Pivo zdražuje. Voda zdražuje. Auta ale jako by zaklínadlo zvané inflace nezajímalo. Všechna jsou vybavenější, a mnoho z nich i tak levnější než před tuctem let. Některá letos dokonce nejvíc v dějinách.
Bez právě = příjmy se od roku 2009 dost zvedly a dluhy snížily
Nejsem fanda českejch ministrů financí ale vůbec na tom nejsme špatně = ani jako stát ani obyvatele. Je fakt že i když je skoro 30 let po revoluci furt sme trochu neználci ale v zásadě v poho
Je víc naspořeno než půjčeno [odkaz] = a to že si část lidí půjčuje na blbosti a část na totální blbosti jak tu padlo = to je bohužel pravda
Největší část dluhu dělaj hypotéky = to je celkem ok. To je rozumná půjčka, zvlášť když se podíváš na růst cen nemovitostí = kdo měl jen trochu kliku za posledních pár let vydělal třetinu
Lepší investice je už jen whisky [odkaz] :yes::-)
Já myslel státní dluh. To, že velká část Čechů není finančně gramotných a půjčují si na blbiny, jako je televize, dovolená nebo vánoční dárky, to je jen smutná skutečnost.
Lednička, pračka, to je dohromady 30 tisíc, životnost deset let, na to vydělá rodina i s podprůměrným příjmem. Půjčky jdou hlavně na spotřební elektroniku, chytré televize, notebooky, smarphony a jiné "nezbytnosti"... A půjčka na dovolenou to už je jen třešnička na dortu zhovadilosti a výsledku dvaceti let welfare state politiky.
Stárnutí vozového parku je způsobeno bezprecedentním nárůstem počtu osobních aut v poslední dekádě, počet osobáků se prakticky zdvojnásobil. Logicky jde hlavně o druhá auta v rodině, tj. ojetiny, tj. stará auta zvyšující stáří vozového parku.
Vyplývá z toho to, že rostoucí životní úroveň společně s technologickým pokrokem posouvají hranice, jak v elektronice a výpočetní technice, tak v autech. Totéž co pro auto platí ještě daleko víc třeba pro tu tvou barevnou televizi, na které se promítá psí hlava ;-)
Takže třeba ten referenční rok 2005 to bylo 18.334,-... předloni 26.072 a letos je to 28.232,- Kč.
Takže stejný auto za stejnou cenu stojí letos desetinásobek průměrné mzdy... ale před 12 lety to bylo více jak patnáctinásobek.
To, že se lidi zadlužují víc a víc je jen jejich blbostí: soused má víc, tak já musím mít taky, i když si na to musím půjčit.
Všechno musím mít HNED...
Máme se jako nikdy... a nevážíme si toho.
Re: Podle mě k tomu chybí srovnání průměrných mezd...
Dobře napsáno. Ale Češi mají v povaze furt brblat a kritizovat. A nejvíce mě baví ti, co chcou vystupovat z EU. Už zapomněli, jak to tu vypadalo před EU. A už vůbec nemají představu, co by bylo pak a jak by vypadal export zatížený cly (aktuálně 83 % vyvážíme do zemí EU).
Re: Podle mě k tomu chybí srovnání průměrných mezd...
Fakt je ten, že by unie mohla / měla fungovat mnohem lépe, než to dělá... ale nejsme Spojené království, abychom si mohli dovolit vystoupit.
Patří k tomu srovnání i krok ještě zpátky - pro ty vzývače starých časů...: když přišel na trh Favorit, tak stál 26 průměrných platů... a nejlevnější auto té doby, končící Škoda 105 L stála 17 měsíčních platů.
Vzpomene si ještě někdo, jak to auto vypadalo? 4 metry 20cm, 33kW... švihadla na okna a dveře se pěkně potupně zamačkávaly prstem...
Re: Podle mě k tomu chybí srovnání průměrných mezd...
Ona z 80 % funguje dobře, ale mám pocit, že u nás se zásadně mluví o kravinách viz tuzemák a pomazánkové máslo. Každopádně by měla lépe hlídat schengenské hranice. A my bychom z ní neměli dělat chiméru - EU je složenáz námi volených zástupců nebo našimi zastupiteli vybraných.
Re: Podle mě k tomu chybí srovnání průměrných mezd...
dáváš hodně věcí dohromady bez souvislostí.
Proč byly dřív auta relativně dražší? protože zkrátka do nich vložená lidská práce měla úplně jinou hodnotu. A znamenala dražší také nedostupnější? Ne, neznamenala... atp.
Re: Podle mě k tomu chybí srovnání průměrných mezd...
Souhlas napůl.
Máme se líp než kdykoli jindy a většina si toho neváží.
Půjčit si na auto - proč ne, pokud to ekonomicky vychází... nemá smysl čekat třeba se sporťákem na šedesátku, když si ho můžu vzít dřív na úvěr a splatit, jen je potřeba znát nějakou míru.
Re: Podle mě k tomu chybí srovnání průměrných mezd...
28 hrubýho je 21,5 čistýho.
Kdo nezdědil bydlení po rodičích, babičce, tětičce má docela problém protože bud musí cálovat 15 hypotéku nebo 11-16 komerční pronájem nějakého kvartýru. A zbyde mu z výplaty 6-11 tis max. Z toho musí poplatit energie, pojistky, auto, dopravu do zaměstnání, jídlo atd a bude z něj opravdu boháč. Kterej až se mu rozbije lednička, musí si na ní vzít půjčku, kterou ale v podstatě nemá z čeho platit
>:D >:D
A kde je nájemné nebo cena nemovitostí vyšší, neberou obvykle průměrnou mzud ale maj tam 15 čistýho, takže jim opět zbyde 0 >:D >:D
Je super že rostou mzdy, ale nějak ste si zapoměli všimnout že třeba ve velkých městech za poslední 3 roky stouply ceny bytů asi o 25%, stoupaj ceny energií, odpadů, jídla atd
Re: Podle mě k tomu chybí srovnání průměrných mezd...
To trošku přibarvuješ. Pokud bereš člověka, co žije sám, pak nepotřebuje byt, který na pronájmu stojí 11-16. I v Praze seženeš pěkné 2+kk poblíž metra do 10t (namátkou třeba [odkaz] v takovém může klidně bydlet mladý pár a v Praze jsou ty průměrné platy taky vyšší.
Schválně si najdi třeba graf ceny elektřiny od roku 2008, možná budeš překvapený.
Re: Podle mě k tomu chybí srovnání průměrných mezd...
Energie je jen elektrika? Co takhle vodné, stočné, plyn, teplo, to vůbec nezdražuje že. Zvláště po povinném zavedení měričů.
Soused měl 2014 přeplatek 3600 Kč a v roce 2016 nedoplatek 7 000 Kč. A topil furt stejně >:D >:D
Za 10 byty sehnat jdou, většinou přes známé a je jich málo.
Samo mimo velká města sou ceny pronájmů i bytů a domů výrazně nižší, ale to i výplaty.
A řešení pracovat v Praze a bydlet někde 90 km taky jde, pokud vám nevadí že projezdítě měsíčně 5 litrů nebo strávíte 4 hodiny denně dopravou tam a zpět, čímž pádem se domů jedete jen vyspat protože 4+8,5 = 12,5 event 4+12= 16.
A den má furt jen 24 hodiny >:D
Nic není tak růžové, jak to tady malujete. Realita je jinde. A to ještě každej nebydlí v páru >:D
Ono je taky rozdíl, co si pod pojmem "cena od" u vozů se základní výbavou představuje třeba Škodovka, nebo Dacia a nebo např. Suzuki. Pokud by zde byly "ceny od" u vozů v podobných dnes standardních výbavách, to by najednou ty částky vypadaly úplně jinak. Také povinná výbava, která mnohdy stojí zákazníka zbytečné finance navíc, (např. systém start-stop, povinné měření tlaku v pneu), musí taky zákazník zaplatit, i když je nechce. Samozřejmě technologie výroby šla také dopředu a umožňuje používat čím dál tenčí plechy a více plastů a jejich pevnost dohánět jinak, prostě šetří se ve výrobě na všem, tím spíše, že dnešní životnost vozu je předpokládaná ukončením záruky, prostě z automobilu se stal těžký spotřebák a dle toho se chrlí i nové modely aut. Ovšem cena vozů tomuto trendu už nějak neodpovídá.
S tou kvalitou a spotřebjím zbožím plně souhlasím. Souvisí to i s tím, že v Evropě málo najedeme ve srovnání s USA a taky s tím, jak máme nesmyslně nastavenou ekologickou šikanu automobilek. Zkrátka litrové tříválcové turbo nemůže vydržet tolik jako dvoulitrová atmosféra.
nejde o to že by nedala. Jde o to, že se rapidně snižuje ekonomická životnost. Zatímco starší auta bez problému šlo udržovat dlouhodobě v dobrém stavu, tak ta dnešní??
Výrobci dávno vůbec nepředpokládají výměnu některých dílů, čímž se zjednoduší návrh, zjednoduší tvary i zlaciní výroba... jen pak třeba výměna zcela banálního spotřebního dílu za pár káčé znamená rozebrání 1/4 auta, což nikdo dělat nebude...
No vidíš... a ty mohykány, co se ještě dají opravovat a vydrží přece jen nadprůměrně musíš hledat mezi těmi relativně levnými... skoro to vypadá, že čím dražší, tím jsou stavěny na kratší dobu použitelnosti.
Vlastně v tom lze najít i rysy sociální odpovědnosti! Když si koupíš auto za horko těžko vydělaných cca 300 tisíc, tak ještě pořád dokážeš najít auto, co vydrží 10 let.
Když máš na to si koupit auto za dvě mega, tak asi nemáš problém si koupit za 3 roky nové.
Dneska už rozlišují jen dvě kategorie: prvovlastníci a následující vlastníci. Má se za víceméně standard, když se auto po šesti letech dává do šmelcu.
Prý je to i ekologické, protože starší auta produkují, považte, až o gram CO2 na ujetý kilometr více!
A tak se ve jménu ekologie vychrlí pár kilo toho CO2 při likvidaci toho jednoho a výrobě druhého... svět naruby.
V roce 2000 byla Fabia 1.4 74kW za 444.900 a ve výbavě nebylo ABS ani rádio [odkaz] . Dneska za ty peníze koupíš auto o třídu větší, silnější, vybavenější a bezpečnější. Tak jak to, že cena vozu neodpovídá? Dnešní cena vozu je výborná, a to i pokud to budu brát tak, že to je větší spotřebka (já osobně to až tak jednoznačně nevidím, ale to by bylo na delší diskusi).
Ano, koupíš, ale jen proto, že vývoj a nasazení těch technologií se už zaplatily natolik, že se mohou dát i do nejlevnějšího vozu. Stejně tak se zlepšily technologie pro výrobu jako takovou, což opět cenu snižuje. Tahle mezidobová srovnání jsou největší manipulace, jakou vůbec lze vymyslet. Technologický pokrok totiž do toho není jak zahrnout.
Jsou to dvě roviny. Technologický pokrok je primární. A potom... pokud trh tlačí automobilky k levnějším autům (což se dělo zejména po krizi a dneska to možná pomalu končí), tak se tyto přizpůsobí. Už jsem to psal jinde, relativně nízké marže v autoprůmyslu a spousta značek ve ztrátě jsou pro mě důkaz, že nás na hůl neberou.
"Když se podíváte na naši exkluzivní tabulku, zjistíte, že Češi vydělávají hlavně na rodinnějších modelech." - zarobok u kazdeho zavisi hlavne aj na vyrobnych nakladoch. Nechapem, ako to niekto moze z takejto tabulky cien zakladnych modelov vyvestit. Jedine kandidat na Nobelovu cenu (za vestenie, nie ekonomiku).
Tieto ceny je zbytocne nejako porovnavat, lebo spomenuta zakladna vybava je uplne inde ako kedysi, k tomu inflacia, ine svetove ceny komodit a celkovo ine vyrobne naklady. To uz je fakt smerodajnejsi prepocet na mesacne platy.
- optimalizovali sa vyrobne procesy,
- premiestnila sa vyroba,
- nakupili sa roboti,
- mnozstevne zlavy,
- modularne platformy,
- dotacie,
- danove prazdniny atd
Ano, je vacsia komfortna a bezpecnostna vybava, ale uprimne - kolko ta parkovacia kamera, tablet, navigacia a podobne srandy realne stoja? Max. zopár drobných, kedze je to opat iba spotrebna elektronika...
Takze samotna vyroba auta je lacna zalezitost.
Samozrejme su tu aj ine naklady ako marketing, vyvoj, doprava a cla a hlavne zle planovanie vyroby - ked je napr. jedna tovarna vyrabajuca model X vytazena sotva na polovicu a druha vyrabajuca model Y nestiha vyrabat, hoci by sa predalo aj 2x tolko, netrafi sa cenotvorba, zly modelovy mix...
PROTIOTAZKA:
Ocakava dnes niekto, ze by snad televizor stal 6 mesacnych vyplat??? Asi tazko... Je to spotrebna elektonika. Auta sa pomaly ale isto tiez stavaju spotrebnou elektronikou...
Skor by som ocakaval vyvoj ako u mobilov, ze mobil k pausalu... V niektorych krajinach su uz poplatky okolo aut take drahe, ze sa ich oplati prenajat na 1-2 roky a potom vymenit...
Podívej se na to takhle - marže autovýrobců vesměs nejsou nic extra - řádově třeba 5-10%. Rozumná firma investuje, dělá si nějaké rezervy na hubenější léta. Vezmi si, kolik automobilek a jak často je ve ztrátě. Rozhodně bych neřekl, že je dnešní automotive nějaký zázračný zlatý důl, kde se dají hrozně snadno vydělat peníze a kde je velký prostor pro snižování cen, konkurence je velká a tvrdá. Mnohem jednodušší je třeba šít oblečení v Číně... schválně si zkus tipnout, jaké marže mají řádově běžné módní značky.
Ale ono není těžké, aby televizor stál šest měsíčních výplat. Pokud to bude technologická špička své doby, bude také tak drahý. Ve své době byla barevná televize prostě vrcholem možností...
Pokud se rozhodujete koupit nový vůz, je velmi důležité nepodceňovat výbavu. Právě proto, že výrobci chtějí vydělat, i když to dle článku nyvypadá, základní výbavy nabízejí opravdu chudinskou ožebračinu. Počítá se s tím, že právě umazání výbavy předchází ztrátě inflační a platí zde pravidlo, že výrobce získá i za těch 12 let neměnné ceny přeci jen svůj zisk, tj. větší rozdíl mezi výrobní a prodejní cenou. Proto pokud je možnost přiobjednat mimořádnou výbavu, udělejte to nejlépe ve zvýhodněných paketech. Příkladem je např. konfigurace u Škoda, kdy výbavu úrovně Laurin & Klement lze přiobjednat ke Style při výsledné ceně 100.000 Kč nad hotový model Laurin & Klement.
podla mna.... neda sa v uvahu brat len "cista" cena a bum bac mame hotovu tabulku .... kedze dnesny "zaklad" napriklad u vsetkych takychto beznych aut je proste uz uplne inde ako u aut pred 12 rokmi.. jak vybavou tak bezpecnostou aj motoricky ... vobec technologie sli za posledne desatrocie hodne dopredu... ved si len sadnite do zakladneho forestera z roku 2005 a potom do toho sucasneho alebo do mazdy 6 z roku 2005 a do tej dnesnej novej.... to uz ani nejde zrovnavat ako hodne pokrocili vo vsetkom su uz niekolkonasobne lepsie vozy.... aj vacsie aj bezpecnejsie... pritom cenou stale hodne podobne ako ich 12 rocni predchodcovia .... obecne by som povedal ze za danu sumu dnes clovek dostane ovela vyspelejsie a bezpecnejsie auto ako za tu istu sumu dostal pred 12 alebo 15 rokmi.... takze v tomto je to fajn ze auta tak nejak su coraz blizsie zakaznikom a clovek za podobne peniaze dnes uz dostane vacsie bezpecnejsie a vybavenejsie auto ako pred xy rokmi ....
ja si pamatam ze polo v r 1999 stalo s 1,44 44kw motorom okolo 360 tisic ( ktore nemalo este ani posilnovac a povedzme aj za take el. predne okna sa este zvlast priplacalo a nie malo .. boli to docela palky .. kto pamata da mi za pravdu ) .... takze ked chcel mat polo na urovni toho dnesneho zakladu tak musel vtedy dat za neho aj 400 tisic... za co dnes uz clovek kupi golfa.... a to uz vobec nejde zrovnavat...