Po dálnici D1 jezdíme už 30 let

Po dálnici D1 jezdíme už 30 let

 

Poprvé se motoristé mohli svézt rychle mezi Prahou, Brnem a Bratislavou dne 8. listopadu 1980.

Úsek z moravské metropole do hlavního města Slovenska nese označení D2 a od roku 1993 s jedná o spojení mezi dvěma suverénními státy. Její stavba trvala poměrně krátkých třináct let, od roku 1967. Myšlenka stavby rychlostních komunikací na našem území je však mnohem starší.

První návrh Národní silnice Plzeň-Košice vznikl již v roce 1935. Projektem autostrády se zabýval také Jan Antonín Baťa. Podle jeho plánů měla vést z Chebu až do Velkého Bočkova na Zakarpatské Ukrajině, která byla součástí tehdejšího Československa. Vyhýbala se velkým městům, například neměla vůbec vést přes Prahu, ani kolem ní. Stát měl však jiné starosti a Baťa ani přes velikost svého obchodního impéria nemohl pochopitelně realizaci financovat z vlastní kapsy.

V lednu 1939, tedy až po nechvalně proslulé Mnichovské dohodě začaly práce na projektu Praha-Jihlava-Brno-Zlín, o tři roky později byl ale zastaven. Zbylo po něm několik drobných staveb, které se dochovaly dodnes. Na další začátek si musel náš stát počkat skoro třicet dalších let. V roce 1971 byl otevřen první úsek Praha-Mirošovice, zbylá část pak do listopadu 1980. Při výstavbě bylo přemístěno na 40 milionů m3 zeminy. Stavbaři položili okolo 9 milionů km2 asfaltu, betonu a cementu, postavili 280 mostů a 141 nadjezdů. Původní trasa mezi Prahou, Brnem a Bratislavou měřila 317 km, z toho 258 km na území dnešní České republiky.

Dnes dálnice D1 spojuje Prahu a Brno s Ostravou, až na česko-polskou hranici by měla dosáhnout v příštím roce. Momentálně jezdíme po 335 km, přes které vede 176 mostů a 36 křižovatek. Plná délka dosáhne 377 km. Jedná s o jeden z nejnebezpečnějších dopravních tahů u nás, hustota provozu je vysoká a vysoká nehodovost je způsobena také velmi špatným stavem povrchu, zejména mezi Prahou a Brnem.

Zatím poslední komunikací dálničního typu, která byla uvedena do provozu, je jižní část Pražského okruhu, která propojila D1 s D5 Praha-Plzeň-Rozvadov. Byla otevřena 20. září 2010.

Perlička na konec: D1 vlastně ani dálnicí není, její převýšení je větší, než povolují příslušné normy. Má však mezinárodní výjimku.

Spolupracujeme s TipCars.com
Trump: Rusko by nám mělo víc pomáhat v tlaku na KLDR Trump: Rusko by nám mělo víc pomáhat v tlaku na KLDR

Rusko by mělo Spojeným státům více pomáhat ve snaze…

V Praze chybí stále více bytů, situace se ještě zhorší V Praze chybí stále více bytů, situace se ještě zhorší

Počet chybějících bytů v Praze se za poslední tři roky…

Babiš se dalších vln EET jen tak nevzdá Babiš se dalších vln EET jen tak nevzdá

Vláda Andreje Babiše (ANO) v souvislosti s dnešním…

Poslanci chtějí v rozpočtu změny za téměř 100 miliard Poslanci chtějí v rozpočtu změny za téměř 100 miliard

Poslanci v druhém čtení návrhu státního rozpočtu navrhli…

 

Štítky Dálnice

 

Přidat názorDiskuse: Po dálnici D1 jezdíme už 30 let







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Scénáristé The Grand Tour jsou geniální. Takto využili Hammondovy těžké nehody Scénáristé The Grand Tour jsou geniální. Takto využili Hammondovy těžké nehody

První díl nové série The Grand Tour nasadil laťku vysoko.…

Poprvé za volantem nového Mercedesu G. Další inspirace třídou S... Poprvé za volantem nového Mercedesu G. Další inspirace třídou S...

Od roku 1979 nabízí Mercedes-Benz svůj ultimativní…

 





 
Škoda Kodiaq 2.0 TDI 110 kW AT 4x4 vs. Škoda Kodiaq 2.0 TDI 140 kW AT 4x4  – Cena za půl sekundy

Škoda Kodiaq 2.0 TDI 110 kW AT 4x4 vs. Škoda Kodiaq 2.0 TDI 140 kW AT 4x4 – Cena za půl sekundy

Dnes 18:42

Postavili jsem proti sobě dva exempláře Kodiaqu s 2.0 TDI se 110 a 140 kW. Má slabší verze vůbec nějakou šanci?




Blesk.cz

Senátor McCain musel do nemocnice. Léčba nádoru mozku má vedlejší účinky

Senátor McCain musel do nemocnice. Léčba nádoru…

Léčba republikánského senátora Spojených států Johna McCaina, který trpí mimořádně zhoubným nádorem na mozku,…

Ondráček šéfem komise pro kontrolu GIBS není. Horáček na to dohlédl

Ondráček šéfem komise pro kontrolu GIBS není.…

Představa komunisty Zdeňka Ondráčka v čele kontrolní komise pro Generální inspekci bezpečnostních sborů opět…

 

iSport.cz

RENTGEN SPECIÁL: Jak útočí Liberec? Obránce centruje, obránce zakončuje

RENTGEN SPECIÁL: Jak útočí Liberec? Obránce…

Šestnáct podzimních kol HET ligy je minulostí a fotbaloví redaktoři deníku Sport, kteří se podílejí na…

Trpišovský měl kývnout Slavii. Nyní záleží na dohodě s Libercem

Trpišovský měl kývnout Slavii. Nyní záleží na dohodě…

Jindřich Trpišovský podepíše smlouvu se Slavií. Tahle věc je totálně na spadnutí a nic kromě dohody majitelů…

 

Reflex.cz

Rozhovor: František Kinský, zpovědník šlechticů

Rozhovor: František Kinský, zpovědník šlechticů

Dokumentární cyklus Modrá krev patřil každý jarní týden mezi nejpopulárnější programy na ČT2 se sledovaností…

O čem sním, když náhodou spím: Proč nemá Česko pořádné železnice a silnice jsou hrozné

O čem sním, když náhodou spím: Proč nemá Česko…

V roce 2011 se objevily zprávy, že kolem roku 2016 budeme jezdit vlakem z Prahy do Plzně díky novým železničním…