Podle německého ministra dopravy nemá o mýtném rozhodovat EU
Dobrindt to svůj názor vyjádřil v rozhovoru pro bavorský deník Augsburger Allgemeine Zeitung. Politik z bavorské Křesťanskosociální unie (CSU) řekl, že snížení daně z vlastnictví vozidla, které by mělo být u německých motoristů uplatňováno po zavedení mýtného, je zcela věcí Německa. Národní nezávislost v daňových otázkách podle něj patří mezi základní principy EU.
Evropská komise kritizuje, že německé mýtné prakticky dopadne jen na zahraniční řidiče. Evropské právo přitom znevýhodňování občanů jiných států zakazuje. Mýtné v chystané podobě odmítají i některé země sousedící s Německem, včetně České republiky.
Předseda Evropské komise Jean-Claude Juncker oznámil, že nechá německé opatření právně přezkoumat, jakmile vstoupí v platnost. Dokonce hrozí, že se Evropská komise obrátí na Soudní dvůr EU.
"Už předpoklad, že EU by se mohla zabývat daní z vlastnictví vozidla v Německu, je špatný," namítá však Dobrindt. "Daně z vlastnictví vozidla se stanovují jednoznačně v rámci národní svrchovanosti, Brusel nemá žádnou kompetenci k tomu cokoli podotýkat," dodal ministr.
Německo se mýtné chystá zavést příští rok. Rakouský ministr dopravy Alois Stöger ale minulý týden Dobrindta vyzval, aby mýtné nezavádělo, dokud nebude odstraněna právní nejistota. Mýtné na německých dálnicích pro osobní automobily už schválily obě německé parlamentní komory a před týdnem příslušný zákon podepsal německý prezident Joachim Gauck.
Výše poplatku bude záviset na ekologické náročnosti provozu auta. Rozpětí ročního poplatku by mělo být 22 až 130 eur (asi 600 až 3550 Kč).