých oblastech. Dezén LHS LR8 v rozměrech 315/80 R 22.5 a 295/80 R 22.5 podává velký kilometrový výkon kombinovaný s vysoce přesným řízením a jízdním komfortem. Speciální konstrukce kostry a běhounové směsi vyhovuje vyšším požadavkům použití v náročných podmínkách ve vyšších nadmořských výškách (např. na Středním východě a v Africe).

HNANÁ MARATHON LHD II +

  • široký běhoun, směrový design s širokými ramenními žebry pro výborný kilometrový výkon, záběr a brzdění společně s rovnoměrným opotřebením dezénu
  • technologie 3D-BIS – trojrozměrné uzamykatelné lamely – pro optimální záběr a účinné brzdění a lepší ovladatelnost i stabilitu
  • nejnovější technologie konstrukce geometrie kostry
  • nízký valivý odpor pomocí běhounové směsi Sileflex

Rozměry

  • 315/80 R 22.5
  • 295/80 R 22.5
  • 315/70 R 22.5
  • 315/60 R 22.5
  • 295/55 R 22.5
  • 315/60 R 22.5

HNANÁ MARATHON LHD+

  • vynikající záběr za mokra a účinnější brzdění po celou dobu životnosti pneumatiky
  • vyšší odolnost proti oděru běhounu, pronikání kamínků, jejich zachytávání a dobrá schopnost jejich vypuzování
  • nízký valivý odpor zaručuje vyšší úspory paliva
  • nižší jízdní hlučnost
  • více ujetých kilometrů s vynikajícím záběrem a účinnějším brzděním

Rozměry

  • 295/80 R 22.5
  • 315/70 R 22.5
  • 315/80 R 22.5

HNANÁ SUPER SINGLE DRIVE

  • nahrazuje dvoumontáž pneumatik 315/70 R 22.5 na hnacích osách
  • úspora vlastní hmotnosti až o 110 kg znamená vyšší užitečné zatížení
  • snížení valivého odporu až o 17 % vede k podstatným úsporám paliva
  • o 35 % méně spotřebovaných surovin šetří životní prostředí
  • zvětšení stopy vede k vyšší stabilitě a ovladatelnosti
  • je kompatibilní s provozním systémem monitorování Huštění

NÁVĚSOVÁ LHT II A LHT

  • široký běhoun s vysokým poměrem čisté a celkové hmotnosti pro vysoký kilometrový výkon
  • nízký valivý odpor, snížený o 5 %
  • optimalizovaná konstrukce patky pro vyšší pevnost
  • vysoká nosnost (až 10 tun na osu – 435/50 R 22.5)
  • sortiment rozměrů pokrývá nejrůznější výšky ložných ploch

Rozměry LHT II

  • 385/65 R 22.5*
  • 385/55 R 22.5*
  • 435/50 R 22.5

Rozměry LHT

  • 385/65 R 22.5*
  • 385/55 R 22.5
  • 435/50 R 22.5

*protektorovatelný TreadMax

NÁVĚSOVÁ PNEUMATIKA LHT 435/50 R 19.5

  • optimální účinnost brzdění za mokra
  • nižší spotřeba paliva a více ujetých kilometrů
  • rovnoměrné opotřebení
  • nižší hlučnost a vyšší kilometrový výkon
  • pneumatika Marathon LHT může nahradit dvojmontáž 245/70 R 19.5 na megatrailerech a tím snížit provozní náklady i hmotnost

LHT+ 455/40 R 22.5

  • malý vnější průměr pro vyšší objem přepravovaných nákladů
  • 22,5” ráfek dovoluje použít výkonnější brzdné systémy a snížení nákladů na údržbu
  • nosnost 9 tun na nápravu
  • vysoký kilometrový výkon díky širokému běhounu

NÁVĚSOVÁ – LOW DECKY

  • snížení spotřeby až o 1,5 %
  • o 30 % vyšší kilometrový výkon a vyšší boční stabilita
  • rovnoměrné opotřebení dezénu a vyvážené rozložení tlaku
  • vyšší odolnost proti zachycování kamenů

Rozměry

  • 285/70 R 19.5
  • 265/70 R 19.5
  • 245/70 R 19.5
  • 235/75 R 17.5
  • 215/75 R 17.5
  • 245/70 R 17.5
  • 205/65 R 17.5
  • 11 R 22.5
  • 9.5 R 17.5

ZIMNÍ ULTRA GRIP WTS

  • zvýšený záběr o 25 %
  • lepší záběr na mokru o 6 %
  • výborná boční stabilita

Rozměry

  • 315/80 R 22.5
  • 295/80 R 22.5
  • 315/70 R 22.5
  • 275/70 R 22.5
  • 385/65 R 22.5
  • 295/60 R 22.5
  • 385/55 R 22.5
  • 355/50 R 22.5
  • 12 R 22.5

ZIMNÍ ULTRA GRIP WTD

  • záběr na sněhu o 10 % vyšší
  • záběr na ledu a mokru o 5 % v.
  • výborný výkon při brzdění
  • rovnoměrné opotřebení dezénu

Rozměry

  • 315/80 R 22.5
  • 295/80 R 22.5
  • 315/70 R 22.5
  • 315/60 R 22.5
  • 295/60 R 22.5
  • 12 R 22.5
Spolupracujeme s TipCars.com
Trump couvá. Chce zrušit hlasování o konci Obamacare Trump couvá. Chce zrušit hlasování o konci Obamacare

Americký prezident Donald Trump požádal šéfa Sněmovny…

Počet prodejců léčiv prudce roste, medikamenty lze koupit už i na benzinkách Počet prodejců léčiv prudce roste, medikamenty lze koupit už i na benzinkách

Loni přibylo 409 nových prodejních míst vyhrazených léčiv…

Republikánům se úsilí zrušit Obamacare výrazně komplikuje Republikánům se úsilí zrušit Obamacare výrazně komplikuje

Šéf Sněmovny reprezentantů amerického Kongresu Paul Ryan…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou.. Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou..

Volba barvy laku našeho vozu prý do jisté míry souvisí s…

Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

 






 
Lada 2151 Classic: Takto měl v roce 2002 vypadat radikální facelift pro žigulíka!

Lada 2151 Classic: Takto měl v roce 2002 vypadat radikální facelift pro žigulíka!

Včera

V roce 2002 představil AvtoVAZ Ladu 2151 Classic. Kombi mělo nahradit beznadějně zastaralé modely 2104, 2105 a 2107. Auto se však nakonec nikdy nevyrábělo.




Blesk.cz

Český lyžař zemřel ve slovenském bufetu. Zkolaboval ve středisku Jasná

Český lyžař zemřel ve slovenském bufetu. Zkolaboval…

Horská záchranná služba na Slovensku v pátek vyrážela k českému lyžaři ve středisku Jasná. 47letý Čech tam náhle…

„Píč*vat umí každej.“ Babiš skryl před novináři snídani s kritiky

„Píč*vat umí každej.“ Babiš skryl před novináři…

Vicepremiér a šéf ANO Andrej Babiš měl v pátek posnídat s osobnostmi ze sociálních sítí. S lidmi, kteří vůči…

 

iSport.cz

Rákos: Rozhodly první dva zápasy. Prali jsme se, ale nestačilo to

Rákos: Rozhodly první dva zápasy. Prali jsme se, ale…

Chtěli titul, nemají nic. Oceláři končí sezonu ve čtvrtfinále, jako těžký favorit nezvládli sérii s Chomutovem.…

Chomutov - Třinec 5:3. Domácí senzačně obrátili a jsou v semifinále

Chomutov - Třinec 5:3. Domácí senzačně obrátili a…

Chomutov slaví historický postup do semifinále Tipsport extraligy! Ačkoliv to v šestém utkání zrovna…

 

Reflex.cz

U tureckých břehů se utopilo 12 migrantů, čtyři se pohřešují

U tureckých břehů se utopilo 12 migrantů, čtyři se pohřešují

U tureckých břehů se dnes utopilo 12 migrantů, včetně pěti dětí, poté, co se s nimi převrátil gumový člun. Další…

Babišova loterie: Jmenovat se to bude Účtenkovka, ale říkat se tomu bude Práskačka

Babišova loterie: Jmenovat se to bude Účtenkovka,…

Účtenková loterie, jejíž pomocí chce ministerstvo financí kontrolovat vydávání EET účtenek, se rozběhne v…