Podrobný popis nové Octavie (výbavy, interiér, bezpečnost ..)

 
 

Nová Octavia disponuje moderními technologiemi, jako například přímé vstřikování paliva u benzinových motorů, šestistupňová převodovka DSG nebo nová víceprvková zadní náprava.

Nová Octavia disponuje moderními technologiemi, jako například přímé vstřikování paliva u benzinových motorů, šestistupňová převodovka DSG nebo nová víceprvková zadní náprava. V nabídce výbav nechybí dvouzónová klimatizace Climatronic, automatické světlomety nebo kontrola tlaku v pneumatikách TPM. Nad bezpečností posádky bdí mj. standardně dodávané ABS s brzdovým asistentem, čtyři airbagy (standardně na trzích zemí EU) nebo aktivní opěrky hlavy.

Design exteriéru

Přídi vozu dominuje čistě zakomponovaná maska chladiče s chromovaným rámečkem, vertikálním žebrováním a zelenobílou „slepicí“. Tradičním prvkem jsou podélné linie na kapotě, vystupující od loga a masky chladiče. Samotný tvar kapoty do „V“ vytváří dojem velkého vozu a svým šípovitým tvarem symbolizuje rychlost a dynamiku. Díky tvaru kapoty získávají blatníky na šířce a evokují dojem pevnosti a bytelnosti. Hlavní světlomety s čirou optikou zasahují do boků, čímž vůz opticky rozšiřují. Tento efekt je v noci ještě zvýrazněn umístěním obrysovek do modulu směrových světel. Mlhovky se přesunuly na funkčně optimální místo ve spodní části nárazníku.

Robustní tělo karoserie odlehčuje hrana od předního světlometu až ke koncovým svítilnám. Decentně rozšířené prahy vytvářejí dojem spolehlivého základu, na kterém vůz spočívá. Boční ukazatele směru jsou integrovány ve vnějších zpětných zrcátkách a nenarušují povrch blatníků. Originálním prvkem je směrem nahoru se zužující lakovaný sloupek B, rozvíjející klasický prvek designu vozů Škoda. Zúžení je však nyní mnohem nápadnější, navíc zvýrazněné zaoblením rohů oken.

Plynulý přechod zadního skla do stupně ve víku zavazadlového prostoru ústí do výrazné odtokové hrany. Vysoko umístěná koncová světla vytvářejí nezaměnitelný poznávací prvek. Při zapnutém osvětlení svítí celá červená plocha ve tvaru písmene „C” rámující bílou centrální část se směrovým světlem a světlem pro zpětný chod.

Design interiéru

Interiér nového vozu Škoda Octavia přidal zejména prostor na předních i zadních sedadlech. Přístrojová deska je společně s ostatními panely pokryta měkkou stříkanou kůží. Atmosféru oživují dekorační lišty v přístrojové desce a ve dveřích, rozlišující jednotlivé verze výbavy. Všechny ovládací prvky jsou v pohodlném dosahu řidiče.

Punc charakterističnosti interiéru zajišťuje středová konzola, plynule přecházející v tunel mezi předními sedadly, který dále pokračuje až k zadním sedadlům, kde je ukončen odkládací schránkou/popelníkem, případně ve verzi Elegance Jumbo Boxem – klimatizovanou odkládací schránkou s nastavitelnými výdechy pro přívod vzduchu k zadním sedadlům. Víko schránky tvoří zároveň nastavitelnou loketní opěrku.

Nový čtyřramenný volant klade důraz na ergonomii a uvádí přístrojový panel se dvěma zeleně podsvícenými velkými kruhovými přístroji s plastickými stupnicemi.

Strop je od verze Ambiente po celé délce ozvláštněn „leteckou“ konzolou, obsahující mj. čtecí lampičky a vytvářející dva virtuální samostatné „oddíly“.

Ke komfortní atmosféře přispívají i detaily - jako chromované kliky dveří s měkkou silikonovou výstelkou z vnitřní strany (od verze Ambiente). Jednou z mnoha novinek v interiéru vozu Škoda Octavia je také nahrazení zajišťovacích kolíčků zámků dveří signalizační červenou blikající diodou ve dveřích řidiče. K uživatelskému komfortu přispívá v novém voze Škoda Octavia množství promyšlených odkládacích prostorů: přihrádky v předních i zadních dveřích, držák velkých láhví (1 litr) v obou předních dveřích, rozměrná, osvětlená (od verze Ambiente) a klimatizovaná (ve verzi Elegance) schránka v přístrojové desce před spolujezdcem, uzavíratelná schránka (ve verzi Classic otevřená přihrádka) na přístrojové desce uprostřed, schránka vlevo pod volantem (pojme například dvě plechovky s nápoji), odkládací přihrádka ve středové konzole (s autorádiem 1DIN), dvojitý víceúčelový držák nápojů ve středovém tunelu mezi předními sedadly (rozdílné velikosti, využitelné i pro nápoje v krabicích), klimatizovaná schránka Jumbo Box mezi předními sedadly (ve verzi Elegance), nebo odkládací přihrádka, držák nápojů (pro jednu nádobku) a držák tužky (ve verzích Classic a Ambiente), výklopná odkládací schránka pod sedadlem spolujezdce (ve verzi Elegance), přihrádky v plastovém obložení sedáků předních sedadel, popelník (nebo odkládací schránka) vpředu i vzadu, kapsy na zadní straně předních sedadel.

Větrání, klimatizace

Novinkou, která přispívá ke kvalitnímu větrání vnitřního prostoru u vozů Octavia, je jediná průběžná větrací lišta v pod čelním sklem, krytá žebrováním. Je podélně dělená a nahrazuje dřívější kanálky k ofukování čelního skla, zatímco její druhá polovina přivádí bezprůvanově vzduch do interiéru. Do prostoru zadních sedadel vzduch proudí výdechy pod sedadly řidiče a spolujezdce. Ve verzi Elegance jsou navíc na zadní straně Jumbo Boxu další dva nastavitelné a uzavíratelné lamelové výdechy vzduchu.

Nedílnou součástí verze Elegance je automatická klimatizace Climatic. Alternativou pro dvě vyšší provedení je elektronicky řízená dvouzónová klimatizace Climatronic, které stačí nastavit požadovanou teplotu v interiéru a systém již sám s pomocí čidel určí potřebné parametry teploty, směru i množství vháněného vzduchu. Rozdíl v teplotách levé a pravé části interiéru může činit až 5 - 6°C.

Sedadla

Sedáky i opěradla nových sedadel jsou dostatečně dlouhé a vhodně podpírají tělo pasažéra. Přední jsou na přání vybavitelné aktivními opěrkami hlav.

Opěradlo zadních sedadel je sklopné celistvé (Classic) nebo dělené v poměru 1/3 a 2/3 (Ambiente, Elegance), ve vrcholné verzi s integrovanou loketní opěrkou.

Zavazadlový prostor

Jednou z hlavních předností nového modelu je velký a snadno přístupný zavazadlový prostor. Základní objem zavazadlového prostoru 560 l lze sklopením opěradla zvětšit až na 1350 l (u dosavadního modelu 528/1328 l). Vstupní otvor těží z rozměrné výklopné zadní stěny. Díky velkému vstupnímu otvoru a nižší nakládací hraně s plastovým obložením – 674 mm od země (dosud 696 mm) – lze snáze nakládat i rozměrné předměty.

Užitnou hodnotu zavazadlového prostoru dále zvyšuje množství praktických detailů: příprava pro uchycení bezpečnostního trojúhelníku (pod hranou zavazadlového prostoru) a lékárničky (vpravo ve výklenku za podběhem), čtyři úchytná oka na podlaze zavazadlového prostoru, osvětlení zavazadlového prostoru, od verze Ambiente dvěma svítilnami, průchozí otvor v opěradle zadních sedadel za sklopnou loketní opěrkou pro přepravu dlouhých předmětů, například lyží (ve verzi Elegance, ve verzi Ambiente na přání); na přání lze doplnit o vyjímatelný Skisack, který zabraňuje znečištění interiéru přepravovanými předměty, sklopný hák na tašky s nákupem (ve verzi Ambiente, ve verzi Elegance dva háky), síťka vytvářející přihrádku v prostoru za pravým podběhem (od verze Ambiente), síť pro upevnění zavazadel (ve verzi Elegance), síťový program – sada dvou sítí pro praktické rozčlenění zavazadlového prostoru (na přání), háček pro zavěšení podlahy zavazadlového prostoru pro snadný přístup do prostoru s rezervním kolem.

Pod podlahou zavazadlového prostoru blízko nakládací hrany je umístěno plnohodnotné rezervní kolo (u vozů se standardně nabízenými koly pro jednotlivé verze výbavy) a nářadí.

Barvy a potahy

Pro nový vůz Škoda Octavia je připravena pestrá nabídka vnějších barev – tři Uni a devět metalických, z nichž dva odstíny jsou v rámci nabídky značky Škoda zcela nové – červená Flamenco a zelená Island.

Uni barvy: bílá Candy, červená Corrida, modrá Dynamic.

Metalické barvy: stříbrná diamantová, béžová Sahara, červená Flamenco, modrá hlubinná, zelená Island, zelená Natur, šedá Stone, šedá Graphite, černá Magic s perleťovým efektem.

Nové potahové materiály s elegantním designem odrážejí úroveň výbavy modelu. Celkovou nabídku tvoří tři barevné koncepty interiéru s celkem dvanácti verzemi čalounění sedadel a výplní dveří. Interiér nových vozů Škoda Octavia zdobí dekorační lišty s odlišným designem pro jednotlivé verze výbavy. U verzí Ambiente a Elegance představuje látkové čalounění základní nabídku, varianty s kombinovaným nebo koženým čalouněním jsou za příplatek. Celkový přehled nabízených provedení interiéru je znázorněn v níže uvedené tabulce.

Pro verzi Classic je připraven interiér Fancy v černé barvě Onyx s látkovým čalouněním v černo-stříbrné barevné kombinaci.

Nabídka ve verzi Ambiente se skládá z interiéru Graham v černé barvě Onyx, u nějž lze volit mezi látkovým čalouněním v šedé nebo černé barvě, a v zelenobéžové barvě Achat s látkovými potahy v téže barvě. Alternativu na přání tvoří interiér Duo v černé barvě Onyx nebo zelenobéžové Achat s čalouněním sedadel v kombinaci kůže a látky. Látkou je v tomto případě potažena střední část sedáků a opěradel, okraje sedadel jsou potaženy kůží.

Ve verzi Elegance je nabízen interiér Eminent v černé barvě Onyx nebo v barvě slonoviny Ivory s látkovými potahy sedadel. Na přání je možné zvolit také interiér Duo s kombinovaným čalouněním sedadel (kůže/látka) v barvách černá Onyx a barva slonoviny Ivory. Pro verzi Elegance je na přání připraven rovněž interiér Supreme s koženým čalouněním sedadel ve dvou barevných variantách – v černé Onyx a v barvě slonoviny Ivory.                      

Stupeň výbavyNázev interiéruMateriál potahůBarva PotahůPřístrojová deska
ClassicFancylátkačerná/stříbrnáOnyx/Onyx
AmbienteGraham šedá látkaŠedáOnyx/Onyx
Graham AchatzelenobéžováOnyx/Achat
Graham OnyxČernáOnyx/Onyx
Duo Achat* kůže/látkazelenobéžováOnyx/Achat
Duo Onyx*ČernáOnyx/Onyx
EleganceEminent Ivory látkaslonová kostOnyx/Ivory
Eminent OnyxČernáOnyx/Onyx
Duo Ivory* kůže/látkaslonová kostOnyx/Ivory
Duo Onyx*ČernáOnyx/Onyx
Supreme Ivory* kůžeslonová kostOnyx/Ivory
Supreme Onyx*ČernáOnyx/Onyx

* Výbava na přání za příplatek

Výbavy

Standardní výbavy

U nové Octavie zůstávají tři základní úrovně výbavy: Classic, Ambiente a Elegance. Jednotlivé výbavové stupně lze kromě množství prvků výbavy rozeznat například podle typu a designu kol, designových prvků v interiéru nebo potahů a čalounění.

Součástí výbavy všech vozů Škoda Octavia počínaje základní verzí Classic jsou kromě jiného: čtyři airbagy (čelní a boční), protiblokovací systém ABS, kotoučové brzdy na všech kolech, centrální zamykání, třetí tříbodový pás vzadu, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, výškově i podélně nastavitelný volant, vypínání airbagu spolujezdce (pro případ montáže dětské sedačky na přední sedadlo), dvoje úchyty ISOFIX pro dětskou sedačku na zadních sedadlech, signalizace nezapnutí bezpečnostního pásu řidiče kontrolkou na přístrojovém panelu.

Ve verzi Ambiente navíc k prvkům výbavy verze Classic přibývají například: elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, palubní počítač na přístrojovém panelu, tónovaná skla, vnější zrcátka a kliky lakované v barvě karoserie, plastové ochranné lišty na bocích vozu, osvětlení interiéru i vzadu, dvě čtecí lampičky vpředu, kontrola uzavření dveří, signalizace kontrolkou na přístrojovém panelu.

Ve výbavové verzi Elegance mimo jiné nechybí: automatická klimatizace Climatic – udržuje nastavenou teplotu vháněného vzduchu, elektricky ovládaná okna vpředu a vzadu s ochranou proti sevření a s dětskou pojistkou, odkládací schránka Jumbo Box mezi předními sedadly s nastavitelnou loketní opěrkou, chlazeným vnitřním prostorem a výdechy pro přívod vzduchu k zadním sedadlům na zadní straně, mlhové světlomety, 15" kola Orion z lehké slitiny, dálkové ovládání centrálního zamykání se sklopným klíčkem, osvětlení nástupního prostoru integrované ve vnějších zpětných zrcátkách, loketní opěrka vzadu uprostřed s možností vytvoření průchozího otvoru ze zavazadlového prostoru.

Mimořádné výbavy

Nabídka výbav na přání pro nový vůz Škoda Octavia je neobyčejně rozsáhlá. Zahrnuje prvky, které jsou součástí některé z vyšších výbavových verzí a lze je jednotlivě objednat pro vůz nižší výbavové verze. Druhou skupinu tvoří výbavy, které jsou dostupné pouze jako výbava na přání.

Nabídku autorádií tvoří RDS přístroje Melody (kazeta), Stream (CD) a Audience (6x CD changer s MP3 přehrávačem), vyvinuté speciálně pro novou Octavii. Jejich specifický tvar výborně zapadá do interiéru a spolu s elektronickým kódováním snižuje riziko krádeže. Rádia Stream a Audience disponují velkým bodovým displejem s indikací vnější teploty a času, umožňují také zobrazení údajů Climatronicu a parkovacích senzorů. Komunikují s multifunkčním volantem a displejem na přístrojovém panelu. Pro autorádio Stream je také k dispozici měnič na 6 CD-disků umístěný v zavazadlovém prostoru. Nabídku audiosystémů završuje Sound System s celkem dvanácti reproduktory, zesilovačem s DSP a digitálním ekvalizérem.

Pro vozy Škoda Octavia je připraven také navigační přístroj Nexus s dynamickým modulem TMC, schopným přijímat dopravní hlášení a přizpůsobovat zvolenou trasu aktuální dopravní situaci. Nexus má velký barevný displej 6,5", hlasový výstup a propojení s displejem na přístrojovém panelu. Obsahuje rádiový přijímač RDS, telefonní vstup pro hands-free, přehrávač hudebních CD a propojení s CD changerem.

Na přání je pro vozy Škoda Octavia k dispozici kromě jiného: dvouzónová elektronická klimatizace Climatronic, systém ESP, systém TPM (Tyre Pressure Monitoring) – kontrola tlaku v pneumatikách; založena na porovnávání otáček jednotlivých kol od snímačů ABS, Light Assistant, který zahrnuje funkce „Coming Home“ (po aktivaci ponechá na určitou dobu rozsvícená potkávací světla), „Tunnel Light“ (automatické rozsvěcování světel při poklesu intenzity vnějšího světla), funkce denního svícení „Day Light“, aktivní opěrky hlavy, hlavové airbagy, xenonové světlomety, multifunkční volant s ovládáním autorádia, případně i telefonu, dešťový senzor, elektricky nastavitelná elektrochromatická vnější zpětná zrcátka s automatickým zatmavováním (v kombinaci s elektrochromatickým vnitřním zpětným zrcátkem s automatickým zatmavováním), parkovací senzory vzadu, případně i vpředu, skla snižující prostupnost tepelného záření – zvyšují tepelnou pohodu v interiéru, omezují jeho přehřívání v slunečných dnech i únik tepla z interiéru například v zimě. Zároveň konstrukce skel (tzv. lepená skla, podobně jako čelní a zadní sklo) znesnadňuje rozbití a „vysypání“ skla, takže případnému zloději je znemožněno rychlé vniknutí do vozu.

Bezpečnost

Bezpečnost cestujících byla jedním z klíčových aspektů při vývoji nového vozu Škoda Octavia. Nová Škoda Octavia byla navržena s ohledem na legislativní požadavky i nároky spotřebitelských testů nezávislých zkušebních organizací.

Mezi nejvýznamnější prvky aktivní bezpečnosti, patří u nového vozu Škoda Octavia zejména: moderní a konstrukčně vyspělý podvozek, účinné kotoučové brzdy na všech kolech, moderní motory s dobrou elasticitou zaručující dostatečnou dynamiku, koncepce vnějšího osvětlení vozidla založená na pravidle „vidět a být viděn“, která zahrnuje výkonné světlomety s čirou optikou (na přání xenonové), zadní světla s briliantovým efektem a velkou prosvětlenou plochou (plocha koncových světel je zvětšena přibližně o 250 %, brzdových světel přibližně o 100 %), což přispívá k jejich výborné viditelnosti, boční ukazatele směru integrované do vnějších zpětných zrcátek, velmi dobrý výhled z vozu všemi směry

Mimořádný význam mají systémy jízdní stability, zachovávající ovladatelnost v kritických situacích. Všechny Octavie jsou standardně vybaveny ABS a brzdovým asistentem, na přání je možné doplnit ESP.

Základem pasivní bezpečnosti je pečlivě navržená konstrukce karoserie s tuhou střední částí vytvářející prostor pro posádku a s progresivně deformovatelnými zónami vpředu a vzadu. Vysoké tuhosti karoserie bylo dosaženo využitím vysokopevnostních materiálů v její konstrukci.

Nové Octavie jsou standardně vybaveny tříbodovými bezpečnostními pásy na všech sedadlech. Na předních sedadlech jsou pásy výškově nastavitelné a vybavené pyrotechnickými přitahovači, které jsou také u bezpečnostních pásů na vnějších místech na zadních sedadlech, v případě že je vůz vybaven hlavovými airbagy. Součástí všech vozů Octavia jsou velkoobjemové airbagy řidiče a spolujezdce a boční airbagy v předních sedadlech. Hlavové airbagy, které po naplnění kryjí oblast bočních oken od předního až k zadnímu sloupku, jsou k dispozici na přání.

Na bezpečnost cestujících je pamatováno i řadou zdánlivých drobností, které však výrazně snižují riziko poranění při nehodě: speciální uložení hnacího agregátu, který je v případě velkých deformací směřován pod prostor pro posádku, pedálová skupina se při nárazu zasune a neohrozí nohy řidiče, čímž snižuje riziko jejich poranění, místa v interiéru, u kterých je při nehodě velká pravděpodobnost kontaktu s některou částí těla cestujícího, jako například přístrojová deska, oblast přístrojové desky pod volantem nebo sloupek B, jsou obložena měkkými poddajnými materiály, oka v zavazadlovém prostoru pro uchycení nákladu pomocí sítí zabraňují volnému pohybu i nevelkých předmětů, pomocí elektronické sítě CAN-Bus dojde při aktivaci airbagů ke spuštění sledu úkonů jako například vypnutí palivového čerpadla, uzavření přívodu paliva k motoru, zapnutí varovných blikačů, rozsvícení vnitřního osvětlení a odjištění případně uzamčeného centrálního zamykání.

Z hlediska bočního nárazu je kromě bočních a hlavových airbagů důležitá robustní konstrukce prahů a sloupků a také konstrukce dveří s trojitými výztuhami.

Na přání je možné objednat také aktivní opěrky hlavy na předních sedadlech.

Při vývoji nového vozu Škoda Octavia byly zohledněny nejnovější poznatky v oblasti ochrany chodců. Deformační zóny a prvky absorbující energii redukují riziko poranění.

Do bezpečnosti vozidla lze zahrnout i zabezpečení proti odcizení. Vůz Škoda Octavia je standardně vybaven centrálním zamykáním a imobilizérem s plovoucím kódem. Pod čelním sklem je umístěný zvenku viditelný štítek s VIN kódem, vyznačeným i na sklech pomocí laseru.

Na přání může být vůz vybaven také autoalarmem se zálohovaným zdrojem, který sleduje všechny dveře, víko zavazadlového a motorového prostoru, spínací skříňku a vnitřní prostor vozidla. Alarm může být doplněn o náklonové čidlo.

Ke zvýšené ochraně proti odcizení přispívá také speciální kryt, v němž je umístěna řídicí jednotka motoru. Tento kryt výrazně znesnadňuje výměnu řídicí jednotky při krádeži.

Motory

Pro nový vůz Škoda Octavia je připravena šestice příčně uložených motorů, čtyři zážehové a dva vznětové. Všechny s vyjímkou slabšího turbodieselu plní Euro IV.

  ClassicAmbienteElegance
Zážehové motory1.4 MPI/55 kW-
 1.6 MPI/75 kW
 1.6 FSI/85 kW
 2.0 FSI/110 kW-
Vznětové motory1.9 TDI-PD/77 kW
 2.0 TDI-PD/103 kW-

Zážehové motory

Pro nový vůz Škoda Octavia jsou vedle motorů s klasickou koncepcí vstřikování paliva do sacího potrubí (1.4 MPI/55 kW a 1.6 MPI/75 kW) nabízeny také moderní motory s přímým vstřikováním do spalovacího prostoru – 1.6 FSI/85 kW a 2.0 FSI/110 kW. Princip spalování je obdobný jako u běžných zážehových motorů s homogenní stechiometrickou směsí paliva a vzduchu. FSI dosahují při stejném zdvihovém objemu oproti MPI vyšších výkonů a lepšího průběhu točivého momentu za současného snížení spotřeby paliva, škodlivých emisí a bezprostřední reakce na plynový pedál.

Motor 1.4 MPI/55 kW představuje základní motorizaci, vhodnou zejména pro zákazníky, využívající vůz převážně v městském a příměstském provozu a akcentující pořizovací cenu. Celohliníkový řadový čtyřventilový čtyřválec DOHC dosahuje výkonu 55 kW/5.000 ot. a točivého momentu 126 Nm/3.300 ot., Octavia s ním vyvine maximální rychlost 170 km/h. Z 0 na 100 km/h vůz zrychlí během 15,5 s, kombinovaná spotřeba podle nového evropského jízdního cyklu (NEFZ) činí 6,9 l/100 km.

Motor 1.6 MPI/75 kW poskytuje příznivý poměr výkonových a provozních parametrů a ceny. Tento celohliníkový řadový dvouventilový čtyřválec OHC disponuje variabilním sacím potrubím. Maximální výkon motoru je 75 kW/5.600 ot., točivý moment 148 Nm/3.800 ot. Maximální rychlost dosahuje 190 km/h, zrychlení 0 na 100 km/h 12,3 s a spotřeba 7,2 l benzinu.

Díky moderní technologii přímého vstřikování benzinu je motor 1.6 FSI/85 kW v nabídce zážehových pohonných jednotek optimální kombinací výborné dynamiky a hospodárnosti. Řadový celohliníkový čtyřválec 1.6 FSI/85 kW má čtyřventilový rozvod DOHC s variabilním časováním sacích ventilů a dosahuje maximálního výkonu 85 kW/6.000 ot. a točivého momentu 155 Nm/4.000 ot. Agregát umožňuje Octavii dosáhnout maximální rychlosti 198 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 11,2 s a spotřeby 6,6 l/100 km.

Motor 2.0 FSI/110 kW je určen obzvlášť náročným zákazníkům, kterým poskytne vynikající dynamiku a zároveň je potěší svou hospodárností a kultivovaným během. Obzvláště klidný běh tohoto čtyřválcového celohliníkového motoru zajišťují dva vyvažovací hřídele. Čtyřventilový rozvod DOHC disponuje variabilním časováním sacích ventilů. Motor vyniká maximálním výkonem 110 kW/6.000 ot., točivý moment dosahuje hodnoty 200 Nm při 3500 ot..

Vznětové motory

Oba vznětové motory vozu Škoda Octavia nové generace jsou vybaveny přímým vstřikováním paliva sdruženými vstřikovači (systém čerpadlo-tryska). Každému válci přísluší jedna vstřikovací jednotka v hlavě válců, která integruje vysokotlaké vstřikovací čerpadlo, vstřikovací trysku a řídicí ventil, kterým je přesně řízen průběh vstřikování. Vstřikování čerpadlo-tryska pracuje s obzvláště vysokým vstřikovacím tlakem až 205 MPa. Přeplňování zajišťuje turbodmychadlo s proměnnou geometrií lopatek turbíny a mezichladičem stlačeného vzduchu.

Motor 1.9 TDI-PD/77 kW nezůstává nic dlužen pověsti oblíbených agregátů TDI. Řadový čtyřválec 1.9 TDI-PD/77 kW má rozvod OHC se dvěma ventily na válec a dosahuje maximálního výkonu 77 kW/4.000 ot. a točivého momentu 250 Nm/1.900 ot. Maximální rychlost vozu s tímto motorem je 192 km/h, z 0 na 100 km/h vůz zrychlí během 11,8 s. Silnou stránkou vozů Škoda Octavia s motorem 1.9 TDI-PD/77 kW je spotřeba paliva, která činí pouze 5,0 l/100km.

Požadavkům na minimální spotřebu a zároveň mimořádnou dynamiku vyhovuje nově vyvinutý motor 2.0 TDI-PD/103 kW (140 k). Čtyřválec se čtyřventilovým rozvodem DOHC poskytuje maximální výkon 103 kW/4.000 ot. a točivý moment 320 Nm při 1750-2500 ot. Tyto parametry stačí na dosažení maximální rychlosti 208 km/h a zrychlení 0-100 km/h za 9,6 s. Výborné dynamické parametry vozu Škoda Octavia s motorem 2.0 TDI-PD/103 kW doplňuje mimořádně příznivá hodnota spotřeby paliva jen 5,5 l/100 km.

Flexibilní servisní intervaly WIV

U nového modelu Škoda Octavia jsou uplatněny flexibilní servisní intervaly (WIV). Při dodržení předepsaných podmínek umožňuje systém WIV prodloužit servisní intervaly až na max. 30 000 km. Časový limit mezi servisními prohlídkami je stanoven maximálně na dva roky. Intervaly servisních prohlídek jsou stanovovány v závislosti na režimu provozu vozidla. Řidič je vždy včas informován prostřednictvím panelu přístrojů o nutnosti provedení servisní prohlídky.

Převodovky

Všechny motorizace jsou standardně kombinovány s pěti- nebo šestistupňovou převodovkou s manuálním řazením. Pro motory s výkonem od 75 kW výše je na přání k dispozici šestistupňová automatická převodovka, a to buď klasicky koncipovaná s hydrodynamickým měničem momentu pro benzinové motory, nebo nově vyvinutá převodovka DSG se dvěma spojkami pro naftové motory.

Přehled převodovek pro nový vůz Škoda Octavia

 Manuální pětistupňová převodovkaManuální šestistupňová převodovkaAutomatická šestistupňová převodovkaAutomatická šestistupňová převodovka DSG
1.4 MPI/55 kW---
1.6 MPI/75 kW--
1.6 FSI/85 kW-
2.0 FSI/110 kW--
1.9 TDI-PD/77 kW--
2.0 TDI-PD/103 kW--

● sériová výbava; ○ výbava na přání; - nedodává se

Automatická převodovka DSG

Automatická převodovka DSG může pracovat ve dvou režimech – plně automatickém nebo s manuální volbou rychlostních stupňů Tiptronic. Volba režimu se provádí přesunutím voliče převodovky do žádané polohy, tzn. vlevo (automatický režim) nebo vpravo (manuální režim). Součástí standardní výbavy vozů s automatickou převodovkou je bodový displej na přístrojovém panelu, na kterém se kromě jiného zobrazují informace o zařazeném rychlostním stupni nebo zvolené pozici voliče.

V automatickém provozním režimu je možno zvolit pozice: P – parkování, R – zpětný chod, N – neutrál, D – jízda, ekonomický režim řazení, S – sportovní režim řazení.

Při sportovním režimu řazení řadí převodovka při vyšších otáčkách, a umožňuje tak plně využít výkonový potenciál motoru. V ekonomickém režimu naopak řadí dříve, a udržuje tak spotřebu na nízké úrovni.

Manuální převodovky

Do nového vozu Škoda Octavia jsou standardně montovány pěti- nebo šestistupňové plně synchronizované převodovky s ručním řazením. Funkční spojení mezi převodovkou a řadicí pákou obstarávají dva lanovody, které zajišťují lehký a přesný chod řadicí páky s krátkými dráhami a omezují přenos vibrací od agregátu. Spojka je suchá jednokotoučová s kapalinovým ovládáním.

Šestistupňové převodovky mají skříň z hliníkové (s motorem 2.0 FSI/110 kW) nebo hořčíkové (s motorem 2.0 TDI/103 kW) slitiny pro dosažení nízké hmotnosti.

Automatická převodovka

U nového vozu Škoda Octavia je k benzinovým motorům (kromě 1.4 MPI/55 kW) k dispozici na přání šestistupňová adaptivní automatická převodovka Tiptronic. Jedná se o nově vyvinutou planetovou převodovku s hydrodynamickým měničem momentu, který je v závislosti na jízdní situaci přemostěn.

Konstrukce karoserie

Karoserie je proti předchůdkyni výrazně tužší a důsledně ochráněna proti korozi, což umožnilo dvanáctiletou záruku proti prorezivění. Laserové svařování střechy a bočnic vytváří dojem jediného kusu a pečlivé slícování povrchových plechů přineslo výbornou aerodynamiku – Cx 0,30. Ta je podpořena i dvojitým těsněním dveří, snižujícím i hlučnost.

Podvozek

Nová Octavia zachovává koncepci dosavadního modelu, jedná se tedy o vůz s motorem uloženým vpředu napříč a s pohonem předních kol. Stejně jako celý vůz i všechny podvozkové skupiny jsou zcela nově vyvinuty s cílem optimální kombinace co nejvyššího pohodlí a vynikajících jízdních vlastností. Na tom se kromě nových náprav podílí i řízení s novým elektromechanickým posilovačem.

Nápravy

Přední nápravu tvoří zavěšení McPherson se spodními trojúhelníkovými příčnými rameny. Nové uložení přispívá k její vyšší tuhosti v příčném směru, což zlepšuje jízdní vlastnosti v zatáčkách. Naladění tlumičových jednotek bylo optimalizováno z hlediska požadavků na komfort jízdy i co nejlepší jízdní vlastnosti.

Zadní náprava nového vozu Škoda Octavia je samořiditelná víceprvková, tvořená jedním podélným a třemi příčnými rameny. Toto náročné řešení umožňuje optimálně vyhovět požadavkům na co nejlepší jízdní vlastnosti a zároveň vysokou míru pohodlí.

Elektromechanický posilovač řízení

Octavie nové generace mají hřebenové řízení s elektromechanickým degresivním posilovačem. Převodka řízení se strmějším převodem pak zaručuje dobrou citlivost řízení. Důležitým požadavkem bylo i zachování jednotné řídicí charakteristiky bez ohledu na verzi vozu. Řídicí jednotka posilovače řízení je proto předprogramována pro všechny možné verze vozu z hlediska zatížení přední nápravy podle motoru, převodovky, výbavy apod. Správný program se vybírá a aktivuje při montáži vozu na výrobní lince.

Brzdová soustava a elektronické systémy podvozku

Brzdová soustava nového vozu Škoda Octavia vyniká rychlou reakcí a snadným dávkováním brzdného účinku. K tomu významně přispívá nový podtlakový posilovač brzd s tzv. progresivní charakteristikou. Všechna kola jsou vybavena kotoučovými brzdami s jednopístovým plovoucím třmenem. Kotouče předních brzd jsou s vnitřním chlazením.

Všechny vozy Škoda Octavia jsou sériově vybaveny protiblokovacím brzdovým systémem ABS doplněným o další funkce. Vozy Škoda Octavia tak již v základní verzi disponují systémy: ABS – protiblokovací brzdový systém, EBV – elektronický rozdělovač brzdného účinku mezi nápravy, MBA – mechanický brzdový asistent, MSR – regulace točivého momentu při brzdění motorem, ASR – protiprokluzové zařízení – v této verzi však zasahuje jen do řízení motoru, neumožňuje přibržďování prokluzujících kol brzdami.

Na přání je možné vozy Škoda Octavia vybavit systémem ESP, ve kterém jsou k dispozici i další systémy jízdní stability: ABS – protiblokovací brzdový systém, EBV – elektronický rozdělovač brzdného účinku mezi nápravy, HBA – hydraulický brzdový asistent, MSR – regulace točivého momentu při brzdění motorem, EDS - elektronická uzávěrka diferenciálu, ASR – protiprokluzové zařízení, ESP – elektronický stabilizující systém, TPM - kontrola tlaku v pneumatikách.

Spolupracujeme s TipCars.com

Štítky Octavia Design Škoda

 







Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Toyota C-HR se v Česku vejde pod půl milionu a nabízí spoustu výbavy Toyota C-HR se v Česku vejde pod půl milionu a nabízí spoustu výbavy

Toyota uvedla na český trh excentrický crossover C-HR. Za…

Test ojetiny Audi Q5: Prémiové neznamená bez chyb Test ojetiny Audi Q5: Prémiové neznamená bez chyb

Vstup mezi střední SUV se značce Audi povedl. Q5 ocení…

 




G-Performance Octavia Eagle 1: Tahle šereda jezdí okruhy G-Performance Octavia Eagle 1: Tahle šereda jezdí okruhy

Speciál na bázi minulé generace Škody Octavia postavila…

Tlumiče pérování na Škodu Octavia II: Jsou opravdu na to samé auto? Tlumiče pérování na Škodu Octavia II: Jsou opravdu na to samé auto?

Tlumič pérování je jedním z dílů, které na autě…

 



 
Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

25.9. 2016

Třetí generace octavie se v rámci nadcházející modernizace dočká přepracovaného vzhledu a bohatší výbavy.




Blesk.cz

Drum'n'bass a hardcore hvězdy opět spojí síly. Imagination Festival slaví páté výročí

Drum'n'bass a hardcore hvězdy opět spojí síly.…

Festival, který na jednom místě spojil elektronické žánry drum'n'bass, hardcore a jejich příbuzné styly a…

Neberte medvědovi hračku: Mohl by to být granát, jak zjistili v polské zoo

Neberte medvědovi hračku: Mohl by to být granát, jak…

Odebrat medvědovi hračku může být docela nebezpečné, zvláště když hračkou je minometný náboj. Asi takové poučení…

 

iSport.cz

Pardubický střelec Hubáček: Musíme se odrazit od obrany a mírné destrukce

Pardubický střelec Hubáček: Musíme se odrazit od…

Pěkná divočina! Pardubice se v Chomutově dostaly do pořádného srabu. Pět zápasů, nula bodů, navíc po dvaceti…

VIDEO: Pardubice mají první body, Třinec dál v čele tabulky

VIDEO: Pardubice mají první body, Třinec dál v čele tabulky

Dočkali se! Hokejisté Pardubic na sedmý pokus berou první extraligové body v tomto ročníku. S novým trenérským…

 

Reflex.cz

David J. Peterson pro Reflex: Hra o trůny mě vážně neuživí

David J. Peterson pro Reflex: Hra o trůny mě vážně neuživí

Jeho práce je ve světě televize a filmu zcela výjimečná. Jedná se totiž o jediného člověka v Hollywoodu, který…

Neomarxistka Marksová chce diskriminovat kvůli bezdětnosti

Neomarxistka Marksová chce diskriminovat kvůli bezdětnosti

V nedělní debatě České televize jsem se dozvěděl, že nejen mne, ale všechny bezdětné lidi v této zemi chce…