Po dálnici D1 jezdíme už 30 let

Po dálnici D1 jezdíme už 30 let

 

Poprvé se motoristé mohli svézt rychle mezi Prahou, Brnem a Bratislavou dne 8. listopadu 1980.

Úsek z moravské metropole do hlavního města Slovenska nese označení D2 a od roku 1993 s jedná o spojení mezi dvěma suverénními státy. Její stavba trvala poměrně krátkých třináct let, od roku 1967. Myšlenka stavby rychlostních komunikací na našem území je však mnohem starší.

První návrh Národní silnice Plzeň-Košice vznikl již v roce 1935. Projektem autostrády se zabýval také Jan Antonín Baťa. Podle jeho plánů měla vést z Chebu až do Velkého Bočkova na Zakarpatské Ukrajině, která byla součástí tehdejšího Československa. Vyhýbala se velkým městům, například neměla vůbec vést přes Prahu, ani kolem ní. Stát měl však jiné starosti a Baťa ani přes velikost svého obchodního impéria nemohl pochopitelně realizaci financovat z vlastní kapsy.

V lednu 1939, tedy až po nechvalně proslulé Mnichovské dohodě začaly práce na projektu Praha-Jihlava-Brno-Zlín, o tři roky později byl ale zastaven. Zbylo po něm několik drobných staveb, které se dochovaly dodnes. Na další začátek si musel náš stát počkat skoro třicet dalších let. V roce 1971 byl otevřen první úsek Praha-Mirošovice, zbylá část pak do listopadu 1980. Při výstavbě bylo přemístěno na 40 milionů m3 zeminy. Stavbaři položili okolo 9 milionů km2 asfaltu, betonu a cementu, postavili 280 mostů a 141 nadjezdů. Původní trasa mezi Prahou, Brnem a Bratislavou měřila 317 km, z toho 258 km na území dnešní České republiky.

Dnes dálnice D1 spojuje Prahu a Brno s Ostravou, až na česko-polskou hranici by měla dosáhnout v příštím roce. Momentálně jezdíme po 335 km, přes které vede 176 mostů a 36 křižovatek. Plná délka dosáhne 377 km. Jedná s o jeden z nejnebezpečnějších dopravních tahů u nás, hustota provozu je vysoká a vysoká nehodovost je způsobena také velmi špatným stavem povrchu, zejména mezi Prahou a Brnem.

Zatím poslední komunikací dálničního typu, která byla uvedena do provozu, je jižní část Pražského okruhu, která propojila D1 s D5 Praha-Plzeň-Rozvadov. Byla otevřena 20. září 2010.

Perlička na konec: D1 vlastně ani dálnicí není, její převýšení je větší, než povolují příslušné normy. Má však mezinárodní výjimku.

Spolupracujeme s TipCars.com
Řidiči autobusů budou stávkovat. Chtějí dostat víc Řidiči autobusů budou stávkovat. Chtějí dostat víc

Stávka řidičů linkových autobusů kvůli nízkým mzdám se…

Chovanec se dohodl s Babišem. Platy policistů a hasičů porostou Chovanec se dohodl s Babišem. Platy policistů a hasičů porostou

Policisté, hasiči, celníci či vězeňští dozorci si od…

Fotokvíz: Poznáte lokomotivy, které křižují Českou republiku? Fotokvíz: Poznáte lokomotivy, které křižují Českou republiku?

Lachtan,Laminátka,Brejlovec, Bardotka, Plecháč, Krokodýl,…

Jaderný obr, který chtěl dostavět Temelín, vyhlásil bankrot Jaderný obr, který chtěl dostavět Temelín, vyhlásil bankrot

Americký dodavatel jaderných technologií Westinghouse…

 
 

Přidat názorDiskuse: Po dálnici D1 jezdíme už 30 let







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

 






 
Značka Volha se vrátí. Nebude však vyrábět to, co očekáváte

Značka Volha se vrátí. Nebude však vyrábět to, co očekáváte

Dnes 11:49

Rusové chystají oživení automobilové značky Volha, luxusní limuzíny ale už vyrábět nebude.




Blesk.cz

Boeing se 141 lidmi zachvátily plameny. „Letadlo se nezastavitelně řítilo“

Boeing se 141 lidmi zachvátily plameny. „Letadlo se…

Peruánský komerční let se 141 lidmi na palubě byl nucen v noci z úterý na středu nouzově přistát poté, co se u…

Je líný, tvrdil lékař rodičům. Adámkovi (4) pak našli nevyléčitelnou nemoc

Je líný, tvrdil lékař rodičům. Adámkovi (4) pak…

Adámek (4) se narodil jako zdravý kluk a nic nenasvědčovalo tomu, že je něco v nepořádku. Když mu byly tři…

 

iSport.cz

Dojemné loučení se Strachovou! Budeš mi chybět, smutní slovenská hvězda

Dojemné loučení se Strachovou! Budeš mi chybět,…

Mají toho hodně společného. Obě už s třicítkou za zády, obě šťastně vdané, obě překonaly spoustu zdravotních i…

Zlomí rekord? Začíná hon na Neymara a spol., cena nejde pod tři miliardy

Zlomí rekord? Začíná hon na Neymara a spol., cena…

Jaro je sotva v rozpuku, světové velkokluby už se ale chystají rozbít prasátko a rozjet pořádné letní utrácení.…

 

Reflex.cz

Babiš to dal bez Andreje

Babiš to dal bez Andreje

Ministr financí Andrej Babiš jde, jak je ostatně jeho zvykem, s lidem. Sotva se rozjela EET, už se začalo v…

Meteorologové uznali nový typ mraku, pojmenovali ho „Drsňák“

Meteorologové uznali nový typ mraku, pojmenovali ho „Drsňák“

Je to jako když vzhlédnete do rozbouřeného moře. Shluky oblaků jsou malé a pravidelné a působí místy až děsivě.…