Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Počítačem řízený ventilový rozvod má u benzinu přinést účinnost naftové jednotky. Funguje to?

Aleš Dragoun
Diskuze (26)
Malá britská firma Camcon Auto představuje benzinovou pohonnou jednotku s účinností naftové...

Téma snižování emisí oxidu uhličitého a hlavně jedovatých oxidů dusíku zůstává na pořadu dne. Downsizing už není lékem, jak se ještě nedávno zdálo, spalovací motory prostě exhalace vypouštět musejí už ze svého konstrukčního principu. Aféra Dieselgate ukázala, že současné americké i evropské normy splnit nelze. Pomíjím ten fakt, že automobily se na světovém znečištění podílejí několika málo procenty, jenže jsou snadnou kořistí, protože lodím vjezd do přístavu nezakážete a letadlům přistávat na letištích také ne...

Hybridy i přes nespornou technickou zajímavost představují trochu polovičaté řešení a elektromobily zatím budoucností nejsou, jak bateriové, tak ani ty s palivovými články. I když vyspělé evropské země chtějí zakázat prodej nových aut na fosilní paliva do roku 2040, v poslední době se mluví hlavně o Británii a Francii, podobně uvažují i Němci a před časem Norové. Toho se nedočkáme, alespoň pevně doufám. Možným řešením jsou syntetická paliva bez přítomnosti ropy.

Nicméně malá britská společnost Camcon Auto z Leamington Spa (Midlands) odhalila klasický zážehový agregát s počítačem řízeným ventilovým systémem, který poskytuje neomezenou kontrolu ventilů a slibuje zvýšení efektivity i výkonu při nižších nákladech, než je tomu u stávajících konvenčních pohonných jednotek. Motor s digitálně řízenými ventily postrádá vačkový hřídel, nepoužívá však futuristickou pneumatickou kontrolu a elektrohydrauliku jako FreeValve švédského Koenigseggu.

Systém dostal název IVA (Intelligent Valve Acutation). Elektronický řídicí modul je umístěn na horní straně motoru a ovládá přímo každý ventil otočným akutátorem. IVA je tedy schopna libovolně upravovat proudění vzduchu a jeho množství potřebné k výbuchu směsi i na co nejmenší možnou míru. To se samozřejmě projeví na redukci oněch zmíněných emisí CO2, které by měly klesnout o 15-20 %.

IVA má zaručit u benzinových jednotek účinnost i spotřebu paliva těch naftových a zlepšit výkon a točivý moment, s neomezenou kontrolou načasování vyhoví potřebám všech řidičů. O něco podobného se snaží i velké automobilky, například v nedávné minulosti Hyundai a aktuálně Mazda. Systém byl navržen tak, aby se mohl přizpůsobit stávajícím konvenčním pohonným agregátům, eliminuje potřebu dalšího nákladného vývoje. Dostane se skutečně za tři roky do sériové produkce?

Aleš Dragoun
Diskuze (26)
Avatar - Ada je zase tady
5. 7. 2018 09:45
Když tuhle novinku aplikujete na diesel
bude zase o světelný rok před muzeálním zážehovým motorem. Fyziku neohneš.
Avatar - JDM
23. 8. 2017 07:02
Mazda
Byl tu ten článek o nových motorech Mazdy? Dieselovy motor na benzín? Ještě letos ho mají představit. Až o 50%vetsi účinnost oproti klasickému benzinovemu motoru takže jestli tohle bude fungovat tak naftě odzvonilo. Bezvackovy motor dávno postavil Koenigsegg a tu technologii prodal čínské automobilce teď si nevzpomínám který ale už na příští rok prý plánuje tenhle motor sériově vyrábět...
22. 8. 2017 19:27
Re: Komplikované
myslim ze u vacsiny motoristov plati to iste o elektrickom aute. pokial splni nase poziadavky tak preco nie. konkretne moje poziadavky su na jedno nabitie okolo 600km v realnych podmienkach ci zima ci teplo dialnicne tempo, nabitie na dalsich 600km za 30minut nech niesom uplne nerealny, a to vsetko do 30tisE /1mil czk maximalne. spalovacie auto mi to splni kazde...elektricke ktore? ticho v spalovacom aute je iba vec zvukovej izolacie ktora sa da celkom slusne urobit dodatocne.
22. 8. 2017 19:00
Komplikované
Mě přijde, že spalovací motory začínají být dost komplikované a problematické. Doslova se vsadím, že podobné motory rozhodně nebudou zrovna nejtišší. Naopak to budou šicí stroje. Od té doby, co mám elektromobil, tak už je mi jízda spalovákem nepříjemná. Je to prostě otrava. Pokud mi spalovací motor dokáže splnit všechno to, co elektromotor, tak si ho rád koupím, ale podle mě to nedokáže.
Avatar - Jaros71
22. 8. 2017 18:46
Re: Mazda příští rok
Taky jsem na to zvědavý... ;-)